Svetstråden

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tänkte att vi kunde ha en tråd där man kan upp alla olika typer av svetsfrågor!

Kul att kunna få tips om lite allt möjligt och se vad andra smälter ihop i garagen :)
Så tänkte att man även kan posta bilder på egna projekt men också andras som man tycker är sevärt!

Jag börjar väll då

http://www.hilmersson-racing.com/category/mustangbuild/page/3/ sjukt duktig på allt verkar det som både konstruktion och svetsning!

http://www.yellowbullet.com/forum/showpost.php?p=1282128&postc aluminiumPORR:kär

Kommer förhoppningsvis kunna visa upp lite småsaker inom en snart framtid :)

Posta på!!!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur kan du starta en tråd som heter "svetstråden" och inte ha med en bild på svetstråd?
svetstrad-stal-08-mm-1-kg.jpg

Bra ämne annars btw. För några hobbysvetsare lär det ju finna härinne. :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Se även den gamla svetstråden "stora svetstråden" hette den.
Hilsen J

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Lite "hobbysvetsning" jag utförtView attachment 374950

Herrejösses, o jag som tyckte det var drygt att smälta ner 14 kg tråd i en fjärrvärmepanna...

http://www.hilmersson-racing.com/category/mustangbuild/page/3/ sjukt duktig på allt verkar det som både konstruktion och svetsning!

http://www.yellowbullet.com/forum/showpost.php?p=1282128&postc aluminiumPORR:kär

Kommer förhoppningsvis kunna visa upp lite småsaker inom en snart framtid :)

Posta på!!!

Sånthär gör mig nästan sné, sådana homosexuellt snygga svetsar VILL man göra, men om man som svetsare ger sig på att göra sådana (på säg 95% av alla svetsföretag) så får man mer eller mindre sparken för att det tar sån j****a tid, det ska trots allt bara sitta ihop och vara tätt, o alla vi som svetsar rör vet ju om att det ändå kommer isoleras och för det mesta vara i någon källare någonstans där ingen ser ändå. Jag får väl skryta med idiotgradade rörbitar istället... :huvet

DSC00548.jpg

Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Sånthär gör mig nästan sné, sådana homosexuellt snygga svetsar VILL man göra, men om man som svetsare ger sig på att göra sådana (på säg 95% av alla svetsföretag) så får man mer eller mindre sparken för att det tar sån j****a tid, det ska trots allt bara sitta ihop och vara tätt, o alla vi som svetsar rör vet ju om att det ändå kommer isoleras och för det mesta vara i någon källare någonstans där ingen ser ändå. Jag får väl skryta med idiotgradade rörbitar istället... :huvet

View attachment 374969

Det där såg jävligt kul ut!! VVS-svetsare? Är det rostfritt eller? :) TIG? Vill ha lite när bilder;)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Just det där är ett oljebord för förvärmning av bioolja innan förbränning i fjärrvärmepanna. VVS vet jag väl inte riktigt om jag skulle kalla det, de smälter ju mest ihop en massa sekundärsidor, vi pysslar med pannor, fjärrvärme, fjärrkyla, frikyla osv. Där var det tig, men kör både tig o pinne på svart och rostfritt, oljebordet är gjort i det senare. Närbilder vet jag inte om jag har några, kriterierna är ju som sagt att det ska vara genombränna och någorlunda rätt råge där det är licenskrav/röntgen, i övrigt gäller tätt och sitta ihop x)

Edit: Kastar upp ett par bilder där man ser en och annan fulskarv någorlunda nära åtminstone.

IMG_0020.jpg

Definitionen på fulskarv. Ville verkligen inte men kunden menade att det var brådis perkele och "Få ihop skiten bara, det måste igång!" Observera gärna att det är sekundärsida och sålunda utan krav.
IMG_0213.jpg

Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
enrosabil: Det verkar ju vara ett riktigt kul jobb att få konstruera och bygga saker!! Är väll något i den stilen som jag gärna vill bli in the future :banana

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
enrosabil: Det verkar ju vara ett riktigt kul jobb att få konstruera och bygga saker!! Är väll något i den stilen som jag gärna vill bli in the future :banana

Med risk för att verka bitter: Ångra dig. Vår medellivslängd är sissådär 20 år kortare än Svenssons, lägg därtill lite hojåka och diverse andra dumheter man hittar på... Sätt dig i en svetsbänk o tjäna dubbla lönen istället om du prompt vill smälta tråd ^^

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Med risk för att verka bitter: Ångra dig. Vår medellivslängd är sissådär 20 år kortare än Svenssons, lägg därtill lite hojåka och diverse andra dumheter man hittar på... Sätt dig i en svetsbänk o tjäna dubbla lönen istället om du prompt vill smälta tråd ^^
Va jobbar du med egentligen som tar så hårt?! Bänk ska jag inte sitta i det vet jag ;)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Va jobbar du med egentligen som tar så hårt?! Bänk ska jag inte sitta i det vet jag ;)

Bränder, gasflaskor som smäller, dumma pannskötare (senast i sommras så var det ett smartskaft som provstartade en oljepanna med en svetsare i...) väldigt cancerogena gaser i överflöd, läckande gaskopplingar i utrymmen utan ventilation, fall, ganska många är ganska så alkade och röker ganska rejält, arbetsställningar från helvetet (gör förvisso inte att man kolar, men tar på kroppen ganska bra) osv osv, take your pick...

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Bränder, gasflaskor som smäller, dumma pannskötare (senast i sommras så var det ett smartskaft som provstartade en oljepanna med en svetsare i...) väldigt cancerogena gaser i överflöd, läckande gaskopplingar i utrymmen utan ventilation, fall, ganska många är ganska så alkade och röker ganska rejält, arbetsställningar från helvetet (gör förvisso inte att man kolar, men tar på kroppen ganska bra) osv osv, take your pick...
jojo på det viset.... Tråkigt att det ska vara så! Varför sätter inte du dig i bänken om det är dubbla lönen där då? ;)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
jojo på det viset.... Tråkigt att det ska vara så! Varför sätter inte du dig i bänken om det är dubbla lönen där då? ;)

För att det är så jävla tråkigt x)

Dubbla lönen som svetsare , nä du de bäst betalda på byggena är rörkrängarna tätt följt av gnistpellarna.
Smederna tjänar långt under de kategorierna.

Redan när jag var lärling och tjänade 110/timma på företaget jag är på nu fick jag erbjudanden om 210-240/timma för att sitta o mala skarv i bänk. Den lönen är jag 4 år senare inte i närheten av..

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har redan idag en magsvets från biltema (endast flusstråd) men är sjukt sugen på en MMA. Mina krav är absolut inte höga. Vad tror ni om denna från ebay?

http://www.ebay.com/itm/IGBT-ZX7-200-DC-INVERTER-MMA-ARC-MACHINE-manual-welder-AC-220-240V-Fit-USA-use-/250922332841?pt=BI_Welders&hash=item3a6c22f2a9

Jag får det till att stickproppen passar i USAs uttag vilket kanske gör det svårt här, har ingen aning om hur de ser ut. Har aldrig sett märket heller för den delen, så det kan vara lite av en chansning. Jag rekommenderar bara EWMs tetrix-serie eftersom de är de jag har kört mest med och haft minst problem med, men många andra svetsar är säkert minst lika bra.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO