Syrien

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nix, snart smäller det. Förmodligen i Iran före Syrien.

Tror du Barak Obama vågar ta ett sådant beslut före presidentvalet?

Bensinpriset gick upp med 35 öre idag :mad: hur mycket olja har Syrien?

Läst mellan raderna att staten höjt skatten på bensin från och med 1 januari, men inte hur mycket av höjningen som skatten utgör. Det är väl ett sådant ställningstagande (risken för skenande oljepriser) som man väger emot om man tänker sig starta fler krig i mellanöstern. Jag tror inte att opinionen i västvärlden är villiga att att dras in i ytterligare ett Irak och Afghanistan om man inte tvingas in i det. Risken är väl att Iran lägger sig i om man går in i Syrien. Sedan kan man ju fråga sig hur starkt stöd den nuvarande regimen har i Iran egentligen. Det har ju funnits tecken på protester även där. Jag tror det på ett sätt är bättre att stödja motståndsrörelser i de olika länderna än att gå in aktivt med militärt våld. Risken finns ju att man istället enar folket bakom regimen istället för att splittrar dem om en utländsk makt kommer in och ska styra upp. I synnerhet när det landet heter USA. Jag tror att dessa folk i både mellanöstern och Sydamerika vet hur det är att ha regimer stödda av USA vid det här laget. Det är nog inget de önskar i första taget.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nix, snart smäller det. Förmodligen i Iran före Syrien.

Vem skulle ge sig på Iran menar du? USA?
Med tanke på hur enkelt det var att "säkra" Irak som bara är en liten fattig sandlåda i jämförelse tror jag knappast USA lär ge sig på Iran i första taget.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sedan kan man ju fråga sig hur starkt stöd den nuvarande regimen har i Iran egentligen. Det har ju funnits tecken på protester även där.

Stödet hos gemene man är lågt. Däremot saknas det någon direkt opposition då motviljan mot regimen är mindre än bitterheten gentemot USA. Dessutom finns det inget som svetsar samman den Iranska befolkningen så mycket som ett angrep utifrån oavsett hur illa folk tycker om mullorna och tokstollarna vid makten för övrigt...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Stödet hos gemene man är lågt. Däremot saknas det någon direkt opposition då motviljan mot regimen är mindre än bitterheten gentemot USA. Dessutom finns det inget som svetsar samman den Iranska befolkningen så mycket som ett angrep utifrån oavsett hur illa folk tycker om mullorna och tokstollarna vid makten för övrigt...

Jag håller med dig. Har precis samma syn. Om det ska bli ett regimskifte i Iran ska det komma inifrån och förr eller senare kommer det att hända. Finns en oerhört bra film som kom ut för ett par år sedan om hur livet såg ut innan nuvarande regimen tog över i Iran. Jag tror många iranier fortfarande minns den tiden och fört berättelser vidare till sina barn.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Tror du Barak Obama vågar ta ett sådant beslut före presidentvalet?

Läst mellan raderna att staten höjt skatten på bensin från och med 1 januari, men inte hur mycket av höjningen som skatten utgör. Det är väl ett sådant ställningstagande (risken för skenande oljepriser) som man väger emot om man tänker sig starta fler krig i mellanöstern. Jag tror inte att opinionen i västvärlden är villiga att att dras in i ytterligare ett Irak och Afghanistan om man inte tvingas in i det. Risken är väl att Iran lägger sig i om man går in i Syrien. Sedan kan man ju fråga sig hur starkt stöd den nuvarande regimen har i Iran egentligen. Det har ju funnits tecken på protester även där. Jag tror det på ett sätt är bättre att stödja motståndsrörelser i de olika länderna än att gå in aktivt med militärt våld. Risken finns ju att man istället enar folket bakom regimen istället för att splittrar dem om en utländsk makt kommer in och ska styra upp. I synnerhet när det landet heter USA. Jag tror att dessa folk i både mellanöstern och Sydamerika vet hur det är att ha regimer stödda av USA vid det här laget. Det är nog inget de önskar i första taget.

Såg nu att EU har ett oljeembargo mot Syrien (EU köpte 95% av deras olja innan) så de kan inte vara så stora spelare på oljemarknaden även om det är deras största inkomstkälla.

För oljepriset skull är det nog bättre med en stabil diktatur än en kaosartad demokrati och vi i västvärlden ska nog passa oss för att blanda oss i. Vill vi sprida våra demokratiska idéal så görs det bättre med andra medel än kulor och raketer.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Såg nu att EU har ett oljeembargo mot Syrien (EU köpte 95% av deras olja innan) så de kan inte vara så stora spelare på oljemarknaden även om det är deras största inkomstkälla.

För oljepriset skull är det nog bättre med en stabil diktatur än en kaosartad demokrati och vi i västvärlden ska nog passa oss för att blanda oss i. Vill vi sprida våra demokratiska idéal så görs det bättre med andra medel än kulor och raketer.

Stackars Syrien, som måste nöja sig med att sälja olja till asien.
Och Afrika.
Och Australien.
Och centralamerika.
Och sydamerika.
Och nordamerika.
Och Europa.
Genom bulvaner.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Skälet till att man inte går in i Syrein är väl för att det inte finns en FN-resolution att stödja sig på som det fanns i Libyen, samt att Libyen visade sig vara en långt mycket mer komplicerad och kostsam operation än vad man trodde innan och USA är inte i ekonomisk position att ta sig an en sådan till. De övriga länderna i NATO/Pfp visade ju sig rätt snart inte besitta den militära styrkan som behövdes, då ammunitionsupplagen raskt tog slut och USA som trodde att de kunde dra sig ur när ansvaret lämnades över fick återigen dra det tyngre lasset i olika former. Eller?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Frågan är om Israel är berett att riskera ett angrepp av det slaget. Dels riskerar de ju direkta vedergällningsattacker från Iran, dels är troligt att en sådan attack kraftigt skulle öka spänningarna både med kringliggande arabländer och inhemsk arabisk befolkning samt extremistgrupper på Västbanken och i Gaza. Den typ av attacker som Israel kan genomföra måste ju också, med tanke på det geografiska läget, till flyganfall eller enskilda kommandoinsatser vilket knappast är en hållbar strategi i längden.

Sen är det ju också, som Harmon Rabb är inne på, frågan om Israel faktiskt har råd.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Frågan är om Israel är berett att riskera ett angrepp av det slaget. Dels riskerar de ju direkta vedergällningsattacker från Iran, dels är troligt att en sådan attack kraftigt skulle öka spänningarna både med kringliggande arabländer och inhemsk arabisk befolkning samt extremistgrupper på Västbanken och i Gaza. Den typ av attacker som Israel kan genomföra måste ju också, med tanke på det geografiska läget, till flyganfall eller enskilda kommandoinsatser vilket knappast är en hållbar strategi i längden.

Sen är det ju också, som Harmon Rabb är inne på, frågan om Israel faktiskt har råd.

Jag har ingen aning alls, men många av världens experter är djupt oroade över att det snart blossar upp därnere.
Skulle Israel anfalla blir det nog med några välriktade bomber. Något utdraget markkrig är knappast aktuellt.

Har de råd att INTE anfalla kan man ju fråga sig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har ingen aning alls, men många av världens experter är djupt oroade över att det snart blossar upp därnere.
Skulle Israel anfalla blir det nog med några välriktade bomber. Något utdraget markkrig är knappast aktuellt.

Har de råd att INTE anfalla kan man ju fråga sig.

Israel (endast landet, inte USAstödet) har färre invånare än Sverige.
Mot hela arabvärlden.
Med tanke på den enda israel jag känner: De kan mycket väl anfalla.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Har träffat på ett antal när jag varit ute och rest. De är inga jag skulle mucka med precis.
Lite halvgalna hela gänget. När det behövs ger det nog allt för sitt land.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag tror inte de vågar om de inte fått klartecken från USA. Utan deras stöd kommer knappast Israel att överleva särskilt länge i ett öppet krig med Iran. Glöm inte bort att Iran har stöd på sitt håll. Detta kan mycket väl bli startskottet i en mycket större omfattande konflikt om det skulle bli en realitet. Om Israels ledning tar ett beslut att anfalla Iran kommer det inte att ske ostraffat. Det är väldigt naivt att tro något sådant. Frågan är var Kina och Ryssland ställer sig i en sådan konflikt. De har båda intressen i Iran att skydda.

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Jag tror inte de vågar om de inte fått klartecken från USA. Utan deras stöd kommer knappast Israel att överleva särskilt länge i ett öppet krig med Iran. Glöm inte bort att Iran har stöd på sitt håll. Detta kan mycket väl bli startskottet i en mycket större omfattande konflikt om det skulle bli en realitet. Om Israels ledning tar ett beslut att anfalla Iran kommer det inte att ske ostraffat. Det är väldigt naivt att tro något sådant. Frågan är var Kina och Ryssland ställer sig i en sådan konflikt. De har båda intressen i Iran att skydda.

En fråga från en helt oinsatt, vilka intressen har Ryssland och Kina i Iran?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En fråga från en helt oinsatt, vilka intressen har Ryssland och Kina i Iran?

Iran har betydande olje och naturgasresurser. Efter Saudiarabien och Ryssland är Iran världens största producenter av råvarorna i fråga. Det är inte bara Kina och Ryssland som har intressen i Iran. Även många väststater där bland USA själv har intressen i landet vad man utåt sett än ger sken av.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Världens största oljeproducent trodde jag var USA men att deras konsumtion är så enorm att de endå måste importera.
Är jag fel informerad?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Världens största oljeproducent trodde jag var USA men att deras konsumtion är så enorm att de endå måste importera.
Är jag fel informerad?

Mina uppgifter om att Iran skulle vara världens andra största producent i olja och naturgas stämmer inte så som jag skrev det. Det ska stå att Iran är OPEC:s största oljeproducent efter Saudiarabien. Vid närmare granskning verkar wikipedia ha fel när det gäller naturgasproducent. Funderar på om det inte ska vara naturgastillgångar man menar. Enligt andra uppgifter jag läst ska man nämligen ha de näst största naturgastillgångarna efter Ryssland i världen, men man har inte börjat utvinna den effektivt. Vi kan i alla fall nöja oss med att Iran har en av världens största tillgångar i olja och naturgas utan att börja försöka rangordna dess storlek. Uppgifterna varierar beroende på var och hur man läser statistiken. Jag är i alla fall inte tillräckligt insatt i ämnet för att våga mig på en exakt uppgift.

USA nådde sin peak i oljeproduktion redan på 70-talet. Men de tillhör fortfarande en av världens största producenter av olja. Men med tanke på deras törst är det ingen tillfällighet att de lägger näsan i blöt i alla regioner där det finns naturtillgångar (läs mellanöstern och Sydamerika). Idag är de dock inte ensamen. Kina har under senare år dammsugit marknaden runt om i världen efter naturresurser. Allt från olja till ädelmetaller.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...