Tändnings-säkring går direkt (löst)

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Hej kära människor.

Va å köpte en liten Honda Shadow 600 bobber -1995 för att ha något att pula med på semestern när det regnar.
Bytte från stelben till dämpare och blinkers å lite så för att komma igenom besiktningen, vilket den gjorde utan problem.
Väl hemma skulle jag byta tillbaka till stelben och råkade såklart kortsluta 1/10 sekund mellan pluspol-batteri och chassi i all stress och det blixtrade till lite smått. Här "kan" någonting ha hänt. :3freak

Så fort jag vrider om nyckeln nu så går ignition-säkringen direkt. Ingen annan säkring. Lampor och blinkers å allt rullar som det ska.
Jag har kopplat bort allt jag kan - ICM, soppapump, tändspolar, alla relä, alla lampor, blinkers, tuta, dödarknapp, startknapp m.m. Kommer inte framåt någonting och nu efter löjligt många timmar börjar man ledsna en smula.
Jord verkar ok vad jag kan mäta mig till hittills. Hittar ingen skada på någon kabel vad jag kan se med ögonen. Testat med ett annat batteri.

Multimeter finns men jag har ingen medalj i att använda den. Vet inte vad jag letar efter för resultat när jag söker helt enkelt.
Main-säkringen på 30A går inte, men är bytt ändå bara för att.


Jag behöver lite tips på vad jag kan fortsätta med :galen
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej kära människor.

Va å köpte en liten Honda Shadow 600 bobber -1995 för att ha något att pula med på semestern när det regnar.
Bytte från stelben till dämpare och blinkers å lite så för att komma igenom besiktningen, vilket den gjorde utan problem.
Väl hemma skulle jag byta tillbaka till stelben och råkade såklart kortsluta 1/10 sekund mellan pluspol-batteri och chassi i all stress och det blixtrade till lite smått. Här "kan" någonting ha hänt. :3freak

Så fort jag vrider om nyckeln nu så går ignition-säkringen direkt. Ingen annan säkring. Lampor och blinkers å allt rullar som det ska.
Jag har kopplat bort allt jag kan - ICM, soppapump, tändspolar, alla relä, alla lampor, blinkers, tuta, dödarknapp, startknapp m.m. Kommer inte framåt någonting och nu efter löjligt många timmar börjar man ledsna en smula.
Jord verkar ok vad jag kan mäta mig till hittills. Hittar ingen skada på någon kabel vad jag kan se med ögonen. Testat med ett annat batteri.

Multimeter finns men jag har ingen medalj i att använda den. Vet inte vad jag letar efter för resultat när jag söker helt enkelt.
Main-säkringen på 30A går inte, men är bytt ändå bara för att.


Jag behöver lite tips på vad jag kan fortsätta med :galen
Ett alldeles försent tips men många skiter i vilket. När man ska montera batteri börjar man med pluspolen. Inga gnistor eller kortis om man fumlar och slinter med verktyg mot ram eller batterihållare. Därefter minuspolen.
När man lossar batteriet börjar man med minuspolen. Att råka fumla med verktyget gör inget. Fumlar man därefter med pluspolen är batteriet inte längre jordat.
Angående ditt problem så vet jag inte. Kan du ta isär tändningslåset? Jag har aldrig sett någon kortis där. Det är ju oftast kontaktstycken som smälter ihop vid kortis eller överbelastning. Ännu mer sällan på 1/10-dels sekund. Låter mer som att något hänt med någon elektronik. Men med allt bortkopplat utom tändningslås så går säkringen till tändningen. Då påverkar ju inte elektroniken i boxar och reläer. För visst har du kopplat bort startreläet?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej kära människor.

Va å köpte en liten Honda Shadow 600 bobber -1995 för att ha något att pula med på semestern när det regnar.
Bytte från stelben till dämpare och blinkers å lite så för att komma igenom besiktningen, vilket den gjorde utan problem.
Väl hemma skulle jag byta tillbaka till stelben och råkade såklart kortsluta 1/10 sekund mellan pluspol-batteri och chassi i all stress och det blixtrade till lite smått. Här "kan" någonting ha hänt. :3freak

Så fort jag vrider om nyckeln nu så går ignition-säkringen direkt. Ingen annan säkring. Lampor och blinkers å allt rullar som det ska.
Jag har kopplat bort allt jag kan - ICM, soppapump, tändspolar, alla relä, alla lampor, blinkers, tuta, dödarknapp, startknapp m.m. Kommer inte framåt någonting och nu efter löjligt många timmar börjar man ledsna en smula.
Jord verkar ok vad jag kan mäta mig till hittills. Hittar ingen skada på någon kabel vad jag kan se med ögonen. Testat med ett annat batteri.

Multimeter finns men jag har ingen medalj i att använda den. Vet inte vad jag letar efter för resultat när jag söker helt enkelt.
Main-säkringen på 30A går inte, men är bytt ändå bara för att.


Jag behöver lite tips på vad jag kan fortsätta med :galen
Lossa batteripolerna och mät motstånd mellan pluspolen och chassi med tändningen ställd på "ignition", du borde få ett utslag på ett antal Ohm, ligger det på eller väldigt nära 0 så har du troligtvis en kortslutning någonstans.
Om det konstateras att det är en kortis så är det fortsatt felsökning som gäller.
Har du ett elschema för Hojjen?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Två på elschema-pucken, men om det är svårt att följa hela schemat så har du detta med tändningskablaget markerat. Koppla ur prylarna längst ut o koppla sedan in en och en. Leta klämd kabel där du varit o skruvat
1720943537398.png
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kortis 1/10 sekund mellan pluspol och chassi kan väl inte göra något. Enda kabeln som belastas är jordkabeln mellan minus och chassi. Är det kortis längre tid kan jordkabeln smälta ihop med andra kablar men det är väl det enda som kan hända.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Ett alldeles försent tips men många skiter i vilket. När man ska montera batteri börjar man med pluspolen. Inga gnistor eller kortis om man fumlar och slinter med verktyg mot ram eller batterihållare. Därefter minuspolen.
När man lossar batteriet börjar man med minuspolen. Att råka fumla med verktyget gör inget. Fumlar man därefter med pluspolen är batteriet inte längre jordat.
Angående ditt problem så vet jag inte. Kan du ta isär tändningslåset? Jag har aldrig sett någon kortis där. Det är ju oftast kontaktstycken som smälter ihop vid kortis eller överbelastning. Ännu mer sällan på 1/10-dels sekund. Låter mer som att något hänt med någon elektronik. Men med allt bortkopplat utom tändningslås så går säkringen till tändningen. Då påverkar ju inte elektroniken i boxar och reläer. För visst har du kopplat bort startreläet?
Ibland går det lite för fort. Man känner sig väldigt klantig såhär i efterhand såklart. Nästa gång jag ska vara där och byta så kommer jag ta bort batteriet först :näsblod

Startrelä borta ja.

Jag byglade förbi tändningslåset genom att föra samman två kablar i sockerbiten innan tändningslåset. Då fick jag igång all elektronik, men säkringen small ändå.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Lossa batteripolerna och mät motstånd mellan pluspolen och chassi med tändningen ställd på "ignition", du borde få ett utslag på ett antal Ohm, ligger det på eller väldigt nära 0 så har du troligtvis en kortslutning någonstans.
Om det konstateras att det är en kortis så är det fortsatt felsökning som gäller.
Har du ett elschema för Hojjen?
Bifogar bild! Vad tror du om att?
 

Bifogat

  • IMG_20240714_093839.jpg
    IMG_20240714_093839.jpg
    1.4 MB · Visningar: 8

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Två på elschema-pucken, men om det är svårt att följa hela schemat så har du detta med tändningskablaget markerat. Koppla ur prylarna längst ut o koppla sedan in en och en. Leta klämd kabel där du varit o skruvat
View attachment 501016
Många tack. De va väldigt överskådligt på det viset! Jag tror nästan på klämd kabel eller så. Allt enligt schemat är urkopplat. Ska ut i garaget asap och ta en kontroll.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Kortis 1/10 sekund mellan pluspol och chassi kan väl inte göra något. Enda kabeln som belastas är jordkabeln mellan minus och chassi. Är det kortis längre tid kan jordkabeln smälta ihop med andra kablar men det är väl det enda som kan hända.
Jag touchade bara förbi när jag skruvade på en mutter. Jag tycker också det är lite väl kort tid för att det ska hinna smälta av en kabel eller att något ska hända. Jag måste ha klämt/dragit ur någon kabel när jag skulle få till elhärvan under sadeln.. Den är ju lite ombyggd så det är lite knapert med plats där under nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag touchade bara förbi när jag skruvade på en mutter. Jag tycker också det är lite väl kort tid för att det ska hinna smälta av en kabel eller att något ska hända. Jag måste ha klämt/dragit ur någon kabel när jag skulle få till elhärvan under sadeln.. Den är ju lite ombyggd så det är lite knapert med plats där under nu.
Kan ju ha fått en ljusbåge i tändlåset som genererade en svetsloppa som kortsluter en krets.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom TS förmodligen inte hade tändningen påslagen när han jordade batteriet borde inte felet i tändkretsen uppstått då. Utan av annan anledning.
Ett forntidstrick är att ersätta säkringen med en lagom stor glödlampa. Normalstora flatstiftssäkringar ersätts med ett par flatstift, lite sladd och lampa. Vid kortis lyser lampan med full styrka annars svagare. Sen kan man riva och slita i skiten för att se om ljusstyrkan ändras.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Eftersom TS förmodligen inte hade tändningen påslagen när han jordade batteriet borde inte felet i tändkretsen uppstått då. Utan av annan anledning.
Ett forntidstrick är att ersätta säkringen med en lagom stor glödlampa. Normalstora flatstiftssäkringar ersätts med ett par flatstift, lite sladd och lampa. Vid kortis lyser lampan med full styrka annars svagare. Sen kan man riva och slita i skiten för att se om ljusstyrkan ändras.
Tändningen va av, helt rätt.
Jag ska ut och koppla in en lampa så fort jag kan!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Har du kvar orginalkabelstammarna eller har någon tidigare ägare "förädlat" elsystemet?
Med tändningen på och startknappen opåverkad är två lampor spänningssatta, halvljus och något annat (bara tittat fort på mobilen) Tror även att kylfläktens krets kan gå hög (väntar på termostat).
Kan det vara någon av de kablarna som klämts?
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Har du kvar orginalkabelstammarna eller har någon tidigare ägare "förädlat" elsystemet?
Med tändningen på och startknappen opåverkad är två lampor spänningssatta, halvljus och något annat (bara tittat fort på mobilen) Tror även att kylfläktens krets kan gå hög (väntar på termostat).
Kan det vara någon av de kablarna som klämts?
Jo men det är original faktiskt. Enda är att allt ligger huller om buller under sadeln i en hemmabyggd plåtlåda samt att det är motstånd kopplade till blinkers å sånt. Men lådan är borttagen för tillfället pga felsökningen, så där ska ingenting ligga i kläm.

ALLA säkringar är utdragna utom Main 30A och ignition 10A. Så fläkten borde väl vara lugn om säkringen är ur?

Däremot om jag tar ut 30A så går inte ignition, men det kanske inte är så konstigt gissar jag.

Man blir trög när man håller på med detta och inte tar sig ett enda steg framåt på flera dagar :crash Gött att det hände precis efter besiktningens hemkomst och inte kvällen innan iallafall.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Bifogar en bild på den fina glassmaskinen.
Inte för att det ska hjälpa till att hitta problemet, utan mest för att det är kul att få en bild på vad man pratar om. :öl
 

Bifogat

  • IMG_20240713_211310.jpg
    IMG_20240713_211310.jpg
    3.2 MB · Visningar: 29
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top