|SXV| Vobbel och skiftnyckel i display

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ikväll var jag extremt nära att trilla. Tänkte träna på att starta och varva växlarna ordentligt. Vilket resulterade i att jag fick mina arbågar i magen pga så kraftiga slag i styret.

Blev riktigt skakig av det och bestämde mig att det ska åka på en styrdämpare.

Har en nu liggandes ifrån en R6 99-02 men det går inte att montera för den har för liten slagläng. Någon som kör med styrdämpare och har tips eller vet var jag kan köpa en ny/beg?

Det andra är denna skiftnyckel som kommit upp i displayen. Gått in och tagit bort den nu två gånger men den envisas med att komma tillbaka. Tänkte uppsöka handlaren på måndag. Men någon som varit med om liknade?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jämfört med KTM jag hade innan så är den ruskigt stabil, aldrig varit i närheten att behöva en, tycker inte du borde göra det heller, kanske räcker att justera nåt? Men annars vet jag att amerikanarna hållt på med sånt på sina RXV, GPR Stabilizer har funnits så de passar rakt på, annars kan du nog modifiera vilken annan som helst så den passar, den varianten som sitter på styret alltså, inte en sån kolv som jag tror din är som du har.

Skiftnyckeln, ingen aning, du kan ju ställa hur ofta den ska komma upp, kanske har du ställt för korta intervall?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det gar att justera bort ganska skapligt. Du far lite hemligheter i PM :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jämfört med KTM jag hade innan så är den ruskigt stabil, aldrig varit i närheten att behöva en, tycker inte du borde göra det heller, kanske räcker att justera nåt? Men annars vet jag att amerikanarna hållt på med sånt på sina RXV, GPR Stabilizer har funnits så de passar rakt på, annars kan du nog modifiera vilken annan som helst så den passar, den varianten som sitter på styret alltså, inte en sån kolv som jag tror din är som du har.

Skiftnyckeln, ingen aning, du kan ju ställa hur ofta den ska komma upp, kanske har du ställt för korta intervall?

Kollade på internet men hittade inga priser på dom.

Den var orginal stäld på (0045) så den kom alltså upp med 4.5 mil intervaller. Ställde den på 945km så kan man ju byta luftfilter eller nått sånt.


Det gar att justera bort ganska skapligt. Du far lite hemligheter i PM :tummenupp

Tack för tipsen!

Dom inställningarna är ungefär dom jag kört med men jag har varit på bakdämparen också med mer rebond och compression.

Idag gjorde jag fjädern hårdare. Mätte mitt "Static sag" och "Race sag" och det visade sig att den var på tok för mjuk i röven (pga min vikt som är 85-90kg) i instruktionerna stod det att man skulle byta fjäder om "Race sag" var långt utanför toleranserna. Det rekomenderade "Race saget" var på 60mm och jag hade 80mm så jag var lite bortom det.

Men spände fjädern bak och den blev helt underbart stabil! Kunde nästan bära mig åt hur som helst utan vobbel.

Dock är den ju fortfarande orolig om man sätter ned den i 160km/h


Det där va fegt Olof :tungan vad skrev du......

Här står det nåt om det http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=126294 såg det igår.

skiftnyckeln är service påminelse som går efter km. Du ska ställa den på 00000 km (intervaller) så ska den inte tändas.

Tack för tipset om skiftnyckeln. Fattade inte att det stod i Km utan antod det var timmar.

Läser du så har Olof skrivit lite där också.
 

ple

Entreprenör
Gick med
17 May 2007
Ort
Värmland
Hoj
Aprilia RXV 550 -07
skiftnyckeln

Hej. Jag fick upp skiftnyckeln på displayen idag.Enligt mina uppgifter ska det till en service nu.efter 500 mil enligt vad ja vet. Men jag har bara kört 153 mil.
Jag undrar vad det är för service som ska göras?Jag menar vid oljebytena kommer ju kannan upp i displayen.
Mvh Peter.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej. Jag fick upp skiftnyckeln på displayen idag.Enligt mina uppgifter ska det till en service nu.efter 500 mil enligt vad ja vet. Men jag har bara kört 153 mil.
Jag undrar vad det är för service som ska göras?Jag menar vid oljebytena kommer ju kannan upp i displayen.
Mvh Peter.

Utan att vrida på tändningen så trycker du in "scroll" sen slår du på tändningen och håller den inne. Då kommer det upp en meny där du kan se när den symbolen är inställd att komma upp genom att trycka dig fram där.

Mer utförligt
http://xvasylum.wikidot.com/
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Hej. Jag fick upp skiftnyckeln på displayen idag.Enligt mina uppgifter ska det till en service nu.efter 500 mil enligt vad ja vet. Men jag har bara kört 153 mil.
Jag undrar vad det är för service som ska göras?Jag menar vid oljebytena kommer ju kannan upp i displayen.
Mvh Peter.

Jo när hojen är strypt så gör man service efter km alltså skiftnyckeln men är hojen ostrypt så är det service efter timmar alltså olje kannan.

Jag kör ostrypt och har stängt av skiftnykeln så den inte ska tändas.
Har ställt så oljekannan tänds var 15:e timma och servar då.

Om du tittar i boken så finns det serviceprogram beroende på vilken setup du kör strypt/gata/race
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04


Men spände fjädern bak och den blev helt underbart stabil! Kunde nästan bära mig åt hur som helst utan vobbel.

Dock är den ju fortfarande orolig om man sätter ned den i 160km/h
Det aer en laett hoj jaemfoert med en r6/r1 och de aer oroliga naer man saetter ner dem i hoeg fart, det aer so dem aer byggda.

Koerde en KTM 560 idag och den e bra mycke nervoesare aenn en Aprilia med raett instaellningar :)
 

ple

Entreprenör
Gick med
17 May 2007
Ort
Värmland
Hoj
Aprilia RXV 550 -07
skiftnyckeln

Jo när hojen är strypt så gör man service efter km alltså skiftnyckeln men är hojen ostrypt så är det service efter timmar alltså olje kannan.

Jag kör ostrypt och har stängt av skiftnykeln så den inte ska tändas.
Har ställt så oljekannan tänds var 15:e timma och servar då.

Om du tittar i boken så finns det serviceprogram beroende på vilken setup du kör strypt/gata/race
Hej.. tack för info. då hänger jag med.Då nollar jag skiftnyckeln för gott.
oljekannan har jag efter 13 timmar. Jag ställde in 2 timmar tidigare.
Tack en en gång! peter:fyllisar
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top