Fantastiskt att tråden är inne på sin 15
nde sida! Och diskussionen och argumenten går runt, runt...
Plus testade två lågprishjälmar därför att ryktet säjer att de är värdelöst skräp som inte klarar riktiga tester, och om dom gör det, så beror det på att de är förstärkta just där, men emellan testpunkterna klarar dom inte ett slag.
Detta undersöktes genom att låta en Biltema- och en Lidlhjälm representera de billiga. Det finns billiga märkeshjälmar också, men man valde ett par riktigt billiga från diversehandeln.
Man hade kunnat nöjt sej med det, men för att få en relation till hur de låg till mot en "riktig" hjälm valdes en hjälm som köps i stor mängd. Därför blev det den Nolan som användes i testet.
Vilket väl är logiskt? BT och Lidl säljer till de breda massorna, alltså måste man ta en märkeshjälm som köps av många.
Man hade såklart kunnat valt en Arai i 7000-kronorsklassen, men hur många kör med en sådan hjälm?
Nu visade testet att skrönan om BT- och Lidlhjälmen var fel. De klarade testpunkterna och även emellan testpunkterna.
ÖVERRASKNINGEN blev att Nolanhjälmen inte defilerade genom testet, utan tvärtom TORSKADE i ett moment!
Detta kan man försöka kringå och bortförklara tills tungan blir blå...men testfakta kvarstår.
Ventilationer, bluetoothanslutningar, inbyggt solvisir, högtalaruttag i all ära...men min tanke med en hjälm är att den ska skydda min skalle i första hand. Allt annat är ovidkommande bling som jag gärna köper sålänge det inte inverkar på skyddsfunktionen.
Jag kör med Shoei SyncroTech, därför att jag vill att man enkelt ska kunna ge mej fria andningsvägar INNAN räddningspersonal kommit fram, samt att ambulanspersonal uttryckt sitt gillande av öppningsbara hjälmar.
Skrönan gör gällande att en öppningsbar hjälm kan gå upp vid en olycka och därför är farligare.
Delvis rätt. Den KAN gå upp eftersom den inte är massiv...och när den gör det så har hjälmen utsatts för ett så extremt våld att det ändå inte spelar någon roll för hjälmbäraren.
OM BT- och Lidlhjälmen torskat testet så kan ni lita på att Sverker gått upp i falsett och med fradgande käft ställt representanter för de båda bolagen till svars.
Och det hade knappast varit någon på SH-forumet som dragit en lans till deras försvar. För här är 4000-kronorshjälmar mer representerade än 500-kronors.
Hur kom det sej att just MC-nytt blev de som representerade mc-pressen?
Även det ett utslag av att ta med den med största representationen?
Eller för att de inte har Grahns som kund?
Det finns de som tycker Mannfred gjorde en slät figur, ja t o m stöttade Grahns...
Jag tycker tvärtom Mannfred agerade med stort omdöme och ansvar.
Man ska akta sej för att orera och fördöma för fort och för mycket...risken är att man får äta upp det och framstå som en idiot. Det ger inte fler prenumeranter.
Att man inte har Grahns som kund nu innebär inte att man inte vill ha dom framledes, så det vore oklokt att ställa sej och skälla ikapp med Sverker om man senare tänker ringa och snacka samarbete med dom...
Så med de förutsättningarna gjorde Mannfred det bästa han kunde.