Låter som musik i mina öron men endast om ni gör en hjälmtest baserad på hur hjälmars stötupptagningsförmåga liknande den SP gjorde för PLUS !
Frågan är om ni vågar ta med dom riktigt dyra och coola hjälmar och testa dom?
Jag vet att Amerikanska tidskriften Motorcyclist gjorde en hjälmtest och då fick bla Arai dålig kritik och drog därmed bort sin annonser en bra tag...
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Så Magnus, handsken är kastad
Gör en riktig konsumenttest på hjälmar där man jämför hur bra våra kära och dyra hjälmar står sig mot billiga Biltema och Lidl-hjälmar
Viktiga kriterier enligt mig är :
stötupptagning, testa fler testpunkter än vad normerna kräver!!
Studsar plasthjälm mindre än glasfiber?
lägg mindre vikt på passform och liknande såsom snygg design eftersom det är något personligt...
Alla snackar om att har man ett 5 kronors huvud så köp en 5kronors hjälm, jag vill hellre köpa den hjälm som skyddar mitt 5 kronors huvud bäst NÄR (inte om ) det går åt skogen...
Och om någon undrar så har jag en Arai men om det skulle visa sig att Biltema hjälm är bäst så byter jag gärna om den passar mitt 5-kronors huvud
Magnus,
visa att ni på BIKE kan leverera en test som verkligen gör en skillnad, denna tråd har visat att det finns ett ENORMT intresse och även en massa myter, dags att slå hål på några oavsett hur obehagligt det kan bli..
En säker hjälm är enligt mig rätt viktig utrustning eller hur
?
my 2 cents