Som Swedie skriver i början av tråden: vad ska man göra annat än anta och gissa om man inte vet? Att spekulera är ju i stort sett det enda vi gör på det här forumet under vinterhalvåret.
Förvisso är just spekulerandet en del av SH och den trista vintern men spekulationerna kan ju även vara av ondo, vissa spekulationer blir ju tex till "sanningar" väldigt fort. I början av tråden ville i LMS:are skriva i tråden eftersom det då inte var klart hur bansträckningen skulle se ut och det fanns flera förslag. Nu ville inte de insatta fortsätta spekulationerna om "balken" eftersom det är svårt att förklara i ord vad som är tänkt, snarare är det ju väldigt enkelt att missförstå text. Dessutom är ju inte byggnationerna godkända ännu vilket gör att spekulerandet blir än mer missvisande.
Jag gör inga anspråk på att vara expert på bansäkerhet. Men när en engagerad LMS:are med insyn i ombyggnaden skriver att det ska göra ont att köra rakt fram...då undrar i alla fall jag hur det står till med kunnandet. För övrigt verkar det spela liten roll i vilken grad någon är certifierad i säkerhet för att godkänna svenska banor. Den är mer eller mindre usel hur som helst; de två dödsfall på Sviestad som jag känner har varit helt oacceptabla. Men det är en annan diskussion.
Men tror du på
allvar att LMS bygger något för att det ska göra ont eller för att säkerheten ska försämras? Visst gjorde Björn E dåliga ordval, jag reagerade själv på det, men om man andas två gånger och tänker nyktert på det hela inser man ju att det inte är så. Du vet tex att det här förslaget utformats av Per Träff och jag tror att du liksom jag har stort förtroende för Per. Eftersom man bygger om banan för att
öka säkerheten är det drygt att ifrågasätta intelligensen hos de som jobbar med det, speciellt när man inte vet hur det ska byggas om själv...
Du strider ju hårt för säkerheten på banorna men gör det enbart i papperstigerformat på SH, dvs helt verkningslöst.
Angående de två dödsfallen på SViestad var väl det ena i samband med hjärtflimmer och det andra har jag för dålig insyn i för att ha en åsikt om.
Att folk dör i RR är såklart tragiskt, beklagligt och fruktansvärt men det behöver inte betyda att det har begåtts fel av ansvariga.