Synpunkter på mina lågfartsbana/högfartsbana - Filmer

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Tooklugnt!!
Det finns 2 saker: upp lite mer med blicken, samt öva att knip åt med benen och slappna av i armarna.

Det enda som kan förstöra din dag där borta är nerverna.... Alternativt att trafikförättaren inte fått ligga sedan 1912 precis innan Titanic sjönk...

GLHF! :))

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Var ute en sväng ikväll. De två första försöken fick jag inget flyt med hastigheten genom konerna på högfartsbana. Men efter det hittade jag flytet igen. Gjorde det bra ett par gånger på varje sida och det gick bra. Sen sista gången tänkte jag att jag provar en sista gång innan vi skulle åka. Mitt tips till alla, skit i den dära sista gången, då touchar du bara till en kon och välter den. :)

Så vi drog vidare till det andra stället där vi kör lågfartsbanorna men då hade det förstås blivit mörkt när vi kom fram. När jag körde banorna såg jag endast strålkastaren röra sig fram och tillbaka, gjorde att man tappade fokusen. Så ytterligare ett tips, undvik lågfartsbanorna när det är mörkt :)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Var ute en sväng ikväll. De två första försöken fick jag inget flyt med hastigheten genom konerna på högfartsbana. Men efter det hittade jag flytet igen. Gjorde det bra ett par gånger på varje sida och det gick bra. Sen sista gången tänkte jag att jag provar en sista gång innan vi skulle åka. Mitt tips till alla, skit i den dära sista gången, då touchar du bara till en kon och välter den. :)

Så vi drog vidare till det andra stället där vi kör lågfartsbanorna men då hade det förstås blivit mörkt när vi kom fram. När jag körde banorna såg jag endast strålkastaren röra sig fram och tillbaka, gjorde att man tappade fokusen. Så ytterligare ett tips, undvik lågfartsbanorna när det är mörkt :)

Eftersom jag vet exakt var du är på filmerna så undrar jag hur du inte kunde ana att solen gick ner på den lilla trippen. Kör du så sakta? :hihi

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Eftersom jag vet exakt var du är på filmerna så undrar jag hur du inte kunde ana att solen gick ner på den lilla trippen. Kör du så sakta? :hihi

Tyvärr är belysning i Barsebäck katastrofalt. Knappt så jag såg markeringarna där konerna ska stå. Hade vi kört dit 20 minuter tidigare hade jag kunnat köra mer men jag gav upp till slut. Eller så körde vi för sakta ;)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Tyvärr är belysning i Barsebäck katastrofalt. Knappt så jag såg markeringarna där konerna ska stå. Hade vi kört dit 20 minuter tidigare hade jag kunnat köra mer men jag gav upp till slut. Eller så körde vi för sakta ;)

Ja det blir ju fort mörkt nu, har du tid bokad för uppkörning?

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
Hoj kort är lätt att ta det jävliga är att försöka behålla det bara.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Körde upp idag men det gick inte bra. Kuggade på högfartsbanan.

Körde både krypkörningsbanorna och högfartsbanan privat senast i lördags. Gick hur bra som helst. Har kört de många gånger tidigare utan problem. Avslutade i söndags med en 4 timmars motorcykelkörning på trevliga landsvägar. Allt kändes på topp inför tisdagen.
Jag sov även väldigt bra inatt.

Så idag var det dags uppkörning. Säkerhets kontrollen gick bra, fick gå genom lager. Klarade lågfartsbanan (bana 2) galant, inget att klaga på hos inspektören. Bromsproven 70/90 km/h gick bra, även om han tyckte jag var lite feg med bakbromsen. Men det var godkänt, var ju ändå blött på banan och inga ABS har man.

Då krypkörningen var det jag var mest orolig över och veta att man klarade den så kändes allt hoppfullt inför högfartsbanan. Men jag klippte samma kona i första svängen på båda försöken. Jag fattar inte att de kunde bli så då man har suttit den hur många gånger förut. Jag vill gärna skylla på att det regnade och blåste men det ska man inte. Satt väl mentalt i huvudet.
Inspektören tycket jag var lite för het på gröten i första svängen. Kanske var jag alldeles för taggat och inte så avslappnat som man brukar va. Vad vet jag. Svårt att säga men det spelar ingen roll om man kan dessa banor i sömnen, det är när det väl gäller som de måste sitta.

Den andra killen som körde upp , kuggade också på högfartsbanan med samma kon som mig.

Hade väl kunnat förlåta mig själv om jag kuggat i trafiken men de förbaskade banorna vet jag att jag kan. Så då känns det extra.

Nu ska min kompis (handläggare bli farsa om tre veckor) så nu ställer jag in hojen för denna säsong. Ska boka in en ny uppkörning i Mars/April. Ska träna lite mer på banorna nästa säsong men tror inte det behövs så mycket då jag verkligen tränat på dessa i år.

Så nya försök nästa säsong för körkort ska jag baske mig ha. Jag hör av mig igen när jag har körkort. Dags att dra till gymmet och göra av med mina aggression och misslyckande på ett par hantlar.

Besviken men ändå på bra humör idag :)

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Varför ge upp? Är ju ett par månader kvar innan snön kommer! Pået igen fö fan

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag tog körkortet i somras och var orolig även jag för banorna, var mindre orolig för trafiken.

Det som fick mig "över kanten" gällande högfartsbanan var blicken. Jag tvingade mig, verkligen tvingade mig, att hålla blicken mot den sista konen i slalomdelen, och låta kroppen och den perifera synen hjälpa mig genom undanmanövern. När detta satt så körde jag 100% på höghastigheten. Och den gick galant på uppkörningen oxå. :)

Och som de andra säger: på´t igen. Att invänta vårens första soliga hojkörardag, efter tråkig vinter, är något som jag längtar till redan nu. :)

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Då krypkörningen var det jag var mest orolig över och veta att man klarade den så kändes allt hoppfullt inför högfartsbanan. Men jag klippte samma kona i första svängen på båda försöken. Jag fattar inte att de kunde bli så då man har suttit den hur många gånger förut. Jag vill gärna skylla på att det regnade och blåste men det ska man inte. Satt väl mentalt i huvudet.
Inspektören tycket jag var lite för het på gröten i första svängen. Kanske var jag alldeles för taggat och inte så avslappnat som man brukar va. Vad vet jag. Svårt att säga men det spelar ingen roll om man kan dessa banor i sömnen, det är när det väl gäller som de måste sitta.

Den andra killen som körde upp , kuggade också på högfartsbanan med samma kon som mig.
Intressant att du skriver detta... :) När jag körde upp var vi sju som körde upp samtidigt, alla rev första konan minst en gång vid uppkörningen. Vi körde alla upp med samma körskola, så samtliga hade kört banan åtskilliga gånger förut och första konan brukar ju inte vara något problem. Jag och flera andra klarade banan på andra försöket men då tog vi ut svängen mer än vanligt. Jag är ganska säker på att konan inte stod precis där den skulle stå. :)

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Förjävligt att dom ska vara så petiga på uppkörningarna. Det kanske handlar lite om att få in pengar, uppkörningar kostar ju ändå en liten slant :rolleyes: jag tog kortet för 19 år sen och satte det på första försöket trots att det inte kändes 100%. Idag är det mer regel än undantag att dom flesta kuggar på första. Gäller både bil och mc. Undrar hur det skulle gå med en uppkörning idag, för oss som har haft kort så länge. Jag tror att jag skulle ha 30% chans att klara det. Trots att jag nästan är som Rossi annars :fakta. Jävla hyckleri alltihop. Bättre lycka nästa gång.

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Förjävligt att dom ska vara så petiga på uppkörningarna. Det kanske handlar lite om att få in pengar, uppkörningar kostar ju ändå en liten slant :rolleyes: jag tog kortet för 19 år sen och satte det på första försöket trots att det inte kändes 100%. Idag är det mer regel än undantag att dom flesta kuggar på första. Gäller både bil och mc. Undrar hur det skulle gå med en uppkörning idag, för oss som har haft kort så länge. Jag tror att jag skulle ha 30% chans att klara det. Trots att jag nästan är som Rossi annars :fakta. Jävla hyckleri alltihop. Bättre lycka nästa gång.

Japp. Jag tycker att man bör förändra uppkörningen för mc helt och hållet. De lägger allt för mycket vikt på kontroll vid krypkörning. Vilken mc-förare krypkör runt hinder i trafiken liksom?:D Försöker de simulera kökörning där konorna simulerar stående bilar?:D

Det går att köra hoj utan att behöva krypköra. Man kan leda hojen då om man är osäker.
Vilken färsk mc-förare har perfekt hojkontroll? Lägg mer vikt på bromsningar och slalom i högre fart istället och så får krypkörningen komma naturligt med tiden.

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Största problemet är nog inte krypkörningen eller högfartsbanan, utan när man kommer ut i trafiken. Hålla farten, ligga rätt på vägen, vrida på huvudet och leka världens mest uppmärksamma trafikant. Nej usch, sitter hellre bakom lås och galler än att ta körkort igen.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Största problemet är nog inte krypkörningen eller högfartsbanan, utan när man kommer ut i trafiken. Hålla farten, ligga rätt på vägen, vrida på huvudet och leka världens mest uppmärksamma trafikant. Nej usch, sitter hellre bakom lås och galler än att ta körkort igen.

Fast det är just lågfarten som 50-70% av lektionstiden läggs på.. Beroende på kön/erfarenhet mm.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...