SVT Sverker PLus

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hur kom du fram till detta? (Eller missuppfattar jag din text?):va

dom testade ju mellan testpunkterna, alltså slog hål på den myten oxå :) Men jag läste inlägget 2 ggr oxå, missuppfattade första gången.

Men kritiken är befogad. Varför testar dom en 1500kr hjälm och 2st 500kr hjälmar? Eller vad de nu kostar, antar att det inte är mycket mer. Dessa 3 hjälmar kan väl ändå inte vara "snittet" av de hjälmar vi har i sverige. Nej fram med ett nytt Bike test där dom mördar 15 olika hjälmar igen! :)
Och som sagts, vikt ventilation passform visir och en massa annat spelar ju in och är väldigt viktigt
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Frågan jag vill ha svar på är VARFÖR är SHÅHEJ och dom andra märkeshjälmarna kostar 10x mer än "noname" hjälmen. ÄR den dyrare hjälmen 10x så bra?

Den behöver inte vara 10X så bra.
Om du räknar så kan du lika gärna säga att då kan du ju ta på dig 10st av skithjälmarna och vara "lika säker".

För att ge ett exempel.
Den ena hjälmen klarar teoretiskt ett slag på X utan att du beräknas få en hjärnskada.
Den andra hjälmen klarar teoretiskt ett slag på 2X dvs dubbelt så mkt utan att du beräknas få en hjärnskada.

Du är ute och kör och kör av vägen, vilken hjälm vill du ha på huvudet ?
oavsett vilken av hjälmarna du tar så vet du inte om ditt huvud kommer att behöva utstå ett sådant slag eller var det slaget isåfall kommer.

I efterhand kan man se att du i teorin utsattes för ett slag på 2,5X
i teorin skulle du då om du valt hjälm 1 vara ett drägglande kolli med svåra talsvårigheter
i teorin om du nu valde hjälm 2 skulle du ha lite svårt med närminnet ett tag och lättare få huvudvärk.
är det värt pengarna i mellan ?

Förutom det så brukar det vara så att om man har en hjälm som är dyrare så finns det en service organisation och reservdelar emedan en billig hjälm brukar inte det vara något att hurra för.
hur man nu värderar det beror ju på en själv.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Men kritiken är befogad. Varför testar dom en 1500kr hjälm och 2st 500kr hjälmar?

Jag inbillade mig att inte ens en biltemahjälm kostade så lite?! :va

Är inte folk rädda om sig ... ?

Det behöver ju generellt inte vara så att billigare är bättre, det som jag tycker var intressant var att de totalt slog hål på att BTs hjälm skulle vara helt värdelös.

Got a 5$ head? buy a 5$ helmet! ... :rolleyes:
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag undrar vad de är för experter som utalar sig, du vill ju inte ha en hård hjälm då de resulterar i att engerin i nedslaget förs över till din skalle istället för att absorberas i hjälmskalet... en hjälm av bättre kvalité spricker just för att sprida ut all energi i hjälmskalet å inte i din skalle som med stor risk kan medföra skador på skalle och hjärna.

man kan likna det med nyare bilar å gamla bilar, nyare bilar har mjukare krock zoner, samma med hjälmarna.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Dom provade inte likadana hjälmar som jag ser det och därför är dom inte jämförbara. Mitt resonemang har en brist och det är att även om nolan hjälmen är av en annan typ så borde den klara testet men ändå tycker jag att man ska gämföra samma sak.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Det låter på mig som att du har blandat ihop SHARP och SNELL för det amerikanska SNELL-testet går till på det vis du säger men inte SHARP såvitt jag vet. Visa gärna vem som har klagat på SHARP-testet, det har jag aldrig sett. Däremot har jag läst om de som klagar på SNELL-testet.

Schubert gillar inte hur testet utförs.
http://www.carolenash.com/insidebikes/bike-news/more-sharp-helmet-tests.htm

...och inte Arai heller.
http://londonbikers.com/news/9031/sharp-motorcycle-test-results
Här drar Arai upp en del andra saker som är direkt relaterade till säkerheten på hjälmen som inte kan mätas med ett slag.

Nu har ju bägge två fått medelmåttiga betyg på testet, så man kan ju helt klart se att dom inte är helt nöjda. Har försökt hitta artikeln på nätet som jag läste i engelska SB?! om just det här, men det kan ha varit Shark som sa att dom var glada över att få ett bra resultat, men samtidigt kritiserade dom hur testet var utformat.
Ska försöka hitta artikeln, om jag har tur så har jag dragit hit den till jobb lägenheten. Togs upp även vad som skiljer emellan ECE 22.05, SNELL och SHARP.

Och ska tillägga, att jag tycker det är bra att fler tester görs och att säkerheten förbättras genom det. Det jag inte tycker om är att man sätter ett värde på det hela när så lite har tagits med vad det egentligen handlar om. Jag skulle nog hellre ha en toppklassad SHARP hjälm på huvudet om det bara skulle hamras på det. Men nu har jag min hjälm till andra saker än det, och den är inte ny hela tiden.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jag inbillade mig att inte ens en biltemahjälm kostade så lite?! :va

Är inte folk rädda om sig ... ?



Got a 5$ head? buy a 5$ helmet! ... :rolleyes:

Oj oj oj här har vi en som e lite tjurig för att hans hjälm inte var bättre än Biltemas!

Asså det är ok att du har en dyr fin hjälm ingen kommer se ner på dig och den kommer inte vara sämre nu än innan du fick reda på att du inte behövde lägga 10k på din hjälm :krama
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Det enda som är bevisat är att BT & Lidels hjälm klarade säkerhets marginalerna med god marginal & att NOLAN inte klarat . Men det sa inget om hur dom är att använda .
Det finns massa andra egenskaper på en hjälm som gör att man föredrar andra hjälmar . Har testat många hjälmar & tyvärr så är det stor skilnad i komfort & kvalite på detaljer . Så för mig har det alltid slutat med en hjälm för mist 4k varje gång jag har köpt ny & det är för att dyrare hjälmar är bekvämast . Säkerhet är inte det enda man betalar för
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Oj oj oj här har vi en som e lite tjurig för att hans hjälm inte var bättre än Biltemas!

De hade uppenbarligen inte råd att testa riktiga grejjer :fakta

Asså det är ok att du har en dyr fin hjälm ingen kommer se ner på dig och den kommer inte vara sämre nu än innan du fick reda på att du inte behövde lägga 10k på din hjälm :krama

Jag är mest bekymrad över framtiden. Jag vill inte betala dyra försäkringspengar för att folk inte har vett att skydda sina huvuden.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Varför testar dom en 1500kr hjälm och 2st 500kr hjälmar? Eller vad de nu kostar, antar att det inte är mycket mer. Dessa 3 hjälmar kan väl ändå inte vara "snittet" av de hjälmar vi har i sverige. Nej fram med ett nytt Bike test där dom mördar 15 olika hjälmar igen! :)
Och som sagts, vikt ventilation passform visir och en massa annat spelar ju in och är väldigt viktigt

B-square (Lidl): 449 kr
Biltema: 599 kr
Nolan: 3650 kr.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
De hade uppenbarligen inte råd att testa riktiga grejjer :fakta



Jag är mest bekymrad över framtiden. Jag vill inte betala dyra försäkringspengar för att folk inte har vett att skydda sina huvuden.

Alla som köpt RR-kopior kan nog vara lugna att deras hjälmar håller många av dem säker bättre än lidls också men med tanke på med vilka marginaler de billiga hjälmarna klarade testerna så ska man bara vara glad att det öppnar upp för fler folk att köra hoj som inte tycker pengar hemma själva.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
dom testade ju mellan testpunkterna, alltså slog hål på den myten oxå :) Men jag läste inlägget 2 ggr oxå, missuppfattade första gången.

Men kritiken är befogad. Varför testar dom en 1500kr hjälm och 2st 500kr hjälmar? Eller vad de nu kostar, antar att det inte är mycket mer. Dessa 3 hjälmar kan väl ändå inte vara "snittet" av de hjälmar vi har i sverige. Nej fram med ett nytt Bike test där dom mördar 15 olika hjälmar igen! :)
Och som sagts, vikt ventilation passform visir och en massa annat spelar ju in och är väldigt viktigt


Är det inte väldigt korkat att ha synpunkter och åsikter om testet PLUS genomför utan att uppenbarligen sett det? Hade du sett det så hade du ju vetat att Nolan inte var nån 1500:- hjälm...
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det enda som är bevisat är att BT & Lidels hjälm klarade säkerhets marginalerna med god marginal & att NOLAN inte klarat . Men det sa inget om hur dom är att använda .
Det finns massa andra egenskaper på en hjälm som gör att man föredrar andra hjälmar . Har testat många hjälmar & tyvärr så är det stor skilnad i komfort & kvalite på detaljer . Så för mig har det alltid slutat med en hjälm för mist 4k varje gång jag har köpt ny & det är för att dyrare hjälmar är bekvämast . Säkerhet är inte det enda man betalar för

jo men argumenten innan har ju alltid varit att de INTE skulle klara testerna. Inte att de skulle vara jobbiga att ah på sig.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
B-square (Lidl): 449 kr
Biltema: 599 kr
Nolan: 3650 kr.

Ja jag såg det när jag kollade den hjälmen men ändå lite galet. Men att man inte testar 3 likvärdiga hjälmar och inte heller de hjälmar som är störst och säljer mest av är märkligt eftersom de borde ju ge folk lite bättre info. Jag tror inte snitthjälmen hos oss är Biltema eller Lidl men känns nästan som om just dessa 2 pushat för testet och därmed massa reklam i SVT....

Jag tvivlar inte på att någon svensksåld mchjälm klarar kraven för det måste dom göra för att få säljas som MC hjälm så jag går efter andra faktorer och hur hjälmarna verkar hålla IRL som tex MotoGP och andra tävlingar. När jag ser en BT hjälm i RR sammanhang ska jag omvärdera mitt hjälmval kanske :)

Pengarna spelar inte någon roll alls när jag värderar komfort säkerhet ventilation och visir utan då är det reservdelar antal visir toningar etc etc som jag kollar på och att hjälmen håller för vurpor ja det gör dom, räcker att man kollar i RR sammanhang så vet man att krukorna håller.

Sedan är det ju så att alla som kollar såna här saker tar nog för givet, jag oxå, att så billiga grejor är skit och det är väl inte alltid sant men jag vågar inte chansa den dag jag går i backen på anderstorpsrakan :)
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ja jag såg det när jag kollade den hjälmen men ändå lite galet. Men att man inte testar 3 likvärdiga hjälmar och inte heller de hjälmar som är störst och säljer mest av är märkligt eftersom de borde ju ge folk lite bättre info. *klipp*QUOTE]

Håller med! Nolanhjälmen var ingen bra representant för övre prisskiktet, inbyggt visir och öppningsbar bör ju självklart bidra till kompromisser i konstruktionen tycker jag. Varför inte en vanlig Shoei, Arai eller nåt?
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ja jag såg det när jag kollade den hjälmen men ändå lite galet. Men att man inte testar 3 likvärdiga hjälmar och inte heller de hjälmar som är störst och säljer mest av är märkligt eftersom de borde ju ge folk lite bättre info. *klipp*QUOTE]

Håller med! Nolanhjälmen var ingen bra representant för övre prisskiktet, inbyggt visir och öppningsbar bör ju självklart bidra till kompromisser i konstruktionen tycker jag. Varför inte en vanlig Shoei, Arai eller nåt?

De skriver ju att det är en av Sveriges mest sålda hjälmar kan ju va en bra anledning till varför just den valdes
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Ja jag såg det när jag kollade den hjälmen men ändå lite galet. Men att man inte testar 3 likvärdiga hjälmar och inte heller de hjälmar som är störst och säljer mest av är märkligt eftersom de borde ju ge folk lite bättre info. Jag tror inte snitthjälmen hos oss är Biltema eller Lidl men känns nästan som om just dessa 2 pushat för testet och därmed massa reklam i SVT....

Nolan hjälmen dom testade var ju en av deras bästsäljare iof men...?

Jag tvivlar inte på att någon svensksåld mchjälm klarar kraven för det måste dom göra för att få säljas som MC hjälm så jag går efter andra faktorer och hur hjälmarna verkar hålla IRL som tex MotoGP och andra tävlingar. När jag ser en BT hjälm i RR sammanhang ska jag omvärdera mitt hjälmval kanske :)

När du kör bil, använder du samma säkerhetsutstyrsel som F1-förarna gör oxå då eller? Den stora majoriteten av MC-förare i Sverige kör INTE RR, så att säga att en BT-hjälm inte duger då bara för att den inte används i MotoGP är ju bara barnsligt och pinsamt.

Jag tycker hur som helst det var intressant att se att BT-hjälmen klarade sig så bra som den gjorde, vilket visar att man absolut kan få en bra hjälm till ett lågt pris. Sen är det absolut säkert så att det kan vara lite mer vindbrus osv i den hjälmen men det är en annan sak.


Visst hade det varit roligt om de testade fler olika hjälmar, det tycker jag med. Det finns ändå ett så stort utbud i Sverige. Kanske 2-3 hjälmar från varje prissegment typ 0-1500:-, 1501-3000:- och 3000->
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag provvurpar alltid mina hjälmar istället, känns som den säkraste metoden. En redig på skoter och en helt ok i ballfaktor med hoj har vi upplevt med Arai. Tror inte jag har nå värre fel i huve nu än innan.. Det säger mig mer än 10 olika tester från diverse institut med konstiga, gärna förkortade, namn.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top