Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Herregud. Jag har aldrig träffat dig, än mindre pratat med dig. Tala om att göra en höna av en fjäder. Detta är ett från LMS fristående diskussionsforum för motorcykelentusiaster; inte ditt vardagsrum.
Förvisso men inser du inte att det uppstår extremt mycket onödiga diskussioner om man som du, och fler andra, gjort i tråden?
Dvs att:
1. Anta saker om ombyggnationen utan att veta hur den ska se ut.
2. Anta att de som bygger banan och de som besiktigar den är dumma i huvudet och inte tänker på säkerheten. Vollmar Mårtensson vet garanterat mer än dig om bansäkerhet då han är en av två svenskar med domarlicens för MotoGP....
3. Basera sina antaganden på svar i en tråd på SH där ju sanningshalten är ganska låg emellanåt.

Att andra skriver dumma saker och formulerar sig klumpigt gör inte saken bättre men man kan ju tänka innan man skriver själv även om andraa inte gör det...
 

sandstream

Guest
Jag kommer INTE att följa den här tråden mera, inte heller lägga ut info som efterfrågas om ombyggnaden på något sorts forum.
Heller inte lägga upp bilder på ombyggnaden som jag tagit mig tid till att åka till banan och fota för ER skull! Tacka er bästa kompis NYTEKNIK för detta.
Trist om det blir så. Jag som har ca 25 mil till banan har verkligen uppskattat bilderna och förklaringarna och vet att ni gör ett kanonjobb där nere :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Förvisso men inser du inte att det uppstår extremt mycket onödiga diskussioner om man som du, och fler andra, gjort i tråden?
Dvs att:
1. Anta saker om ombyggnationen utan att veta hur den ska se ut.
2. Anta att de som bygger banan och de som besiktigar den är dumma i huvudet och inte tänker på säkerheten. Vollmar Mårtensson vet garanterat mer än dig om bansäkerhet då han är en av två svenskar med domarlicens för MotoGP....
3. Basera sina antaganden på svar i en tråd på SH där ju sanningshalten är ganska låg emellanåt.

Att andra skriver dumma saker och formulerar sig klumpigt gör inte saken bättre men man kan ju tänka innan man skriver själv även om andraa inte gör det...
Som Swedie skriver i början av tråden: vad ska man göra annat än anta och gissa om man inte vet? Att spekulera är ju i stort sett det enda vi gör på det här forumet under vinterhalvåret.

Jag gör inga anspråk på att vara expert på bansäkerhet. Men när en engagerad LMS:are med insyn i ombyggnaden skriver att det ska göra ont att köra rakt fram...då undrar i alla fall jag hur det står till med kunnandet. För övrigt verkar det spela liten roll i vilken grad någon är certifierad i säkerhet för att godkänna svenska banor. Den är mer eller mindre usel hur som helst; de två dödsfall på Sviestad som jag känner har varit helt oacceptabla. Men det är en annan diskussion.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Men när en engagerad LMS:are med insyn i ombyggnaden skriver att det ska göra ont att köra rakt fram...då undrar i alla fall jag hur det står till med kunnandet.

Jag har träffat ett fåtal människor som inte förstår ironi. Nyteknik kanske är en av dem? Observera att Nytekniks egna kommentarer om detta kan ignoreras, eftersom han inte kan bedöma det i egenskap av subjekt i målet.

Troligast är nog att han älskar att provocera och det är säkerligen Nyteknik som skrattar högst varje gång någon hetsar upp sig över hans inlägg. Men vill han verkligen provocera ALLA och ALLTID? Om inte bör han kanske provocera lite mer selektivt och mindre kategoriskt, eller kanske bara inse att en provokation är en provokation om den som blir utsatt för den uppfattar det som en provokation, inte för att Nyteknik bestämt hävdar sin rätt ur ett logiskt perspektiv.

I det här fallet är det nog inte ens logiskt försvarbart att provocera eftersom vi alla uppskattar och är mycket behjälpta av alla som vill jobba frivilligt för roadracing i Sverige. I detta fall hade det nog varit bättre att åtminstone försöka läsa mellan raderna, även om det för Nyteknik verkar smått omöjligt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man brinner för sporten och lägger en stor del av sin fritid på att jobba ideellt så blir man glad när omgivningen uppskattar detta, det är ju en del av belöning man får för allt slit man gör för sportens bästa.

Det finns däremot inga krav på att allt som man gör behöver redovisas och förklaras på SH, detta gäller även sådant som styrelsen eller SVEMO har beslutat att göra.

Om man bara skriver och tycker negativa saker på SH utan att själv göra någonting åt ”problemen” i verkligheten så tillför man inte heller speciellt mycket för sporten.

LMS = Lyckliga Motiverade Superhjältar :yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som Swedie skriver i början av tråden: vad ska man göra annat än anta och gissa om man inte vet? Att spekulera är ju i stort sett det enda vi gör på det här forumet under vinterhalvåret.
Förvisso är just spekulerandet en del av SH och den trista vintern men spekulationerna kan ju även vara av ondo, vissa spekulationer blir ju tex till "sanningar" väldigt fort. I början av tråden ville i LMS:are skriva i tråden eftersom det då inte var klart hur bansträckningen skulle se ut och det fanns flera förslag. Nu ville inte de insatta fortsätta spekulationerna om "balken" eftersom det är svårt att förklara i ord vad som är tänkt, snarare är det ju väldigt enkelt att missförstå text. Dessutom är ju inte byggnationerna godkända ännu vilket gör att spekulerandet blir än mer missvisande.

Jag gör inga anspråk på att vara expert på bansäkerhet. Men när en engagerad LMS:are med insyn i ombyggnaden skriver att det ska göra ont att köra rakt fram...då undrar i alla fall jag hur det står till med kunnandet. För övrigt verkar det spela liten roll i vilken grad någon är certifierad i säkerhet för att godkänna svenska banor. Den är mer eller mindre usel hur som helst; de två dödsfall på Sviestad som jag känner har varit helt oacceptabla. Men det är en annan diskussion.
Men tror du på allvar att LMS bygger något för att det ska göra ont eller för att säkerheten ska försämras? Visst gjorde Björn E dåliga ordval, jag reagerade själv på det, men om man andas två gånger och tänker nyktert på det hela inser man ju att det inte är så. Du vet tex att det här förslaget utformats av Per Träff och jag tror att du liksom jag har stort förtroende för Per. Eftersom man bygger om banan för att öka säkerheten är det drygt att ifrågasätta intelligensen hos de som jobbar med det, speciellt när man inte vet hur det ska byggas om själv...
Du strider ju hårt för säkerheten på banorna men gör det enbart i papperstigerformat på SH, dvs helt verkningslöst.
Angående de två dödsfallen på SViestad var väl det ena i samband med hjärtflimmer och det andra har jag för dålig insyn i för att ha en åsikt om.
Att folk dör i RR är såklart tragiskt, beklagligt och fruktansvärt men det behöver inte betyda att det har begåtts fel av ansvariga.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Hmmm...



Som egenskap av trådskapare så tycker jag nog att tråden har spårat ur alldeles kollosalt mycket mot vad ämnet var från början.

Kanske dags för moderatorn att stänga den då den inte tillför något produktivt längre. Min tanke men inte mitt beslut.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top