Steffo_b, jag har litet problem med dina svepande generaliseringar.
Hur kan du veta att jag skall se över min körstil? Har vi kört mycket tillsammans, så att du kunnat studera den?
Har också ett (litet) problem med att bli kallad fucko och söndagsbilist.
Du får gärna fortsätta tycka det du tycker, utan nedsättande kommentarer.
Så fortsätter jag att tycka det jag tycker.
Och så är vi helt klara över att vi inte tycker samma om behovet att köra med helljus dagtid.
OK, så?
Jag har inte sagt att du måste se över din körstil.
Det jag har sagt är att om man har problem med att man oproportioneligt ofta råkar ut för tillbud och farliga situationer så är det kanske på sin plats att fundera om det är något i körstilen som bidrar till det.
Sen kan det mycket väl vara så att man ofta kör på ställen där det är väldigt komplicerade trafiksituationer eller att det finns andra faktorer som gör att det oftare blir farliga situationer.
Slutar du analysera din egen körning så kommer du också att sluta utvecklas som förare och då har du också gett upp din strävan efter att bli en säkrare förare än du är. Det är en strävan som jag aldrig kommer att ge upp förrän jag blir så gammal att jag slutar köra.
Jag analyserar själv ofta min egen körning. I synnerhet efter dom tillfällen då jag råkat ut för händelser som kunde ha slutat illa. Ibland har jag kommit fram till att jag själv faktiskt bidrog till att skapa situationen genom att göra si eller så och ibland har jag kommit fram till att det huvudsakligen var andra förare som betedde sig fel/konstigt.
Vad gäller åsikten om helljusets vara eller inte vara så är det ju faktiskt så att det är olagligt att använda helljuset om det föreligger risk för bländning av mötande.
Om du då medvetet kör omkring med helljuset tänt och är nöjd med att "Det är inte så många som blinkar" så innebär det att du inte bara bryter mot reglerna utan också har ett beteende som orsakar irritation och onödiga risker för andra trafikanter i din omgivning vilket på det stora hela till och med kan orsaka större risker för olyckor.
En bländad förare ser sämre och har därigenom mindre chanser att upptäcka hinder på vägen, typ fotgängare, cyklister, vägarbeten eller annat som plötsligt kan finnas på vägbanan.
Det är inte OK på något sätt enligt mig.
Om jag möter dig på vägen och blir bländad av ditt helljus så innebär det att du har valt att orsaka en förhöjd olycksrisk för mig och det kommer jag aldrig att tycka är OK.
Väljer man något som innebär en förhöjd risk så ska man i rimlighetens namn göra det så att man orsakar så lite negativ påverkan på omgivningens risker som möjligt.
Om du sedan känner dig kränkt över att jag är av den åsikten skiter jag faktiskt högaktningsfullt i.
Om det är så viktigt för dig att folk inte ska tänka fucko eller söndagsbilist så kanske du ska se till att inte ha trafikbeteenden som innebär onödiga risker för din omgivning. Som att köra med helljuset tänt och skita i att du bländar mötande. För sånt irriterar rätt många du möter. Mig inräknat.