Benny C
Stadig men lite på sladd
- Gick med
- 9 May 2008
- Hoj
- 2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nu pratar du väl ändå i nattmössan.
Sharp-testet föreskriver användande av samma anslagspunkter som ECE R 22/05. Dvs dom testar enligt samma normer som hjälmtillverkarna fått sina hjälmar godkända enligt samt utveckat sina hjälmar för. Skillnaden är att dom publicerar resultaten så det syns hur långt över normen dom kom och uppenbarligen så är dom dyrare hjälmarna konstruerade så att dom inte har så goda marginaler till minimikraven enligt ECE 22/05
Vad är det som säger att en tillverkare som har gott om pengar till FOU inte lägger pengarna på att ta bort så mycket material som man bara kan men fortfarande uppfylla kraven i ECE 22/05.
Jag tror snarare att det är så det är.
En tillverkare som säljer billigare hjälmar har inte råd att lägga en massa pengar på FOU medan en som säljer premiumhjälmar gör det.
Det du kan konkurrera med på hjälmar är utseende, vikt och funktioner.
Säkerheten är satt till en minimigräns och det är den dom skall uppfylla.
Att lacka hjälmen snyggare kostar lite mer pengar vilket ger dyrare hjälm.
Att få bra funktioner såsom ventilation, visirmekanism mm kostar lite mer pengar pga att det blir dyrare reglage men det är inget som påverkar säkerheten.
Att göra hjälmen lättare kostar pengar och det görs genom att ta bort så mycket material som möjligt utan att hamna under testnormerna.
En hjälm i komposit är inte hårdare än en hjälm i ren plast. Den högre styrkan i materialet använder tillverkarna till att göra höljet tunnare och därigenom lättare. Det är således i mångt och mycket en fråga om komfort som kan motivera det högre priset. Plus givetvis en viss posörfaktor.
Att en dyrare hjälm inte är säkrare visas av att det finns ett flertal test vid det här laget som är utförda i enlighet med ECE R 22/05 som visar att plasthjälmar för under 1000 kronor i många fall klarar smällar bättre än glasfiber och kolfiberhjälmar för 5000+ kronor.
Jag har själv köpt en lite dyrare hjälm men det är helt och hållet för att jag valde utifrån utseende plus att jag gillar när reglage för ventilation, visirmekanism mm känns bra. Jag är med andra ord lite posör och lite för bekvämlighet men jag tror inte för ett ögonblick på att min hjälm är ett dugg säkrare än en hjälm från biltema, Jula eller Lidl. Samtliga hjälmar är godkända enligt samma säkerhetsstandard.
Bra förklaringar och de stämmer oxå bra men där är en liten detalj.
Bikes hjälmtest 2007 innefattade en plasthjälm av något dyrare modell (hittar tyvärr inte artikeln nu men ska söka) där klarade plast hjälmen initial slaget på toppen galant och lika bra som de andra men problemet dyker upp vid nästa slag. Plast klarade inte 2 slag på samma ställe. Vid en krash ska man inte räkna med att hjälmen slår i backen bara en enda gång utan flera, ibland väldigt många, då klarar composit materialen sig mycket bättre även när dom är tunna.
Men det är absolut så att märket kostar. Att dom bygger hjälmar för minimikrav och därefter anpassar och gör hjälmar lättare och bättre för att klara kraven ser jag inget fel i. Kraven är ställda högt och det finns ingen anledning att klara kraven med 20% marginal för då har man byggt en tyngre hjälm och det påverkar oxå säkerheten.