SVT Sverker PLus

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sant till viss del. Men, jag tror fortfarande kunderna till dem öppningsbara inte åker med dem i tron eller med vetskapen att dom i vissa fall är sämre en en hel hjälm.

Dem som kör med knutters-hjälmar däremot, de åker med dem av en helt annan annan anledning :)

Säger inte att öppningsbara hjälmar är sämre, för jag äger inget testinstitut som kan bevisa något sånt... men rörliga delar blir svaga delar, det är svårt att säga emot.
Att folk köper de ändå har inte så mycket om kunskap att göra, för jag är nog den siste som skulle tillskriva epitetet Kunskap till majoriteten av kunder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jösses !
Håll du 100/kmh i en vägg med skallen i vilken hjälm du vill.
Vad tror du resultatet blir, att du slipper en bula?
Fan, vakna.......

Precis vad jag menade också, snubben höll 100 när han åkte av, och sedan plöjde han med ansiktet före i myllan, han hade ett blåöga men i övrigt var han rätt ok, jag tycker inte att han kan döma ut sin hjälm som dålig.
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Säger inte att öppningsbara hjälmar är sämre, för jag äger inget testinstitut som kan bevisa något sånt... men rörliga delar blir svaga delar, det är svårt att säga emot.
Att folk köper de ändå har inte så mycket om kunskap att göra, för jag är nog den siste som skulle tillskriva epitetet Kunskap till majoriteten av kunder.

Håller med. Men mitt resonemang mynnar ut i att det inte alls är fel att i vissa fall testa gula päron mot röda päron, för en hjälms huvudsyfte är att skydda huvudet. Och då spelar det ingen roll hur hjälmen ser ut, helgjuten, öppningsbar, cross mm.
 

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
biltema

Att biltemahjälmarna skulle vara sämre eller farligare än dyrare hjälmar är väl knappast troligt efter dessa tester.

Däremot kommer dom aldrig att vara "inne" eller "flashiga", men det är en annan diskussion.

En annan sida i diskussionen är att jag tror SVT plus är mera opartiska än exempelvis Bike när dom tar sig an en frågeställning. Dom är ju knappast beroende av intäkter från helsidesannonser från samma tillverkare som dom testar om ni förstår min poäng...

Hejsan,ja har väldigt bra kontakter angående lätta kolfiber hjälmar,köp en Biltema hjälm o kom o jämför .Då´fattar ni morane varför man kör med en kvalitets hjälm istället för Buttericks.Ni som tjackar en Buttericks,lär er teckenspråk

standarderna handlar bara om krocksäkerhet...
Det finns inga tester/standarder för visiret som medföljer, imman i hjälmen eller luftflödet osv...

Vem vill köra me en hjälm...
som får skallen o blåsa av kroppen?
som får skallen svettas som ett svin?
som immar hela tiden så att man får köra me öppet visir o få myggor i ögonen?

Visst en Lidl/biltema hjälm e perfekt till skjuts/lånehjälm. Ja hoppas inte nån seriöst använder lr kör me en sån hjälm på riktigt...

TACK , äntligen någon som fattar .
 
Last edited:

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
spelar ju ingen roll om det är en öppningsbar hjälm eller en vanlig integralhjälm den ska ju ändå klara normerna för att få säljas i sverige.
testerna de gjorde var ju de standardtester alla sorters hjälmar ska klara.

svart på vitt var ju att nolan inte klarade testet(kan ju vara en tråkig tillfällighet)men att stå och säga att det är godkänt att ligga 10 % över maxvärdet (som förmodligen ger dödliga skador)suger.liksom att testet skulle vara fel utfört :va.

det påminner om när mercedes a-klass inte klarade sveriges undanmanöver tester men andra billiga bilar klarade det.då var det fel på våra tester.
i tyskland hade de minsann inga dumma (älg)undanmanöver tester.
de hade ju autobahn o där kör man ju bara rakt fram o inga älgar hade de heller.:D.
heja biltema,
finns ju öronproppar mot vindbrus.
(måste ändå ha proppar mot tl-dunket).:yoparty
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Säger inte att öppningsbara hjälmar är sämre, för jag äger inget testinstitut som kan bevisa något sånt... men rörliga delar blir svaga delar, det är svårt att säga emot.
Att folk köper de ändå har inte så mycket om kunskap att göra, för jag är nog den siste som skulle tillskriva epitetet Kunskap till majoriteten av kunder.

Verkar ju onekligen vara så om man ska tolka tråden. Vad RR förare har på sig spelar roll. Vad priset är spelar roll. Allra längst ner kommer ett stackars test...som givetvis blir dissat. Varför? För att alla posörer lagt massa pengar på en RX7 som INTE var bäst i test? För att folk tror att marknadsföring, sponsring, design mm inte har det minsta med priset att göra utan att en dubbelt så dyr hjälm garanterat är dubbelt så säker och att pengarna enbart gått till att förbättra säkerheten?

Jupp, helt rätt, kunskap spelar liten roll...
 

christianKawa

I Love Bika
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Nacka - Saltsjö-boo
Hoj
98 Kawasaki ZX6R
Att ha som extra hjälm och låna ut är biltemas kruka perfekt för... har en själv för utlåning. Prövat den ett par gånger och den är inte så pjåkig faktiskt...
Plastig värre och en del vind, men de har jag med min airoh också.

:hjälm
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Att ha som extra hjälm och låna ut är biltemas kruka perfekt för... har en själv för utlåning. Prövat den ett par gånger och den är inte så pjåkig faktiskt...
Plastig värre och en del vind, men de har jag med min airoh också.

:hjälm

Plastig o vind spelar ju mindre roll...men tycker du den är SÄKER nog att låna ut?
(Glömde att jag skrev på SH...så förtydligar lite: var varken ironisk eller sarkastisk utan undrade bara om du känner att det känns säkert att passageraren åker i den?)
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Man blir förbannad!
KÖP det skal ni vill ha på huvudet och hoppas att det håller när ni behöver det. Om ni vill ha ett skal för 500 köp, vill ni ha ett för 1000, 2000, 3000, 5000, 7000 eller mer KÖP! Hela SH verkar bestå av mini Sverkers som slänger allt utom det dom själva åker runt med i tunnan.
Om ni har gjort rätt val visar sig när det går åt helvete.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hejsan,ja har väldigt bra kontakter angående lätta kolfiber hjälmar,köp en Biltema hjälm o kom o jämför .Då´fattar ni morane varför man kör med en kvalitets hjälm istället för Buttericks.Ni som tjackar en Buttericks,lär er teckenspråk



TACK , äntligen någon som fattar .

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt, gör ett nytt försök så kanske jag kan sätta ihop dina ord till en frågeställning eller ett påstående.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Hejsan,ja har väldigt bra kontakter angående lätta kolfiber hjälmar,köp en Biltema hjälm o kom o jämför .Då´fattar ni morane varför man kör med en kvalitets hjälm istället för Buttericks.Ni som tjackar en Buttericks,lär er teckenspråk.
Att du har kontakter som pratar för sina produkter som dom vill sälja tillför ju ingenting. Men har du fakta som visar att biltema hjälmen (buttericks?) är sämre, och på vilket sätt, så redovisa dom så vi kan väga in dom i vår bedöming.

Att ha som extra hjälm och låna ut är biltemas kruka perfekt för... har en själv för utlåning. Prövat den ett par gånger och den är inte så pjåkig faktiskt...
Plastig värre och en del vind, men de har jag med min airoh också.
Oops, så kan man inte tycka på SH, och gör man det får man hålla det för sig själv om man inte vill bli ifrågasatt och/eller inkompetens förklarad.

Att sedan överhuvudtaget jämföra en Airoh med en Biltema kruka i samma inlägg utan att såga den sistnämna jämns med marken, ja då är man väl bortgjord för all framtid och antas lyfta hela eller delar av lönen från Biltema...
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Den Nolan hjälmen som testades exakt en sådan har jag och är supernöjd med den just för att den är öppningsbar (det passar mig väldigt bra) och igår var jag bokstavligen så ledsen över att enligt Sverker var den skit, jag har betalat dyra slantar för att få en säker hjälm och jag har varit så nöjd med den men ingår undrade jag va fan jag skulle göra då mc affären rekommenderade den hjälmen till mig....och nu var den "värdelös".

men idag säger jag att pucko sverker kan hålla käften, min Nolan är perfekt för mig. och jag kommer aldrig lita på att en lidl eller BT hjälm är bättre i längden.:mad:
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Man blir förbannad!
KÖP det skal ni vill ha på huvudet och hoppas att det håller när ni behöver det. Om ni vill ha ett skal för 500 köp, vill ni ha ett för 1000, 2000, 3000, 5000, 7000 eller mer KÖP! Hela SH verkar bestå av mini Sverkers som slänger allt utom det dom själva åker runt med i tunnan.
Om ni har gjort rätt val visar sig när det går åt helvete.

:tummenupp:tummenupp
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Det skulle vara intressant att veta vem som tillverkat lidl&biltemas hjälmar...
Rentav så kanske det är en större tillverkare som kan sin sak.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Helt klart är det så att man får vad man betalara för i vissa avseenden. Allt kan inte vara lika bra på en hjälm för 500 pengar som en hjälm från en större utvecklare/producent som kostar 8ggr mer. Den kan hålla lika bra när man klotar, det kan jag med viss motvilja köpa. Att den skulle vara lika välventilerad, tyst, imfri och allt annat som dagens dyrare hjälmar? Nja, det vet jag inte om jag är beredd att tro. Visserligen så har jag aldrig haft en billig hjälm varken i handen eller på huvudet så jag kan inte säga att jag säkert vet, men någonting måste vara sämre.

Sen så tykcer jag att Plus är ett lite knepigt program. De, Sverker och gänget, vill ju sätta dit folk. Precis som Janne Josefsson. Vem hade tittat på Plus om allt han visade upp var bra? Ingen förmodligen. Jag är själv i samma ålder som killen som skulle köpa ny hoj, och bor i Göteborg. Jag kan få bättre försäkring än honom utan att ha gått kurser. Så vad beror denna sjuka summa på? Jo, de (Plus och Sverker) har valt det mest extrema givetvis. Som någon skrev innan så kan han välja till exempel Folksam som ger rabbat för kurser och på så vis få en bättre premie. Var tanten med trötthojen ett relevant objekt att jämföra premier med? Inte riktigt va. Vad ska han jämföra härnäst? En Nissan Micra med en Porsche Turbo? Olika saker kostar olika mycket, och alla har inte råd med det. Surt men så är det.

Sen till sist så tycker jag att hela Sverkers insats präglades av okunskap egentligen. Han kändes inte så säker på det han pratade om. Och, om de nu var oeniga om att testet hade gått rätt till så hade de väl kunnat göra om det? Var det ett skrivfel eller var det fel testhuvud? Jag kan förstå att bägge parter hävdar att de har rätt i den frågan men hur ska vi veta? I mina ögon så litar jag mer på Johan från Grahns än Sverker från Hell som gör allt för att sätta dit företagen...
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Ja det var ju inte direkt någon djupdykning i någonting...

...men det med att ett inbyggt solvisir försämrar säkerheten (även om det mer insinuerades än bekräftades) var ändå lite intressant och inget jag tänkt på innan. Kanske inte så jätte konstigt egentligen, men som sagt inget jag tänkt på. Mest tyckt att det verkar smidigt. Men solglasögon funkar ju också.

Om vi lämnar solvisiret och jämför integral hjälmar som inte går att öppna mot öppningsbara integralhjälmar, hur ser det ut där? Är det några direkta skillnader i säkerhet?

När jag gick på körskola så tyckte de att de var bra med öppningsbar hjälm eftersom det är lättare för räddningspersonal att öppna och ta av vid en olycka.

Vad säger SH panelen ?

Jag personligen känner att glasögon har man för att man måste. Solglasögon känns som att de skulle kunna skada lite extra om man hasar med flera slag emot hjälmen.
Glaslinser som hoppar ur, bågar som knäcks!? :confused:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag personligen känner att glasögon har man för att man måste. Solglasögon känns som att de skulle kunna skada lite extra om man hasar med flera slag emot hjälmen.
Glaslinser som hoppar ur, bågar som knäcks!? :confused:

Och därför kör man med tonat visir istället... nåt skit som fälls ned lär ju inte vara bättre än lösa solbrillor.
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Ryggskyddstest gjordes av tidningen MC. Biltema och Lidl fick godkänt för sin Klass II.
En uppsjö av ryggskydd för 800 och uppåt visade sej vara "felmärkta", de angavs klara klass II, men var egentligen klass I.
I Handsktesten fick Biltemas sporthandske vida bättre testresultat än t ex Arlen Ness racinghandske för 1700:-
Kan det tänkas vara så att vi har förförts av reklam och mode istället för att se fakta?

Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.

Jag kör med en öppningsbar komposithjälm från Shoei, främst för att det ska gå att få upp hjälmen och ge mej klara andningsvägar INNAN ambulansen kommit.
Att dra av en integralhjälm kräver viss träning, vilket gemene man inte har.

OM man nu vill köra med en plastpotta så är det väl mer ekonomi att välja en godkänd från Biltema än en motsvarande från Nolan för minst tredubbla priset.

Att ursäkta en hjälms undermåliga testresultat med att den har så mycket extrafinesser, låter tunnt.
I min värld är produkten godkänd MED alla tillbehör och extrabling.

Annars blir det som Toyotareklamen där far och son köper flytvästar som är så rackarns exklusiva att de inte längre fungerar till ändamålet.

Manfred uttryckte sej "lagom". Han vet bättre än att haka på ett drev och sedan riskera få stå med mössan i hand och skämmas...

Sverker är ball att titta på...men han borde börja med koffeinfritt kaffe:).
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inslagets höjdare:

1. Maria från SMC gjorde en kanoninsats. Synd att tiden kapades till obefintlighet.

2. Representanten från Grahns var ju bara pinsamt defensiv. Lite mediaträning där så kanske han kunnat göra en "Ericson" istället och erkänt att hjälmen är en touringhjälm var enda fokus inte är att vara säker, utan praktiskt, bekväm osv vilket inkräktar på säkerheten. MEN att det de facto är godkänd genom tidigare tester.

3. Årets moppefukko #1. "Vi har ingen lokaaaaaal..." Gråta ut i tv med pinsamma argument om att han skulle vara säkrare än andra spolingar på värstingmaskiner men inte har råd med premien? WTF!! Köp en hoj du har råd att äga då, det är ingen mänsklig rättighet att åka sporthoj. Det är svindyrt för att statistiken är övertydlig, få alla andra att sluta leka "han man inte får prata om" och köra ihjäl sig och hamna i rullstol åt höger och vänster så kanske vi får hyfsade premier om 10 år eller så!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte om du läser tidningen, men MC-Nytt har inte haft en enda annons från Grahns på väldigt länge. Bara för att förtydliga.

Nej. Det är möjligt. Men jag anser att han faktiskt var riktigt pinsam.
Att stå som seriös journalist och påstå att en plasthjälm håller hälften så länge utan att det finns några undersökningar som bekräftar att så är fallet är inget annat än pinsamt.

Huvudbeståndsdelen i skalet på en komposithjälm är också plast. det finns inget som säger att plasten blir UV beständigare för att man blandar i lite glasfiber. glasfiber har inga sådana egenskaper.
Dessutom är det ju så att skalet på en modern hjälm inte hinner åldras nämvärt innan inredningen är helt slut. Moderna plaster är helt enkelt enormt UV beständiga. Den enda skillnaden är om man tar en plasthjälm där plasten är genomförgad och som saknar ytlackering. då skyddas inte plasten från UV-ljuset och kommer att åldras lite fortare. Men även det skalet kommer att hålla avsevärt mycket längre än inredningen.

Tar man en 5 år gammal hjälm som använts normalt och inte blivit tappad i backen så kommer man inte att kunna uppmäta några anmärkningsvärda skillnader i hållfastheten på skalet. däremot kommer man troligen att kunna påvisa tydliga skillnader på inredningen och den stötupptagande frigoliten.

Det är sånt som jag anser att en seriös journalist med yrke att kritiskt granska och betygsätta motorcyklar och utrustning borde känna till men det gör han uppenbarligen inte.

Däremot kan man ju diskutera relevansen i att jämföra 2 olika hjälmtyper och hävda att den dyrare är sämre när det egentligen är frågan om att en hjälm med inbyggt solvisir och uppfällbar integral är svårare att få lika säker.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top