SXV vs Husabereg

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Jag gick från SXV 450 till Husa FS 570, båda modellerna var rena supermotardvarianter direkt från frabrik, inga "kittade enudormaskiner" och dom stora skillnaderna var:

SXV känns större/tyngre/mer sansad. Styret sitter högre. Mer rak sittposition.
Husan är liten och smidig som en BMX, inte bra jämnt men en vanesak.

Bromsarna på SXV slår husan med hästlängder, framförallt frambromsen. Helt sjuk frambroms på SXV.

SXV var fruktansvärt rolig att köra när du fick upp den över 8000rpm och kunde ligga där å mata växlar på kurviga vägar. Ju mer du plågade den desto bättre gick den, efter att ha plågat den några kilometer på kurviga vägar så var den helt underbart rapp. Dock fick man växla HELA tiden för att kunna komma ifrån någon :)

Husan handlar bara om bottenvrid, att varva den är helt meningslöst. Det gick många mil innan jag hade ställt om mitt körsätt. Husan kan man i princip ligga på 4 eller 5:an oavsett hur vägen ser ut...

Bakhjulsbenägenheten är bättre på Husan, jag lärde mig aldrig att få upp SXV i några högre hastigheter.
Husan får jag upp på alla växlar. 6:an i 90 går med lite muskelkraft, dom andra växlarna är inga problem alls. Kört både med 48, 45 samt 38 bakdrev.

Jag bytte egentligen bara för att jag var livrädd att SXV:n skulle haverera på något sätt då jag helt saknar ÅF eller kompisar med kompetens. Delar går ju få tag på via England men jag kände mig aldrig bekväm. Inte så kul att behöva fundera på ras varje gång man körde. Dock hände det aldrig något, allt funkade perfekt med min hoj.

Skulle jag välja hoj idag så kulle det bli Husa 570 igen. Främst på grund av reservdels/kompetensbiten. I övrigt är det två mycket trevliga hojar med helt olika karaktärer.

Husan är mest lek och SXV är mest racing.


Ovanstående text är min helt egna uppfattning baserat på egna erfarenheter. Troligen upplever du det helt annorlunda...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
MCR, du gav en bra beskrivning av hojarna, du har inte kört en husa 650? jag är lite inne på att byta till just en 570, vore skoj att höra skillnaderna mellan 650/570. Det absolut enklaste vore ju att provköra, men just nu är det lite dåliga vägförhållanden för det.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bromsarna på SXV slår husan med hästlängder, framförallt frambromsen. Helt sjuk frambroms på SXV.

Som info sitter det samma bromsar på de senare modellerna av FS650 som på SVX:en. Dvs FTE-bromsar.
Men nästan än roligare är att nästan alla som rejsar byter till just Magura bromsar, som just sitter på FS570 :) Jag betvivlar dock inte att din slutsats är fel, men är dock säker på att det beror på beläggen och inte bromsarna i sig.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Som info sitter det samma bromsar på de senare modellerna av FS650 som på SVX:en. Dvs FTE-bromsar.
Men nästan än roligare är att nästan alla som rejsar byter till just Magura bromsar, som just sitter på FS570 :) Jag betvivlar dock inte att din slutsats är fel, men är dock säker på att det beror på beläggen och inte bromsarna i sig.

Min var en SXV 450 -07 vet inte var det var för modell på bromssytem men org prylar var det. Den stora skillnaden var att på husan måste du krama bromshandtaget längre för att få full bromseffekt medans på SXV så hade du nästan full broms bara du rörde handtaget, troligen därför jag tycker att SXV bromsade mycket bättre. Bra eller dåligt är väl upp till föraren men jag gillar inte att behöva dra in bromshandtaget 25% innan det börjar hända något. Dock mindre risk att låsa upp på Husan.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
MCR, du gav en bra beskrivning av hojarna, du har inte kört en husa 650? jag är lite inne på att byta till just en 570, vore skoj att höra skillnaderna mellan 650/570. Det absolut enklaste vore ju att provköra, men just nu är det lite dåliga vägförhållanden för det.

Min kompis gick från 650 till 570 och han tycker att effektförlusten på 10 bakhjulshästar är märkbar vid lek/bakhjul osv. men att 570 är så mycket bättre i chassi och motorstyrning (läs insprut) så han skulle inte vilja byta tillbaka. Han åker fortare på samma kurviga sträcka med 570. Är det ren raka så dominerar givetvis 650 tack vare den högre effekten. Ett stort plus att gå upp till 570 är givetvis motorrenoveringsperioden, Husa (läs KTM på mcmässan) sa minst 200h troligen 300h vid gatukörning innan man behöver byta delar i motorn.

"10 bakhjulshästar" är taget ifrån en bänkning i sommras på Gotland (Lelle) där en 570 med accra fick 49hk och en 650 med accra fick 59hk.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Min kompis gick från 650 till 570 och han tycker att effektförlusten på 10 bakhjulshästar är märkbar vid lek/bakhjul osv. men att 570 är så mycket bättre i chassi och motorstyrning (läs insprut) så han skulle inte vilja byta tillbaka. Han åker fortare på samma kurviga sträcka med 570. Är det ren raka så dominerar givetvis 650 tack vare den högre effekten. Ett stort plus att gå upp till 570 är givetvis motorrenoveringsperioden, Husa (läs KTM på mcmässan) sa minst 200h troligen 300h vid gatukörning innan man behöver byta delar i motorn.

"10 bakhjulshästar" är taget ifrån en bänkning i sommras på Gotland (Lelle) där en 570 med accra fick 49hk och en 650 med accra fick 59hk.

Chassiet är det skillnad på helt klart. Även placeringen av gyrokraften i och med uppflyttat vevparti gör skillnad. Men det är motorstorleken som gör 570 snabbare när det är kurvigt. En 650 är mycket att bryta runt med i knixiga partier. Det går trögt. Det kräver en hel del hår på bröstet att mästra stor svängmassa. Lyckas man med det så är man snabbare på en 650. Naturlagarna går dock inte att ändra på. Resultatet blir ju som du skriver att dom flesta upplever 570 som bättre då den är enklare att handhava. 650 är too much to handle för dom flesta. Jag brukar säga att har man möjlighet att överdriva så ska man givetvis göra det. Men när det gäller motorstorlek/vara snabb/kurviga partier så vetetusan. Då är nog det unika svenska ordet "lagom" bättre. Om jag ska hålla mig till kärnfrågan hade jag valt en SXV 550.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nåt som jag tycker är knepigt med att köra de stora husaberg-motorerna är att man har sjukt överdrivet mycket effekt på låg och mellan-registret medans de ofta dör ut på topp. Problemet med det är att när du går in i en kurva och öppnar gasen så vill du inte ha mycket effekt men du vill öka farten lite lite, halvvägs från där du slog på till ut ur kurvan vill du ha mellan-mycke effekt och när du börjar komma ut på rakan så vill man att det ska trycka på ordentligt

Problemet då med husans karaktär är att man måste ner på så låga varv att den nästan stannar av för att man ska avsluta kurvan i registret där den trycker på ordentligt, eller så växla upp i utgången men då har du jobbigt mycke effekt mitt i istället

450-motorerna är enklare att köra mycket av den anledningen. Samma sak om man jämför SXV 450 med SXV 550

Jag tycker effektkurvan på en trimmad SXV 450 är perfekt i det här hänseendet, men då lider cykeln av att den dels är för stor och tung och av att den är överdrivet känslig på gashandtaget
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Men nu tänker jag vara lite ful här faktiskt.

Jag tror att det är "fel" personer som svarar på frågan. Ni 2 då speciellt, ni har för mycket erfarenhet och kan för mycket om hojarna för TS del. Gissar jag. Hur många är det som använder grejerna så som ni gör?
Om ni förstår hur jag menar. :)

Dom som ska åka gata spelar det inte så stor roll för.

Vore jag TS så skulle jag skaffa den som var driftsäkrast. Det finns effekt så du klarar dig ändå.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jo men hans fråga har redan blitt besvarad, det är en SXV som gäller, vi svarar mer på det som övriga skrivit i tråden :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Men nu tänker jag vara lite ful här faktiskt.

Jag tror att det är "fel" personer som svarar på frågan. Ni 2 då speciellt, ni har för mycket erfarenhet och kan för mycket om hojarna för TS del. Gissar jag. Hur många är det som använder grejerna så som ni gör?
Om ni förstår hur jag menar. :)

Dom som ska åka gata spelar det inte så stor roll för.

Vore jag TS så skulle jag skaffa den som var driftsäkrast. Det finns effekt så du klarar dig ändå.

Jag tänker annorlunda. Jag saknar sällan effekt på bana men nästan alltid på gata. På banan begränsar mycket effekt, man tappar fart in och mitt i kurvan och även på gruset. På gata handlar det ofta om högre medelhastighet plus att man vill riva upp hojen på bakhjulet mest hela tiden! Där underlättar det med effekt! Sxv550 är därför helt underbar på gata. Det går att få upp den på bakhjulet oberoende hastighet och ut ur vilken kurva som helst tack vare det långa registret!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top