Sviestad trafikövningar 2010

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Det LMS kräver är trafikförsäkring och gatgodkänd hoj. Trafikövningarna är inte träning eller tävling utan en form av vidareutbildning, typ SMC fast något annorlunda upplagt.

Delkasko/helförsäkring är ett avtal mellan dig och f-bolaget medan trafikdelen är lag. Vad jag vet har inget bolag hittills nekat trafikersättning, men något prejudicerande fall har nog inte varit uppe i högre instans så ingen vet med säkerhet vad som gäller.

Bilsport/mc har gällande helförsäkring som täcker trafikövningarna precis som Länsförsäkringar har ett tillägg för bankörning med full täckning.

Med tanke på väderprognosen imorgon :) kan det vara klokt att vara i god tid...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Svävande svar från FB = inget svar.

Jag är personligen inte rädd för min egen hoj, men jag har inte råd att brumma in i en sproilans R1a på banan. :)

I gatgrupper tar trafikförsäkringen skador på annat eller andras grejer fick jag höra i kväll när vi diskuterade bankörningar.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Klockan är nu 05.47 och jag och Niklas åker från Nässjö... Syns där uppe!

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
I gatgrupper tar trafikförsäkringen skador på annat eller andras grejer fick jag höra i kväll när vi diskuterade bankörningar.

Ja, det är väl därför LMS har som krav att alla ska ha trafikförsäkring. Men enligt min rundringning igår så har ingen av de vanliga bolagen (TH, If, Folksam, Gjensidige) ingen försäkring där trafikförsäkringen gäller på bana förutom då SMC arrangerar.

Enda bolagen som tillät andra arrangörer var Bilsport&MC samt LF. Och båda ville inte ha sporthojar försäkrade hos sig så de tog ut löjligt höga premier.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ja, det är väl därför LMS har som krav att alla ska ha trafikförsäkring. Men enligt min rundringning igår så har ingen av de vanliga bolagen (TH, If, Folksam, Gjensidige) ingen försäkring där trafikförsäkringen gäller på bana förutom då SMC arrangerar.

Enda bolagen som tillät andra arrangörer var Bilsport&MC samt LF. Och båda ville inte ha sporthojar försäkrade hos sig så de tog ut löjligt höga premier.

Det är mycket möjligt att det är så nu för tiden och att vi får ändra på hemsidan till att vi kräver en påställd och försäkrad hoj och att föraren ska ha en giltig olycksfallsförsäkring.....

Det i praktiken viktiga är att det finns olycksfallsförsäkring som täcker utlägg vid kroppskada och ger viss invaliditetsersättning.

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Det är mycket möjligt att det är så nu för tiden och att vi får ändra på hemsidan till att vi kräver en påställd och försäkrad hoj och att föraren ska ha en giltig olycksfallsförsäkring.....

Det i praktiken viktiga är att det finns olycksfallsförsäkring som täcker utlägg vid kroppskada och ger viss invaliditetsersättning.

Tack!
En olycksfallsförsäkring har jag. Så då vågar jag komma och åka i sommar..

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Blir det nån mätning av ljudet vid förbifart denna säsongen eller vad ?

Här har du från förra torsdagen, började små dugga efter en timme ungefär. Vid 19.00 tiden ökade regnet samt minskade tempot, vilket syns på ljudgrafen. Rött= ajabaja.
Mellan 19.00 och 20.00 är det ett lägre ljudkrav enligt miljöprövningen än mellan 09.00 till 19.00.
Hur ska vi klara det med slip-on system, förklara för mig.
Mvh. Kjell Bornemo

Bifogat

• 20100610-Trafikövning.pdf
    120 KB · Visningar: 92

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Här har du från förra torsdagen, började små dugga efter en timme ungefär. Vid 19.00 tiden ökade regnet samt minskade tempot, vilket syns på ljudgrafen. Rött= ajabaja.
Mellan 19.00 och 20.00 är det ett lägre ljudkrav enligt miljöprövningen än mellan 09.00 till 19.00.
Mvh. Kjell Bornemo

Det ser inte ut som att det är möjligt :näsblod

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Mvh. Kjell Bornemo

bra post kjell.. nu ser man ju svart på vitt hur högt det låter med "bara" originalsystem. tycker själv att detta är slutet på gnället om slipon

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Oki , kan köpa det angåend kvällsåkningarna ..Men hur är det med heldags åkat det är ialf det som mest intressant för min del som inte bor i "krokarna" ?

Det borde fungera med slipon kan jag tycka :)

Sen så är det skillnad på en twin tex som jag nu har ,de låter mjukare och har ett dovare ljud än tex högljuda Tripplar ..
Är rätt säker på att min och en hel del andra Twinnar klarar era mätningar utan några problem .

Har aldrig vart med om nån svartflagg utan db-killers i och med db-killers i så är den tystare än orginal så jag fattar inte vad problemet är ... Det är väl lika lätt att kolla att man har db-killer i som att se om det är orginal eller inte kan man tycka då ...

Tycker att ni borde mäta orginal också för vissa låter mer Orginal än andra med slipon om ni nu ska vara riktigt seriösa angående ljudnivån ;)

jetson

Guest
Enligt mina reg-papper låter min moppe 96db stillastående och 80 när man kör. Såg att kravet är 95 stillastående, klarar jag mig vid mätning? :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln