Robbano
Robbano
Tja, ring ner till Svetsteknik nere i industriområdet... Dom säljer begagnade kempi svetsar (samma som jag har på jobbet), med nya matarverk o slangpaket. Mig svets är billigaste alternativet, rättså allround också.
andersson turbo skrev:Köp min oerlikon dubbelströmmare tigsvets 200amp vattenkyld
supermaskin till salu så fort den blivit lagad väntar på nån komponent
15 000:-
OBS 3fas klarar sig med 16 amp
Peter
petterekman skrev:Har äntligen fått in lite pengar på kontot (sålt lite onödiga saker), och tänkte nu förverkliga min dröm om en egen MIG. Hittade en begagnad i tidningen som jag tänkt fara och titta på. Den hette tydligen Germig (tyckte jag att han sade) men efter en snabb sökning så hittade jag inget, spelar dock inte så stor roll.
Den är på 120A, 2½-3 år gammal och går på flusstråd just nu, så ingen gasflaska med. Han skulle ha 170? (lite över 1500 kronor) men jag ska se om man kan pruta till 150? om den är intressant.
Nu tänkte jag så här: Eftersom detta är min första svets och jag inte vet så mycket om MIGarna (jag kan svetsa, men jag vet inget om att köpa), så kanske ni kan komma med lite tips rörande:
-Vad ska jag kolla upp på den? Vad slits?
-Vad ska jag fråga ägaren?
-Övriga tips för en nybörjare?
-Skulle det vara värt att lägga ut mer än dubbelt så mycket för en ESAB 150A från Jula? Jag har mest tänkt lära mig att svetsa till en början. Göra bra fogar och lära mig hantera svetsen. Även lite småjobb men inte något särskilt grovt material, upp till 5mm kanske.
Tacksam för snabba tips då jag tänkt fara och kolla på den ganska snart.
MVH Petter
Wibbe skrev:Om man bara ska svetsa typ bilplåt, mm så kan du använda kolsyra istället för mison, mycket billigare att fylla plus att du får äga en större tub. Man behöver byta muttern på gasregulatorn(?), faan, heter det så?!
Jag kör med en Esab 150 (kolsyra, ombyggd brandsläckare helt enkelt )och den funkar klockrent.
HanneZ skrev:Ja nu är jag på G o köpa svets. Det ska bli en MIG med gas som det är tänkt. Jag har tänkt att svetsa lite ditt o datt men även bilplåt. Jag ringde biltema och pratade med dom och han sa att man måste åtminstonde gå upp till ca 150 A svetsar för att kunna svetsa bilplåt, annars bränner man bara igenom. Vad jag inte fattar är varför en starkare svets inte bränner igenom? Jag menar när man svetsar bilplåt så kör man ju inte full kräm och det borde ju vara samma som att använda en svagare svets?
Perrrr skrev:Är det någon som kan förklara vad som är skillnaden mellan t.ex. rutil elektroder, basisk/sur elektrod (Pinnsvetsning)?
Ljunghusen skrev:Kan tillägga att jag testat att svetsa mig med flussfylld tråd.. skit skit skit!
Orkar inte läsa hela tråden.Du brukar ha rätt.Men nu har du fel.5 litrarna är köp tuber med kontrakt på.Kostar bara att fylla.andersbrink skrev:Problemet är när man ska fylla tuben igen... då registreras tuben och man åker på tub-hyra. Kan iofs lösas genom att man fryser ned mottagartuben till -25 grader och "lånar" gas från en annan tub.
PD skrev:finns olika sorters "flussfylld" tråd
HARKE skrev:Hallå.
En kempi ac/dc 350 70% helium 30%argon.
En esab 500 aristo.
Titta o njut.
harke
Ac/dc?andersson turbo skrev:Köp min oerlikon dubbelströmmare tigsvets 200amp vattenkyld
supermaskin till salu så fort den blivit lagad väntar på nån komponent
15 000:-
OBS 3fas klarar sig med 16 amp
Peter
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |