SVT Sverker PLus

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Men snälla folk - Nolan är en flip-up hjälm medans de andra två är integral.
Håller med, och precis som jag skrev så borde den ha jämförts med andra hjälmar av samma konstrukion. Det förändrar dock inte att den inte klarade testet, och det ska den göra oavsett den annorlunda konstruktionen.


Testa de två andra mot den Nolan Casey kör med, vinner Biltemas eller Lidls så lyfter jag hatten:tummenupp
Jo, det vore ju en sensation! Men inte speciellt troligt eftersom dom precis som med hojarna inte åker omkring med något man köper var som helst, och det närmaste man lär komma är en replica som inte nödvändigtvis har några egenskaper utöver utseendet gemensamt med originalet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är väl inte gubbens fel att du köper en sämre, svindyr hjälm när du kunde köpt en bevisligen bra, billig hjälm :hihi

Sedan har jag en Biltema hjälm och även en Shoei hjälm. Möjligen är shoeihjälmen något tätare mellan visir och hjälm och kanske inte fullt så blåsig. Men Biltemahjälmen sitter skönare på mitt huvud och immar inte igen.

Shoeihjälmen inköptes på rea och kostade då bara 4ggr mer än biltemahjälmen.

Det jag stör mig på är att nu tror Svensson som såg programmet att ALLA dyra hjälmar är skit... inte bara den Nolan som testades utan alla förutom just Biltema och Lidl... det är det som stör mig något oerhört.
Jag skiter sen i om folk tycker jag är dum eller korkad för jag köpte en dyr hjälm, den är snygg och sitter som gjuten på huvudet så jag är väldigt nöjd... men jag blir bara galen när jag träffar på korkade människor... tyvärr är det alldeles för ofta.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det jag stör mig på är att nu tror Svensson som såg programmet att ALLA dyra hjälmar är skit... inte bara den Nolan som testades utan alla förutom just Biltema och Lidl... det är det som stör mig något oerhört.
Jag skiter sen i om folk tycker jag är dum eller korkad för jag köpte en dyr hjälm, den är snygg och sitter som gjuten på huvudet så jag är väldigt nöjd... men jag blir bara galen när jag träffar på korkade människor... tyvärr är det alldeles för ofta.

Jag håller med dej och jag var inte allvarlig i mitt tidigare inlägg. Jag tycker personligen att det är skönt att man kan köpa en Biltema hjälm och få fullgod säkerhet. Jag är dock medveten att reptålighet på visir, ventilation och liknande inte når upp till samma nivå som dyrare hjälmar. Men för en brukshjälm ser jag inget problem med det. Kanske köper jag med en 5000:- hjälm någon dag när det inte är rea med. Tyvärr så tenderar den dyrare hjälmen att se lika tråkig ut som biltema hjälmen när tidens tand rått på den en tid.

Varför kan man undra?

Det luktar skunk enligt mig.

Som den osakliga kritiker du är måste jag ändå tillägga att det inte finns något som hindrar Nolan från att själva bekosta ett test från SP. Du kan till och med beställa ett själv om du är villig att betala för det.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Men snälla folk - Nolan är en flip-up hjälm medans de andra två är integral.

Testa de två andra mot den Nolan Casey kör med, vinner Biltemas eller Lidls så lyfter jag hatten:tummenupp

Äpplen och päron:död

Och nej, äger inte en Nolan och kommer aldrig att köpa en flip-up pga sämre säkerhet.

Sverker suger getpung :D

Amen... :Bugar

Jag hade hellre sett ett test med de vanliga integralerna från Arai och Shoei - korvätarhjälmar tycker inte jag är överdrivet vanliga bland hojåkarna (tycker mig se dem rätt sällan)?

Billigt försök till sensations-tv i bästa svensk anda, och folket går på't...

/J
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jo, det vore ju en sensation! Men inte speciellt troligt eftersom dom precis som med hojarna inte åker omkring med något man köper var som helst, och det närmaste man lär komma är en replica som inte nödvändigtvis har några egenskaper utöver utseendet gemensamt med originalet.

Nja det är oxå en myt många håller för sanning. De hjälmar som används även i MotoGP är "Off the Shelf" som tillverkarna själva säger. Skillnaden är enbart att dom ibland har en egen storlek vilket vi vanliga dödliga inte har och en egen lackering. Storleken anpassas med inredningen och till liten del även frigolit formen men inte med skalet.
En Replica hjälm är samma som de använder men man får betala 1000 kronor extra för lacken. Det är alltså inget topsecret eller hysh hysh med deras hjälmar och vill du köpa en hjälm Rossi svettats i så kan du göra det....men det kostar ju!
All utrustning som används på den nivån ägs utav tillverkaren och när olyckan är framme åker sakerna hem till fabriken för undersökningar och kontroller hur det klarat krashen.
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Fantastiskt att tråden är inne på sin 15:eek:nde sida! Och diskussionen och argumenten går runt, runt...

Plus testade två lågprishjälmar därför att ryktet säjer att de är värdelöst skräp som inte klarar riktiga tester, och om dom gör det, så beror det på att de är förstärkta just där, men emellan testpunkterna klarar dom inte ett slag.

Detta undersöktes genom att låta en Biltema- och en Lidlhjälm representera de billiga. Det finns billiga märkeshjälmar också, men man valde ett par riktigt billiga från diversehandeln.

Man hade kunnat nöjt sej med det, men för att få en relation till hur de låg till mot en "riktig" hjälm valdes en hjälm som köps i stor mängd. Därför blev det den Nolan som användes i testet.

Vilket väl är logiskt? BT och Lidl säljer till de breda massorna, alltså måste man ta en märkeshjälm som köps av många.

Man hade såklart kunnat valt en Arai i 7000-kronorsklassen, men hur många kör med en sådan hjälm?

Nu visade testet att skrönan om BT- och Lidlhjälmen var fel. De klarade testpunkterna och även emellan testpunkterna.

ÖVERRASKNINGEN blev att Nolanhjälmen inte defilerade genom testet, utan tvärtom TORSKADE i ett moment!

Detta kan man försöka kringå och bortförklara tills tungan blir blå...men testfakta kvarstår.

Ventilationer, bluetoothanslutningar, inbyggt solvisir, högtalaruttag i all ära...men min tanke med en hjälm är att den ska skydda min skalle i första hand. Allt annat är ovidkommande bling som jag gärna köper sålänge det inte inverkar på skyddsfunktionen.

Jag kör med Shoei SyncroTech, därför att jag vill att man enkelt ska kunna ge mej fria andningsvägar INNAN räddningspersonal kommit fram, samt att ambulanspersonal uttryckt sitt gillande av öppningsbara hjälmar.

Skrönan gör gällande att en öppningsbar hjälm kan gå upp vid en olycka och därför är farligare.
Delvis rätt. Den KAN gå upp eftersom den inte är massiv...och när den gör det så har hjälmen utsatts för ett så extremt våld att det ändå inte spelar någon roll för hjälmbäraren.

OM BT- och Lidlhjälmen torskat testet så kan ni lita på att Sverker gått upp i falsett och med fradgande käft ställt representanter för de båda bolagen till svars.

Och det hade knappast varit någon på SH-forumet som dragit en lans till deras försvar. För här är 4000-kronorshjälmar mer representerade än 500-kronors.

Hur kom det sej att just MC-nytt blev de som representerade mc-pressen?
Även det ett utslag av att ta med den med största representationen?
Eller för att de inte har Grahns som kund?

Det finns de som tycker Mannfred gjorde en slät figur, ja t o m stöttade Grahns...
Jag tycker tvärtom Mannfred agerade med stort omdöme och ansvar.

Man ska akta sej för att orera och fördöma för fort och för mycket...risken är att man får äta upp det och framstå som en idiot. Det ger inte fler prenumeranter.

Att man inte har Grahns som kund nu innebär inte att man inte vill ha dom framledes, så det vore oklokt att ställa sej och skälla ikapp med Sverker om man senare tänker ringa och snacka samarbete med dom...

Så med de förutsättningarna gjorde Mannfred det bästa han kunde.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Skrönan gör gällande att en öppningsbar hjälm kan gå upp vid en olycka och därför är farligare.
Delvis rätt. Den KAN gå upp eftersom den inte är massiv...och när den gör det så har hjälmen utsatts för ett så extremt våld att det ändå inte spelar någon roll för hjälmbäraren.

Detta tar upp en till sak som jag tänkt skriva många ggr men låtit bli.
Testet har en gräns på 285G för vad som blir godkänt eller inte... Nolanhjälmen låg på gränsen och lite över medans BT och Lidl låg klart under.
Men har ni nån aning om hur många G som människokroppen klarar innan organen lägger av? har för mig att Mythbusters tog fram den siffran då de testade fall från kran ned i vatten där deras testgubbe utsattes för lägst 85G när han bröt vattenytan med en slägga först, och de nämnde då att visst, man fick ned nedslagskraften från runt 100G till 85G men samtidigt så överlever man inte 85G ändå så det hjälper inte särskilt mycket.
Och med Nolanhjälmen pratar vi 200G till...

Men visst, man måste sätta gränsen nånstans.


Jag tycker tvärtom Mannfred agerade med stort omdöme och ansvar.
Håller med helt o hållet.

Kanske köper jag med en 5000:- hjälm någon dag när det inte är rea med. Tyvärr så tenderar den dyrare hjälmen att se lika tråkig ut som biltema hjälmen när tidens tand rått på den en tid.

Jag har köpt två på 3 månader... hade den första i 2 månader och kraschade så jag köpte en till likadan (fast från Tyskland den här gången).
Jag har hittat en hjälm som sitter som berget och kommer köpa en till likadan om jag kraschar den här med.

Vad gäller tidens tand på hjälmen så rekommenderas det att man skall byta hjälm efter 5år då materialen försämras med tiden... så har lacken börjat mattas så är det nog dags för ett byte hur som helst.
 
Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Detta tar upp en till sak som jag tänkt skriva många ggr men låtit bli.
Testet har en gräns på 285G för vad som blir godkänt eller inte... Nolanhjälmen låg på gränsen och lite över medans BT och Lidl låg klart under.
Men har ni nån aning om hur många G som människokroppen klarar innan organen lägger av? har för mig att Mythbusters tog fram den siffran då de testade fall från kran ned i vatten där deras testgubbe utsattes för lägst 85G när han bröt vattenytan med en slägga först, och de nämnde då att visst, man fick ned nedslagskraften från runt 100G till 85G men samtidigt så överlever man inte 85G ändå så det hjälper inte särskilt mycket.
Och med Nolanhjälmen pratar vi 200G till...

Men visst, man måste sätta gränsen nånstans.

Jag har svårt att tro att det skulle vara samma G som man mäter här, då kraften från ett anslag i hårt material som genererar 270G skulle betyda att ditt huvud helt plötsligt "väger" 270 gånger sin egen vikt. Jag vet inte riktigt vad en skalle väger men säg 5kg. Detta resulterar i 1.3 ton (5*275*9.82). Ditt huvud med tillhörande hjälm blir alltså bara skit efter den smällen.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag har svårt att tro att det skulle vara samma G som man mäter här, då kraften från ett anslag i hårt material som genererar 270G skulle betyda att ditt huvud helt plötsligt "väger" 270 gånger sin egen vikt. Jag vet inte riktigt vad en skalle väger men säg 5kg. Detta resulterar i 1.35 ton. Ditt huvud med tillhörande hjälm blir alltså bara skit efter den smällen.

Men skärp dej, vad skulle man annars mäta för G. :rolleyes:
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har svårt att tro att det skulle vara samma G som man mäter här, då kraften från ett anslag i hårt material som genererar 270G skulle betyda att ditt huvud helt plötsligt "väger" 270 gånger sin egen vikt. Jag vet inte riktigt vad en skalle väger men säg 5kg. Detta resulterar i 1.35 ton. Ditt huvud med tillhörande hjälm blir alltså bara skit efter den smällen.

Njae det är inte heller sant. Både kropp och huvud klarar extrema G om det bara är under en väldigt kort tid, hundradelar och tusendelar av en sekund. Testen är farmtagna så att ditt huvud ska klara den smällen och ytterligare lite till. G krafter är som farligast när de har lång varaktighet. Men en smäll tar inte alls lång tid och det är därför man klarar dessa enorma G krafter.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Smällen från ovan exempel borde bli samma som att huvudet ska bromsas in från 270 m/s till noll om det sker under en tiondels sekund. Det ger samma G.

5kg * 275*9,82m/s^2 = 13502 (kg*m)/s^2
Om man tar detta genom massan, 5kg, och gånger en tid, 0.1s, så blir resultatet 270m/s.

270m/s är detsamma som 972km/h. Har jag räknat rätt?
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Smällen från ovan exempel borde bli samma som att huvudet ska bromsas in från 270 m/s till noll om det sker under en tiondels sekund. Det ger samma G.

5kg * 275*9,82m/s^2 = 13502 (kg*m)/s^2
Om man tar detta genom massan, 5kg, och gånger en tid, 0.1s, så blir resultatet 270m/s.

270m/s är detsamma som 972km/h. Har jag räknat rätt?

Min räknesticka säger oxå 972km/h.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Smällen från ovan exempel borde bli samma som att huvudet ska bromsas in från 270 m/s till noll om det sker under en tiondels sekund. Det ger samma G.

5kg * 275*9,82m/s^2 = 13502 (kg*m)/s^2
Om man tar detta genom massan, 5kg, och gånger en tid, 0.1s, så blir resultatet 270m/s.

270m/s är detsamma som 972km/h. Har jag räknat rätt?

Det är energinivån som ger krockvåldet.
Dvs aven varaktigheten är viktigt. Människan kan klara höga G om bara varaktigheten är tillräckligt låg. Stor varaktighet hos accelerationsnivån ger stor förskjutning/amplitud. Den integrerade arean (energin) under acc/tid-kurvan blir då stor och påkänningar ökar proportionellt.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Det är energinivån som ger krockvåldet.
Dvs aven varaktigheten är viktigt. Människan kan klara höga G om bara varaktigheten är tillräckligt låg. Stor varaktighet hos accelerationsnivån ger stor förskjutning/amplitud. Den integrerade arean (energin) under acc/tid-kurvan blir då stor och påkänningar ökar proportionellt.
Jo, jag insåg just att om man tar en millisekund oms tid istället så blev hastigheten bara 9.7km/h och det var inte så heftigt. Nog lika bra att släpa sig iväg till skolan och fortsätta plugga till tentan ty jag verkar ha en del kvar att lära ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, jag insåg just att om man tar en millisekund oms tid istället så blev hastigheten bara 9.7km/h och det var inte så heftigt. Nog lika bra att släpa sig iväg till skolan och fortsätta plugga till tentan ty jag verkar ha en del kvar att lära ;)

I mekaniken kommer ni snart att läsa Kinetik. Om stel resp elastiskt stöt, central stöt, rörelsemängd, rörelsemängdsmoment och kinetisk energi för en stel kropp osv. Då tror jag att det kommer in. Annars är det i Ljud- och Vibrationsläran längre fram. Tror jag läste det i trean.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag är lite intresserad av problemet med avrullning. Uppföljande tester där man testar om hjälmarna riskerar att rullas av framåt och utåt.

Vet inte hur allvarligt hot detta är och hur ofta det sker "live", för det går ju skapa situationer i labb som nästan aldrig sker i verkligheten.

tycker dock att gubbrejsarn skrev ett bra inlägg.
jag citerar en liten del:
Nu visade testet att skrönan om BT- och Lidlhjälmen var fel. De klarade testpunkterna och även emellan testpunkterna.

ÖVERRASKNINGEN blev att Nolanhjälmen inte defilerade genom testet, utan tvärtom TORSKADE i ett moment!

Detta kan man försöka kringå och bortförklara tills tungan blir blå...men testfakta kvarstår.

Istället för att skjuta på pianisten kan man fråga sig vilka slutsatser man kan dra av testet. Tyvärr inte alltförmånga, för utvalet är litet. Men man kan ialafall notera hur återförsäljarna av Nolanhjälmar hanterar detta.
 

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare
Nja inte många meter på banan jag kör under 110 (på Falken bara i chickanen) och om jag får en highsider då är det oftast högre farter och höga kast där man inte landar i gräset utan i asfalten.

Det spelar ingen roll hur fort du kör när du går omkull, det avgörande är hur snabbt inbromsningen av din glidande kropp/huvud går.

Vid krash på bana har du avåkningszoner och däckväggar med uppgift att bromsa in dig så mjukt som möjligt. Vid krash på allmän väg "bromsas" du av ett träd, en sten, ett vägräcke eller en mötande bil.

Även en extrem highsider ger väldigt lite krockenergi jämfört med att klippa en tall.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top