njelger
Guest
men idag säger jag att pucko sverker kan hålla käften, min Nolan är perfekt för mig. och jag kommer aldrig lita på att en lidl eller BT hjälm är bättre i längden.
För att nån sa det på sporthoj? Forumet med världens högsta IQ ?
men idag säger jag att pucko sverker kan hålla käften, min Nolan är perfekt för mig. och jag kommer aldrig lita på att en lidl eller BT hjälm är bättre i längden.
Det skulle vara intressant att veta vem som tillverkat lidl&biltemas hjälmar...
Rentav så kanske det är en större tillverkare som kan sin sak.
Jepp och räddningspersonal har verktyg för att öppna en hjälm om det behövs, tar ett par sekunder att ta bort hela och dom gör hellre det än att dom letar efter en öppningsmekanism som sällan är lik på alla hjälmar.
Nä håller med, så få rörliga delar som möjligt bör man nog ha, mindre som går sönder om en krash händer
För att nån sa det på sporthoj? Forumet med världens högsta IQ ?
Ryggskyddstest gjordes av tidningen MC. Biltema och Lidl fick godkänt för sin Klass II.
En uppsjö av ryggskydd för 800 och uppåt visade sej vara "felmärkta", de angavs klara klass II, men var egentligen klass I.
I Handsktesten fick Biltemas sporthandske vida bättre testresultat än t ex Arlen Ness racinghandske för 1700:-
Kan det tänkas vara så att vi har förförts av reklam och mode istället för att se fakta?
Det jag tycker förtjänar uppmärksamhet i hjälmdebatten är skillnaden i uppträdande hos plasten visavi kompositen oaktat testresultatet.
Plasthjälmen studsar vid anslaget, medan kompositen fångar upp energin och blir studsfri. Något som har stor betydelse för nackens hälsa.
Jag kör med en öppningsbar komposithjälm från Shoei, främst för att det ska gå att få upp hjälmen och ge mej klara andningsvägar INNAN ambulansen kommit.
Att dra av en integralhjälm kräver viss träning, vilket gemene man inte har.
OM man nu vill köra med en plastpotta så är det väl mer ekonomi att välja en godkänd från Biltema än en motsvarande från Nolan för minst tredubbla priset.
Att ursäkta en hjälms undermåliga testresultat med att den har så mycket extrafinesser, låter tunnt.
I min värld är produkten godkänd MED alla tillbehör och extrabling.
Annars blir det som Toyotareklamen där far och son köper flytvästar som är så rackarns exklusiva att de inte längre fungerar till ändamålet.
Manfred uttryckte sej "lagom". Han vet bättre än att haka på ett drev och sedan riskera få stå med mössan i hand och skämmas...
Sverker är ball att titta på...men han borde börja med koffeinfritt kaffe.
En hjälm av typ Nolans N103 blir lite sämre på att ta upp slag då man måste göra avkall på vissa saker för att få in funktionen med fällbar integral och inbyggt solvisir men det är ju ett medvetet val man gör.
Kollar man på Sharps tester så säger dom ungefär det. Merparten får något sämre betyg.
Dock kommer jag allvarligt att överväga att köpa en hjälm med inbyggt solvisir nästa gång jag byter då jag är ganska övertygad om att ett par solglasögon inne i hjälmen inte heller är direkt optimalt för säkerheten.
Hjälmtypen är sämre men fortfarande inte undermånlig. I stort sett är den nästan lika säker som en helgjuten hjälm då man faktiskt testar att integralen håller sig stängd vid en krasch på hjälmar med fällbar integral.
Och därför kör man med tonat visir istället... nåt skit som fälls ned lär ju inte vara bättre än lösa solbrillor.
Fast det är inte så enkelt. Nu kör jag själv med en Tjohej Raid 2 men i alla fall.
Ponera att du ska iväg på dagen och solen skiner men du vet att du skall hem på kvällen. hur gör du då?
Alternativ ett. Kör med klart visir och solglasögon i hjälmen. Kanske inte så bra med skräp i hjälmen om man krashar.
Alternativ 2 ha på det mörka visiret när du åker iväg och byt till ditt klara visir som numera är repigt och har en förstörd pinlock efter att du kört med visiret innanför stället.
Ställer jag dom två alternativen mot varandra så röstar jag faktiskt för att ha en hjälm med inbyggt solvisir. Hjälmen är fortfarande godkänd och dom inbyggda solvisiren är inte gjorda av något material som splittras. och dom sitter fast i hjälmen och kommer inte att åka runt och peta dig i ögonen.
Ställer jag dom två alternativen mot varandra så röstar jag faktiskt för att ha en hjälm med inbyggt solvisir. Hjälmen är fortfarande godkänd och dom inbyggda solvisiren är inte gjorda av något material som splittras. och dom sitter fast i hjälmen och kommer inte att åka runt och peta dig i ögonen.
HAHA de va var nog de roligaste jag sett på tv på länge.
Nolan representanten skämde ut sig genom att stå där och gnälla om att detta test inte var bra? vad ska man gå på då att de säger att deras överpriser räddar livet på en woho!
in you´r face alla märkes nördar.
Nej dags att ut och åka på aria'en för den är snygg och skön och tro försätter berg
Klart att pengarna styr. Ni som tidning är beroende av era annonsintäkter och passar er för att stöta er allt för mycket med de största annonsörerna. Om det inte är så är ni en unik tidning i en i övrigt ganska rutten bransch och ska ha kred för det.Absolut inga pengar som styr. Möjligt att du läst någon annan tidning, men MC-Nytt har inte haft någon annons med från Grahns.
Fast det är inte så enkelt. Nu kör jag själv med en Tjohej Raid 2 men i alla fall.
Ponera att du ska iväg på dagen och solen skiner men du vet att du skall hem på kvällen. hur gör du då?
Alternativ ett. Kör med klart visir och solglasögon i hjälmen. Kanske inte så bra med skräp i hjälmen om man krashar.
Alternativ 2 ha på det mörka visiret när du åker iväg och byt till ditt klara visir som numera är repigt och har en förstörd pinlock efter att du kört med visiret innanför stället.
för min del är Nolanhjälmen prefekt för att den går att öppna helt (vilket är skönt när man stananr till en varm sommardag) samt med solvisiret för jag vill inte hålla på och fumla med solglasögon och går solen i moln(eller man åker in i en tunnel eller dylikt) vill jag kunna få upp solvisiret snabbt och se ordentligt än att jag måste stanna och byta visir....för mycket mickel i det....kanske jag tycker annorlunda när jag kört några år....och fått in mer vana.
Alternativ 3: Kör med det mörka visiret på kvällen också.
De mörka visiren är ju inte direkt några titta-direkt-på-solen-filter. Det blir såklart lite mörkare, men ögonen anpassar sig snabbt. Jag kör hem så (mörk shoei med pinlock) en kväll i veckan.
Jag kör alltid med glasögon och råkade krasha förra året. Det var hur lungt som helst, iaf när det gäller glasögonen..
Man klämmer ju fast dom bakom öronen å när man då även har hjämen på huvudet kläms dom fast ganska ordentligt.
Ta fram miniräknaren och fundera sedan på hur stor betydelse 3-400 gram har när den totala vikten för ditt huvud med hjälm ligger på mellan 5 och 6 Kg inklusive hjälm (ett människohuvud väger i genomsnitt mellan 3.5 och 4.5 kg).Nu har jag en shoei, 1200gram. (svindyr som alla andra såklart) Inte många har pratat om vikten av vikten för säkerheten. BT och lidl gav svaret ca 500 sek. Dom är säkert smäckigare, fulare etc etc Vad väger dom ?
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |