Synkning förgasare

biker.s

vulgar display of power
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
Retta
Tja!

Någon som vet vart man kan inhandla en bra och relativt billig synkroniseringsutrustning för förgasare:confused:
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hoztic skrev:
2670965 Har inte Biltema såna? :va
Senast jag kollade så hade dom ingen färdig mätare. Däremot har dom billiga vacuummätare som du teoreiskt skulle kunna köpa en per förgasare, men jag skulle inte lita på att dom visar tillräckligt lika värden.

Har hört om folk som kopplar samman förgasarna två och två och lyssnar på luftwirveln mellan dom. När man inte har någon luftvirvel betyder det att förgasarna har samma undertryck = i sync. Inget jag har testat själv dock....
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej alla.
En liten fundering bara från en fd. mc-mekaniker,,
Om ni inte har haft isär förgaserna,,så är det inte så vanligt att en synkning ger speciellt mycket,,
En synkronisering har effekt upp till 2500-3000 varv, efter det så märks inget,,om inte de är helt åt h,,,,,,;-)
Så om hojen går hyfsat bra på tomgång och på lätt gaspådrag,,så lägg INGA pengar på detta, det är HELT bortkastat isf.
Kostar bara ca 500 spänn, utan nån större skillnad,,,
Men det finns de som verkar tro att det är ett måste så fort man lämnar in mc:en,,så är det INTE!!
Anser jag.
Hälsar Frostie.
 

biker.s

vulgar display of power
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
Retta
turbobiker44 skrev:
2671728 Hej alla.
En liten fundering bara från en fd. mc-mekaniker,,
Om ni inte har haft isär förgaserna,,så är det inte så vanligt att en synkning ger speciellt mycket,,
En synkronisering har effekt upp till 2500-3000 varv, efter det så märks inget,,om inte de är helt åt h,,,,,,;-)
Så om hojen går hyfsat bra på tomgång och på lätt gaspådrag,,så lägg INGA pengar på detta, det är HELT bortkastat isf.
Kostar bara ca 500 spänn, utan nån större skillnad,,,
Men det finns de som verkar tro att det är ett måste så fort man lämnar in mc:en,,så är det INTE!!
Anser jag.
Hälsar Frostie.

Ditt resonemang verkar helt logiskt, eftersom undertrycket i insugningsröret minskar i förhållande till motorns varvtal. Hojen går just nu helt ok men det kan ju vara bra att veta var man kan få tag på grejerna om så skulle behövas längre fram i tiden, efter exempelvis en förgasarrenovering med åtföljande injustering:) Jag tackar och bockar för all bra svar och tips:D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
turbobiker44 skrev:
2671728 Hej alla.
En liten fundering bara från en fd. mc-mekaniker,,
Om ni inte har haft isär förgaserna,,så är det inte så vanligt att en synkning ger speciellt mycket,,
En synkronisering har effekt upp till 2500-3000 varv, efter det så märks inget,,om inte de är helt åt h,,,,,,;-)
Så om hojen går hyfsat bra på tomgång och på lätt gaspådrag,,så lägg INGA pengar på detta, det är HELT bortkastat isf.
Kostar bara ca 500 spänn, utan nån större skillnad,,,
Men det finns de som verkar tro att det är ett måste så fort man lämnar in mc:en,,så är det INTE!!
Anser jag.
Hälsar Frostie.


Synkningen påverkar FRÄMST på låga varv men även mellanregistret om spjällen står väldigt galet!
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
vet inte om du fortfarande är intresserad...men så här såg mitt bygge ut iallfall..
 

Bifogat

  • 01050007.jpg
    01050007.jpg
    47.2 KB · Visningar: 3,852
  • 01050008.jpg
    01050008.jpg
    33.8 KB · Visningar: 4,160
  • 01050009.jpg
    01050009.jpg
    53.2 KB · Visningar: 3,875

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
bikersherlock skrev:
2674084 Tack för tipset det där såg ju bra och enkelt ut:tummenupp

Japp. och man kan med fördel använda en smalare planka, och strappa slangarna nära varandra. Använd antingen atf-olja eller vatten med karamellfärg i så blir det väldigt lättavläst. Hela bygget hos Biltema:

58-661 T-rör 2-pack 9,90
15-300 plastslang 5 m, 4 st 79,60

samt en bräda och några buntband (brukar man ju ha liggande). Totalsumma runt en hundralapp
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Marie L skrev:
2674567 Japp. och man kan med fördel använda en smalare planka, och strappa slangarna nära varandra. Använd antingen atf-olja eller vatten med karamellfärg i så blir det väldigt lättavläst. Hela bygget hos Biltema:

58-661 T-rör 2-pack 9,90
15-300 plastslang 5 m, 4 st 79,60

samt en bräda och några buntband (brukar man ju ha liggande). Totalsumma runt en hundralapp

precis!

dock fick jag specialbygga ytterligare tre nipplar för att skruva in i hojen så att slangarna skulle kunna träs på tätt...

en annan intressant sak är den otroliga noggranheten man har eftersom varje cm handlar om någon hundradels bar...så pass nogranna är förmodligen inte några riktiga grejer, men samtidigt får man mecka som fan för att få pelarna någolunda lika höga...
 

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
majoon skrev:
2675528en annan intressant sak är den otroliga noggranheten man har eftersom varje cm handlar om någon hundradels bar...

Bättre upp - tusendels! Eftersom en bar = ungefär lite över 10m vattenpelare (10,19m) så handlar 1 cm om storleksordningen 1 millibar (0,98 mbar)!!!!
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Marie L skrev:
2675849 Bättre upp - tusendels! Eftersom en bar = ungefär lite över 10m vattenpelare (10,19m) så handlar 1 cm om storleksordningen 1 millibar (0,98 mbar)!!!!

japp... o jag som hade olja i min så blir det ännu bättre noggranhet plus att man får lite dämpning i systemet :yoparty
 

GUJA

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GPZ 900R
God Jul ALLA
Billiga synkklockr finns hos www.louis.de
2 klockor 40 Euro
4 klockor 80 Euro
Frakten kostar 22 Euro

Oftast behöver man bara 2 klockor även till 4-cyl.
 

biker.s

vulgar display of power
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
Retta
Marie L skrev:
2675849 Bättre upp - tusendels! Eftersom en bar = ungefär lite över 10m vattenpelare (10,19m) så handlar 1 cm om storleksordningen 1 millibar (0,98 mbar)!!!!

Låter riktigt nice.trodde aldrig noggranheten blev så exakt.....verkar ju inte heller bli ett särskilt dyrt bygge om man fixar grejjerna från biltema.....detta kommer prövas. Tack för tipset:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top