SVT Sverker PLus

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nu pratar du väl ändå i nattmössan.
Sharp-testet föreskriver användande av samma anslagspunkter som ECE R 22/05. Dvs dom testar enligt samma normer som hjälmtillverkarna fått sina hjälmar godkända enligt samt utveckat sina hjälmar för. Skillnaden är att dom publicerar resultaten så det syns hur långt över normen dom kom och uppenbarligen så är dom dyrare hjälmarna konstruerade så att dom inte har så goda marginaler till minimikraven enligt ECE 22/05

Vad är det som säger att en tillverkare som har gott om pengar till FOU inte lägger pengarna på att ta bort så mycket material som man bara kan men fortfarande uppfylla kraven i ECE 22/05.
Jag tror snarare att det är så det är.

En tillverkare som säljer billigare hjälmar har inte råd att lägga en massa pengar på FOU medan en som säljer premiumhjälmar gör det.
Det du kan konkurrera med på hjälmar är utseende, vikt och funktioner.
Säkerheten är satt till en minimigräns och det är den dom skall uppfylla.
Att lacka hjälmen snyggare kostar lite mer pengar vilket ger dyrare hjälm.
Att få bra funktioner såsom ventilation, visirmekanism mm kostar lite mer pengar pga att det blir dyrare reglage men det är inget som påverkar säkerheten.
Att göra hjälmen lättare kostar pengar och det görs genom att ta bort så mycket material som möjligt utan att hamna under testnormerna.

En hjälm i komposit är inte hårdare än en hjälm i ren plast. Den högre styrkan i materialet använder tillverkarna till att göra höljet tunnare och därigenom lättare. Det är således i mångt och mycket en fråga om komfort som kan motivera det högre priset. Plus givetvis en viss posörfaktor.

Att en dyrare hjälm inte är säkrare visas av att det finns ett flertal test vid det här laget som är utförda i enlighet med ECE R 22/05 som visar att plasthjälmar för under 1000 kronor i många fall klarar smällar bättre än glasfiber och kolfiberhjälmar för 5000+ kronor.

Jag har själv köpt en lite dyrare hjälm men det är helt och hållet för att jag valde utifrån utseende plus att jag gillar när reglage för ventilation, visirmekanism mm känns bra. Jag är med andra ord lite posör och lite för bekvämlighet men jag tror inte för ett ögonblick på att min hjälm är ett dugg säkrare än en hjälm från biltema, Jula eller Lidl. Samtliga hjälmar är godkända enligt samma säkerhetsstandard.

Bra förklaringar och de stämmer oxå bra men där är en liten detalj.
Bikes hjälmtest 2007 innefattade en plasthjälm av något dyrare modell (hittar tyvärr inte artikeln nu men ska söka) där klarade plast hjälmen initial slaget på toppen galant och lika bra som de andra men problemet dyker upp vid nästa slag. Plast klarade inte 2 slag på samma ställe. Vid en krash ska man inte räkna med att hjälmen slår i backen bara en enda gång utan flera, ibland väldigt många, då klarar composit materialen sig mycket bättre även när dom är tunna.

Men det är absolut så att märket kostar. Att dom bygger hjälmar för minimikrav och därefter anpassar och gör hjälmar lättare och bättre för att klara kraven ser jag inget fel i. Kraven är ställda högt och det finns ingen anledning att klara kraven med 20% marginal för då har man byggt en tyngre hjälm och det påverkar oxå säkerheten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan inte se hur något kritiserat och utdömt kan fungera som riktmärke, även om det är något.

Teori har funkat väldigt bra i många bedömningar. Jag tror inte FOU inte är förkastligt utan ett ganska bra riktmärke.

Tja. Frågan är väl vilka som kritiserat.
Sharp använder samma anslagspunkter som ECE R 22/05 anger. Samtliga tester är i stort sett identiska. Enda skillnaden är att dom modifierat ett av många testmoment så att det ger mer reproducerbara resultat.

Jag tror dom skriker bara för att dom får dåliga betyg. Ungefär som en unge som skriker och bråkar för sina dåliga betyg istället för att plugga så man får bättre. Lite som eleverna på lärarhögskolan i Stockholm som stämmer sina lärare för diskriminering om dom får underkänt på grund av otillräckliga språkkunnskaper istället för att faktiskt lära sig svenska.

Tror du att tillverkarna använder sin FOU till att göra hjälmen säkrare eller tror du att dom använder sin FOU till att göra hjälmen lättare utan att falla under ECE R 22/05.

Jag vet vad mitt svar är.
Det finns inga tester som hävdar att det är någon större skillnad i skyddseffekt hos en billig kontra en dyr hjälm.
Däremot är det väl dokumenterat att dyrare hjälmar och då framför allt hjälmar i glasfiber och kolfiber är lättare än en billigare hjälm.

Detta beror på att det hittills inte har funnits någon konkurrensfördel att göra en säker hjälm då tillverkarna hemlighållit testresultaten. Däremot säljs det hjälmar där den låga vikten är en del av marknadsföringen.

Är dem det? Testet är uppenbart kritiserat och har stora brister.

ÄR det så.
Att det är kritiserat ifrågasätter jag inte.
Dock är det ju så att Sharps tester är i stort sett identiska med testerna enligt ECE R 22/05 som hjälmarna ju ursprungligen är testade för och som tillverkarna inte gnäller över.

Det känns lite misstänkt när dom gladeligen testar och certifierar hjälmar enligt en säkerhetsnorm utan att klaga men börjar gnälla så fort någon gör tester enligt samma normer men publicerar resultaten.

missat dethär inlägget? :rolleyes:

Jag hade inte läst just den länken nej. Övriga länkar som lagts in har inte innehållit mer än att Nolanhjälmen fått taskiga resultat så jag var lite lat och läste den inte. Men nu har jag läst den.

Ytterst intressant. Undrar om inte förespråkarna för Kolfiberhjälmar för herrejösses faktiskt måste börja erkänna att man får betala för design, känsla i reglage mm. Inget fel i det för jag gör själv så men dom är ju bevisligen inte säkrare.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bra förklaringar och de stämmer oxå bra men där är en liten detalj.
Bikes hjälmtest 2007 innefattade en plasthjälm av något dyrare modell (hittar tyvärr inte artikeln nu men ska söka) där klarade plast hjälmen initial slaget på toppen galant och lika bra som de andra men problemet dyker upp vid nästa slag. Plast klarade inte 2 slag på samma ställe. Vid en krash ska man inte räkna med att hjälmen slår i backen bara en enda gång utan flera, ibland väldigt många, då klarar composit materialen sig mycket bättre även när dom är tunna.

Men det är absolut så att märket kostar. Att dom bygger hjälmar för minimikrav och därefter anpassar och gör hjälmar lättare och bättre för att klara kraven ser jag inget fel i. Kraven är ställda högt och det finns ingen anledning att klara kraven med 20% marginal för då har man byggt en tyngre hjälm och det påverkar oxå säkerheten.

Jo. Fast min poäng var inte att alla plasthjälmar får bra resultat och det bara är komposithjälmar som misslyckas i testerna.
snarare är det så att det inte finns någon tydlig korrelation där. Vissa hjälmar fallerar i testerna eller får sämre betyg och det är en del plasthjälmar och en del komposithjälmar.

Att hjälmar som är tillverkade i komposit och därigenom är lättare skulle kunna vara bättre just ur vikthänseende är ju inget som dom väger in i sina betyg men det är klart att det kan ha en viss påverkan. En tyngre hjälm riskerar ju att i vissa situationer medföra större krafter mot nacken men jag vet inte hur stora skillnaderna i påverkan är.
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
För det första så var det engelska byråkrater som kom upp med SHARP testet, bara där börjar alarmet gå...

Å själv är du civilingenjör eller?

Sen är test punkterna fasta, , dvs att en mindre nogräknad hjälmtillverkare kan förstärka just dom områdena för att få ett bra resultat i testet.

Det låter som om du tror att dom testar hur mycket hjälmen går sönder :rolleyes:
Oavsett vad du tror så är det ju lättare ur produktionssynpunkt att göra både skalet och i synnerhet foamen i en hårdhet. Eftersom du kan det här så behöver jag väl inte påtala att skalet bidrar både till att hjälmen håller ihop och (genom delaminering) till absorption av energi. Att göra skalet hårdare på vissa punkter skulle väl inte göra hjälmen bättre vare sig i test eller i verkligheten?:va
Foamen komprimeras och absorberar därmed energi. Vissa tillverkare gör dyra hjälmar med sammansatt foam för att absorbera olika i olika slagriktningar. De skyltar med att de använder denna hightech-lösning för det är dyrare men om det är bättre kan det vara en konkurrensfördel. Knappast vad du avser med "mindre nogräknad hjälmtillverkare" va?

Och så testas hjälmar olika pga storlek, dvs om SHARP's test huvud stl L inte får plats i en L hjälm, då åker ett M huvud in som inte passar ordentligt OCH dom drar upp kraften i slaget med 10-15% "för ett M huvud väger mindre och ska således kunna ta upp större krafter".

Fattar inte vad du försöker beskriva här faktiskt. Om det är så att det är fråga om en rigg med fritt fallande hjälm med huvudattrapp så måste man ju öka hastigheten med en lättare huvudattrapp om man ska testa jämförbara anslagsenergier. Huruvida det du beskriver är rätt eller felaktigt beror ju på hur testet är utformat.

Inga slag på hakdelen, så en öppen hjälm är säkrare än integral pga av den lägre vikten.

Det är ju en brist förstås. Är man medveten om att detta inte testas så behöver man ju inte riskera att dra den slutsats som du ger.

Så om man har ett huvud format som en brittisk byråkrat, gillar att äta flugor och man endast trillar och slår sig på sidan där örat är, så är SHARP testet en bibel.

Du tar då verkligen i. Jag kan av dom exempel du tar fram inte förstå varför du är så negativ. Det är väl bra om det testas hjälmar. ECE godkännandet är ju bara tröskelvärden så det är väl bra om någon, byråkrat eller annan, tar initiativ till tester som försöker nyansera bilden och jämföra godkända hjälmar sinsemellan.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Att ventilation, visirfunktion mm fungerar bättre - endast är "lyx"...:va Nu förstår jag inte riktigt vad som åsyftas.

För mig är det säkerhet = trafiksäkerhet. När jag har bra sikt (ingen imma) och en behaglig temperatur (= inte överhettad). :tummenupp

Det kan förstås inte mätas med en slaghammare...:D
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
oooh ser att de nya ursäkterna till varför man inte ska köpa budgethjälm redan börjat poppa upp :D
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
måste ju ifrågasätta testet i svt då de går ut med (enl svt länken tidigare i tråden) att billigare hjälmar är bättre än dyra osså är det två billiga o en dyr i testet?
Vafan? Det säger ju eg inget om dyr vs billig hjälm öht.
Det säger att just DEN dyrare hjälmen var sämre än DOM två billigare.

För att ha nån typ av kredibilitet så borde de ha testat betydligt fler hjälmar. 3st totalt är säger inte nått för mig iaf.

Sen hur det är i verkligheten .... borde man inte kunna kolla försäkringsstatestik över olyckor? Fast det kanske inte framgår vilken typ av hjälm som varit inblandad. Åandra sidan kan man ju kolla på vilka hjälmar som försäkringsbolagen ersatt kostnad för vid olyckor o sen kolla på hur huvudskadorna varit i förhållande till det.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Att ventilation, visirfunktion mm fungerar bättre - endast är "lyx"...:va Nu förstår jag inte riktigt vad som åsyftas.

För mig är det säkerhet = trafiksäkerhet. När jag har bra sikt (ingen imma) och en behaglig temperatur (= inte överhettad). :tummenupp

Det kan förstås inte mätas med en slaghammare...:D

Jag antar att du kört många mil med en Biltemahjälm för att veta detta?

Eller chansar du?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Härligt!!! Tänkte köpa mig en ny RX-7a, men nu kan jag ju dra till Biltema o få pengar över till en massa reflexvästar oxå!! eller INTE! Skämt åsido, har gått omkull riktigt hårt på Mo i Rana för ett par år sedan, på huvudet hade jag en Araikruka = hjälmen skrot, huvudet helt:tummenupp
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
måste ju ifrågasätta testet i svt då de går ut med (enl svt länken tidigare i tråden) att billigare hjälmar är bättre än dyra osså är det två billiga o en dyr i testet?
Vafan? Det säger ju eg inget om dyr vs billig hjälm öht.
Det säger att just DEN dyrare hjälmen var sämre än DOM två billigare.

För att ha nån typ av kredibilitet så borde de ha testat betydligt fler hjälmar. 3st totalt är säger inte nått för mig iaf.

Sen hur det är i verkligheten .... borde man inte kunna kolla försäkringsstatestik över olyckor? Fast det kanske inte framgår vilken typ av hjälm som varit inblandad. Åandra sidan kan man ju kolla på vilka hjälmar som försäkringsbolagen ersatt kostnad för vid olyckor o sen kolla på hur huvudskadorna varit i förhållande till det.

Jag önskar också att man valt fler hjälmar från posörsegmentet.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
För det första så var det engelska byråkrater som kom upp med SHARP testet, bara där börjar alarmet gå...

Sen är test punkterna fasta, , dvs att en mindre nogräknad hjälmtillverkare kan förstärka just dom områdena för att få ett bra resultat i testet. Och så testas hjälmar olika pga storlek, dvs om SHARP's test huvud stl L inte får plats i en L hjälm, då åker ett M huvud in som inte passar ordentligt OCH dom drar upp kraften i slaget med 10-15% "för ett M huvud väger mindre och ska således kunna ta upp större krafter". Inga slag på hakdelen, så en öppen hjälm är säkrare än integral pga av den lägre vikten.
Så om man har ett huvud format som en brittisk byråkrat, gillar att äta flugor och man endast trillar och slår sig på sidan där örat är, så är SHARP testet en bibel.

Det låter på mig som att du har blandat ihop SHARP och SNELL för det amerikanska SNELL-testet går till på det vis du säger men inte SHARP såvitt jag vet. Visa gärna vem som har klagat på SHARP-testet, det har jag aldrig sett. Däremot har jag läst om de som klagar på SNELL-testet.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Billiga motorcykelhjälmar tål stötar bättre än den dyra hjälmen. Det visar undersökningar som Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har gjort på uppdrag av SVT-programmet Plus. De billiga hjälmarna som testades hade bättre skydd mot stötar än en välkänd märkeshjälm för tusentals kronor. Resultatet förvånar experter i branschen.

Kanske dags att köpa en moppe hjälm igen:tungan
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
måste ju ifrågasätta testet i svt då de går ut med (enl svt länken tidigare i tråden) att billigare hjälmar är bättre än dyra osså är det två billiga o en dyr i testet?
Vafan? Det säger ju eg inget om dyr vs billig hjälm öht.
Det säger att just DEN dyrare hjälmen var sämre än DOM två billigare.

För att ha nån typ av kredibilitet så borde de ha testat betydligt fler hjälmar. 3st totalt är säger inte nått för mig iaf.

Sen hur det är i verkligheten .... borde man inte kunna kolla försäkringsstatestik över olyckor? Fast det kanske inte framgår vilken typ av hjälm som varit inblandad. Åandra sidan kan man ju kolla på vilka hjälmar som försäkringsbolagen ersatt kostnad för vid olyckor o sen kolla på hur huvudskadorna varit i förhållande till det.

Har du sett programmet så du vet att det inte är fler hjälmar med i testet??
Det kan ju rent teortiskt vara så att dom inte släpper hela programmet i text innan det visats i TV utan bara publicerar ett litet urval på webben.
I texten på webben är det bara tre hjälmar med men det finns inget som säger att det innebär att dom inte tar upp fler hjälmar i programmet.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
måste ju ifrågasätta testet i svt då de går ut med (enl svt länken tidigare i tråden) att billigare hjälmar är bättre än dyra osså är det två billiga o en dyr i testet?
Vafan? Det säger ju eg inget om dyr vs billig hjälm öht.
Det säger att just DEN dyrare hjälmen var sämre än DOM två billigare.

För att ha nån typ av kredibilitet så borde de ha testat betydligt fler hjälmar. 3st totalt är säger inte nått för mig iaf.

Sen hur det är i verkligheten .... borde man inte kunna kolla försäkringsstatestik över olyckor? Fast det kanske inte framgår vilken typ av hjälm som varit inblandad. Åandra sidan kan man ju kolla på vilka hjälmar som försäkringsbolagen ersatt kostnad för vid olyckor o sen kolla på hur huvudskadorna varit i förhållande till det.

Det behöver ju generellt inte vara så att billigare är bättre, det som jag tycker var intressant var att de totalt slog hål på att BTs hjälm skulle vara helt värdelös.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Man måste oxå ta i beaktande vad hjälmen ska vara till. Kör man hoj normalt och mer eller mindre lagligt ska hjälmen klara en smäll för det. Jag kör på bana och vill att min hjälm ska klara vurpor i 300 och det enda jag kan jämföra med är ju vilka hjälmar som används i roadracingen. Har ännu inte sett en Biltema hjälm i RR....
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Har du sett programmet så du vet att det inte är fler hjälmar med i testet??
Det kan ju rent teortiskt vara så att dom inte släpper hela programmet i text innan det visats i TV utan bara publicerar ett litet urval på webben.
I texten på webben är det bara tre hjälmar med men det finns inget som säger att det innebär att dom inte tar upp fler hjälmar i programmet.

Nej har inte sett hela programmet, på SVTs sida är man kan se testet är det bara 3 hjälmar som testas. I den snutten på svt pratar de bara om dessa 3hjälmar (lidl, biltema & nolan)
Dåligt att de inte testade fler!

Det behöver ju generellt inte vara så att billigare är bättre, det som jag tycker var intressant var att de totalt slog hål på att BTs hjälm skulle vara helt värdelös.

mmm helt klart & att billiga hjälmar inte skulle klara gränsvärdena mellan de officiella testpunkterna.

Men som jag sagt, tycker ändå att det var dåligt att de inte testade fler hjälmar.
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Att ventilation, visirfunktion mm fungerar bättre - endast är "lyx"...:va Nu förstår jag inte riktigt vad som åsyftas.

För mig är det säkerhet = trafiksäkerhet. När jag har bra sikt (ingen imma) och en behaglig temperatur (= inte överhettad). :tummenupp

Det kan förstås inte mätas med en slaghammare...:D

Helt rätt! Den biten glöms gärna bort men borde vara ett självklart tillägg i alla bedömningar. En del saker överlappar också - en tung kruka är inte bara obehaglig att bära utan även farligare för nacken.

På min gamla Shark hjälm( som jag för övrigt var grymt nöjd med ) så fastnade visiret ibland nere varvid man fick ta i lite extra. En gång lossnade ena sidan och lyckas på något sätt leta sig in i hjälmen! Allt under körning.

Så visst är kvalitet säkerhet.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top