Svetstråden

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur går det att svetsa rostfritt med MIG? Svårt? Resultat?

Vet förstås att TIG och pinne funkar.

Jag skulle nog aldrig rekommendera migsvetsning, till något alls faktiskt förutom tunnplåt på bilar, det är väl vad som försvarar dess existens. Inte svårare än att svetsa svartstål dock, kör med ca 30% lägre ström bara, kan du ställa in startströmmen så ha den lite högre än vanligt den första sekunden. Rotpasta eller gas om det ska vara rostfritt på båda sidorna även efter svetsningen.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Dålig aktivitet här tycker jag!!

Tänkte höra om någon har tips på någon fin ac/dc tig på minst 200A som går fint i 10-15tkr klassen? Garagebruk.

Idag skickades en 45gradare i dim 40 för röntgen så jag förhoppningsvis en skollicens i vitt tig till att börja med :)

image.jpg
image.jpg

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Svetsning är riktigt kul. Tråkigt bara att man inte fick går kvar på utbildningen genom Montico. Blev erbjuden jobb och fick inte säga nej pga Arbetsförmedlingen :näsblod

Skulle vilja hitta mig lite kvällskurser så man kan bli svetsare, men finner inget sånt!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dålig aktivitet här tycker jag!!

Tänkte höra om någon har tips på någon fin ac/dc tig på minst 200A som går fint i 10-15tkr klassen? Garagebruk.

Idag skickades en 45gradare i dim 40 för röntgen så jag förhoppningsvis en skollicens i vitt tig till att börja med :)

View attachment 399301
View attachment 399302

Jadå, den där fogen går igenom. Ser skitbra ut! :thumbup:
Men hade för mig att provbitarna skulle vara minst 400mm? Spelar väl ingen roll längre.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Svetsning är riktigt kul. Tråkigt bara att man inte fick går kvar på utbildningen genom Montico. Blev erbjuden jobb och fick inte säga nej pga Arbetsförmedlingen :näsblod

Skulle vilja hitta mig lite kvällskurser så man kan bli svetsare, men finner inget sånt!

Idiotiskt att du inte fick lägga cert när du ändå börjat. Slöseri med skattepengar är dom bra på, idioterna på arbetsförmedlingen...

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Verkligen. Arbetsförmedlingen sa klart o tydligt att blir man erbjuden jobb så måste man tacka ja annars riskerar man att bli utskriven från skitförmedlingen. Just då kände jag inte för att jävlas då min son föddes precis när jag hoppade på utbildningen. Tänker på detta än idag :( Och vill fortfarande gå utbildning.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du(eller annan administratör) som administratör inte slå ihop trådarna?

Gäller även andra ämnen som har ännu fler trådar.

Jag provade att sammanfoga "Stora svetstråden" med denna tråd, men får då (som jag misstänkte) problem: "Du har inte behörighet att hantera ämnen och inlägg" . Jag tror att det beror på att denna tråd ligger i OT-Teknikforumet, där jag inte är moderator. Endast "Stora svetstråden" ligger i Teknikforumet, där jag är moderator.

Men som svar på frågan om det går att slå ihop trådar på SH, så är svaret ja, det finns verktyg för det. Men man måste nog ha moderatorstatus i de underforum i vilka trådarna ligger. Måhända kan det vara så att man bara kan slå ihop trådar som redan ligger i samma forumdel.

/Jörgen

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag provade att sammanfoga "Stora svetstråden" med denna tråd, men får då (som jag misstänkte) problem: "Du har inte behörighet att hantera ämnen och inlägg" . Jag tror att det beror på att denna tråd ligger i OT-Teknikforumet, där jag inte är moderator. Endast "Stora svetstråden" ligger i Teknikforumet, där jag är moderator.

Men som svar på frågan om det går att slå ihop trådar på SH, så är svaret ja, det finns verktyg för det. Men man måste nog ha moderatorstatus i de underforum i vilka trådarna ligger. Måhända kan det vara så att man bara kan slå ihop trådar som redan ligger i samma forumdel.

/Jörgen

:tummenupp Du försökte i alla fall!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp Du försökte i alla fall!

Jag blev även nyfiken själv.
Swedie vet säkert hur det funkar. Jag vet ej heller om Swedie har ngn policy gällande sammanslagning av trådar på SH. Under mina år här kan jag nämligen inte minnas att jag sett det göras. På en del andra forum är det ju dock vanligt.

Ha en skön helg och fina svetsfogar!

/J

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping