Synkning, "vakum-lock"?

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tjena!
Fått tag i nya insugsgummin till hojen där anslutning för att synka förgasarna fanns. Jag har egentligen redan dessa anslutningarna på förgasarna redan, men det gör väl inget kanske. Fick dock inte med dessa "lock" som ska sitta på. Vet inte vad man kallar dessa och hittar det ingenstans...
Sen kan jag passa på att fråga en fråga om synkning också. Som jag förstår så är det en "master-förgasare" man håller sig till. Dock ser man i flera instruktioner runt om på nätet att man ska synka förgasarna två och två. Vad beror det på? Om man har fyra klockor så kan man väl synka allihop samtidigt eller?

Hojen i fråga är en Kawasaki GPZ550 1982 (Z550-H1/GP).

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Ställskruvarna påverkar 2 förgasare åt gången, skruvar du in skruven ökar spjällöppningen på den ena och minskar på den andra. Detta gör du på båda paren så dom står lika. Sedan finns det en tredje skruv som du justerar förgasarparen med enligt samma princip.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ställskruvarna påverkar 2 förgasare åt gången, skruvar du in skruven ökar spjällöppningen på den ena och minskar på den andra. Detta gör du på båda paren så dom står lika. Sedan finns det en tredje skruv som du justerar förgasarparen med enligt samma princip.
Okej, så 1an och 2an synkas ihop, 3an och 4an ihop, och sedan båda paren ihop?

Letat sprängskisser om vilka skruvar som gör vad men verkar vara svårt. Är det någon tumregel där vilken skruv som är till vad?

Sen återstår frågan om locken också om du har koll på det?

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Skruvarna brukar sitta på spjällaxeln mellan förgasare 1,2 samt 3,4 , sedan brukar skruven för att justera 1,2 och 3,4 mot varandra sitta mellan förgasare 2 och 3

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Anslutningarna kan du plugga med vad som helst, bara det håller tätt. Jag har någon gång använt en passande slangbit med en klick smältlim i bara

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Fasen va bra. Tack för tipsen.
Har inte rivit ned förgasarna än men får väl göra det inom sinom tid.

Någon som vet om ventilerna på specifikt denna hojen justeras med skruv eller shims? Osäker när spelet kollades så kanske är bra också.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati