SVT Sverker PLus

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Äpplen och päron?

Hade bestämt för mig att en s.k. "flip-up" hjälm klassas som en öppen jet-hjälm, och därför skall testas som en sådan.

Sen att lösningen med inbyggt solvisir på något sätt, med stor sannolikhet försvagar skyddet mot slag just där är väl inget mysterium. Passiv säkerhet mot aktiv.....den enskildes prioriteing.

Slipade solglasögon och icke inbyggt solskydd är ett alternativ ända tills man kör in i en tunnel.

Kan tilläggas att gumman har både en N103 och en B-square. Olika typ av hjälm för olika tillfällen. Båda sitter skönt och bra på hennes skalle.

Själv har jag en B-square av crossmodell. Den är ganska obekväm.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det där med försäkringen var ju bara för jäkla roligt egentligen... för när jag tänker efter så ville LF ha 34000:- i premie på min förra hoj (Yamaha Thundercat 97:a) och IF ville ha 5400:-.
Så självklart gör de ett program där de lyfter fram LF... sen att Folksam t.ex. har ett system där man får duktigt med rabatt om man tar dessa kurser som det pratades var ju inget man nämnde... jefla klåpare!
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag vet inte om du läser tidningen, men MC-Nytt har inte haft en enda annons från Grahns på väldigt länge. Bara för att förtydliga.

Rätt så säker på att jag såg en stor annons (helsides) om Nolanhjälmarna där nyss. Men jag kan ha fel, så isåfall är det iallafall inte pengarna som styr.

Dock tycker jag inte att det var rätt forum och plats att på 2-3 minuter försöka få in snelltestet som vår frälsande lösning. Snelltestet är varken bättre eller sämre än DOT eller ECE 22:05 bara annorlunda. Däremot verkar DOT vara en aning bättre än ECE 22.05. Men med avseende på Biltemahjälmen spelar det mindre roll dock, för den är testad enligt båda dessa.

Det som dom helt säkert lyckades dribbla bort är att nolanhjälmen var bara skit i testet för väldigt mycket pengar. Mycket förvånande för Nolan klarar sig alltid mycket bra i SHARP-tester. (som liknar ece 22.05 mycket)
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Hjälmtest ja visst. Men då borde man väl jämför Äpplen med Äpplen! Inte en öppningsbar mot 2 "hela" hjälmar! Jo visst, man kanske kan tycka att Nolan borde klarat testet, men tycker iaf att det "känns" fel.

Samma med försäkringarna! ghey PLUS! En tjej på en TDM mot en yngling på gixxer! Buuhuuu, jag har inte råd med min drömhoj på LF! OFAN!

Muppar!
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Hahaha...känns som alla kommer att vara slut imorgon ju..=(

Ja vafan 399:- för en hjälm som ändå får GODKÄNT i ett test är inte illa. Speciellt om man ska ha den som extra hjälm om någon ska åka med någon gång då & då.

Kan inte PLUS köra ett test på ryggskydd också snart, kanske borde köpa Biltemas ryggskydd som extraryggskydd.
 

Ozzi

Guest
Kanske detta blir en dublett nu men jag chansar, varför testar man en öppningsbar hjälm mot två integralhjälmar? den öppningsbara är väl att jämföra med en jethjälm...eller??
 

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Ort
borås
Hoj
hornet 600
Kanske detta blir en dublett nu men jag chansar, varför testar man en öppningsbar hjälm mot två integralhjälmar? den öppningsbara är väl att jämföra med en jethjälm...eller??

Därför att man vill visa att en dyrare hjälm inte alltid är "bättre" än det billigare alternativet.

Sen att de klassas som olika hjälmtyper nämndes inte.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
enligt försäkringstanten är alltså en gammal vobblig literhoj med svampigt chassi betydligt säkrare än en ny 600. Den frågeställningen kanske de borde ha tagit upp istället för att ha två personer som står o gnäller om smc kurser, kom igen!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker inte Grahns skall agera som dom gjorde om testmetoder. Det bör vara en fråga för Nolan eftersom det är en ECE 2205 produkt. Detta godkännde gäller hela Europa.

En intressant grej är Nolan N01 "tunn" öppen hjälm. Den säljer Grahns fortfarande med ett gammalt nationellt SIS godkännande från 70 - 80 talet. Hjälmen har så låg "standard" att ett ECE 2205 godkännande vore omöjligt. Tycker att en seriös och säkerhetsmedveten tillverkare / importör borde förpassa dessa hjälmar till historien (sluta sälja).
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Helt klart är ju att biltemahjälmen klarar kravnivåerna. Helt klart i testet som plus genomförde är ju dessutom att man inte får säkrare hjälm bara för att man slantar fett.
Fast det kommer aldrig att spela någon roll här på SH, för en dyr hjälm är alltid bättre än en billig, så är det bara.

Nä, jag åker inte med någon av dom hjälmarna, men jag ska köpa en biltema hjälm i sommar för jag tycker att det verkar vara jäkligt mycket hjälm för pengarna, och jag tror inte den är sämre säkerhetsmässigt än dom flesta andra. Har flera kompisar som åker med den och är helnöjda, men vad som är komfort och passform skiljer rejält som bekant, men prova ska jag iaf.

Man köper en hjälm efter vad man vill ha och den egna komforten och passformen, och att vissa tycker att det är schysst att lägga 7 lök på en hjälm medans andra tycker 1500 är svettigt är ointressant för testet, för jag tror inte för fem öre att den för sju nödvändigtvis är säkrare.

Sen kan jag hålla med om att det var dumt att jämföra en öppingsbar hjälm mot två vanliga, men det spelar ju egentligen inte någon roll, för en sådan ska ju vara lika säker iaf.

Men det kanske är så att det inte är ok att köpa en biltema kruka för 599 som klarar kraven, medans det är det att köpa nolankrukan som inte gör det för mer pengar, för då ska vi förstå att den är sämre?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alla undersökande journalistikprogram eftersträvar naturligtvis 100% objektivitet, något annat vore förstås otänkbart. Detta gäller Plus, uppdrag granskning, debatt osv.

Dessa program är ju enbart till för att medvetandegöra befolkningen/konsumenterna om diverse misshälligheter i vår vardag. Antaganden om att det skulle förekomma populistiska utspel eller att misstänkliggöra dessa eldsjälar för att låta vinklingar smyga sig in för att attrahera tittare, är förstås fullkomligt nonsens från konspirationsteoretiker med tvivelaktig agenda.

Att, som i det förhandenvarande exemplet, insinuera att hjälmarna skulle vara så olika till sin konstruktion att utfallet kan bli något annat än totalt rättvisande, visar ju bara hur imbecilla dessa kretiner som här skriva är. Att man utelämnar flertalet större, (läs; populära), tillverkare måste bottna i en djupt förborgad självklarhet ,som det inte finns anledning att delge varken intresserade motorcyklister eller tittare i gemen. Nu vet vi att passform inte heller spelar någon roll för hur hjälmen skyddar, att de nolan jag provat bara hänger kvar pga en strypande rem har alltså ingen betydelse för skyddet. Detsamma gäller förstås för försäkringsexemplet, vi behöver alltså inte längre jämföra olika bolag eller bry oss om eventuella rabatter, första bästa måste ju vara precis det! Det hade vi inte vetat utan Sverker, stort tack!

Sluta misstänkliggöra dessa vardagshjältar, som gör sitt yttersta för oss konsumenter/medborgare utan någon som helst tanke på egen vinning eller popularitet. Skämmes, som de säger däruppe på tundran.

Mina 2 sloty...
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
enligt försäkringstanten är alltså en gammal vobblig literhoj med svampigt chassi betydligt säkrare än en ny 600. Den frågeställningen kanske de borde ha tagit upp istället för att ha två personer som står o gnäller om smc kurser, kom igen!

Knappast.. Poängen är att föraren som kör svampig TDM är betydligt mindre olycksbenägen och "säkrare" än en på en ny gixxer 750 som det var i reportaget.. Det spelar ingen roll om det är världsmästaren som kör sporthoj, en liten klick osårbara fartfantomer räcker för att skicka premierna genom taket, den klicken finns inte bland TDM-ägarna..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Knappast.. Poängen är att föraren som kör svampig TDM är betydligt mindre olycksbenägen och "säkrare" än en på en ny gixxer 750 som det var i reportaget.. Det spelar ingen roll om det är världsmästaren som kör sporthoj, en liten klick osårbara fartfantomer räcker för att skicka premierna genom taket, den klicken finns inte bland TDM-ägarna..

Tydligen inte i IF´s eller Folksams kundkrets heller då då.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
standarderna handlar bara om krocksäkerhet...
Det finns inga tester/standarder för visiret som medföljer, imman i hjälmen eller luftflödet osv...

Vem vill köra me en hjälm...
som får skallen o blåsa av kroppen?
som får skallen svettas som ett svin?
som immar hela tiden så att man får köra me öppet visir o få myggor i ögonen?

Visst en Lidl/biltema hjälm e perfekt till skjuts/lånehjälm. Ja hoppas inte nån seriöst använder lr kör me en sån hjälm på riktigt...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top