SVT Sverker PLus

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Lidl är så jävla bra!!! Å goast 3.5% ever!
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nolan hjälmen dom testade var ju en av deras bästsäljare iof men...?

Den stora majoriteten av MC-förare i Sverige kör INTE RR, så att säga att en BT-hjälm inte duger då bara för att den inte används i MotoGP är ju bara barnsligt och pinsamt.

Vet inte riktigt vad jag gjort för att reta upp dig men men...korkad, barnslig och pinsam?

Jag sa väl aldrig att den inte duger för alla? Jag sa att för min del är det annat än vad det kostar som spelar in.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Köpte faktiskt Biltemas crosshjälm i dagarna. Hade inte en sådär jättestor budget och de andra hjälmarna jag kollat på i prisklassen 1500-2000 kändes mycket tyngre och satt sämre.

Dessutom var ju Biltemahjälmen glasfiber och de andra plast. Nu är det ju som sagt inte säkert att plast är säkrare men den är ju iallfall lättare än motsvarande plasthjälmar.

Edit: Det hade ju varit intressantare med lite fler hjälmar i testet. Man hade ju gärna sett att dom prövade någon basic Shoei eller araihjälm istället för en Nolan. Men testen bevisade ju ifall att dyrt inte alltid är säkrast. Jag blir så trött på alla inlägg av typen "är inte ditt huvud värt mer" när någon frågar om något om en billigare hjälm.
 
Last edited:

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Man måste oxå ta i beaktande vad hjälmen ska vara till. Kör man hoj normalt och mer eller mindre lagligt ska hjälmen klara en smäll för det. Jag kör på bana och vill att min hjälm ska klara vurpor i 300 och det enda jag kan jämföra med är ju vilka hjälmar som används i roadracingen. Har ännu inte sett en Biltema hjälm i RR....

att dra huvet i ett träd anser jag vara allvarligare än att dra huvet i asfalten från ~1.5m höjd och sen glida till stopp.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
att dra huvet i ett träd anser jag vara allvarligare än att dra huvet i asfalten från ~1.5m höjd och sen glida till stopp.

Absolut, men du kan få en hoj som använder ditt huvud som studsmatta även på banan och vid extremfall kan du hamna huvudet först in i döda ting även på banan. Om du drar huvudet rätt i ett träd är dessutom nog ditt minsta problem om hjälmen är biltema, lidl eller nolans öppningsbara är jag rädd.

Vi som dock kör sporthojar och bankörningar eller RR är ju inte ett stort kundunderlag för hjälmar så kan ha förståelse för att det testas hjälmar som inte vi använder oss av i samma grad. Deras storsäljare är inte direkt representerade på dessa forum om jag fattar folk rätt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
att dra huvet i ett träd anser jag vara allvarligare än att dra huvet i asfalten från ~1.5m höjd och sen glida till stopp.

Smäller man huvudet i ett träd i någorlunda fart så finns det bara ett huvudskydd som håller - läderhuva.

Att kana efter asfalten och få många små slag är faktiskt vanligare än ett stort slag. Dessa frekkventa små slag kan orsaka mycket allvarliga skador. Därför började man för några år sedan att exprimentera med dubbla skal som gled mot varandra och tog upp alla små slag. Var det inte en svensk uppfinning? Jag vet inte hur det gick med dessa hjälmar? (Lär väl ha varit nån hjälmbjässa som köpte upp patentet och sen begravde det.)

Kör man sen huvudet rakt in i något i farter över 50 km/h så lär det nog ändå inte spela nån roll vad man hade på huvudet.

Människoskallen (Läs; hjärnan) tål faktiskt enormt mycket stryk om man får slaget mitt i pannan. Ett slag i sidan är mycket värre eftersom det får hjärnhalvorna att studsa mot och ifrån varandra. Detta gör att nervtrådarna mellan hjärnhalvorna slits av och då är det game over.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Helt klart är ju att biltemahjälmen klarar kravnivåerna. Helt klart i testet som plus genomförde är ju dessutom att man inte får säkrare hjälm bara för att man slantar fett. Sedan är det ju tveksam hur mycket giltighet deras test har för stora flertalet hjälmar, men ändå....

Ingen har ju dock tänkt tanken att man skulle vinna pluspoäng i grenarna för stil och posering utanför korvmojen. Till det behövs racing-pedigree. Att någon smurf ur RR-världen ställer upp med sitt namn och en flashig målning. Så kan man kränga en kruka som ger någon lycklig köpare känslan av att vara en riktig rajser, eftersom man har hjälmen.

Sedan finns det ju en annan kategori mc-åkare. Som gärna lägger dom slantarna på bensin och hotellräkningar istället.
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Det enda som är bevisat är att BT & Lidels hjälm klarade säkerhets marginalerna med god marginal & att NOLAN inte klarat . Men det sa inget om hur dom är att använda .
Det finns massa andra egenskaper på en hjälm som gör att man föredrar andra hjälmar . Har testat många hjälmar & tyvärr så är det stor skilnad i komfort & kvalite på detaljer . Så för mig har det alltid slutat med en hjälm för mist 4k varje gång jag har köpt ny & det är för att dyrare hjälmar är bekvämast . Säkerhet är inte det enda man betalar för

Precis, det här är ju egentligen inget problem, faktiskt.
Var och en köper efter eget huvud, valet är ju fritt som bekant.
Har personligen ägt hjälmar i alla prissegment, och konstaterat att dom dyra är dom skönaste. Och kör man som jag, mycket hoj, värdesätter jag detta faktum och betalar.
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
menar bara att det inte är värre islag på bana jämfört mot på gatan så argumentet att man behöver hjälmar som tar upp mer energi på bana håller inte enligt min åsikt.
De flesta olyckor sker runt 35-45km/h och med ett (huvudsakligt) islag. Hjälmar som tillverkats för att klara upprepade islag på samma punkt resulterar i ett styvare skummaterial vilket leder till att skummaterialet inte absorberar optimalt vid första islaget.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Man kan diskutera till döddagar hur ett test ska utformas. Hur man än gör så kommer det ändå inte att täcka upp alla tänkbara scenarier.

Kanske är det norska hjälmtestet bäst ...
De tog med en dyr integralhjälm och en stickad luva högst upp på berget ...
Bägge släpptes samtidigt ner i ravinen ... luvan höll men det gjorde inte hjälmen ... av det kan man snabbt dra slutsatsen vilken som var bäst :D
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Skönt att den fick bra i testet. Då kan jag köpa en sån i present till den som ska åka bakpå :)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Vilken mupp han är argenturen från Nolan. Hur kan ett företag fronta med en sån kille? :va
 

Nicotin

Guest
hahahahahah stämmer det att folk plockar bort katalysatorn för att få ljudet sådär rätt på sin mc ?? va stämmer det va ??

hahahahahahahahahahahahahahaha
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja jävlar, inte mycket positivt sades om motorcyklar i det programmet, men det hade man väl inte väntat sig heller.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Gav inte speciellt mycket för oss motorcyklister precis, kändes mer som dom förklarade för allmänheten...
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nästa vecka blir det test av sport-BH. Verkar riktigt spännande
 

Sandberg

Bättre sist än stoppad halvägs
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Kungshamn
Hoj
125cc plasträser :)
"den dagen som jag sitter på en el-motorcykel med 100hästar, då är det kul!"


HAhaha bra skoj! (Y) ^^
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top