Robban_C skrev:
Dock ingen egen erfarenhet av detta, det är hörsägen.
Kan absolut tänka mig att båtkillarna fipplar med sånt. Kolla bifogad fil vad det gör med RG500. Filen är en excelfil, döp tillbaka från *.doc till *.xls
2 och 3. Har aldrig tänkt på att turbulens kostar fyllnadsgrad men det låter ju faktiskt rimligt.
Ja, någonstans måste du ta ut arbetet för turbulensen. Och det resulterar i ett högre flödesmotstånd. Ett exempel på detta är ju i en laddluftkylare, där vi å ena sidan vill ha ett fint flöde tvärs igenom kylaren men å andra sidan vill ha ett lätt turbulent flöde för att få så mycket "yta" av gasen som möjligt i kontakt med väggarna.
På 4-t brukar man ju vilja öka virvelbildning etc i förbränningsutrymmet för att få mer homogen blandning men det är ju som du skriver, i 2-t så blandas det säkert rätt friskt i vevhuset. Man kan ju säga att det händer ett och annat bland motvikter och stake vid dessa varvtal.
Jo, precis. Men som sagt, med fuggar brukar det bli rätt bra. Sprut är desto värre, och där brukar man ju spruta mot stängd insugsventil för att få en förångning av bensinen innan gasväxlingen sker.
4. Då jag åkte Corvette med turbo (vatteninsprutning)
Då antar jag att du sprutade vatten i insugsdelen av motorn, och inte avgaserna?
så åkte jag på slutet med ca 4 grader mer förtändning än man gör på högkompade sugmotorer. Även vid fullt laddtryck! Minns inte exakt laddtryck men tror det var 1,2 kg. 9:1 i kompression (gjutna kolvar).
Den spikade ju inte och den accade märkbart bättre för var ökning av tändningen.
Coolt. Har själv aldrig tittat på vatteninsprutning i samband med överladdning, men man kan ju plocka ur en hel del temperatur på det sättet! Kan man kombinera detta tillsammans med en mindre laddluftkylare med mindre flödesmotstånd kan du ju komma undan med mindre kompressoreffekt för samma massflöde, då du inte behöver gå lika långt upp i laddtryck. Mindre kompressoreffekt betyder att du inte behöver ta ut lika mycket över turbinen och vips har man mindre tryck före turbin. På med tändningen...
Dock märktes en nackdel med vatteninsprutningen, den ger ju en viss konstant kyleffekt men kylbehovet ökar med luftflödet (dvs varvtal, allt annat oförändrat). Hade tempmätare efter turbon,
Efter turbin eller efter kompressorn? Misstänker att du menar efter turbin.
vid 3000 rpm och fullt tryck hade jag lägre temp än då jag bara pös sakta genom stan. Men vid 6000 rpm och fullt tryck var tempen betydligt betydligt högre.
Skulle jag ha haft kvar bilen (fick ett fett bud från en lirare i Finland) så hade jag säkert börjat med varvtalsstyrd (2- eller 3-steg) vatteninsprutning. Hade ju redan skaffat hårdare fjäder till wastegaten när jag fick budet på bilen.
Det är ju alltid en balansgång, du har vissa medel att ta till för att sänka temp före turbin. Bränsle och tändning är ju de viktigaste. Du vill inte gå hur fett som helst, och tändningen är ju begränsad av knack i vanlig ordning.
Man ska inte underskatta mer förställd tändnings vinst i form av sänkt temp före turbin. Uppfetning ger iof både tempsänkning och knackminskning.
DumDum skrev:
>>Robban. Jag förstår varför man har vatteninspruting i piporna på en tvåtakt men vad ger det för effekt på en 4t? Kallare avgaser tar mindre plats?
Jag har inte hört talas om någon som sprutat in vatten i avgaserna på 4T, jag antar att Robban sprutade in vatten i insuget för att sänka tempen på laddluften.
Du skulle iof kunna spruta in vatten efter turbin och sänka tempen där. Skulle förmodligen resultera i ett lägre avgasmottryck.
/J