Svetstråden

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
cb600f -06
Jag får det till att stickproppen passar i USAs uttag vilket kanske gör det svårt här, har ingen aning om hur de ser ut. Har aldrig sett märket heller för den delen, så det kan vara lite av en chansning. Jag rekommenderar bara EWMs tetrix-serie eftersom de är de jag har kört mest med och haft minst problem med, men många andra svetsar är säkert minst lika bra.

Jag tror man får sätta dit stickkontakten själv, nätspänningen ska inte vara några problem.
Detta är definitivt för proffsbruk. Själv skulle jag tro att denna är minst lika kompetent som andra svetsar med samma spec dock utan samma garantiåtagande och byggkvalitet.
HAde dock varit kul att höra om någon provat en dylik eller liknande.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Oljeanslutning i svart

2qtjr43.jpg

Vajerfäste i rostfritt, halvbra svetsat.

1zmckrm.jpg

Rostfritt rör.

IlW53.jpg

Lite alurör, svårt med den stora skillnaden i plåttjocklek.

iarWl.jpg

Mera alurör.

kUQlt.jpg

yGITy.jpg

Nåt i den stilen. Man skulle köpt sig en Miller och låst in sig i garaget ett par år så det ser ut som något. :)

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Jonathan: snyggt :D

Har precis fått hem TIG-maskinen, kemppi mastertig.
Testat lite för att försöka lära mig finesser på den m.m.! Riktigt kul!

En bild på några halvtaskiga strängar!:3freak

image.jpg

Ska bli bättre framöver!!!

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Tänkte köpa mig en tigsvets och lära mig svetsa helt enkelt. Är less på att försöka få tag på folk som kan svetsa rostfritt helt enkelt.

Tips på lämplig tigsvets för nybörjare?
Har svetsat en del med migsvets innan.

Ska användas för hobbybruk till typ grenrör, avgassystem och tryckrör.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tänkte köpa mig en tigsvets och lära mig svetsa helt enkelt. Är less på att försöka få tag på folk som kan svetsa rostfritt helt enkelt.

Tips på lämplig tigsvets för nybörjare?
Har svetsat en del med migsvets innan.

Ska användas för hobbybruk till typ grenrör, avgassystem och tryckrör.

Vad har du för budget? Ska du enbart köra svart och rostfritt behövs ingen växelströmmare och då kan du få en bättre svets för pengarna mot att köpa en AC/DC svets för att kunna svetsa alu också.
Jag vet inte om man har så mycket nytta av att svetsat MIG innan, det är två helt olika tekniker.
Köper du TIG kommer du inte vilja svetsa med något annat sen. :gnissla

Använd ALLTID rotgas när du svetsar rostfritt f.ö!

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Hej,

Jag har ett par frågor. Hur bra fungerar Flusstråd? Jag tänker om man ska svetsa lite fyrkantsrör i 2-3mm tjocklek samt lite bilplåt. Jag kan svetsa ganska bra men inte gjort det på länge iom jag ej haft en svets.

För Flusstråd är väl sämre än gas annars skulle väl inte gas på flaska säljas mer?

Jag grunna på att köpa en sån här : svetssss.jpg

http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c170-3-fas-400-v-210041

Jag hade en 220A för många år sedan som kunde vara rätt trög i tjockare material som 5-6mm om jag minns rätt. Så är man dumsnål om man köper den på länken ovan eller ska man köpa denna?

http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c250-210042

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Vad har du för budget? Ska du enbart köra svart och rostfritt behövs ingen växelströmmare och då kan du få en bättre svets för pengarna mot att köpa en AC/DC svets för att kunna svetsa alu också.
Jag vet inte om man har så mycket nytta av att svetsat MIG innan, det är två helt olika tekniker.

Ska inte svetsa alu. Endast rostfritt och lite svartstål. Eller får man lägga en herrejösses massa mer pengar för att köpa en ac/dc utifall man skulle vilja svetsa lite alu i framtiden?

Budget? Tja, det vettefan, så billigt som möjligt. Men jag har väl egentligen inget fast maxpris, det kostar ju vad det kostar.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Flusstråd är jättebra! (Okej, jag känner hur somliga varvar upp, ta en lugnande tablett och läs vidare!) ...om man står på en oljeplattform i halv storm som skulle blåsa bort vanlig skyddsgas, svetsar i betydligt tjockare material än bilplåt och har en bra svets som går justera in ordentligt. De simpla och billiga små flusstrådssvetsar som finns att köpa i lågprisvaruhusen är bara bra på att stå ivägen när man insett sitt misstag och skaffat en riktig svets istället. :zpy

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

De jag sett svetsat med rotgas har haft en flaska till det.Men finns det regulatorer så att man kan få ut rotgas från samma flaska ?

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
cb600f -06
Flusstråd är jättebra! (Okej, jag känner hur somliga varvar upp, ta en lugnande tablett och läs vidare!) ...om man står på en oljeplattform i halv storm som skulle blåsa bort vanlig skyddsgas, svetsar i betydligt tjockare material än bilplåt och har en bra svets som går justera in ordentligt. De simpla och billiga små flusstrådssvetsar som finns att köpa i lågprisvaruhusen är bara bra på att stå ivägen när man insett sitt misstag och skaffat en riktig svets istället. :zpy
Jag håller inte med.
Jag behövde en billig svets för att dra lite svetsar som egentligen kan se ut hur fan som helst. JAg köpte biltemas billigaste mig med fluss. Den gjorde sitt jobb var billig och väger inte lika mycket som de andra asen, Praktiskt om man måste bära runt på den mycket. Den var perfekt för det jobbet jag gjorde och sådana jobb jag kommer göra i framtiden.

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Mycket tig för pengarna skulle jag säga att parwelds maskiner är. Tycker min går riktigt bra och har ej racklat. Den är visserligen bara 1 år men svetsprodukter där jag köpte den har service och reservdelar så jag oroar mig ej. Det är en engelsk svets.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kan inte mer än hålla med, har parwelds ac/dc maskin och den funkar riktigt bra.. Bara han som håller i handtaget som sätter begränsningarna

Mycket tig för pengarna skulle jag säga att parwelds maskiner är. Tycker min går riktigt bra och har ej racklat. Den är visserligen bara 1 år men svetsprodukter där jag köpte den har service och reservdelar så jag oroar mig ej. Det är en engelsk svets.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Dåligt med aktivitet det sista! Tänkte iallafall lägga upp resultatet av mina första svetsar lagda i aluminium! Var rädd att jag skulle smälta allt åt helvete m.m. Men tycker det gick hyfsat bra! :tummenupp

Någon som har nån kritik att komma med samt tips på hur man gör snyggast svetsar mm?

image.jpg

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
CBR600F2 -92
Jag kan passa på att skjuta in en fråga: Vilken svets ska jag köpa? Jag vet, jag vet, det är en stor jävla öppen fråga som landar in i ett "Det beror på vad i helvete du ska svetsa!". Svaret där är att jag inte riktigt vet. Jag vill lära mig svetsa enklare grejer, köpte boken "The TAB guide to DYI welding" och funderar på en billig MIG-svets. Det kan jag tänka mig att jag kommer att vilja svetsa är dels olika typer av fästen, dels delar av ramen. Till vintern tänkte jag skaffa mig en projekthoj (i och för sig är väl min nuvarande CBR600 -92 också en jävla projekthoj) och tror att behovet av att förändra ramen baktill snabbt kommer att dyka upp. Jag har inga superkrav på att det ska vara guds gåva till svetsningen rent estetiskt, bara att det ska vara enkelt, hyfsat billigt och tillräckligt starkt förutsatt att jag gör rätt. Några tips på JULA-, K-rauta-, Biltema- eller Blocketsvetsar?

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Lite aktivitet... Någon som har något kul projekt eller gjort något kul svetsjobb det sista?
Själv har jag idag blivit klar med den nya "vedstapeln"! Två rostfria rör svetsade på 2mm plattor som är dragna i väggen a ni ser själva hur det är gjort. Tycker själv att det är en lite rolig lösning!

Ni får vrida på huvudet :p
image.jpg

image.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stiligt Bikerboy!
Nu är du populär hemma gissar jag! ;)

I veckan tog jag mig tid att tillverka nya kopplingar till det presenningshus jag bygger över träbåten när den står på land på vintern. Jag har länge irriterat mig på de rangliga Burwall köpekopplingarna i alu med M8-skruv.

Nu blir det stadigare stålkopplingar med M12, som dessutom klarar grövre reglar. Använde pinnsvets och OK48 3,25. Svetsade även ihop ett balkongräcke på lillebrors villa, körde pinne även där. På grova grejer kör jag hellre pinne än TIG, smidigare, billigare och förbrukar ingen argon. I synnerhet vid invändiga hörnfogar är pinne befriande snabbt jämfört med TIG tycker jag. Mer än dubbla hastigheten.

Båthuskopplingarna under tillverkning.

IMG_4522.jpg

IMG_4524.jpg

Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Svetsade ihop ett kokkärl i vitt åt en lärare. Är väll inga perfekta svetsar men är ändå ganska nöjd.

20131002_153134.jpg

20131002_153138.jpg

20131002_153145.jpg

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...