syntetisk olja.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
jag köpte ny 2-takts olja på q8 hel syntetisk var det. man kan väl inte ha det i tanken? splittar den sig inte från bensinen efter ett tag? lr är det jag som upfattat det helt fel?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
steff skrev:
jag köpte ny 2-takts olja på q8 hel syntetisk var det. man kan väl inte ha det i tanken? splittar den sig inte från bensinen efter ett tag? lr är det jag som upfattat det helt fel?
På nästan alla 125'or (dock inte t.ex. Sukki GT) så kan du blanda direkt i tanken istället för att köra med separatsmörjning.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Re: Re: syntetisk olja.

SpeedAbuser skrev:
På nästan alla 125'or (dock inte t.ex. Sukki GT) så kan du blanda direkt i tanken istället för att köra med separatsmörjning.

jag tankar redan direkt i tanken. men hel syntetisk ska dela sig från bensinen har jag hört.

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MT 01
Re: Re: Re: syntetisk olja.

steff skrev:
jag tankar redan direkt i tanken. men hel syntetisk ska dela sig från bensinen har jag hört.

Jag har ingen aning hur det funkar..

Men du kan ju alltid slå llite bensin och lite olja i en burk o låta det så över natten..

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Re: Re: Re: Re: syntetisk olja.

Neox Spunk skrev:
Jag har ingen aning hur det funkar..

Men du kan ju alltid slå llite bensin och lite olja i en burk o låta det så över natten..

det är ju så att när det är blandat så delar sig oljan från bensinen med tiden... ? om den är hel syntetisk då.

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MT 01
Re: Re: Re: Re: Re: syntetisk olja.

steff skrev:
det är ju så att när det är blandat så delar sig oljan från bensinen med tiden... ? om den är hel syntetisk då.

Så är det kanske.. Men sen om du kör så blandas det ju förmodligen igen.. Men vem vet.. Varför ska du köra på syntet, motorn är väll gjord för mineral..

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Häromdagen köpte jag 2t-olja för 200 kr/l. Endast det dyraste är bra nog åt min hoj! :D

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Neox Spunk skrev:
Det låter ju bra.. Vad är det för superduper turbo olja du köpte då??
Shells super duper megasyntetisk 2-takts RÄCEROLJA!

Förresten, var har du fått idéen om att man ska ha extra olja bara för att man kör in en kolv?

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MT 01
Bodoe skrev:

Förresten, var har du fått idéen om att man ska ha extra olja bara för att man kör in en kolv?

Det vet jag faktiskt inte.. Kanske något jag har drömt..
Men jag är så satans rädd att skiten ska skära..

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Bodoe skrev:
Häromdagen köpte jag 2t-olja för 200 kr/l. Endast det dyraste är bra nog åt min hoj! :D

du säger emot dig själv...

Shell är långt ifrån det bästa Agip är bättre och Repson är bäst (kostar iof oxxå ca 200:-/l

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kajlyl skrev:
du säger emot dig själv...

Shell är långt ifrån det bästa Agip är bättre och Repson är bäst (kostar iof oxxå ca 200:-/l
Jag sa att endast det DYRASTE är bra nog åt min hoj, jag sa inte att det behövde vara av bra kvalitet, läs ordentligt pöjk! :p (shells oljor är kanske inte dyrast, men det var allt jag kunde få tag på för tillfället!)

Vad är Repson? ;)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Bodoe skrev:
Jag sa att endast det DYRASTE är bra nog åt min hoj, jag sa inte att det behövde vara av bra kvalitet, läs ordentligt pöjk! :p (shells oljor är kanske inte dyrast, men det var allt jag kunde få tag på för tillfället!)

Vad är Repson? ;)

Oj, missa det :eek:

jaja... Repsol är tydligen den bästa oljan som finns för 2T racing :)
repsol.gif

Finns hos bl.a. http://www.mitonga-racing.com/

Edit: Repsol är väl även Rossis huvud sponsor om jag inte minns fel :D
attachment.php

Last edited:

Honda ns125r2

2-takt luktar gött !!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS125 R2
Bodoe skrev:

Det är klart att lite x-tra smörj är bra när man kör in !!
Själv ställde jag in oljepumpen lite för högt igår när jag började köra in min nya kolv och cylle !! :tummenupp

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda ns125r2 skrev:
Det är klart att lite x-tra smörj är bra när man kör in !!
Själv ställde jag in oljepumpen lite för högt igår när jag började köra in min nya kolv och cylle !! :tummenupp
Varför skulle det vara bra att köra med FÖR MYCKET olja än rekommenderat? När du köper en ny hoj, är den då iställd så att den får för mycket olja de första 50 milen?

Vad jag har hört så är det helt onödigt att ta i mer olja, gör mer skada än nytta! Köp hellre en dyrare (bättre) olja när man kör in och skit i att hälla i extra olja i tanken eller ställa om oljepumpen!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Bodoe skrev:
Vad jag har hört så är det helt onödigt att ta i mer olja, gör mer skada än nytta! Köp hellre en dyrare (bättre) olja när man kör in och skit i att hälla i extra olja i tanken eller ställa om oljepumpen!
Dagens tvåtaktare får relativt snålt med olja för att klara av diverse utsläppskrav, att öka oljemängden en aning gör alltså absolut ingen skada, det ökar istället livslängden på motorn (och i vissa fall faktiskt effekten också!). Under inkörning är lite extra olja och större munstycke i förgasaren absolut inte fel!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum