SVT Sverker PLus

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Och än en gång krossas myten om att man får den säkerhet man betalar för = underbart! :)

Branschen har verkligen lyckats lura i MC-kollektivet att den dyrast hjälmen är den säkraste.
Klart att pengarna styr. Ni som tidning är beroende av era annonsintäkter och passar er för att stöta er allt för mycket med de största annonsörerna. Om det inte är så är ni en unik tidning i en i övrigt ganska rutten bransch och ska ha kred för det.

Givetvis är vi beroende av intäkterna. Precis som alla andra tidningar oavsett bransch. Men i detta fallet vill jag verkligen förtydliga eftersom några hävdar att MC-Nytt sitter i knät på Grahns vad det gäller annonser. Vilket är helt fel.
 

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare
Skulle vara intressant att se tester där belastning är mycket högre än normerna. Där borde kvalitetsskillnaderna komma fram på ett mer dramtiskt sätt.

Nja. En hjälm gjord för att absorbera energin i en väldigt intensiv krock behöver använda väldigt hårt absorptionsmaterial (skum) och kommer därför att vara mycket sämre på absorbera energin i de betydligt vanligare lågintensiva krockarna.

I länken som Hedgehog postade tidigare förklaras skillnaden mellan de olika hjälmmärkningarna (Snell = hård, DOT & ECE = mjuk) och vad det betyder för krocksäkerheten. De konstaterar också i sitt ganska omfattande krashtest (16 hjälmar) att plasthjälmarna överlag faktiskt absorberade mer energi än glasfiberhjälmarna!

Rekommenderad läsning.
 

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett hål i vägen
Hoj
gixxer 1000 k5
Ang plasthjälm vad det inte något om det skulle bli en ev brand så smälter dem fortare... osv... men det kanske mer gäller när man kör rally bil eller nåt.

Testvärden är en riktlinje och det skall man följa, eller tillverka hjälmar som är bättre en normen.

Jag personligen skulle aldrig ta på mig en "billig"hjälm för jag är villig att betala för bra passform, ventilation, och någorlunda tyst hjälm, fräck grafik, ett plus om man "sponsrar" en bra gp förare.

//Henkan
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
En dyr hjälm för mig är iaf inte gjord i plast och det står verkligen inte Nolan på den, sen kan den kosta hur mkt som helst att köpa pga praktiska detaljer osv.

Fast Nolan är ett märke som gör hjälmar från moped och uppåt. Nolan X-Lite 801RR är knappast en billig eller plast hjälm. Bäst i test av Bike av alla topp märken oxå (men åter igen olika test olika resultat, finns säkert dom där arai eller Shoie är bättre). Det är oxå en lika vanlig hjälm hos RR förare som andra märken. Så ja lite förutfattade meningar kanske du har :)

Men den jämförelse som gjordes var som att jämföra äpplen och päron, det har du rätt i och väldigt konstigt att man gör ett test så och försöker få det att bli seriöst. Man skulle haft en vanlig integralhjälm istället. Men som sagts det var mest för att visa att BT och Lidl hade säkra hjälmar inte att Nolans alla hjälmar är skit....
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Vad ska man kolla efter när man e ute efter en ny hjälm då???
Jag är på jakt efter en ny hjälm och vill givetvis ha en "bra" hjälm.

Givetvis vill jag att den ska vara snygg oxå men säker och bekväm är nog det viktigaste.
 

Magnus@Bike

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 570
Imponerande lång tråd som sätter fokus på hur viktig säkerhet är för alla som kör motorcykel. Noterar att flera efterfrågar riktiga hjälmtester, och självklart kommer vi på Bike presentera ett hjälmtest inom kort.

Att dyrast inte är bäst är en sanning som jag tycker de flesta av våra produkttester i Bike har visat genom åren. I annat fall skulle vi ju inte behöva testa, utan bara publicera en produktguide. Oscar Algott kom precis upp från ljuslabbet där vi kör test på olika typer av glödlampor. Ja, jag vet att det är sjukt nördigt men det är faktiskt stor skillnad både vad det gäller ljus och pris. Den dyraste "vanlig H4" kostar närmare 700 spänn...
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Vad ska man kolla efter när man e ute efter en ny hjälm då???
Jag är på jakt efter en ny hjälm och vill givetvis ha en "bra" hjälm.

Givetvis vill jag att den ska vara snygg oxå men säker och bekväm är nog det viktigaste.

Prova och åter Prova! Köp den som sitter bäst! Du kommer inte ångra dig.
Själv hade jag en Shoei för 2000:- innan jag köpte en Shoei XR1000 för dumt mkt pengar. Ångar det inte en sekund! Sitter super, bra vent osv osv....
Tänk efter vad din budget är och välj den som sitter bäst!
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Fast Nolan är ett märke som gör hjälmar från moped och uppåt. Nolan X-Lite 801RR är knappast en billig eller plast hjälm. Bäst i test av Bike av alla topp märken oxå (men åter igen olika test olika resultat, finns säkert dom där arai eller Shoie är bättre). Det är oxå en lika vanlig hjälm hos RR förare som andra märken. Så ja lite förutfattade meningar kanske du har :)

Men den jämförelse som gjordes var som att jämföra äpplen och päron, det har du rätt i och väldigt konstigt att man gör ett test så och försöker få det att bli seriöst. Man skulle haft en vanlig integralhjälm istället. Men som sagts det var mest för att visa att BT och Lidl hade säkra hjälmar inte att Nolans alla hjälmar är skit....


Fast x-lite är ju ett eget märke som ägs av Nolan och som de döper sina dyrare/ej plast hjälmar till. X-lite är en helt annan sak. Nolan gör plast för mopeder.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hur kan Grahns ha gjort fel ?

Dom har sålt dyra saker med hög vinst i åratal.
Hur kan det vara fel ?
Låter som riktiga proffs tycker jag, dom är nog fett nöjda.

Problemet är väl dom som pröjsat överpriset.
Men det är ju klart att även om man blivit rövknullad är det ju pinsamt att erkänna det, bättre säga att det var skönt då.

Jo, jag har oxå ägt en Nolan tidigare i mitt liv.
Nu har jag en shoei, 1200gram. (svindyr som alla andra såklart)
Inte många har pratat om vikten av vikten för säkerheten.

cellplast glasfiber epoxi och lite plast, hur dyrt ska det behöva vara ?

BT och lidl gav svaret ca 500 sek.
Dom är säkert smäckigare, fulare etc etc

Vad väger dom ?

Vikten är viktig anser jag. BT-hjälmen är riktigt lätt, min gissning är runt 1300gr. Stod och vägde mot min xr1000 som väger 1350gr och jag uppfattade biltemahjälmen som något lättare. Vägde en BT-hjälm som en kompis köpt på köksvågen. Och den gav svaret 1300gr.

Så med avseende på testresultat och vikt är BT-hjälmen ett kap. Men den brister i detaljfinish mot märkeshjälmar.

Kan man leva med det så är den helt okej.

Kan tillägga att passformsmässigt så sitter BT-hjälmen skönt på mitt huvud, jag är en "shoie-skalle". Om vi ska använda Dom gamla Lundborgska benämningarna på skallar.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Äntligen svart på vitt Biltema hjälmen kan man shoppa med gott samvete

ÄNTLIGEN!!!!!
Tack Plus och Sverker för att ni våga ta upp det här som många mc-tidningar inte gjort. (Mc-tidningar vill ju inte förlora reklamintäkter förstår man ju) Och med tanke på Grahns reaktion i Plus så var den pinsam med diverse påhopp om att testet var fel Bla,bla. Stackars den tidning som inte skriver att Grahns hjälmar är bra.

Snacket om att NOLAN-hjälmen inte var en integralhjälm. En Hjälm är en hjälm PUNKT.
Att en mycket vanlig typ av hjälm från NOLAN inte klarar av gränsvärdet är ju skandal. Medan Biltema hjälmen klarar det mycket bättre.

CHOCKERANDE minst sagt. Känner man sig rövknullad på pengarna nej, faktiskt inte jag iallafall. Man betalar för märket (pricis som HD , och Ducatister gör för sina hojar) Mycket pengar går också till marknadsföring och utveckling tror jag. Sen att det kopieras av och kanske säljs som no-name hjälm (ala biltema eller till och med produceras i samma fabrik. Tycker inte jag är något att oroa sig över.




Kan man leva med dålig passform och detaljfinish så är Biltemahjälmen värd pengarna för den som inte har en stor plånbok.

Själv kommer jag köra med min AGV för den är snygg ,lätt ,grym ventlation ,skön ,bra detaljfinish m.m för mig är den värd alla pengar jag betalat.
Biltemahjälmen duger som extra till någon som kanske bara åker med 2 gånger per år.
 
Last edited:

RogerP

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
DM minimoto
Imponerande lång tråd som sätter fokus på hur viktig säkerhet är för alla som kör motorcykel. Noterar att flera efterfrågar riktiga hjälmtester, och självklart kommer vi på Bike presentera ett hjälmtest inom kort.

Att dyrast inte är bäst är en sanning som jag tycker de flesta av våra produkttester i Bike har visat genom åren. I annat fall skulle vi ju inte behöva testa, utan bara publicera en produktguide. Oscar Algott kom precis upp från ljuslabbet där vi kör test på olika typer av glödlampor. Ja, jag vet att det är sjukt nördigt men det är faktiskt stor skillnad både vad det gäller ljus och pris. Den dyraste "vanlig H4" kostar närmare 700 spänn...

Låter som musik i mina öron men endast om ni gör en hjälmtest baserad på hur hjälmars stötupptagningsförmåga liknande den SP gjorde för PLUS !

Frågan är om ni vågar ta med dom riktigt dyra och coola hjälmar och testa dom?
Jag vet att Amerikanska tidskriften Motorcyclist gjorde en hjälmtest och då fick bla Arai dålig kritik och drog därmed bort sin annonser en bra tag...
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Så Magnus, handsken är kastad :tummenupp
Gör en riktig konsumenttest på hjälmar där man jämför hur bra våra kära och dyra hjälmar står sig mot billiga Biltema och Lidl-hjälmar:yoparty
Viktiga kriterier enligt mig är :
stötupptagning, testa fler testpunkter än vad normerna kräver!!
Studsar plasthjälm mindre än glasfiber?
lägg mindre vikt på passform och liknande såsom snygg design eftersom det är något personligt...

Alla snackar om att har man ett 5 kronors huvud så köp en 5kronors hjälm, jag vill hellre köpa den hjälm som skyddar mitt 5 kronors huvud bäst NÄR (inte om ) det går åt skogen...:D


Och om någon undrar så har jag en Arai men om det skulle visa sig att Biltema hjälm är bäst så byter jag gärna om den passar mitt 5-kronors huvud:yoparty

Magnus,
visa att ni på BIKE kan leverera en test som verkligen gör en skillnad, denna tråd har visat att det finns ett ENORMT intresse och även en massa myter, dags att slå hål på några oavsett hur obehagligt det kan bli..

En säker hjälm är enligt mig rätt viktig utrustning eller hur :krama?
my 2 cents
 
Last edited:

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Såklart styr pengar media till viss del! Man vill ju behålla de som annonserar mycket. Kan inte uttala mig om just MC-nytt dock.
Har gjort lite undersökningar tidigare gällande biltidningar och där var det ibland ganska uppenbart att det inte var lika spelregler vid tester mm.

verkar va endel folk här som har läst rapporter osv från vissa forskningar om hur man ska kunna få till säkrare tester på mc hjälmar för o kunna rädda våra liv,,,mertalet verkar dock ängna sig åt olika s.k.a egna expert kunnande om vad som är bra o inte. det ja störde mig på var att mc nytt snubben inte fick förklara hur man gör olika mätförfaranden världen över, nåt som jag tycker är ganska intressant,, dvs man får en större uppfattning om vad det handlar om. Inte att ok den är godkänd enligt 22:05 då är allt frid o fröjd, 4 stora finns det ju som ska säga att den hjälm klarar kraven,,,,,,ja lutar åt som mc-nytt att snell verkar va det bästa sim för krascher, va vet ja..inte ett skit kanske men ja har däremot fördjupat mig i ämnet.....kanske många fler experter här på sh skulle göra med.......o den mest kunniga på tv showen var ju han från mc-nytt,,,säger det om nolans representant,,klart pinsamt...kör med HJÄLM PÅ HUVVET:D:tummenupp
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Massa bra text...

