SVT Sverker PLus

njelger

Guest
men idag säger jag att pucko sverker kan hålla käften, min Nolan är perfekt för mig. och jag kommer aldrig lita på att en lidl eller BT hjälm är bättre i längden.:mad:

För att nån sa det på sporthoj? :va Forumet med världens högsta IQ ?
 

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
röda huset
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
Det skulle vara intressant att veta vem som tillverkat lidl&biltemas hjälmar...
Rentav så kanske det är en större tillverkare som kan sin sak.

visst finns det nån här på forumet som jobbar på biltema som kan kolla vart dom kommer ifrån.......skulle va kul och veta......
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Är det nått du vet eller hoppas på att dom har?

För jag har då aldrig sett dom haft deet vid en olycka. Prata även med bror min som e brandman, o han hade inget.

Jepp och räddningspersonal har verktyg för att öppna en hjälm om det behövs, tar ett par sekunder att ta bort hela och dom gör hellre det än att dom letar efter en öppningsmekanism som sällan är lik på alla hjälmar.
Nä håller med, så få rörliga delar som möjligt bör man nog ha, mindre som går sönder om en krash händer
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ryggskyddstest gjordes av tidningen MC. Biltema och Lidl fick godkänt för sin Klass II.
En uppsjö av ryggskydd för 800 och uppåt visade sej vara "felmärkta", de angavs klara klass II, men var egentligen klass I.
I Handsktesten fick Biltemas sporthandske vida bättre testresultat än t ex Arlen Ness racinghandske för 1700:-
Kan det tänkas vara så att vi har förförts av reklam och mode istället för att se fakta?

Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.

Jag kör med en öppningsbar komposithjälm från Shoei, främst för att det ska gå att få upp hjälmen och ge mej klara andningsvägar INNAN ambulansen kommit.
Att dra av en integralhjälm kräver viss träning, vilket gemene man inte har.

OM man nu vill köra med en plastpotta så är det väl mer ekonomi att välja en godkänd från Biltema än en motsvarande från Nolan för minst tredubbla priset.

Att ursäkta en hjälms undermåliga testresultat med att den har så mycket extrafinesser, låter tunnt.
I min värld är produkten godkänd MED alla tillbehör och extrabling.

Annars blir det som Toyotareklamen där far och son köper flytvästar som är så rackarns exklusiva att de inte längre fungerar till ändamålet.

Manfred uttryckte sej "lagom". Han vet bättre än att haka på ett drev och sedan riskera få stå med mössan i hand och skämmas...

Sverker är ball att titta på...men han borde börja med koffeinfritt kaffe:).

Nja. biltemahjälmen är inte plast. Det är en komposithjälm.
Påståendet att plasthjälmar studsar medan komposit inte gör det är en gammal skröna som inte har någon vetenskaplig grund. I alla fall inte moderna hjälmar där skalets hållfasthet är avpassad så att den skall deformeras lagom mycket.

Att sedan en hjälm med uppfällbar integral och inbyggt solvisir blir svårare att få lika säker som en helgjuten integral är egentligen inte konstigt men å andra sidan så väljer man ju hjälm utifrån annat än hur säker den är då det i princip är ganska små skillnader mellan säkerheten i dom godkända hjälmar som finns tillgängliga under förutsättning att man håller sig inom samma kategori hjälmar.

En hjälm av typ Nolans N103 blir lite sämre på att ta upp slag då man måste göra avkall på vissa saker för att få in funktionen med fällbar integral och inbyggt solvisir men det är ju ett medvetet val man gör.
Kollar man på Sharps tester så säger dom ungefär det. Merparten får något sämre betyg.
Dock kommer jag allvarligt att överväga att köpa en hjälm med inbyggt solvisir nästa gång jag byter då jag är ganska övertygad om att ett par solglasögon inne i hjälmen inte heller är direkt optimalt för säkerheten.
Hjälmtypen är sämre men fortfarande inte undermånlig. I stort sett är den nästan lika säker som en helgjuten hjälm då man faktiskt testar att integralen håller sig stängd vid en krasch på hjälmar med fällbar integral.

Jag anser att Manfred var pinsam och gav ett inte alls kompetent intryck men det är ju jag och det är bara för att han stod och lade fram "sanningar" som helt saknar verklighetsförankring.

Däremot tyckte jag att det helt klart var intressant att få ett kvitto på att sett ur säkerhetssynpunkt så var dom billiga hjälmarna klart godkända enligt dom säkerhetsnormer vi har. Det innebär dock inte att man inte får det man betalar för.

biltemas hjälm är säker men visirmekanismen och reglage för ventilation är lite rackliga på den. huruvida den immar igen när man kör kan jag inte uttala mig om. Personligen så är jag övertygad om att alla hjälmar som säljs i Sverige uppfyller kraven däremot väljer ja hjälm utifrån andra faktorer som komfort, känsla och funktioner och jag är vilig att betala det extra som det kostar.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Såg programmet idag iställat (svt play), fick känslan att Grahns nästan desperat försöker försvara Nolan-hjälmen, medans Killen från mc-nytt bättre kunde förklara varför det skiljer så mkt mellan dom.
Ang. Försäkringsfrågan så är det ju sjukt att man får betala så hög premie. Tanken med en försäkring är väll att alla försäkringstagare hjälps åt med att betala? Personligen skulle jag nog inte skaffa en hel-försäkring alls. Skulle ju kunna sätta in pengarna på ett personligt konto och köpa en ny hoj varje år istället. Plus att, om man inte krashar kan man ju alltid sälja den gamla hojen.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
En hjälm av typ Nolans N103 blir lite sämre på att ta upp slag då man måste göra avkall på vissa saker för att få in funktionen med fällbar integral och inbyggt solvisir men det är ju ett medvetet val man gör.
Kollar man på Sharps tester så säger dom ungefär det. Merparten får något sämre betyg.
Dock kommer jag allvarligt att överväga att köpa en hjälm med inbyggt solvisir nästa gång jag byter då jag är ganska övertygad om att ett par solglasögon inne i hjälmen inte heller är direkt optimalt för säkerheten.
Hjälmtypen är sämre men fortfarande inte undermånlig. I stort sett är den nästan lika säker som en helgjuten hjälm då man faktiskt testar att integralen håller sig stängd vid en krasch på hjälmar med fällbar integral.

för min del är Nolanhjälmen prefekt för att den går att öppna helt (vilket är skönt när man stananr till en varm sommardag) samt med solvisiret för jag vill inte hålla på och fumla med solglasögon och går solen i moln(eller man åker in i en tunnel eller dylikt) vill jag kunna få upp solvisiret snabbt och se ordentligt än att jag måste stanna och byta visir....för mycket mickel i det....kanske jag tycker annorlunda när jag kört några år....och fått in mer vana.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och därför kör man med tonat visir istället... nåt skit som fälls ned lär ju inte vara bättre än lösa solbrillor.

Fast det är inte så enkelt. Nu kör jag själv med en Tjohej Raid 2 men i alla fall.
Ponera att du ska iväg på dagen och solen skiner men du vet att du skall hem på kvällen. hur gör du då?

Alternativ ett. Kör med klart visir och solglasögon i hjälmen. Kanske inte så bra med skräp i hjälmen om man krashar.
Alternativ 2 ha på det mörka visiret när du åker iväg och byt till ditt klara visir som numera är repigt och har en förstörd pinlock efter att du kört med visiret innanför stället.

Ställer jag dom två alternativen mot varandra så röstar jag faktiskt för att ha en hjälm med inbyggt solvisir. Hjälmen är fortfarande godkänd och dom inbyggda solvisiren är inte gjorda av något material som splittras. och dom sitter fast i hjälmen och kommer inte att åka runt och peta dig i ögonen.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Fast det är inte så enkelt. Nu kör jag själv med en Tjohej Raid 2 men i alla fall.
Ponera att du ska iväg på dagen och solen skiner men du vet att du skall hem på kvällen. hur gör du då?

Alternativ ett. Kör med klart visir och solglasögon i hjälmen. Kanske inte så bra med skräp i hjälmen om man krashar.
Alternativ 2 ha på det mörka visiret när du åker iväg och byt till ditt klara visir som numera är repigt och har en förstörd pinlock efter att du kört med visiret innanför stället.

Ställer jag dom två alternativen mot varandra så röstar jag faktiskt för att ha en hjälm med inbyggt solvisir. Hjälmen är fortfarande godkänd och dom inbyggda solvisiren är inte gjorda av något material som splittras. och dom sitter fast i hjälmen och kommer inte att åka runt och peta dig i ögonen.

håller med dig till fullo därav att jag just har en Nolanhjälm.
ja dessutom såg man ju att visiret "poppade" ut i smällen men det var helt inte i smulor:)
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Ställer jag dom två alternativen mot varandra så röstar jag faktiskt för att ha en hjälm med inbyggt solvisir. Hjälmen är fortfarande godkänd och dom inbyggda solvisiren är inte gjorda av något material som splittras. och dom sitter fast i hjälmen och kommer inte att åka runt och peta dig i ögonen.

Jag kör alltid med glasögon och råkade krasha förra året. Det var hur lungt som helst, iaf när det gäller glasögonen..
Man klämmer ju fast dom bakom öronen å när man då även har hjämen på huvudet kläms dom fast ganska ordentligt.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
HAHA de va var nog de roligaste jag sett på tv på länge.
Nolan representanten skämde ut sig genom att stå där och gnälla om att detta test inte var bra? vad ska man gå på då att de säger att deras överpriser räddar livet på en woho!
in you´r face alla märkes nördar.
Nej dags att ut och åka på aria'en för den är snygg och skön och tro försätter berg:p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HAHA de va var nog de roligaste jag sett på tv på länge.
Nolan representanten skämde ut sig genom att stå där och gnälla om att detta test inte var bra? vad ska man gå på då att de säger att deras överpriser räddar livet på en woho!
in you´r face alla märkes nördar.
Nej dags att ut och åka på aria'en för den är snygg och skön och tro försätter berg:p

Ja jag bara njöt. Cool stylad säljkille med knullrufsfrilla. Och in kommer otrendige gråhårige dialektala gubben Sverker och körde skiten ur honom :rofl

Väldigt osakligt och ovidkommande jag vet, men jag kunde inte låta bli.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och än en gång krossas myten om att man får den säkerhet man betalar för = underbart! :)

Branschen har verkligen lyckats lura i MC-kollektivet att den dyrast hjälmen är den säkraste.
Absolut inga pengar som styr. Möjligt att du läst någon annan tidning, men MC-Nytt har inte haft någon annons med från Grahns.
Klart att pengarna styr. Ni som tidning är beroende av era annonsintäkter och passar er för att stöta er allt för mycket med de största annonsörerna. Om det inte är så är ni en unik tidning i en i övrigt ganska rutten bransch och ska ha kred för det.
 

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare
Fast det är inte så enkelt. Nu kör jag själv med en Tjohej Raid 2 men i alla fall.
Ponera att du ska iväg på dagen och solen skiner men du vet att du skall hem på kvällen. hur gör du då?

Alternativ ett. Kör med klart visir och solglasögon i hjälmen. Kanske inte så bra med skräp i hjälmen om man krashar.
Alternativ 2 ha på det mörka visiret när du åker iväg och byt till ditt klara visir som numera är repigt och har en förstörd pinlock efter att du kört med visiret innanför stället.

Alternativ 3: Kör med det mörka visiret på kvällen också.

De mörka visiren är ju inte direkt några titta-direkt-på-solen-filter. Det blir såklart lite mörkare, men ögonen anpassar sig snabbt. Jag kör hem så (mörk shoei med pinlock) en kväll i veckan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
för min del är Nolanhjälmen prefekt för att den går att öppna helt (vilket är skönt när man stananr till en varm sommardag) samt med solvisiret för jag vill inte hålla på och fumla med solglasögon och går solen i moln(eller man åker in i en tunnel eller dylikt) vill jag kunna få upp solvisiret snabbt och se ordentligt än att jag måste stanna och byta visir....för mycket mickel i det....kanske jag tycker annorlunda när jag kört några år....och fått in mer vana.

Ja. Det är ju precis så.
Man väger ju in flera olika saker när man väljer hjälm. Som exempelvis utseende, tillgängliga tillbehör, inbyggda solvisir mm.
Jag är helt övertygad om att Nolanhjälmen är godkänd även om ett exemplar i ett test gav ett värde som var över gränsen (men inom 10% marginal). Det går inte att säga något statistiskt om det.

Alternativ 3: Kör med det mörka visiret på kvällen också.

De mörka visiren är ju inte direkt några titta-direkt-på-solen-filter. Det blir såklart lite mörkare, men ögonen anpassar sig snabbt. Jag kör hem så (mörk shoei med pinlock) en kväll i veckan.

Och då antar jag att du menar att du kört hem när det varit svart som i en sotarröv och regnigt så man får sitta och chansa på vart fan vägen är.

Jag vågar lova dig att den ökade risken du utsätter dig för i form av försämrad syn när du åker med mörkt visir på kvällen är flerfaldigt större än den eventuella ökningen i risk om du sätter på dig en hjälm som har innbyggt solvisir.

För kom inte och säg att du har lika goda chanser att se en älg som kommer utspringande ur skogen med ett mörkt visir på kvällen som du har med ett klart visir.
 
Last edited:

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Visst jag kan ha lite fördommar men enligt mina erfarenheter så är Nolan ett billigt märke, de gör ju plast hjälmar?! Hur kan man kalla en dyr plast hjälm för päron när man ska jämför det med andra plasthjälmar?(äpplen)

Känns som de valde ett riktigt dåligt alternativ o kallade det för en dyr hjälm.

En dyr hjälm för mig är iaf inte gjord i plast och det står verkligen inte Nolan på den, sen kan den kosta hur mkt som helst att köpa pga praktiska detaljer osv.

Hade man målat den med äkta guld hade det gjort den ännu dyrare men inte säkrare, fortfarande hade det varit en dyr hjälm:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör alltid med glasögon och råkade krasha förra året. Det var hur lungt som helst, iaf när det gäller glasögonen..
Man klämmer ju fast dom bakom öronen å när man då även har hjämen på huvudet kläms dom fast ganska ordentligt.

Jo. Det kan nog tänkas. Men grejen är att alla glasögon inte är sådana att dom håller ihop. en del glasögon kan mycket väl tänkas gå i bitar i samma situation för glasögon är ju. till skillnad från visir till hjälmar, inte framtagna för att vara stöttåliga och skyddande för ögonen (Om man bortser från skyddsglasögon då)

Jag kör själv med solglasögon ibland när jag anser att nöden kräver det men det är fan inte bekvämt med bågarna som formligen mosas in i huvudet och jag är säker på att det inte är optimalt säkerhetsmässigt men det är en kompromiss som jag gärna tar för att slippa hamna i en knepig situation på grund av bländning.
 

Mr Brooks

Pro bono publico
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Borås
Hoj
Honda CB 1000 RA -11
Sverkers test gick väl inte ut på att visa att Nolan-hjälmen var dålig?

Tvärtom handlade det ju om att klargöra OM de billigare alternativen, ur säkerhetssynpunkt, var tillräckligt bra! Eventuellt var syftet också att försöka slå hål på myten att "dyrare är också bättre". :yoparty

Jag tycker att de lyckades i båda fallen.

Att sedan behöva se en representant för en välrenommerad mc-tidning stå och "slicka röv" på det viset var ju närmast genant att se.

Den andre, grabben med knullrufset, var ju inte bättre men jag kan ha viss förståelse för hans beteende eftersom han försökte försvara sina löjligt höga priser på en produkt han säljer.
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Hur kan Grahns ha gjort fel ?

Dom har sålt dyra saker med hög vinst i åratal.
Hur kan det vara fel ?
Låter som riktiga proffs tycker jag, dom är nog fett nöjda.

Problemet är väl dom som pröjsat överpriset.
Men det är ju klart att även om man blivit rövknullad är det ju pinsamt att erkänna det, bättre säga att det var skönt då.

Jo, jag har oxå ägt en Nolan tidigare i mitt liv.
Nu har jag en shoei, 1200gram. (svindyr som alla andra såklart)
Inte många har pratat om vikten av vikten för säkerheten.

cellplast glasfiber epoxi och lite plast, hur dyrt ska det behöva vara ?

BT och lidl gav svaret ca 500 sek.
Dom är säkert smäckigare, fulare etc etc

Vad väger dom ?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu har jag en shoei, 1200gram. (svindyr som alla andra såklart) Inte många har pratat om vikten av vikten för säkerheten. BT och lidl gav svaret ca 500 sek. Dom är säkert smäckigare, fulare etc etc Vad väger dom ?
Ta fram miniräknaren och fundera sedan på hur stor betydelse 3-400 gram har när den totala vikten för ditt huvud med hjälm ligger på mellan 5 och 6 Kg inklusive hjälm (ett människohuvud väger i genomsnitt mellan 3.5 och 4.5 kg).

Det kanske är så att du är en av alla som litar på reklamen och tror att en hjälm som väger 1200 gram är mycket säkrare än en som väger 1500 gram.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top