SVT Sverker PLus

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jag stack iväg till Lidl idag och köpte en svart integralhjälm.. sitter som en snöboll i skrevet! Ska bara klota så kan jag ge er svart på vitt hur den höll!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ja det var ju inte direkt någon djupdykning i någonting...

...men det med att ett inbyggt solvisir försämrar säkerheten (även om det mer insinuerades än bekräftades) var ändå lite intressant och inget jag tänkt på innan. Kanske inte så jätte konstigt egentligen, men som sagt inget jag tänkt på. Mest tyckt att det verkar smidigt. Men solglasögon funkar ju också.

Om vi lämnar solvisiret och jämför integral hjälmar som inte går att öppna mot öppningsbara integralhjälmar, hur ser det ut där? Är det några direkta skillnader i säkerhet?

När jag gick på körskola så tyckte de att de var bra med öppningsbar hjälm eftersom det är lättare för räddningspersonal att öppna och ta av vid en olycka.

Vad säger SH panelen ?
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
tänk o sälja en hoj eller bil till sverker:gnissla
han är värre än sju resor till helvetet.........
men ibland är han bra:rolleyes:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja det var ju inte direkt någon djupdykning i någonting...

...men det med att ett inbyggt solvisir försämrar säkerheten (även om det mer insinuerades än bekräftades) var ändå lite intressant och inget jag tänkt på innan. Kanske inte så jätte konstigt egentligen, men som sagt inget jag tänkt på. Mest tyckt att det verkar smidigt. Men solglasögon funkar ju också.

Om vi lämnar solvisiret och jämför integral hjälmar som inte går att öppna mot öppningsbara integralhjälmar, hur ser det ut där? Är det några direkta skillnader i säkerhet?

När jag gick på körskola så tyckte de att de var bra med öppningsbar hjälm eftersom det är lättare för räddningspersonal att öppna och ta av vid en olycka.

Vad säger SH panelen ?

Visst, det är lättare för räddningspersonalen att öppna utan att ta av... men samtidigt så rörliga delar gör att den kan öppnas av en krasch och skada dig mer. En hel integralhjälm är ju byggd för att skydda så mycket som möjligt, därför som bara visiret är öppningsbart.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Instämmer i all kritik mot testet!

Det mest tragiska var dock killen från Grahns som likt en obstinat 6-åring bara tvärnekade till solklara testfakta!

Jag kommer ändå inte köra med någon av dessa hjälmar...

Killen som ville ha en gixxer men bara hade råd med en åttiotalare var det ju faktiskt jättesynd om...
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Absolut inga pengar som styr. Möjligt att du läst någon annan tidning, men MC-Nytt har inte haft någon annons med från Grahns.

Såklart styr pengar media till viss del! Man vill ju behålla de som annonserar mycket. Kan inte uttala mig om just MC-nytt dock.
Har gjort lite undersökningar tidigare gällande biltidningar och där var det ibland ganska uppenbart att det inte var lika spelregler vid tester mm.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Visst, det är lättare för räddningspersonalen att öppna utan att ta av... men samtidigt så rörliga delar gör att den kan öppnas av en krasch och skada dig mer. En hel integralhjälm är ju byggd för att skydda så mycket som möjligt, därför som bara visiret är öppningsbart.

Jepp och räddningspersonal har verktyg för att öppna en hjälm om det behövs, tar ett par sekunder att ta bort hela och dom gör hellre det än att dom letar efter en öppningsmekanism som sällan är lik på alla hjälmar.
Nä håller med, så få rörliga delar som möjligt bör man nog ha, mindre som går sönder om en krash händer
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Såklart styr pengar media till viss del! Man vill ju behålla de som annonserar mycket. Kan inte uttala mig om just MC-nytt dock.
Har gjort lite undersökningar tidigare gällande biltidningar och där var det ibland ganska uppenbart att det inte var lika spelregler vid tester mm.

Vad förväntar sig folk? Att han från MC-nytt skulle stå och såga en tillverkare öppet i TV eller? Enda gången de kommer göra det är om det är de själva som gör testet.
I business så är det bra jäkla korkat att tala illa om potentiella kunder i onödan.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Helt fel, korrektet var rätt utfört med rätt storlek till rätt hjälm. Det hade bara smygit sig in et stavfel, det var det som Johan från Grahns försökte rädda sitt skinn på. Kan man inte förklara att hjälmen är skit kan man alltid lura någon med rökridåer. Tydligen blev du lurad iallafall.

Vilket djävla stolpskott från Grahns, Johan Drapkin borde sälja herbalifeprylar istället.

Att Manfred Holz älskar helsidesannonser från Grahns och Nolan är pinsamt uppenbart. Så mycket att man sitter i deras knän även när bevisen är hårda och tydliga för att hjälmen ifråga inte klarar ett test.

Min första tanke när jag hörde Manfred prata var att det blir svårt för dom att sälja annonser till Grahns så hur du kan få det till att han sitter i deras knä vetifan. :va
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Visst, det är lättare för räddningspersonalen att öppna utan att ta av... men samtidigt så rörliga delar gör att den kan öppnas av en krasch och skada dig mer. En hel integralhjälm är ju byggd för att skydda så mycket som möjligt, därför som bara visiret är öppningsbart.

Jepp och räddningspersonal har verktyg för att öppna en hjälm om det behövs, tar ett par sekunder att ta bort hela och dom gör hellre det än att dom letar efter en öppningsmekanism som sällan är lik på alla hjälmar.
Nä håller med, så få rörliga delar som möjligt bör man nog ha, mindre som går sönder om en krash händer

Tack för bra svar. :tummenupp
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Så mc-hjälmar är alltså undantaget som bekräftar regeln:

man får INTE vad man betalar för!
Enligt plus så ska man köpa de billigaste hjälmarna för de är bäst.

Bra då vet jag, tack för kaffet:näsblod



O jag som precis investerat i en underbar Arai condor.:mad:
Slänger den i en papperskorg vid lidl imorgon när jag köper min nya, billigare och säkrare hjälm...
 

mr-putte

Putte
Gick med
3 Jul 2008
Ort
vallentuna
Hoj
95 honda CBR
jag gillar inte vinklade tester man måste väl jämföra å testa lika dana hjälmar för att kunna få ett rättvist resultat.
jag tror dom testade många dyra hjälmar, hittade en som va sämre än dom billigaste å visade den bara.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Jag antar att du kört många mil med en Biltemahjälm för att veta detta?

Eller chansar du?

Jag har inte vare sig kört eller åkt en meter med en Biltema hjälm... vid min ålder vågar man inte chansa. Rehab-tiden efter 50 är inte som när man var 25... LOL :tungan

Var och en skall göra så som man själv finner bäst.
Jag har provat lite annat från lågprisföretag och tycker inte glädjen över det låga priset övervinner irritationen över den ofta dåliga kvaliteten.

Har, p.g.a. min ringa erfarenhet på hoj, i modern tid endast provat två AGV hjälmar i olika prisklasser. Mellan dessa upplevde jag en avsevärd skillnad i "komfort upplevelse". Där den tidigare (billigare) hade en tendens att imma igen vid låga farter (<30 km/h) kan jämföras med att den senare (något dyrare) till och med klarar någon minut stillastående vid rödljus utan att imma igen (samma utetemperatur).

Självklart motiverar inte enbart tillverkningskostnaden att en hjälm kostar 7-8000:-, men den som tror att det bara är kostnaden att lacka in #46 som utgör skillnaden kanske skulle prova en sådan hjälm själv... :tummenupp
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Därför att man vill visa att en dyrare hjälm inte alltid är "bättre" än det billigare alternativet.

Sen att de klassas som olika hjälmtyper nämndes inte.

Exakt, och egentligen vad spelar det för roll. Vem hade vågat köpa en öppningsbar hjälm om det visade sig att det inte klarade tester på samma premisser som andra "bra" hjälmar.

Tycker det är imponerande och ett test är ett test.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Exakt, och egentligen vad spelar det för roll. Vem hade vågat köpa en öppningsbar hjälm om det visade sig att det inte klarade tester på samma premisser som andra "bra" hjälmar.

Tycker det är imponerande och ett test är ett test.

Med det resonemanget borde det inte finnas en kotte som kör runt med knuttehjälmar... de som ser ut som en potta på huvet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hjälmar med bogvisir verkar inte vara så bra enligt diskussioner på advriders.

Flip up helmets ?? Do you like your face??
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=347210

En kinakopia på en Schubert mot betong i 100km/h?

Ingen av dom tester jag har läst har något att invända mot säkerheten på bogvisiren.

Jag tror knappast att sveriges enda statsanställda motorcykelförare skulle få köra med Schubert om det är en skithjälm. (MC-poliserna)
 

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Får se vad det blir.
Med det resonemanget borde det inte finnas en kotte som kör runt med knuttehjälmar... de som ser ut som en potta på huvet.

Sant till viss del. Men, jag tror fortfarande kunderna till dem öppningsbara inte åker med dem i tron eller med vetskapen att dom i vissa fall är sämre en en hel hjälm.

Dem som kör med knutters-hjälmar däremot, de åker med dem av en helt annan annan anledning :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top