Benny C
Stadig men lite på sladd
- Gick med
- 9 May 2008
- Hoj
- 2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det spelar ingen roll hur fort du kör när du går omkull, det avgörande är hur snabbt inbromsningen av din glidande kropp/huvud går.
Vid krash på bana har du avåkningszoner och däckväggar med uppgift att bromsa in dig så mjukt som möjligt. Vid krash på allmän väg "bromsas" du av ett träd, en sten, ett vägräcke eller en mötande bil.
Även en extrem highsider ger väldigt lite krockenergi jämfört med att klippa en tall.
Jo men alltså extremfall finns ju alltid. Den största delen MC förare krockar inte med träd heller.
Stor del av olyckor är kollisioner där föraren kastas av, ofta inte rätt in i något utan ner i asfalten.
Det är inte huvudet som tar skada vid landsvägs olyckor till största del utan resten av kroppen med benbrott och inre skador. OM du krockar huvudet först i ett träd så spelar det nog mindre roll vad du har på huvudet.
Avåkningszoner hjälper inte vid highsiders. Däckbarriärer är inte till för att dämpa MC förare....det ska vara softfence vid avåkningsställena då en däcksbarriär kan vara livsfarlig eftersom den för en kropp är stenhård, det krävs tyngre saker för att utnytja däckens dämpningseffekt. Lite märkligt att du tror att däcksbarriärer på något sätt skulle hjälpa MC förare. Tvärtom, träffar du däcken skadar du dig genast mycket värre.
Och slutligen, självklart har hastigheten betydelse just pga vad jag sa tidigt i denna tråd, vid en high/lowsider på banan i 100+ tja närmre 200 även då kommer du volta runt och troligen slå huvudet inte bara en gång utan 5-10+ ...då vill jag veta att hjälmen jag har tål detta.
Jag har dessutom testat bägge varianterna, i 50 var det ingen fara med huvudet men i 180 gjorde det ont och jag slog huvudet många gånger i asfalten innan jag stannade.
Men det spelar ingen roll, jag vill ändå inte ha en BT hjälm och testerna sade mig inget eftersom dom inte testade hjälmar representativa för snittet av det SH folk jag träffar.