Nix, snart smäller det. Förmodligen i Iran före Syrien.
Bensinpriset gick upp med 35 öre idag hur mycket olja har Syrien?
Nix, snart smäller det. Förmodligen i Iran före Syrien.
Sedan kan man ju fråga sig hur starkt stöd den nuvarande regimen har i Iran egentligen. Det har ju funnits tecken på protester även där.
Stödet hos gemene man är lågt. Däremot saknas det någon direkt opposition då motviljan mot regimen är mindre än bitterheten gentemot USA. Dessutom finns det inget som svetsar samman den Iranska befolkningen så mycket som ett angrep utifrån oavsett hur illa folk tycker om mullorna och tokstollarna vid makten för övrigt...
Tror du Barak Obama vågar ta ett sådant beslut före presidentvalet?
Läst mellan raderna att staten höjt skatten på bensin från och med 1 januari, men inte hur mycket av höjningen som skatten utgör. Det är väl ett sådant ställningstagande (risken för skenande oljepriser) som man väger emot om man tänker sig starta fler krig i mellanöstern. Jag tror inte att opinionen i västvärlden är villiga att att dras in i ytterligare ett Irak och Afghanistan om man inte tvingas in i det. Risken är väl att Iran lägger sig i om man går in i Syrien. Sedan kan man ju fråga sig hur starkt stöd den nuvarande regimen har i Iran egentligen. Det har ju funnits tecken på protester även där. Jag tror det på ett sätt är bättre att stödja motståndsrörelser i de olika länderna än att gå in aktivt med militärt våld. Risken finns ju att man istället enar folket bakom regimen istället för att splittrar dem om en utländsk makt kommer in och ska styra upp. I synnerhet när det landet heter USA. Jag tror att dessa folk i både mellanöstern och Sydamerika vet hur det är att ha regimer stödda av USA vid det här laget. Det är nog inget de önskar i första taget.
Såg nu att EU har ett oljeembargo mot Syrien (EU köpte 95% av deras olja innan) så de kan inte vara så stora spelare på oljemarknaden även om det är deras största inkomstkälla.
För oljepriset skull är det nog bättre med en stabil diktatur än en kaosartad demokrati och vi i västvärlden ska nog passa oss för att blanda oss i. Vill vi sprida våra demokratiska idéal så görs det bättre med andra medel än kulor och raketer.
Vem skulle ge sig på Iran menar du? USA?
Israel tex.
Israel tex.
Frågan är om Israel är berett att riskera ett angrepp av det slaget. Dels riskerar de ju direkta vedergällningsattacker från Iran, dels är troligt att en sådan attack kraftigt skulle öka spänningarna både med kringliggande arabländer och inhemsk arabisk befolkning samt extremistgrupper på Västbanken och i Gaza. Den typ av attacker som Israel kan genomföra måste ju också, med tanke på det geografiska läget, till flyganfall eller enskilda kommandoinsatser vilket knappast är en hållbar strategi i längden.
Sen är det ju också, som Harmon Rabb är inne på, frågan om Israel faktiskt har råd.
Jag har ingen aning alls, men många av världens experter är djupt oroade över att det snart blossar upp därnere.
Skulle Israel anfalla blir det nog med några välriktade bomber. Något utdraget markkrig är knappast aktuellt.
Har de råd att INTE anfalla kan man ju fråga sig.
Med tanke på den enda israel jag känner: De kan mycket väl anfalla.
Med tanke på den enda israel jag känner: De kan mycket väl anfalla.
Jag tror inte de vågar om de inte fått klartecken från USA. Utan deras stöd kommer knappast Israel att överleva särskilt länge i ett öppet krig med Iran. Glöm inte bort att Iran har stöd på sitt håll. Detta kan mycket väl bli startskottet i en mycket större omfattande konflikt om det skulle bli en realitet. Om Israels ledning tar ett beslut att anfalla Iran kommer det inte att ske ostraffat. Det är väldigt naivt att tro något sådant. Frågan är var Kina och Ryssland ställer sig i en sådan konflikt. De har båda intressen i Iran att skydda.
En fråga från en helt oinsatt, vilka intressen har Ryssland och Kina i Iran?
Världens största oljeproducent trodde jag var USA men att deras konsumtion är så enorm att de endå måste importera.
Är jag fel informerad?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |