Sviestad trafikövningar 2010

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag respekterar reglerna.

Så om jag skulle komma med hojen som inte låter ett dugg tack vare db-killers så skulle jag inte få delta för att mina acrapovicslipon inte är orginal?:va

Men om jag skulle montera orginalpiporna så är det okej? Fastän de skulle bullra mycket mer?

That´s rules............ Men det kanske går att diskutera,,,,, förra året var det benhårt, kompisen fick titta på ( ducce 1098)
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Underbart med så många dagar, bra jobbat med tillskotten av tider jämfört med förra året.

Nu ska man bara få hoj & däck (läs: plånbok) att hålla en hel säsong om det blir såhär mkt :D Lyxproblem!
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Edit:

Var det inte snack om att ljudbaffelfascisterna skulle få ge vika så att det blev ljudmätning och samma regler som på alla andra körningar?

Annars kan man ju köpa en D16RR och köra original med den, som låter mer än vilket Acra som helst även på det sättet.. Känns lite sjukt. Eller min kära sambo som inte ens är nära att varva ur hojen, hon kan köra utan system utan att låta mer än mig med original.. Känns lite paragrafrideri (fortfarande), dags att få till en förändring där!?

Hej Johnnie!!

Jag är en baffelfacist som inte är så pigg på att gå och mäta 75st hojar, varje kvällskörning. Alla andra körningar är andra banor eller tider på dygnet?? Kan du utveckla lite mer snälla... Eller kom med ett förslag på bullerbekymmret. Ljudreglerna är olika vem som kör på banan och om det är dagtid eller kvällstid. Hyr man banan eller om det är klubben spelar roll.
Mvh. Kjell Bornemo
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej Johnnie!!

Jag är en baffelfacist som inte är så pigg på att gå och mäta 75st hojar, varje kvällskörning. Alla andra körningar är andra banor eller tider på dygnet?? Kan du utveckla lite mer snälla...
Mvh. Kjell Bornemo

Hola Kjelle!

Med "alla andra" menar jag ALLA andra, det finns mig veterligen INGEN annan arrangör som ställer krav på originalsystem. Kravet ligger i ljudnivån, och mätning vid förbipassering är väl praxis?

Min poäng är att vissa förare kunnat köra MotoGP-hoj med öppna rör utan att låta mer än tillåtet, samtidigt som många system med Db-killer är lika tysta som andra. Vidare är en original R6 med högljudd än en ER-6 med eftermarknadssystem..

Min poäng är att det ställer till det rätt rejält för många som egentligen klarar ljudkraven utan problem.

Visst, kör man Gixxer1000/RC8 med Acra så är det i stort bara bullerdags-körningar som gäller, men det är ett eget val och nåt man förmodligen vet om innan man börjar skruva på.

För killen på Hornet600 med GPR-pipa eller tjejen i långsam grupp på en ER6? Nej, jag köper inte det!

Personligen skiter jag i vilket, för mig är det ett en ypperlig ursäkt för att ha sveriges enda SuperDuke med originalsystem, och kunna lägga pengarna på gummi istället :D!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Läs vad Kjell skriver, det är mycket enklare att se att folk har originalsystem än att utföra mätningar vilket är ofrånkomligt eftersom alla kommer att hävda att de fått köra på andra bandagar.

Det är inte ett mål att alla hojar ska få låta upp till exakt maxnivån utan det handlar om arbetsinsatsen att kontrollera. Att vissa ekipage kommer att låta långt under gränsen är bara bra.
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Läs vad Kjell skriver, det är mycket enklare att se att folk har originalsystem än att utföra mätningar vilket är ofrånkomligt eftersom alla kommer att hävda att de fått köra på andra bandagar.

Det är inte ett mål att alla hojar ska få låta upp till exakt maxnivån utan det handlar om arbetsinsatsen att kontrollera. Att vissa ekipage kommer att låta långt under gränsen är bara bra.

Så då handlar det om lathet? ni orkar inte mäta på start/målrakan?
Vilket hade kunnat ge fler möjlighet att utvecklas för det är väll det som är prio 1. Det finns idag många eftermarknads system som klarar db kraven om man använder db-killer. tycker inte det är värt att sätta på ett org system och bänka om hojen bara för att man inte orkar mäta och generaliserar att man ska använda org.
Hade det vart för miljön skull, då hade jag haft en förståelse att alla hojar som ska åka ska har katt och köras på aspen soppa.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förmodligen inte lathet utan tillgång och efterfrågan.
Om det är fullt med åkare så inga fler får plats så spelar det ju ingen roll om hälften av de som inte fick plats ändå inte skulle få åka för de hade inte originalsystem.

Bortsett från ett antaget faktum att det kan vara så att de som behöver den här möjligheten till övning mest, är posörer som har allt extra man kan ha på hojen? :arsele

Som sagt, mig gör det inget i sak. Ger mig bara mer frihet att få köra även om jag blir sen, men det betyder inte att jag tycker att det är smart.

Hade man gått ut och sagt rakt att detta är något man "ställer upp" på för att finansiera övrig verksamhet så hade jag köpt det rakt av. Då vill man ha fullt deltagarantal, med så hög kvalitet och lite strul som möjligt. Och det lyckas man med. Som det är nu kommuniceras det som en gentil säkerhetsfråga, då slår det däremot lite snett.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Bortsett från ett antaget faktum att det kan vara så att de som behöver den här möjligheten till övning mest, är posörer som har allt extra man kan ha på hojen? :arsele

Som sagt, mig gör det inget i sak. Ger mig bara mer frihet att få köra även om jag blir sen, men det betyder inte att jag tycker att det är smart.

Hade man gått ut och sagt rakt att detta är något man "ställer upp" på för att finansiera övrig verksamhet så hade jag köpt det rakt av. Då vill man ha fullt deltagarantal, med så hög kvalitet och lite strul som möjligt. Och det lyckas man med. Som det är nu kommuniceras det som en gentil säkerhetsfråga, då slår det däremot lite snett.

Det är väl också så att det riskerar att kosta lite mer om man måste mäta alla cyklar och då höjs priset generellt.
Varför ska jag, med originalsystem, isåfall vara med och subventionera dina kostnader?

Det kostar alltid mer, i form av resurser, när det ska individanpassas därför är det mer "kostnadseffektivt" att välja ett grundförfarande där majoriteten av kunderna befinner sig.

Det bör påpekas att jag inte är ett dugg insatt i just denna fråga eller i LMS utan jag argumenterar generellt. .
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Dessutom, om man mätte ljudet från bankanten skulle man bli tvungen att svartflagga och skicka hem den som bullrar. Det vore heller inte roligt...
Men det är ju ett frivilligt val om man vet om reglerna och tycker det är roligare att ha en posörhoj med eftermarknadsbullersystem än vad det är att köra på LMS trafikövningar....
Om man inte är väldigt lat så kan man ju också byta system innan man åker hemifrån..

/Stefan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dessutom, om man mätte ljudet från bankanten skulle man bli tvungen att svartflagga och skicka hem den som bullrar. Det vore heller inte roligt...
Men det är ju ett frivilligt val om man vet om reglerna och tycker det är roligare att ha en posörhoj med eftermarknadsbullersystem än vad det är att köra på LMS trafikövningar....
Om man inte är väldigt lat så kan man ju också byta system innan man åker hemifrån..

/Stefan

Gör jag på CBR:en, tar 10 minuter numer efter några gångers övning :tummenupp. Inte lika lätt på alla hojar dock, skulle inte orka hålla på så med Dukken t.ex.. Och den ska få jobba i sommar :yoparty
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Dessutom, om man mätte ljudet från bankanten skulle man bli tvungen att svartflagga och skicka hem den som bullrar. Det vore heller inte roligt...
Men det är ju ett frivilligt val om man vet om reglerna och tycker det är roligare att ha en posörhoj med eftermarknadsbullersystem än vad det är att köra på LMS trafikövningar....
Om man inte är väldigt lat så kan man ju också byta system innan man åker hemifrån..

/Stefan

vet inte vad det är för fel på det?
Så brukar det gå till.

Sen det där med posör hoj. Är det att ha en hoj som drar mindre går bättre och har en jämnare kurva än original? I så fall har jag en sådan (posör hoj):yoparty

Sen vet inte jag om det är lathet eller självbevarelsedrift att inte ta och sätta på original där jag upplever att hojen inte går som den ska så vida jag inte bänkar om den och det har jag tyvärr inte tid eller pengar till.

Sen går den bättre med ett sånt där värsting avloppsrör som låter som armagedon vrål så att korvgubben tappar den grillade på golvet när man kommer ner till mojen för att posera.:D
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Med "alla andra" menar jag ALLA andra, det finns mig veterligen INGEN annan arrangör som ställer krav på originalsystem.

eller tjejen i långsam grupp på en ER6? N

Områden har olika förutsättningar,,, som jag har fattat så påverkar flygplatsen och motorvägen E4:an hur mycket buller Sviestad får sprida över Linköping, sen finns ju cross, speedway, trial, rally, enduro, banracingsektionerna som också vill bullra.

Fördom: tjejen i långsam grupp på en ER6
 

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
Skulle man inte kunna göra så att ett par stycken av dem som verkligen vill köra med eftermarknadsburkar får ta och rodda med bullermätning??
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
vet inte vad det är för fel på det?
Så brukar det gå till.

Sen det där med posör hoj. Är det att ha en hoj som drar mindre går bättre och har en jämnare kurva än original? I så fall har jag en sådan (posör hoj):yoparty

Sen vet inte jag om det är lathet eller självbevarelsedrift att inte ta och sätta på original där jag upplever att hojen inte går som den ska så vida jag inte bänkar om den och det har jag tyvärr inte tid eller pengar till.

Sen går den bättre med ett sånt där värsting avloppsrör som låter som armagedon vrål så att korvgubben tappar den grillade på golvet när man kommer ner till mojen för att posera.:D

Det skulle inte vara roligt skrev jag, inte att det var nåt fel.
På samma sätt menar jag med resten jag skrev att det är ett frivilligt val, ingen åsikt om nån som gör det valet...
Följ reglerna eller var inte med och lek, så är det ju.
LMS har den regeln för att slippa tjafs och ändå tjafsar vi här nu.
Jag går i ide till våren nu tror jag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Områden har olika förutsättningar,,, som jag har fattat så påverkar flygplatsen och motorvägen E4:an hur mycket buller Sviestad får sprida över Linköping, sen finns ju cross, speedway, trial, rally, enduro, banracingsektionerna som också vill bullra.

Fördom: tjejen i långsam grupp på en ER6

"Tjejen på CBR:en" då, så får jag va hur fördomsfull jag vill, för henne delar jag möbler med! Men den KAN faktiskt låta mkt om man varvar ur den, därför skrev jag ER6 istället.


Om sviestad är så speciellt låter jag vara osagt. LMS är inte den enda arrangören där, men fortfarande den enda med det kravet!?
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Det skulle inte vara roligt skrev jag, inte att det var nåt fel.
På samma sätt menar jag med resten jag skrev att det är ett frivilligt val, ingen åsikt om nån som gör det valet...
Följ reglerna eller var inte med och lek, så är det ju.
LMS har den regeln för att slippa tjafs och ändå tjafsar vi här nu.
Jag går i ide till våren nu tror jag.

Ja vi slutar nu.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Skulle man inte kunna göra så att ett par stycken av dem som verkligen vill köra med eftermarknadsburkar får ta och rodda med bullermätning??

Inte ens vi som håller på med racing själva får hålla i bullermätningarna på "vår egen" bana. Vi får ut en representant från SVEMO, från en annan sektion är RR, med utbildning inom ljud. Detta sker för att det är så svårt att mäta ljud exakt och på ett korrekt sätt.

De flesta banor i sverige har investerat i fasta ljudmätare, men dessa är så svåra att ställa in rätt med alla vallar, hus, räcken m.m. som finns runt banorna att dessa endast kan användas för att se var på området det har bullrat vid en viss tid på dygnet, som en slags refferensmätare alltså.

För er som vill ta hand om ljudmätningen själva så är det inte så lätt som man kan tro, start/mål går inte att mäta rättvist på eftersom det är räcken på båda sidor av banan och hus som reflekterar ljudet. Svängarna går inte heller för där ligger man inte på tillräckligt högt varv, rakan är inte heller helt bra eftersom det är en vall där osv.

Det "rättvisaste" sättet att mäta är stillastående mätning, hojen ska klara 100 dB (A) 50 cm (tror jag) bakom dämparen i 45 graders vinkel vid ett visst varvtal, beror på volym och slaglängd. Man måste alltså slå i en tabell för att hitta rätt varvtal för varje hoj som ska mätas. Detta ska ske på en öppen plats utan bebyggelse inom en radie av 200 m från hojen.

Förstår ni nu varför vi säger originalsystem eller inte åka alls? Det är betydligt snällare än ljudkraven vi ställer på våra tävlingar/träningar.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Förstår ni nu varför vi säger originalsystem eller inte åka alls? Det är betydligt snällare än ljudkraven vi ställer på våra tävlingar/träningar.

Haha, faktiskt inte! Du påstår alltså att ni i teknologins högborg Linköping inte klarar av vad ett gäng potatisbönder i västergötland fixar? Om det är nåt ni har lyckats skapa så är det just tjafs, och jag kan inte se hur det, som någon debattör tydligen menade, skulle vara mer obehagligt att svartflagga nån för buller, istället för att som det är nu, springa runt i depån och spela allan på lösa boliner och skicka hem folk på märkliga grunder som ingen klart tänkade människa begriper hur dom kommit till. Självmål.:tummenupp
/T
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Förstå att det är anläggningarna som har bullerkrav på sig, inte de som arrangerar. Bara för att någon som hyr anläggningen skiter i att kolla alls eller står med mobiltelefonen och mäter vid start och mål eller att någon av er lyckats komma undan med att köra helsystem innebär inte det att det är normen.

Att klubben LMS är de första att följa anläggningens krav fullt ut är bara naturligt men även alla andra som kan tänkas använda anläggningen kommer att behöva anpassa sig annars är det snart slutåkt.

Ett problem med att svartflagga folk som kör är att de just redan har bullrat!

Vad jag vet är dessa körningar ändå populära, sist jag skulle köra kom jag för sent för att få plats trots att jag var där en timme före start. Så om LMS gör det lite enklare för sig så finns det tydligen ändå tillräckligt med folk som faktiskt är intresserade av banåka mer än sina helsystem.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top