Magnus,
visa att ni på BIKE kan leverera en test som verkligen gör en skillnad, denna tråd har visat att det finns ett ENORMT intresse och även en massa myter, dags att slå hål på några oavsett hur obehagligt det kan bli..
Precis, kör ett test som är så pass rättvist som det bara är möjligt, det är efterlängtat :tummenupp

Då kan vi iofs sedan en gång för alla reda ut om alla myter är just myter, men framför allt få fram riktiga och värdefulla fakta som man förmodligen bör känna till vid ett hjälmköp, oavsett om det är till sig själv eller en tänkt passagerare.
 

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Finspång
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Låter som musik i mina öron men endast om ni gör en hjälmtest baserad på hur hjälmars stötupptagningsförmåga liknande den SP gjorde för PLUS !

Frågan är om ni vågar ta med dom riktigt dyra och coola hjälmar och testa dom?
Jag vet att Amerikanska tidskriften Motorcyclist gjorde en hjälmtest och då fick bla Arai dålig kritik och drog därmed bort sin annonser en bra tag...
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Så Magnus, handsken är kastad :tummenupp
Gör en riktig konsumenttest på hjälmar där man jämför hur bra våra kära och dyra hjälmar står sig mot billiga Biltema och Lidl-hjälmar:yoparty
Viktiga kriterier enligt mig är :
stötupptagning, testa fler testpunkter än vad normerna kräver!!
Studsar plasthjälm mindre än glasfiber?
lägg mindre vikt på passform och liknande såsom snygg design eftersom det är något personligt...

Alla snackar om att har man ett 5 kronors huvud så köp en 5kronors hjälm, jag vill hellre köpa den hjälm som skyddar mitt 5 kronors huvud bäst NÄR (inte om ) det går åt skogen...:D


Och om någon undrar så har jag en Arai men om det skulle visa sig att Biltema hjälm är bäst så byter jag gärna om den passar mitt 5-kronors huvud:yoparty

Magnus,
visa att ni på BIKE kan leverera en test som verkligen gör en skillnad, denna tråd har visat att det finns ett ENORMT intresse och även en massa myter, dags att slå hål på några oavsett hur obehagligt det kan bli..

En säker hjälm är enligt mig rätt viktig utrustning eller hur :krama?
my 2 cents

hej du skriver mycket vettigt, en liten fråga bara eftersom du just skriver så vettigt och det är mer nyfikenhet som jag då vill veta varför du köpte just en arai hjälm
 

RogerP

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
DM minimoto
hej du skriver mycket vettigt, en liten fråga bara eftersom du just skriver så vettigt och det är mer nyfikenhet som jag då vill veta varför du köpte just en arai hjälm

Jag prövade hjälmar och tyckte att den satt bäst, sen trodde jag att dyr hjälm är lika med bra hjälm...:gnissla
Men det var innan jag läste att Arai fick dålig resultat i Motorcyclist test...:huvet
Skulle jag köpa hjälm idag så är jag inte så säker på att det blev en Arai igen..
Som någon annan (Steffo_b) skrev så bra "det är helt och hållet för att jag valde utifrån utseende plus att jag gillar när reglage för ventilation, visirmekanism mm känns bra. Jag är med andra ord lite posör och lite för bekvämlighet men jag tror inte för ett ögonblick på att min hjälm är ett dugg säkrare än en hjälm från biltema, Jula eller Lidl. Samtliga hjälmar är godkända enligt samma säkerhetsstandard.":Bugar
MEn jag fick en hjälm som inte så många känner igen Arai Re-entry heter min skönhet, se länk:yoparty
http://www.motorcyclecloseouts.com/...kind/arai_quantum+2+re-entry+helmet+-+blue+lg

idag så suktar jag efter en Marushin RS1 i Kolfiber:tuttar
kanske om jag är snäll så kommer tomten med en sån...
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Frågan jag vill ha svar på är VARFÖR är SHÅHEJ och dom andra märkeshjälmarna kostar 10x mer än "noname" hjälmen. ÄR den dyrare hjälmen 10x så bra?

Så en shåhej xr1000 kostar typ 5k och är byggt enligt en flera år gammal princip?

Nya noname hjälmar kostar hälften och är mycket modernare.

Kan inte tänka mig att det är värt att betala extra bara för det står shoei eller arai på dom...

Jag har själv shåhej men köpte på rea 2500kr :) dom är ju lätta, bekväma och hyffsat snygga.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top