R1 racer
Stick i ögat!
Lite jämförelse och betyg på hjälmar : http://sharp.direct.gov.uk/search/details/?id=118
Var och röstade idag, körde dit på hojen, kommer fram till bordet där jag skall lämna ifrån mig kuvertet och lägger upp hjälmen bredvid... gubben som satt där bredvid tittar på hjälmen och frågar om det är en sån där dyr värdelös hjälm eller en billig och bra rackare... sa att det var en dyr och bra hjälm och att Sverker är den som passar bäst i soptunnan.
Gubben kontrade med att det var ju gjort ett riktigt test och allt och det bevisade ju att dyra hjälmar var skit...
Så där har vi vad en Svensson som kollar plus fick för intryck, alla dyra hjälmar är skit och de billiga på LIDL och BILTEMA är kanon... funderade på hur min Arai skulle kännas i en full-frontal-swing i nyllet på gubbfan... så trött på folk som inte tänker och ifrågasätter och kanske funderar ett steg längre.
Man måste oxå ta i beaktande vad hjälmen ska vara till. Kör man hoj normalt och mer eller mindre lagligt ska hjälmen klara en smäll för det. Jag kör på bana och vill att min hjälm ska klara vurpor i 300 och det enda jag kan jämföra med är ju vilka hjälmar som används i roadracingen. Har ännu inte sett en Biltema hjälm i RR....
Med hänsyn till att det sägs vara mycket säkrare att köra på bana med avåkningszoner etc etc jämfört med allmän väg..är min undran om du inte skulle göra/tänka tvärtom..
Om man läser i pressmeddelandet så står det att de inte var eniga om huruvida testet var utfört ordentligt. Och sen så går det att texta program, det skulle inte vara första gången man gör det i svensk tv-historia i så fall...Även pressmeddelandet innehåller samma dravel som Drapkins presterade i programmet. Jag förstår att dom ville ha en från Nolan med som kunde snacka engelska, men Grahns missade tydligen att plus är ett program som sänds på svenska och att dom själva på Grahns är återförsäljare?
Fortfarande ingenting om att hjälmen presterade så dåligt i test, Skiter Grahns och Nolan fullständigt i de dåliga testresultaten?
Testet var korrekt utfört, detta hade dom ju enats om innan sändning, att slänga ut rökridåer är inte precis den mediastrategi som är bäst för säkerhetsprodukter.
Skämmes tamejfan...
Om det nu är genomfört efter alla konstens regler varför kunde inte Plus göra om det då och ha med Grahns egna tekniker som kunde se att allt gick rätt till för att undanröja tvivel? Det hade inte varit svårt att uppnå samma resultat om man gör allt likadant en gång till, eller hur?- Testet var ju genomfört i enlighet med ece 22.05, med tilläggspunkter dessutom.
- Dom hade kommit överens om att testet var korrekt utfört innan direktsändning. Det såg man på Johan att han medgav när Sverker påtalar det.
- Dom försökte en rövare över ett stavfel, från grahns sida. Förbannat fult gjort.
Nu är det en hel del efterhandskonstruktioner känns det som från Grahns sida och noll och inget intresse att se till själva problemet:
Hjälmen klarade inte testet, därför den var undermålig
Om det nu är genomfört efter alla konstens regler varför kunde inte Plus göra om det då och ha med Grahns egna tekniker som kunde se att allt gick rätt till för att undanröja tvivel? Det hade inte varit svårt att uppnå samma resultat om man gör allt likadant en gång till, eller hur?
Om det nu är genomfört efter alla konstens regler varför kunde inte Plus göra om det då och ha med Grahns egna tekniker som kunde se att allt gick rätt till för att undanröja tvivel? Det hade inte varit svårt att uppnå samma resultat om man gör allt likadant en gång till, eller hur?
Det är ju något som inte stämmer iom att det är totalstopp på att göra om det för att visa att det är riktigt utfört.Ska alla tillverkare och återförsäljare ha med sina tekniker vid sådanan här test??? Då blir det ju inte oberoende test och kan man garantera att tillverkare, återförsäljare m,m inte försöker påverka? Nej Det tycker inte jag.
Varför skulle SP Statens Provningsanstalt överdriva resultatet?
Förmodligen för att plus inte kunde vara säkra på lika dåligt resultat. Dom sa själva att det fanns 10% felmarginal vilket gör att om dom testade en hjälm till så kunde nästa mycket väl klara det. Dessutom ger 10% felmarginal från 275G en toppnotering på 302.5G som hjälmen max får uppnå. Dessa 10% är för att när man gör stickprov kan skillnader i produktionsledet förekomma och dessa för aldrig överstiga dessa 10%. (om man nu ska lita på allt som sägs)
Alla 3 hjälmarna är godkända, folk verkar tro att Nolan blev underkänd vilket är fel. Den klarade sig sämre än budget hjälmarna det är fakta och pinsamt kanske för Nolan.
Hade blivit dålig TV med ett test till om den hade klarat sig under 275G. Och chockeffekten blir inte lika hög om man tydligt talar om att det finns en marginal med 10% som knappt ens framgick.
Att dessutom Lidl hjälmen verkade vara svagare mellan testpunkterna smög man med oxå lite grann för den klarade ju sig....men faktum är ju ändå lite skrämmande om man defacto gör en hjälm svagare mellan testpunkterna..huruvida detta oxå bara var ett tillfälligt resultat eller samma alltid vore oxå intressant.
Vem är tillverkaren av BT hjälmarna föresten? Någon som vet det?
Så länge Sverker inte läser upp hela testrapporten så att alla kan ta del av den så är det inte lätt att veta vilka detaljer han väljer att ta upp i programmet respektive inte ta upp. Som Bempas skriver ovan så var det lite si och så med vissa detaljer.Nu verkar ju rätt så många här ha missat att det var Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som genomförde testet. Inte Sverker Olofsson.
Dom får nog anses vara ett av de mest oberoende och välrenomerade testinstitut som vi har. Nolan/Grahns hade noll och inget att göra i lokalerna när testet genomfördes. Hade dom varit det då hade man verkligen kunnat ifrågasätta testresultaten.
Jag köper det jag trivs med och betalar därefter, är ju trots allt mina pengar och jag lägger mig inte i vad andra gör med sina.
Dock så verkar en del på SH ha långt mycket mer kunskap om hur det hela egentligen gick till, precis som alltid när det kommer till vad man skulle kunna beteckna som skuldfrågor. Jobbar ni på SVT och/eller Plusredaktionen? Jag jobbar varken där eller på Grahns så jag kan ärligt säga att jag vet inte vad som exakt har skett innan, men jag ser det hela med granskande ögon och kan då utan att anstränga mig se vissa brister hos båda parter.
Så länge Sverker inte läser upp hela testrapporten så att alla kan ta del av den så är det inte lätt att veta vilka detaljer han väljer att ta upp i programmet respektive inte ta upp. Som Bempas skriver ovan så var det lite si och så med vissa detaljer.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|