syntetisk olja.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Flummo skrev:
Dagens tvåtaktare får relativt snålt med olja för att klara av diverse utsläppskrav, att öka oljemängden en aning gör alltså absolut ingen skada, det ökar istället livslängden på motorn (och i vissa fall faktiskt effekten också!). Under inkörning är lite extra olja och större munstycke i förgasaren absolut inte fel!
Det är inte vad jag har hört/läst. Har du någon källa som bekräftar detta eller är det bara något du hört?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Bodoe skrev:
Det är inte vad jag har hört/läst. Har du någon källa som bekräftar detta eller är det bara något du hört?
Källan som har sagt det har jobbat ett antal år (kommer inte ihåg hur många) på Husqvarnas motorutveckling och är dessutom rent ut sagt en jävel på att trimma tvåtaktare.

PuLzE

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Det här med att den splittar sig som du kallar det för.
Har hört att det händer när det finns blyersättningsmedel i bensinen.
Lite svårt att ta reda på när knappt de i macken/affären vet vad de har i vilken tank.

Föresten, är det ingen som kör eller har testat riktig racingsoppa?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Flummo skrev:
Källan som har sagt det har jobbat ett antal år (kommer inte ihåg hur många) på Husqvarnas motorutveckling och är dessutom rent ut sagt en jävel på att trimma tvåtaktare.
Aha, då gäller det ju bara svensktillverkade hojar som går efter svenska krav...

Varför skulle en hoj tillverkad i Japan vara snålt inställd bara för att det skall bli miljövänligare i Sverige? Tror knappast man justerar sånt innan export. Återigen, varför ha i FÖR MYCKET olja än vad som är NORMALT?

Kortfattat av det jag läst:
"Do not add extra oil to pre-mix, this will lower the fuel content, leaning the mixture out. "
Så detta stämmer inte alls???? :confused:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Om en svensk hoj inte får ha över "X" utsläpp, varför skulle en japansk få säljas här om den spyr ut åtta gånger så mycket? Miljökrav ska följas av tillverkaren, oavsett om den finns "downtown Stockholm" eller i Swaziland, det är landet där grejerna säljs som dikterar kraven som tillverkaren måste leva upp till. Exempelvis får inte tvåtaktshojar säljas i Kalifornien p.g.a. utsläppen. :(

Angående "do not add..." gäller att inte blanda extra olja i soppan av följande anledning (jag överdriver rejält bara för att visa anledningen): Säg att du i normala fall kör med 0% olja i bensinen, och sedan blandar i 50%(!) olja i bensinen (jag sa att jag skulle överdriva...). Då ska plötsligt munstycken etc. i förgasaren släppa fram olja + bensin, och den *totala* mängden som kommer fram blir ungefär densamma, men eftersom 50% är olja går hojen snålt - om man inte ställer om förgasaren för att kompensera detta, i detta fallet genom att dubbla storleken på munstycken etc. Alltså, citatet du skrev stämmer till 100% - om man inte kompenserar med att ställa förgasaren fetare! 2% mer olja i bensinen bör alltså kräva ca 2% fetare bestyckning.

Last edited:

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
men är det så att syntetisk olja delar sig ifrån bensinen efter ett tag om man blandar i bensinen?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
steff skrev:
men är det så att syntetisk olja delar sig ifrån bensinen efter ett tag om man blandar i bensinen?

Det kan jag inte tänka mig. I alla fall inte så länge du inte låter hojen stå i två år...

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum