Svetsköp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Freddde skrev:
Ok jag glömmer det där med alu, mest ett önsketänkande :) .
Har kört en hel del MIG genom åren på 2 olika Kemppi, kanonbra maskiner, men inte mina. När jag nu ska köpa en till mig själv inser jag att med funktion kommer ett pris. Vill helst ha en Kemppi(ja jag ä nog märkesfixerad :tungan ) men jag tycker det är svårt att hitta nån "billig" Kempii. Har inge 3fas i garaget heller så det måste vara nån som går på gamla goa två hål i väggen.. Tips på var de går att få tag i till rimliga priser i Stockholm med omnejd?
Eller tycker ni att billigare modeller från typ Mekonomen eller Biltema funkar så bra att det bara är onödiga pengar?
Har ingen erfarenhet av de där maskinerna från Mekonomen och Biltema men hade som sagt en gammal historia från Järnia (Fixa?) men har bytt till en Kemppi, den går kanonbra! En dröm Och den ansluts till "gamla goa två hål i väggen" dvs enfas. Jag tror ju att du vill fortsätta med typ Kemppi men å andra sidan har du ju skrivit att de du använde inte gick så bra här ovan. Det känns ju alltid tungt att "byta ner" sig vad gäller kvalitet/prestanda.
Det är svårt att råda. Kan du låna in dig på nån lågprismaskin nånstans (hos nån polare) och prova hur dom går?
Finns ju fler lågprissäljare, ex vis Jula och Clas Ohlsson. Kan det vara något?
Leta runt lite och kolla vad mindre Kemppisvetsar kostar?
Stockholm är ju stort, finns det inga firmor som handlar med beg maskiner? Jag köpte en beg ventilslipmaskin + ventilsätesfräs av nåt ftg söder om Stockholm. Utan att vara säker så tror ju jag att en beg Kemppi som inte är tokgammal är att föredra framför lågprismaskinerna.

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
hojjlös..
Robban_C skrev:
Jag köpte en beg ventilslipmaskin + ventilsätesfräs av nåt ftg söder om Stockholm. Utan att vara säker så tror ju jag att en beg Kemppi som inte är tokgammal är att föredra framför lågprismaskinerna.
Kul maskiner! Du verkar ha en välsorterad mek-hörna :drool Ja, leta begat låter som en bra idé. Vad heter din modell av Kemppi? Räcker 16A trög eller kör du 20A?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Robban_C skrev:
Aluminiumsvetsning kräver växelström. Om svetsen bara ger likström är den inte lämpad för aluminium. Växelströmmen "slår hål på" oxidskiktet som alltid ligger på aluminium. Ok, det går att svesta alu med likström men det är knöligt och blir inget vidare, jag lappade lite på en stunt-Yamma i höstas och glömde ställa om svetsen till växelström (Alzheimer Light). Inga snygga fogar där inte! Vilket kan intygas av en av våra hojåkande vänner här på SH! :)

Fredde:
Antagligen "crappy" men jag har ingen erfarenhet av alu med MIG. Men generellt så tror jag alu + MIG är svårt, bland annat därför att man inte får samma separata kontroll av smälta och tillsatsmaterial som man får med TIG. Med TIG kan man "dirigera" hur fogen ska se ut väsentligt bättre eftersom man kan smälta utan att tillföra tillsatsmaterial.
Alltså: Köp MIG för att kunna svetsa plåt men glöm aluminium om du inte köper en mycket avancerad MIG.

instämmer att du har inte alls den kontrollen på smältan med migen som du har med tigen, jag tycker inte migen i alu är mycke svårare än i rf/svart, svetsa alu med äldre svetsar är enklare än med dom nyare anser jag.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Freddde skrev:
Kul maskiner! Du verkar ha en välsorterad mek-hörna :drool Ja, leta begat låter som en bra idé. Vad heter din modell av Kemppi? Räcker 16A trög eller kör du 20A?
Kan kolla vad den heter till helgen (ska inte dit förrän tidigast fre kv). Skicka pm om jag glömmer. 16A enfas.
Jag "upplEVER" CAPSLock att det är Kemppis "svar" på lågpismaskinerna för den som vill ha ett snäpp bättre än de sniknaste. Dvs billigare än "värstingmaskinerna" men inte lika billig som Biltema_etc.

"välsorterad mek-hörna " Japp. Den som dör med mest leksaker vinner! :))

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Gpx skrev:
instämmer att du har inte alls den kontrollen på smältan med migen som du har med tigen, jag tycker inte migen i alu är mycke svårare än i rf/svart, svetsa alu med äldre svetsar är enklare än med dom nyare anser jag.

Vet inte pris men Migger och Super Migger är väl dom billigaste modellerna. ( http://www.kemppi.com) Båda klarar sig på 16A säkring.

Mera info om:

Migger 210:
http://www.kemppi.com/Internet/Kit....4CA35288DC2256BF00020D06A?openDocument&lang=1

Migger: http://www.kemppi.com/Internet/Kit....64AE061E5C2256BF0002160A6?openDocument&lang=1

Super Migger: http://www.kemppi.com/Internet/Kit....A5A2D69E9C2256BF1001D65E3?openDocument&lang=1

Last edited:

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Jag har en ESAB 150, och är mycket nöjd med den, svetsar med gas och vanlig tråd. Det är nog den bästa hobbysvets som jag har kört med.
Köpte en 5l tub och tycker att det räcker bra.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Min är inte nån av Lokke:s men den kanske är utgången. Jag återkommer med bild och beteckning i helgen.

Perrrr

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
bara mopeder
Kemppi Migger och Super migger (150 och 180 A) svetsar är inte så farligt dyra. Jag är inte helt säker men det var då nånstans runt dom här priserna: Migger, 150A skulle gå på 3500 kr och att super migger skulle gå på runt 5500, utan rabatt. så svetsarna är ju inte så dyra, gasflaskan tror jag skule gå på mellan 1800-2200 kr, en sån där liten alltså. Dom priserna fick jag på Laitis i Umeå.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jag lovade ju en bild på min Kemppi. I gångna helgen. Men bättre sent än aldrig.
Den här är jag förälskad i. Men jag vet inte om den fortfarande går att köpa. Enligt bruxxen går den att förse med bilbatteriladdare med starthjälp också. Jag vet att chansen att hitta nån är _mycket_ minimal men jag kan ju alltid fråga om nån har en sån tillsats?

Bifogat

• PICT0004.JPG
    PICT0004.JPG
    112.5 KB · Visningar: 554

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
En 250 ampere kemppi mig/mag kostar tyvärr 15000 + moms i dag...
men det finns nog få svetsar som är så allsidiga som den går o svetsa allt från
bilplåt till kolvstänger (hydraulcylindrar) med den.... 0,8 mm tråd då..

sen så finns ju dom här billiga svetsarna med 220 volt.. duger väl till små grejor men inga större jobb...

man får ju oftast vad man betalar för.....

e ju svetsare till vardags så man har ju lärt sig ett o annat på 14 år...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Oj!
Bara negativa svar om flussfylld migtråd.
Har ni verkligen använt det så mycket? Jag använder det hela tiden och är helnöjd, ser man bara till att hålla temperaturen uppe i materialet man jobbar i så blir svetsfogarna i samma klass som med pinnsvetsning.
D.v.s. snyggt som fan.
Enda nackdelen är att tråden är lite dyr men köper du från biltema är det inte så farligt(billigare än svetsgas)

Iockmed att det är som pinnsvets så lär svetsstället borstas rent med jämna mellanrum från slagg.
Osar också en del, men dom flesta har ju utsug.

Sen en till fördel är att det är lättare att svetsa utomhus då det inte blåser bort skyddsgas.

Kan även tillägga att jag på jobbet använder esab 280A och 320A mig med gas, dom är överlägsna när det börjar bli grovt men 150A flussfylld duger upp till 5mm om man har v-fog.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
sEiKo skrev:
Oj!
Bara negativa svar om flussfylld migtråd.
Har ni verkligen använt det så mycket? Jag använder det hela tiden och är helnöjd, ser man bara till att hålla temperaturen uppe i materialet man jobbar i så blir svetsfogarna i samma klass som med pinnsvetsning.
D.v.s. snyggt som fan.
Enda nackdelen är att tråden är lite dyr men köper du från biltema är det inte så farligt(billigare än svetsgas)

Iockmed att det är som pinnsvets så lär svetsstället borstas rent med jämna mellanrum från slagg.
Osar också en del, men dom flesta har ju utsug.

Sen en till fördel är att det är lättare att svetsa utomhus då det inte blåser bort skyddsgas.

Kan även tillägga att jag på jobbet använder esab 280A och 320A mig med gas, dom är överlägsna när det börjar bli grovt men 150A flussfylld duger upp till 5mm om man har v-fog.

Jag var på Biltema o kollade lite. Jag pratade med en snubbe som påstod att han migat en del. Han föredrog att svetsa med fluss-tråd/utan gas för att det blir lika bra som med. Han nämnde även som du att man slipper blåsten utomhus.

Kom igen nu alla gas-lirare! Kommentarer till detta är mycket välkommet.

/h

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Jag har en Serva MIG/MAG 150 som jag köpte när jag var 14-15 år gammal (12 år sedan), för strax över 3000 spänn (fick jobba extra hela vintern för att få råd..) och har svetsat med den sedan dess, ENBART med flussfylld tråd.

Då jag mest hållit till ute när jag svetsat på mina gamla vrak till bilar så har jag föredragit flussfylld tråd och har alltså aldrig kört med skyddsgas - utomhus så kan som sagt skyddsgasen kan blåsa bort och vipps står man där med svetsfog som inte håller för någon påfrestning att tala om.

Har läst igenom tråden och sett att många talar illa om den flussfyllda tråden. Undrar om det kan vara så att flussfylld svetstråd kräver en lite annorlunda svetsteknik, kan det vara så att man måste mecka lite mer med inställning av rätt effekt/trådmatning/teknik än när man kör med skyddsgas? (Jag vet inte då jag enbart har svetsat med flussfylld tråd.) Dock har jag enbart gott att säga om detta. Fungerar bra.

Nu är det inte enbart pga rädsla för att skyddsgasen ska blåsa bort som gör att jag kört med flussfylld tråd; insteget är ju billigare då man slipper skaffa tub om man kör med flussfyllt, dock blir det ju inte billigare i längden...

Enda problem som jag haft med svetsen är trådmatningen som fuckar upp sig ibland, men när man lär sig hantera svetsens egenheter så går det perfekt.
Har bytt slangpaket en gång då jag varit oförsiktig med hanteringen och låtit slangen ligga framme på garagegolvet lite väl mycket (man lär sig med åldern att vara mer rädd om grejjorna..)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
den svetsen jag har är Race 1602 som säljes av Luna-åf.
Det är specialpris på den nu och då kostar den 3500kr.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag lyfter den här tråden. Om någon har en 5 liters gastub till MIG-svetsning att sälja kan ni väl hojta till eller skicka ett PM.

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Riktiga maskiner...........

Hallå.

En kempi ac/dc 350 70% helium 30%argon.

En esab 500 aristo.

Titta o njut.

harke :banana

Bifogat

• JOBBET 001 test.JPG
    JOBBET 001 test.JPG
    61.8 KB · Visningar: 365
  • JOBBET 002 test 2.JPG
    JOBBET 002 test 2.JPG
    71.2 KB · Visningar: 342
Last edited:

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Kan man använda kolsyra till vanlig plåt och järnsvetsning eller är Mison att föredra?

Pugho

Rödljuskung i lågskor
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
-97 CBR1000F
Tänkte också slänga in ett positivt omdöme om flussfylld tråd.
Jag tröttnade i somras på att hålla på och låna svets så fort en bil behövde lagas, så jag åkte ner till ClasOhlson och köpte billigaste Bimaxen för knappt 2000 spänn. Mötte en kille där som var på jakt efter mer tråd, och han sa att han hade haft en likadan i två veckor och redan svetsat ihop tre bilar med den. Helt suverän sa han. Jag instämmer.
Förutom att Det bara finns två strömlägen, där matningen också ändras beroende på vilket läge man har, så är egentligen det enda problemet att tråden inte är spänningslös när man har släppt knappen.
Jag har lagat ganska mycket rost på bilen med svetsen och tycker i och för sig att strömmen är lite hög för bilplåt.. De lägen som finns är 55 och 80A. Det funkar dock när man väl har blivit vän med svetsen.
Svetsa lite grövre material är helt underbart. Inga större problem att få till fina svetsar utan sprätt och sprak om man håller tungan rätt i mun. Kolla in 12-o-clock-skrapan på Swedies stunthoj nästa gång ni kommer i närheten av den... :banana

Dock skiljer det lite i trådkvalitet. Biltemas flusstråd har jag fått veta att man ska akta sig för, medan ClasOhlsons är bra.

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Har nu läst varenda inlägg i denna tråd och har nu lite frågor blev nämligen lite snurrig av alla inlägg:3freak Jag håller på och kollar runt på svets men vet inte riktigt vad jag vill ha för någon allt jag vet är att jag vill ha MIG svets. Jag kommer svetsa lite blandat plåt till ljuddämpare stål rostfritt INGEN ALU. Kan ni nu ge mig några länkar till bra svetsar till bra priser
jula biltema mm är ok

ALEX :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S