Coola Ola skrev:
Jag har egentligen två frågor:
1, Varför är inte vevaxelmonterad förgasare (slidventil?) vanligare än det är? Borde ju ge mer exakta insugspulser än en reedventil?
Jo, men insugstiderna blir bara optimerade för ett varvtal också. Reedventilerna fungerar som backventiler och kan hålla uppet olika länge vid olika varvtal, och funkar därför över ett bredare varvtalsområde.
Sedan finns det en hel del annat man ska tänka på: Slidmatning ger mycket starka insugspulser vilket lämpar sig för primäravstämning, slidmatning ger också i princip inget flödesmotstånd i öppet läge. Men som sagt, den stora nackdelen är att man måste kompromissa en hel del med slidmatning. Reedmatning ger idag mycket små flödesmotstånd, och den bästa bredden och det är därför det är vanligast idag (så vitt jag vet så är det bara skoternissarna + Aprilia GP250 racers som använder slid idag).
Man kan också klämma in att slidmatning egentligen är väldigt likt kolvstyrt insug, med skillnaden att öppningen på en slid inte nödvändigtvis blir symmetrisk runt TDC (öppnar ett visst antal grader före TDC och stänger sedan lika många grader efter).
2, Min far arbetar med konstruktion av lastfartyg o passagerarfärjor o han berättade att motorerna i fartyg av den storleken faktiskt är tvåtaktare men att dessa inte använder sig av något ens i närheten av reedventiler eller liknande. Det största problemet med tvåtaktare är väl annars att oförbränt bränsle skickas ut direkt i utblåset? Finns det sas potential för helig graal inom motorteknologi som kombinerar 2-taktarnas o 4-taktarnas fördelar?
Jag vill minnas att 2T fartygsdieslar har ventiler i toppen och naturligtvis portar i loppet. Vet ej om de kör med att ventilerna är insug och portarna avgas eller om det är tvärtom.
Ett sätt att komma runt problemet med soppaförbrukning och HC-utsläpp är ju att direktinspruta 2T. Orbital höll/håller på en del med det där. Finns 2T utombordsmotorer med denna tekniken. Bimota höll också på en del med direktinsprutad 2T (V-Due), men det gick åt h-e.
Synd att det inte jobbas vidare på, för effektdensiteten är ju grymt hög på 2T.
/J