SVT Sverker PLus

Zagor

Vinteråkare
Gick med
13 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F650GS gräsklippare
Och då antar jag att du menar att du kört hem när det varit svart som i en sotarröv och regnigt så man får sitta och chansa på vart fan vägen är.

Det brukar vara mörkt på kvällen, ja. Och regnar gör det ju titt som tätt i det här landet. Dock aldrig så mycket att man inte ser vägen, i alla fall inte om man regnbehandlat sitt visir. Blötsnö är jobbigare.

För kom inte och säg att du har lika goda chanser att se en älg som kommer utspringande ur skogen med ett mörkt visir på kvällen som du har med ett klart visir.

Naturligtvis är det skillnad, men inte så stor som många tycks tro. Ögon är bra på att anpassa sig efter tillgängligt ljus om de får några minuter på sig.

Edit: För att förtydliga: Jag säger inte att man inte ska ha en hjälm med solskydd, att det skulle vara osäkert med en sådan hjälm eller ens att det är en bra idé att i onödan köra i mörker med mörkt visir. Jag säger bara att det faktiskt går utmärkt att, när det kniper, köra på kvällen även med shoeis mörka visir.
 
Last edited:

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Så mc-hjälmar är alltså undantaget som bekräftar regeln:

man får INTE vad man betalar för!
Enligt plus så ska man köpa de billigaste hjälmarna för de är bäst.

Bra då vet jag, tack för kaffet:näsblod

O jag som precis investerat i en underbar Arai condor.:mad:
Slänger den i en papperskorg vid lidl imorgon när jag köper min nya, billigare och säkrare hjälm...

Om du såg programmet, och lyssnade på vad de sa så hade du hört att de sa: "En dyr hjälm är inte nödvändigtvis säkrare än en billig".

Ryggskyddstest gjordes av tidningen MC. Biltema och Lidl fick godkänt för sin Klass II.
En uppsjö av ryggskydd för 800 och uppåt visade sej vara "felmärkta", de angavs klara klass II, men var egentligen klass I.
I Handsktesten fick Biltemas sporthandske vida bättre testresultat än t ex Arlen Ness racinghandske för 1700:-
Kan det tänkas vara så att vi har förförts av reklam och mode istället för att se fakta?

Självklart blir vi påverkade! Alla är vi varumärkeskänsliga till en viss grad, även om vissa tror att de är immuna :D
Det är inte många som egentligen vet hur de dyrare produkterna tillverkas jämfört med de billigare och har således ingen fakta att grunda åsikten på att dyrast är bäst. Det man däremot kan vara 100% säker på är att ett klistermärke det står Nolan på är BETYDLIGT dyrare än ett klistermärke det står Biltema på :)

Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.

Jag kör med en öppningsbar komposithjälm från Shoei, främst för att det ska gå att få upp hjälmen och ge mej klara andningsvägar INNAN ambulansen kommit.
Att dra av en integralhjälm kräver viss träning, vilket gemene man inte har.

OM man nu vill köra med en plastpotta så är det väl mer ekonomi att välja en godkänd från Biltema än en motsvarande från Nolan för minst tredubbla priset.

Att ursäkta en hjälms undermåliga testresultat med att den har så mycket extrafinesser, låter tunnt.
I min värld är produkten godkänd MED alla tillbehör och extrabling.

Annars blir det som Toyotareklamen där far och son köper flytvästar som är så rackarns exklusiva att de inte längre fungerar till ändamålet.

Manfred uttryckte sej "lagom". Han vet bättre än att haka på ett drev och sedan riskera få stå med mössan i hand och skämmas...

Sverker är ball att titta på...men han borde börja med koffeinfritt kaffe:).

Bra skrivet! :tummenupp
Funderar också på om formen (förutom storleken) på testhuvudet spelar in i testresultaten. Enligt de jag pratat med i fackbutiker så är det absolut viktigaste att hjälmen passar huvudformen bra.
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Ryggskyddstest gjordes av tidningen MC. Biltema och Lidl fick godkänt för sin Klass II.
En uppsjö av ryggskydd för 800 och uppåt visade sej vara "felmärkta", de angavs klara klass II, men var egentligen klass I.
I Handsktesten fick Biltemas sporthandske vida bättre testresultat än t ex Arlen Ness racinghandske för 1700:-
Kan det tänkas vara så att vi har förförts av reklam och mode istället för att se fakta?

Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.

Jag kör med en öppningsbar komposithjälm från Shoei, främst för att det ska gå att få upp hjälmen och ge mej klara andningsvägar INNAN ambulansen kommit.
Att dra av en integralhjälm kräver viss träning, vilket gemene man inte har.

OM man nu vill köra med en plastpotta så är det väl mer ekonomi att välja en godkänd från Biltema än en motsvarande från Nolan för minst tredubbla priset.

Att ursäkta en hjälms undermåliga testresultat med att den har så mycket extrafinesser, låter tunnt.
I min värld är produkten godkänd MED alla tillbehör och extrabling.

Annars blir det som Toyotareklamen där far och son köper flytvästar som är så rackarns exklusiva att de inte längre fungerar till ändamålet.

Manfred uttryckte sej "lagom". Han vet bättre än att haka på ett drev och sedan riskera få stå med mössan i hand och skämmas...

Sverker är ball att titta på...men han borde börja med koffeinfritt kaffe:).

Tycker du sammanfattar det rätt bra.
En sak som man kanske ska fundera över är att en del prylar tillverkas av samma tillverkare som sedan brandas till olika aktörer på marknaden. Ett lysande exempel är tex LCD marknaden där det finns en uppsjö med märken men inte så många tillverkare. Frågan är om det kan förhålla sig på samma sätt när det gäller Biltemas många prylar..?
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Tycker du sammanfattar det rätt bra.
En sak som man kanske ska fundera över är att en del prylar tillverkas av samma tillverkare som sedan brandas till olika aktörer på marknaden. Ett lysande exempel är tex LCD marknaden där det finns en uppsjö med märken men inte så många tillverkare. Frågan är om det kan förhålla sig på samma sätt när det gäller Biltemas många prylar..?

Som på gamla "tjock-tv" tiden då det bara fanns två (?) bildrörstillverkare men en massa märken på tv-apparater...:D
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Tack för rättelsen...jaså minsann det är komposit i BT-hjälmen. Visirmekanismen är förvillande lik Shoeis. Månne en fabrik kör "tredje skiftet" till Biltema, precis som det går till inom konfektionsindustrin.
Intressant att plast versus komposit inte skiljer i studseffekt...för senast något år sedan var jag inblandad i en diskussion där de skillnaderna poängterades med emfas.
Men utvecklingen går framåt och det var alltså gammal lärdom som blivit obsolet.

Ser fram emot fler tester där heliga kor slaktas...
 

njelger

Guest
Ta fram miniräknaren och fundera sedan på hur stor betydelse 3-400 gram har när den totala vikten för ditt huvud med hjälm ligger på mellan 5 och 6 Kg inklusive hjälm (ett människohuvud väger i genomsnitt mellan 3.5 och 4.5 kg).

Det kanske är så att du är en av alla som litar på reklamen och tror att en hjälm som väger 1200 gram är mycket säkrare än en som väger 1500 gram.

Du pratar till människor som köper kolfiber för tusentals kronor för att lätta hojen några kilon. Det är mest en fråga om att motivera för sig själv och andra att det måste va bättre.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
(ett människohuvud väger i genomsnitt mellan 3.5 och 4.5 kg).

Är du säker på det? Jag har hört vid flera tillfällen att huvudet väger ca 1/7-del av ens vikt om man är hyfsat normalviktig. Sen kanske det är BS men det känns inte helt orimligt.
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Det märkliga är att dom väljer att jämföra två konventionella intergralhjälmar
med en öppningsbar Nolan hjälm med visir som går in i hjälmen! Om man istället hade haft en konventionell Nolan intergralhjälm att jämföra med hade säkert resultatet blivit annorlunda! Man valde kanske denna Nolan hjälm bara för att påvisa att dyrt inte alltid är bäst! Våra skallar är ju dessutom formade på olika sätt! Men sedan talar man ingenting om att passformen är minst lika viktig som skalet! Och vem vet hur biltemas eller lidls hjälmar sitter!
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Finns inget roligare än när billigt "skräp" spöar skiten ur dyra fina märkes prylar.
En liten historia som kanske inte har något med detta att göra men ett exempel på att billigt skit kan vara bättre än dyrt skit..

Köpte en Kia Rio för att pendla. Grannen med sin fina nya Vovlo var ju 7 resor mer driftsäker, enligt honom! Han fick käka upp det kan jag lova. Körde 12000 mil me Kian innan jag sålde den och fick byta två glödlampor + 2 omgångar däck, förutom den traditionella servicen på två år. Under samma tid hade hans knappt rullat 3000 mil och varit inne på service 4 gånger för elfel som gjorde att den helt plötsligt kunde lägga av när som helst, om dem har hittat felet ännu vet jag ej.

Visst var andrahandsvärdet dåligt på Kian men eftersom den inte kostade så mycket så spelade det inte nån roll, hande jag kört 12000 mil med en ny Vovlo så hade värdeminskningen varit ännu högre i pengar räknat..
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Och än en gång krossas myten om att man får den säkerhet man betalar för = underbart! :)

Branschen har verkligen lyckats lura i MC-kollektivet att den dyrast hjälmen är den säkraste.
Klart att pengarna styr. Ni som tidning är beroende av era annonsintäkter och passar er för att stöta er allt för mycket med de största annonsörerna. Om det inte är så är ni en unik tidning i en i övrigt ganska rutten bransch och ska ha kred för det.

Fast nu testade dom ju inte den dyraste hjälmen mot den billigaste utan snarare den billigaste mot mellansegmentet.

Själv körde jag med en Caberg tidigare men den började kännas förstor pga att inredningen blitt lite sliten antar jag. Tog mig då till närmaste butik som saluför de flesta märken av hjälmar och bestämde mig för att inte kika på priset innan jag testade. Tyvärr så var den hjälmen som passade mitt huvud bäst och således var ljusår skönare att ha på knoppen en Arai Viper
VIPER_Sinister_Blue_P_635.jpg
Kollade sedan priset och insåg att 6390:- var ju lite mycket. Men en sån vill jag ha..... Väntade tills AVA hade lite rea och fick hjälmen för 3200:-. Skitnöjd med den är jag iaf..... :yoparty
Hur som helst tycker jag att som många andra sagt här i tråden att de borde ha jämfört tre integralhjälmar istället. Hade varit lite mer rättvist kan jag tycka.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast nu testade dom ju inte den dyraste hjälmen mot den billigaste utan snarare den billigaste mot mellansegmentet.

Själv körde jag med en Caberg tidigare men den började kännas förstor pga att inredningen blitt lite sliten antar jag. Tog mig då till närmaste butik som saluför de flesta märken av hjälmar och bestämde mig för att inte kika på priset innan jag testade. Tyvärr så var den hjälmen som passade mitt huvud bäst och således var ljusår skönare att ha på knoppen en Arai Viper
VIPER_Sinister_Blue_P_635.jpg
Kollade sedan priset och insåg att 6390:- var ju lite mycket. Men en sån vill jag ha..... Väntade tills AVA hade lite rea och fick hjälmen för 3200:-. Skitnöjd med den är jag iaf..... :yoparty
Hur som helst tycker jag att som många andra sagt här i tråden att de borde ha jämfört tre integralhjälmar istället. Hade varit lite mer rättvist kan jag tycka.

Om man slapp den där lastbilshyttmotivlacken så skulle jag också kunna tänka mig att ge 3200 för den :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan e ju lastbilschaffis så jag gillar lacken, och med det blåa visiret eren riktigt sjysst.... för en lasbilschaffis dvs! :arsele

:D Förlåt
Jag menade inte att vara dömande mot lastbilsidealen. Jag ville mest påpeka att hjälmar, i synnerhet dyra. Ofta är lite som modeplagg. Dvs man betalar en hel del för märket iom dess design och lack.

Men om man som jag inte vill ha jeans med trendig brodyr i arslet, ja då är merkostnaden mellan ett par crocker och ett par pubertala VonDutch helt omotiverad. Som 41-åring skulle jag ju tom skämmas i de sistnämda.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.

Inte riktigt sant, tester har visat att det inte skiljer om hjälmen är korrekt tillverkad. Det man gör är att använda en annan typ an cellplast som tar upp dom krafter som kompositskalen absorberar.

Ska se om jag hittar länken.... letar :)
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
:D Förlåt
Jag menade inte att vara dömande mot lastbilsidealen. Jag ville mest påpeka att hjälmar, i synnerhet dyra. Ofta är lite som modeplagg. Dvs man betalar en hel del för märket iom dess design och lack.

Men om man som jag inte vill ha jeans med trendig brodyr i arslet, ja då är merkostnaden mellan ett par crocker och ett par pubertala VonDutch helt omotiverad. Som 41-åring skulle jag ju tom skämmas i de sistnämda.

Lägg sen till att inte en enda snorvalp vet vem Von Dutch var gör det hela än pinsammare. :mad:
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det som är lite skrämmande är inte att en billigare hjälm kan vara bättre än en dyr utan att den dyra inte klarar normerna. Det är ett minimkrav att normerna uppfylls.

Att en billig hjäm kan vara bättre än en dyr kan väl i sig inte vara en överraskning för någon?

Skulle vara intressant att se tester där belastning är mycket högre än normerna. Där borde kvalitetsskillnaderna komma fram på ett mer dramtiskt sätt.
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Helt klart intressant, framför allt biten om försäkringar. I hjälmfrågan är det ju som regel att man får det man betalar för, men med försäkringar är det ju sällan så.

bevisades just motsatsen när det gällde hjälmar dom testade 2 billiga runt 500-1200 kr mot en hjälm för 3800 kr, körde dom i krocktest.

dom billiga var bättre än den som var dyrare...................

så man får inte alltid vad man betalar för:gnissla
allt går o titta på aftonbladet tv
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top