Tändnings-säkring går direkt (löst)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
:hihi Vad betyder det där för en som inte vet? Det är inte kortslutning alltså?
2,1A är långt ifrån kortslutning, men livet kan givetvis inte vara så enkelt. Mätaren fungerar bra för att mäta ren resistans, tyvärr finns det mycket annat (inom elektronik främst) som reagerar olika på olika hög spänning och mätaren använder ganska låg spänning för sin mätning. En vanlig, simpel likriktardiod är ett enkelt exempel, den agerar avbrott upp till ungefär 0,5V och kortslutning över ungefär 1V. Om sådana grejer finns inblandade kan mätvärden och verkliga förutsättningar vara väldigt olika.

Nu minns jag inte vad du skrivit, har du dragit ur kontakten ur ALLA prylar i kretsen med problemet? Då borde problemet vara borta, om felet inte ligger i själva kabelhärvan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett udda sätt att felsöka men förvånansvärt effektivt är att köra ner näsan och lukta överallt du kommer åt.
Varm plast luktar illa länge.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
2,1A är långt ifrån kortslutning, men livet kan givetvis inte vara så enkelt. Mätaren fungerar bra för att mäta ren resistans, tyvärr finns det mycket annat (inom elektronik främst) som reagerar olika på olika hög spänning och mätaren använder ganska låg spänning för sin mätning. En vanlig, simpel likriktardiod är ett enkelt exempel, den agerar avbrott upp till ungefär 0,5V och kortslutning över ungefär 1V. Om sådana grejer finns inblandade kan mätvärden och verkliga förutsättningar vara väldigt olika.

Nu minns jag inte vad du skrivit, har du dragit ur kontakten ur ALLA prylar i kretsen med problemet? Då borde problemet vara borta, om felet inte ligger i själva kabelhärvan.
Main fuse är inkopplad. Det är det enda. Och den behöver ju sitta där för att få någon kräm alls. Ska kolla en gång till så det inte är någonting med den som är konstigt..

Bortkopplat är tändningslås, dödarknapp/startknapp, tändspole 1 & 2, ICM, Ignition pulse generator. (Plus massa annat som inte borde påverka, typ ljus och blinkers m.m.)
Alla kontakter och kablar hittills ser hela och fina ut.

Jag får fortsätta kolla kabelhärvan uppåt.

Har tyvärr inte hunnit prova det där med lampan än som någon nämnde ovan. Men det är på gång under dagen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Main fuse är inkopplad. Det är det enda. Och den behöver ju sitta där för att få någon kräm alls. Ska kolla en gång till så det inte är någonting med den som är konstigt..

Bortkopplat är tändningslås, dödarknapp/startknapp, tändspole 1 & 2, ICM, Ignition pulse generator. (Plus massa annat som inte borde påverka, typ ljus och blinkers m.m.)
Alla kontakter och kablar hittills ser hela och fina ut.

Jag får fortsätta kolla kabelhärvan uppåt.

Har tyvärr inte hunnit prova det där med lampan än som någon nämnde ovan. Men det är på gång under dagen.
Tullgarns Mc ligger nära Lenhovda, har du varit förbi där? Trevligt folk där några borde kunna hjälpa till.
Annars när det gäller elproblem så är det svårt att se om det inte har brunnit! Egen erfarenhet på en, numera såld, motorcykel från samma tillverkare som din. :crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ditt kablage ser minst sagt hemmabyggt ut. Börja med att riva bort all eltejp och kolla kablaget under. Testa också att mäta över jord och pluskabeln igen medan du långsamt rör runt i kablaget, inklusive vrider styret fram och tillbaka.
 

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Mina vänner, VI HAR ETT RESULTAT!

Och som vanligt är det lättaste möjliga lösning...som jag har missat. Efter säkert 10h total felsökning så är det svart kabel till startrelä (som ju är bortkopplat) som kommit i kläm bakom en bult när jag satt dit stelbens-biten.... slutsats är att ha inte brådis med mekandet när du har en hundvalp som vill äta upp verktygen och två barn som cyklar i cirklar runt dig i garaget.

Alltså jag förstår ju hur lätt det ser ut nu på bilden... men så är det. Det syns INTE lika bra ute i garaget vill jag lova!! Skämskudde på. Helvete. Ikväll blir det några timmar för att få ihop att som det ska vara.

En miljon tack för all hjälp!! Tuta när ni kör förbi så bjuder jag på bensträckare och öl!:squid:shrules
 

Bifogat

  • IMG_20240714_143536.jpg
    IMG_20240714_143536.jpg
    2 MB · Visningar: 38
  • IMG_20240714_144247.jpg
    IMG_20240714_144247.jpg
    2.9 MB · Visningar: 41

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mina vänner, VI HAR ETT RESULTAT!

Och som vanligt är det lättaste möjliga lösning...som jag har missat. Efter säkert 10h total felsökning så är det svart kabel till startrelä (som ju är bortkopplat) som kommit i kläm bakom en bult när jag satt dit stelbens-biten.... slutsats är att ha inte brådis med mekandet när du har en hundvalp som vill äta upp verktygen och två barn som cyklar i cirklar runt dig i garaget.

Alltså jag förstår ju hur lätt det ser ut nu på bilden... men så är det. Det syns INTE lika bra ute i garaget vill jag lova!! Skämskudde på. Helvete. Ikväll blir det några timmar för att få ihop att som det ska vara.

En miljon tack för all hjälp!! Tuta när ni kör förbi så bjuder jag på bensträckare och öl!:squid:shrules

Gott att det löste sig. :tummenupp I

Kom förbi Tullgarns nästa helg, då både tutar jag och dricker öl. 🛵⛺
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top