SVT Sverker PLus

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Det kanske är värt att slänga ett getöga på.

Plus somma 4/6 kl 20

"Del 1 av 6: Om billiga mc-hjälmar och dyra försäkringar. Plus sommar-turnén rivstartar i Örnsköldsvik där det ska handla om motorcyklar. Programledaren Sverker Olofsson tar reda på om mc-hjälmar som kostar några hundralappar verkligen är tillräckligt säkra? Dessutom diskuterar 22-årige Robin Ekberg med försäkringsbolaget om varför hans försäkring blir så hutlöst dyr.

Även i SVT1 5/6, SVT1 7/6, SVT24 7/6 och SVT1 8/6"
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Helt klart intressant, framför allt biten om försäkringar. I hjälmfrågan är det ju som regel att man får det man betalar för, men med försäkringar är det ju sällan så.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Kanske kan bli lite positivt mc-prat också då, till skillnad från senast det snackades mc i SVT...

Hjälmfrågan är ju jätteintressant tycker jag. :)
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Frågan jag vill ha svar på är VARFÖR är SHÅHEJ och dom andra märkeshjälmarna kostar 10x mer än "noname" hjälmen. ÄR den dyrare hjälmen 10x så bra?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Frågan jag vill ha svar på är VARFÖR är SHÅHEJ och dom andra märkeshjälmarna kostar 10x mer än "noname" hjälmen. ÄR den dyrare hjälmen 10x så bra?

Kanske inte är 10x så bra, men dom är 10x skönare och 100x snyggare :fakta

Försäkringsdelen blir intressant att höra!
Hjälm tycker jag funkade bra att kolla upp här:
http://sharp.direct.gov.uk/
Annars kan man bara kolla i hjälmen vilka
tester den har genomgått.


SHARP testet är ju starkt ifrågasatt då testpunkterna är helt fast och på en del ställen irrelevanta. Tom hjälmtillverkare som får goda värden på SHARP testet kritiserar det ju.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Frågan jag vill ha svar på är VARFÖR är SHÅHEJ och dom andra märkeshjälmarna kostar 10x mer än "noname" hjälmen. ÄR den dyrare hjälmen 10x så bra?

Skillnaden mellan trasigt huvud och inte trasigt är iaf värt prisskillnaden. Och i de tester som utförs brukar väl många av de dyraste hjälmarna ligga i topp på betygsskalan?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
SHARP testet är ju starkt ifrågasatt då testpunkterna är helt fast och på en del ställen irrelevanta. Tom hjälmtillverkare som får goda värden på SHARP testet kritiserar det ju.

Mycket möjligt, men det är ändå nånting. De 5-stjärniga lär ändå vara bättre än de 4-stjärniga... eller ja bra hjälmar iallafall :tungan
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Skillnaden mellan trasigt huvud och inte trasigt är iaf värt prisskillnaden. Och i de tester som utförs brukar väl många av de dyraste hjälmarna ligga i topp på betygsskalan?

Mnja...kollar man på tex Sharps tester fick ju en ARAI RX7 3 stjärnor medans en betydligt billigare AGV S4 fick 5 (full pott). Även inom samma märken är där en del billigare modeller som fått högre betyg än de dyrare...:va

Kanske inte är 10x så bra, men dom är 10x skönare och 100x snyggare :fakta

SHARP testet är ju starkt ifrågasatt då testpunkterna är helt fast och på en del ställen irrelevanta. Tom hjälmtillverkare som får goda värden på SHARP testet kritiserar det ju.

Men det är iaf ett test, vad ska man annars gå efter? :va
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Mnja...kollar man på tex Sharps tester fick ju en ARAI RX7 3 stjärnor medans en betydligt billigare AGV S4 fick 5 (full pott). Även inom samma märken är där en del billigare modeller som fått högre betyg än de dyrare...:va

Jo, men i inlägget som citerades var det betydligt billigare hjälmar i åtanke. Och jag syftade inte på de dyraste, men däremot "märkeshjälmar" i det dyrare segmentet.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jo, men i inlägget som citerades var det betydligt billigare hjälmar i åtanke. Och jag syftade inte på de dyraste, men däremot "märkeshjälmar" i det dyrare segmentet.

Jovisst, men om en väsentligt billigare hjälm (S4) är säkrare än den betydligt dyrare (RX7). Vad säger då att en "budgethjälm" inte kan vara minst lika säker?
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Nu är ju jag lite avig av mig men jag vetefan om jag är så intresserad av att höra en 22-åring debattera med ett försäkringsbolag...
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jovisst, men om en väsentligt billigare hjälm (S4) är säkrare än den betydligt dyrare (RX7). Vad säger då att en "budgethjälm" inte kan vara minst lika säker?

Är dem det? Testet är uppenbart kritiserat och har stora brister.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Frågan jag vill ha svar på är VARFÖR är SHÅHEJ och dom andra märkeshjälmarna kostar 10x mer än "noname" hjälmen. ÄR den dyrare hjälmen 10x så bra?

Är en Lamborghini som kostar ca 10 ggr mer än en volvo v50 10 ggr bättre?

Givetvis kan man inte räkna så men jag förstår nog din poäng - många ggr kostar design och efterfrågan, så är det bara..
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Är en Lamborghini som kostar ca 10 ggr mer än en volvo v50 10 ggr bättre?

Givetvis kan man inte räkna så men jag förstår nog din poäng - många ggr kostar design och efterfrågan, så är det bara..

Är den italiensk säljs det alltid för billig!! ;) Självklart är en lambo 10ggr bättre... likaväl som en ducce är.... :D
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Är en Lamborghini som kostar ca 10 ggr mer än en volvo v50 10 ggr bättre?

Givetvis kan man inte räkna så men jag förstår nog din poäng - många ggr kostar design och efterfrågan, så är det bara..

Jamenvafaan?

Supersportbil kontra "Ford", snälla jämför äpplen med äpplen och inte päron.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Är de INTE det? Som jag skrev innan så är det iaf ETT test. Vad ska man annars gå efter? Pris? Märket? Lack? Vem som har den i motoGP?

Jag kan inte se hur något kritiserat och utdömt kan fungera som riktmärke, även om det är något.

Teori har funkat väldigt bra i många bedömningar. Jag tror inte FOU inte är förkastligt utan ett ganska bra riktmärke.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag kan inte se hur något kritiserat och utdömt kan fungera som riktmärke, även om det är något.

Teori har funkat väldigt bra i många bedömningar. Jag tror inte FOU inte är förkastligt utan ett ganska bra riktmärke.

Visst, men säg vad du går efter då om du nu inte litar på deras test?

Du tror väl ändå inte att hela prisskillnaden mellan olika märken är pga fou?!
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Visst, men säg vad du går efter då om du nu inte litar på deras test?

Du tror väl ändå inte att hela prisskillnaden mellan olika märken är pga fou?!

Du skriver inte till ett barn?

Nej, självklart finns det påslag i priset hos märkeshjälmar som inte är relaterat till annat än märkes profit.

Vad har mina preferences vid köp av hjälm med att göra om jag anser billiga hjälmar (som är "10x billigare") har svårt att mäta sig säkerhetsmässigt med, det som ska vara, high end produkter?

Jag åker i min RX7'a därför att:
-den är skön
-den sitter bra
-många använder den och många har vurpat ordentligt i den och klarat sig bra
-den var dyr, det passar min image

Motfrågan blir då, du inbillar dig väl knappast att budgetsegmentet bedriver någon som helst forskning och utveckling annat än produktionkostnadsreducerande sådan?
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top