PacMan skrev:
Jag läste nånstans att en fördel med RG500ns konstruktion skulle vara att de två åt motsatt håll roterande vevaxlarna skulle göra att gyrokrafterna från vevarna skulle ta ut varandra. ...
De borde ta ut varandra, dvs gyroeffektens 90-gradiga förskjutning försvinner ju, eller rättare sagt motverkas inom motorn så att säga. Men tröghetsmomentet som finns hos alla roterande föremål finns kvar.
Men sen finns det en aspekt till och det är att vissa vibrationer borde ta ut varandra. Ung som att vissa vibrationer tar ut varandra i en boxer.
Nu ska man inte tolka detta som att det inte finns några vibbar. Vibbarna finns ju fortfarande där med tillhörande stress på komponenter som vevaxel, lager med mer men de märks ju alltså inte utanför puffran.
Pejo:
Man kan säga att båda varianterna (1342/1243) arbetar identiskt, att sen nån designer/konstruktör har valt att numrera piporna hitåt eller ditåt är bara för att förvirra oss stackars freaks.
Men principen för en rakfyra är alltså:
En ände.
Grannen till första änden
Andra änden
Dess granne
Och sen börjar vi om igen.
Men visst fan är det förvillande. Jag var tvungen att rita mysko symboler på papper och stega fram och tillbaks innan jag fick ihop det när Micke och jag diskuterade saken i den där andra tråden.
Edit: Cylindernumrering är enkelt på gamla bilar med bakhjulsdrift och raka spisar. Då var det solklart, ettan längst fram. Punkt. När framhjulsdrift kom så blev det cirkus. Ettan vid remskivan låter ju rimligt, så har det ju alltid varit. Men ex vis en viss fransk tillverkare numrerar från svänghjulet. :kocko
Min stolthet förbjuder mig att tala om vilken tillverkare som gör nåt så dumt!