Ryggskyddstest gjordes av tidningen MC. Biltema och Lidl fick godkänt för sin Klass II.
En uppsjö av ryggskydd för 800 och uppåt visade sej vara "felmärkta", de angavs klara klass II, men var egentligen klass I.
I Handsktesten fick Biltemas sporthandske vida bättre testresultat än t ex Arlen Ness racinghandske för 1700:-
Kan det tänkas vara så att vi har förförts av reklam och mode istället för att se fakta?
Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.
Jag kör med en öppningsbar komposithjälm från Shoei, främst för att det ska gå att få upp hjälmen och ge mej klara andningsvägar INNAN ambulansen kommit.
Att dra av en integralhjälm kräver viss träning, vilket gemene man inte har.
OM man nu vill köra med en plastpotta så är det väl mer ekonomi att välja en godkänd från Biltema än en motsvarande från Nolan för minst tredubbla priset.
Att ursäkta en hjälms undermåliga testresultat med att den har så mycket extrafinesser, låter tunnt.
I min värld är produkten godkänd MED alla tillbehör och extrabling.
Annars blir det som Toyotareklamen där far och son köper flytvästar som är så rackarns exklusiva att de inte längre fungerar till ändamålet.
Manfred uttryckte sej "lagom". Han vet bättre än att haka på ett drev och sedan riskera få stå med mössan i hand och skämmas...
Sverker är ball att titta på...men han borde börja med koffeinfritt kaffe
.