SXV vs 500 2-t

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
hur står sig en 550 sxv mot tex en cr500 motardkittad rent motormässigt/prestanda, känns cr500an brutalare och piggare?
En liten dispyt om vilken som är "vassast" ligger bakom frågan.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Cr500 har mer effekt så motormässigt är det inget snack....

Snabbast runt en bana är dock en helt annan sak

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Har den det egentligen?Dom ligger väl runt knappa 60hk på hjulet original och det borde väl en Aprilia 550 ge också.

67-68 hk på bakhjulet original brukar testerna visa.

Cr:en känns säker bra mycket galnare/piggare pga den något explosiva effektkurvan, men när det kommer till körbarhet så är det nog ingen match skulle jag tro.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Liljeqvist SXV med VDB-kam och Silmoto-system ger 78hk på bakhjulet!!:yoparty
Ja men då är det ju inte fair att ställa upp med en Original cr 500 heller. Samt så är jag rätt säker på att 500:an väger betydligt mindre. Min cr väger 105 kg med halv tank. Men snabbast runt en bana, tja vänta tills i sommar får vi väl se. ;) Finns säkert någon duktig förare där ute som kan låna min och ta några varv med.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Men snabbast runt en bana, tja vänta tills i sommar får vi väl se. ;) Finns säkert någon duktig förare där ute som kan låna min och ta några varv med.

Om 500 2-t vore det snabbaste runt en bana skulle nog inte alla MX och SM mästerskap avgöras av förare på 99,9% fyrtakt.
Kul hoj dock, skulle själv vilja ha fräsch gammal 500 och plocka fram ibland.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Om 500 2-t vore det snabbaste runt en bana skulle nog inte alla MX och SM mästerskap avgöras av förare på 99,9% fyrtakt.
Kul hoj dock, skulle själv vilja ha fräsch gammal 500 och plocka fram ibland.
Låt mig få drömma medans jag kan! :mad: :tungan

Nej det är sant men en uppdaterad 500 exempelvis cr 500 AF skulle nog göra bättre ifrån sig en en standard 500 t.ex. För få som utvecklar dem eftersom de är på nedgång tyvärr.

Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Nej det är sant men en uppdaterad 500 exempelvis cr 500 AE skulle nog göra bättre ifrån sig en en standard 500 t.ex. För få som utvecklar dem eftersom de är på nedgång tyvärr.

På nedgång??? Dags att vakna nu va :D
Sista skruven de ändrade på en CR 500 var väl -93 nångång ;)

Men alu hojarna är läckra, både Kawan och Hondan.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
På nedgång??? Dags att vakna nu va :D
Sista skruven de ändrade på en CR 500 var väl -93 nångång ;)

Men alu hojarna är läckra, både Kawan och Hondan.
Jag menade 2 takt överlag inte enbart 500 (Skrev dumt). Sista skruven på den gjordes väl -90 tror jag. I princip bara KTM och Gasgas som satsar på 2 takt fortfarande och det tycker jag är tråkigt. :( Finns inget som är så roligt!

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
Liljeqvist SXV med VDB-kam och Silmoto-system ger 78hk på bakhjulet!!:yoparty
Ska man tolka det som att ny kam (justering av insprut?) och helsystem ger styva 80 bakhjulshästar på en annars orginal SXV? :jisses

I så fall ångrar jag verkligen varenda krona jag lagt på min trötta touringhoj till KTM :mad:

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Det var väl mest upplevelsen vi diskuterade, effekten är väl snarlik.

Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Yamaha DT125R, YZ426
Har sett nya cr500, dom borde ju gå ganska bra runt banan :) även om det är samma gammla motor som är isatt i en ny 450 ram

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Har sett nya cr500, dom borde ju gå ganska bra runt banan :) även om det är samma gammla motor som är isatt i en ny 450 ram
Mm Honda CR500AF som de heter i USA vet inte vad C.M.C Sweden kallar dem här i Sverige. Tror nog bara att de kallar dem Honda CR 500 iofs.

Det var väl mest upplevelsen vi diskuterade, effekten är väl snarlik.
"hur står sig en 550 sxv mot tex en cr500 motardkittad rent motormässigt/prestanda"

:rolleyes:

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Skulle tippa på att du upplever CR500 häftigare än 550n men du upplever nog en 450 med trim för samma effekt häftigare än både 500 och 550n.

Toppeffekten 500 vs 550 (std) är väl ungefär lika men 550n har effekt över ett mycke bredare register och skulle antagligen dra ifrån 500an trots sin högre vikt även rakt fram, om det inte var 50 till 100km/h race dvs.

Ja men då är det ju inte fair att ställa upp med en Original cr 500 heller. Samt så är jag rätt säker på att 500:an väger betydligt mindre. Min cr väger 105 kg med halv tank. Men snabbast runt en bana, tja vänta tills i sommar får vi väl se. ;) Finns säkert någon duktig förare där ute som kan låna min och ta några varv med.

He dig till nån träning jag besöker i södra Sverige i sommar så ska jag sätta en tid me den :tummenupp

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Har den det egentligen?Dom ligger väl runt knappa 60hk på hjulet original och det borde väl en Aprilia 550 ge också.
Snarare 55hkr på bakhjulet cr500 gentemot 67hkr Aprilia sxv550,alltså
ingen chans för Hondan i effekt,MEN vridet ca 65Nm mot 55Nm!

Bifogat

• CR5_Q_vs_dB.jpg
    CR5_Q_vs_dB.jpg
    56.4 KB · Visningar: 190
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Har inte en CR500 ett brett register för att dom inte plockat ut så mycket toppeffekt? :va

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Skulle tippa på att du upplever CR500 häftigare än 550n men du upplever nog en 450 med trim för samma effekt häftigare än både 500 och 550n.

Toppeffekten 500 vs 550 (std) är väl ungefär lika men 550n har effekt över ett mycke bredare register och skulle antagligen dra ifrån 500an trots sin högre vikt även rakt fram, om det inte var 50 till 100km/h race dvs.

He dig till nån träning jag besöker i södra Sverige i sommar så ska jag sätta en tid me den :tummenupp
Vad jag sett av dig så är du en värdig förare! :tummenupp Bara bygga klart den då.... :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning