Tänker ni på det storslagna?

Coola Ola

Guest
Kay skrev:
Roligt att det finns fler än jag som reflekterar över dessa spännande saker :) Håller med om att väder kan få mig mäkta imponerad också. Framförallt åska.

Det har förbryllat mig me, liksom alla som tänkt på det då vi antaligen aldrig kommer komma under full med ett svar. Jag tror på den enkla utvägen; Oändlighet i tid och rum existerar. Universum har helt enkelt alltid funnits, ALLTID... i oändlig tid tillbaka. Inget fanns innan universum om man säger så, utan nånting, har alltid funnits. Vi är bara inte utvecklade nog att förstå oss på oändlighet mer än som ett begrepp. Var inte rädd för tanken om att oändlighet finns. Universum har inte börjat... det har alltid funnits. Sen ska man inte försöka föreställa sig det, det går bara inte. Mår bara illa. :) Men tanken om hur det såg ut i universum för ... låt säga 1000000000000000000000000000000000000000000 år sedan är rätt... Konstig... att den tiden verkligen fanns så att säga... Eller gjorde den det?

Jag har mer o mer börjat tänka som så att jag aldrig kommer förstå hur allt uppkom eller hur länge tiden har funnits eller var slutet på universum finns eller varför jag är dömd att vara evig singel så jag blir helt enkelt förundrad och förvånad och fascinerad av livet, universum o allting, bara acceptera storheten utan att ens försöka förstå hur det hänger ihop för då skulle jag förmodligen bli knäpp (knäppare).....

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Coola Ola skrev:
Jag har mer o mer börjat tänka som så att jag aldrig kommer förstå hur allt uppkom eller hur länge tiden har funnits eller var slutet på universum finns eller varför jag är dömd att vara evig singel så jag blir helt enkelt förundrad och förvånad och fascinerad av livet, universum o allting, bara acceptera storheten utan att ens försöka förstå hur det hänger ihop för då skulle jag förmodligen bli knäpp (knäppare).....

Jag blev smått tokig av att inse min meningslöshet i det stora hela... Men jag kom sedan underfull med att man gör en skilnad som en del av det större... många bäckar små som man säger. Jag ingår ju i kretsloppet! Tar man bort ett sandkorn från stranden, gör det ingen skilnad, men tar man bort alla sandkorn har mycket förrändrats. Altså gör man en skilnad i hela universums utveckling, även om den inte är synlig. eller kommer visa sig på något sätt. Man får fundera, men det är lätt att bli knäpp av det.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kay skrev:
Ja, Förstår inte hur man kommit fram till att allt var stort som en basketboll... :va Det stämmer att allt fortfarande kastas utåt från en mittpunkt, men även om det en gång i tiden var en kompakt massa, så har det ju funnits i universum som ett tomum, och det är detta tomrum jag menar på har funnits i all oändlighet. Likaså materian, då materian väl alltid måste ha funnits?
ja, du pratar i cirklar o verkar kräva bekräftelse! Sök dig till guds boning, där finner du alla dina svar! seså, march march. Kan inte stå här o stampa!

Ibland tror jag att jag är en gudagåva, men jag tror det har o göra med att det står så på min mugg som jag fick av mamma. Står i klartext att jag blev sänd hit för att uppfylla ett syfte. Jopp! Mitt syfte har iaf varit hittills o servera sverige med ett dårhus för ett pack obotliga fartsyndare.

Men vet du vad, vänta med o grubbla på detta tills du är gammal o konstig, för det är den ända tiden då du borde sitta o dagdrömma om sånt hör, för varje gång man tänker på det så går tiden väldigt fort. Kanske är det nån grej som *host* Gud *host* lagt in i våran hjärnbalk för att lura oss bort från att ens tänka på det.

/Gudsgåvan som krönter dig till oändligt obotlig.. hmm

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Swedie skrev:
ja, du pratar i cirklar o verkar kräva bekräftelse! Sök dig till guds boning, där finner du alla dina svar! seså, march march. Kan inte stå här o stampa!

Ibland tror jag att jag är en gudagåva, men jag tror det har o göra med att det står så på min mugg som jag fick av mamma. Står i klartext att jag blev sänd hit för att uppfylla ett syfte. Jopp! Mitt syfte har iaf varit hittills o servera sverige med ett dårhus för ett pack obotliga fartsyndare.

Men vet du vad, vänta med o grubbla på detta tills du är gammal o konstig, för det är den ända tiden då du borde sitta o dagdrömma om sånt hör, för varje gång man tänker på det så går tiden väldigt fort. Kanske är det nån grej som *host* Gud *host* lagt in i våran hjärnbalk för att lura oss bort från att ens tänka på det.

/Gudsgåvan som krönter dig till oändligt obotlig.. hmm

AMEN! :D

Tiden går vad jag än gör tycker jag, så varför inte fördriva den med lite filosofi :Bugar

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Kay detta var fan djupt...

...men jag gillar det skarpt! härligt att veta att man inte är ensam om att filosofera.

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Kay skrev:
Ja, Förstår inte hur man kommit fram till att allt var stort som en basketboll... :va Det stämmer att allt fortfarande kastas utåt från en mittpunkt, men även om det en gång i tiden var en kompakt massa, så har det ju funnits i universum som ett tomum, och det är detta tomrum jag menar på har funnits i all oändlighet. Likaså materian, då materian väl alltid måste ha funnits?

Man kan komprimera all materia eftersom materia är en form av energi. (E=mc2)
Blir väldigt fascinerad av naturens krafter när jag befinner mig i en segelbåt på havet när det blåser storm. Ett mellanting mellan rädsla och fascination...mäktigt!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
heinz_p skrev:
Man kan komprimera all materia eftersom materia är en form av energi. (E=mc2)
Blir väldigt fascinerad av naturens krafter när jag befinner mig i en segelbåt på havet när det blåser storm. Ett mellanting mellan rädsla och fascination...mäktigt!

Finns det någon gräns angående komprimering?

Måste fråga en annan sak förresten...

Om man på något sätt hade kunnad gjuta en kub, som hade 100m tjocka väggar rent stål... Helt tätt, med ett liiiitet tomrum i mitten, på låt säga en halv kubikmeter, proppat med dynamit... och lite syre, och en elektronisk utlösare... -finns det syre nog för att explosionen skall äga rum? Och om den kan äga rum; vart tar energin vägen? Kommer någon vägg spricka? Får explosionen plats mo man säger så?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
:tummenupp

detta kan man sitta o fundera/filosofera om i otaliga timmar... och inte blir man klokare för det, men ändå gör man det :)

Att ligga på en strand mitt i natten och bara blicka uppåt är bland det mäst avslappnande jag vet iaf! ...tills man börjar tänka allt för djupt :huvet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kay skrev:
Finns det någon gräns angående komprimering?

Måste fråga en annan sak förresten...

Om man på något sätt hade kunnad gjuta en kub, som hade 100m tjocka väggar rent stål... Helt tätt, med ett liiiitet tomrum i mitten, på låt säga en halv kubikmeter, proppat med dynamit... och lite syre, och en elektronisk utlösare... -finns det syre nog för att explosionen skall äga rum? Och om den kan äga rum; vart tar energin vägen? Kommer någon vägg spricka? Får explosionen plats mo man säger så?
hörru din ärthjärna. Även "dynamit" kan ha olika densitet. Finns de bomber som utvecklar hetta, starkare tryckvågor, strålning osv. Så troligen skedet i ditt fall vore att innersta väggarna svärtas lite av en viss hetta... o smälter helt enkelt. De kommer inte flyga i bitar. Spricker... beror på densiteten på metallen oxå. Mååånga faktorer sirru.

/Jag vill jobba på Nasa, men jag får ju inte ens flyga åt det hållet :huvet

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Swedie skrev:
hörru din ärthjärna. Även "dynamit" kan ha olika densitet. Finns de bomber som utvecklar hetta, starkare tryckvågor, strålning osv. Så troligen skedet i ditt fall vore att innersta väggarna svärtas lite av en viss hetta... o smälter helt enkelt. De kommer inte flyga i bitar. Spricker... beror på densiteten på metallen oxå. Mååånga faktorer sirru.

/Jag vill jobba på Nasa, men jag får ju inte ens flyga åt det hållet :huvet

Tackar. Då vet jag. Ett steg närmre sömn :tungan

/Pee-brain.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
CayLe skrev:
Vad fanns utanför den fotbollen? Vart befann sej fotbollen?

Åska är ruskigt häftigt, fätt mä respect :crash
I krysset!

Troligen utanför denna boll var det andra fotbollar. Har ni sett filmen Men in black I.. sista scenen där antyds det att universum bara är en spelkula i en annan form av existens.

Multipla världar vettu!

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Swedie skrev:
I krysset!

Troligen utanför denna boll var det andra fotbollar. Har ni sett filmen Men in black I.. sista scenen där.. ser man hur universum bara är en spelkula i ett annan form av existens.

Multipla världar vettu!

Jag älskar slutet i MIB II, när dom öppnar skåpet till ett stort kontor som dom befinner sej i.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Swedie skrev:
I krysset!

Troligen utanför denna boll var det andra fotbollar. Har ni sett filmen Men in black I.. sista scenen där antyds det att universum bara är en spelkula i en annan form av existens.

Multipla världar vettu!

Det är en rolig tanke, att vårat universum är som en rund boll, som sedan omges av andra runda bollar, som sen tillsammans ligger i ytterliggare en rund boll osv. På så sätt är det på något sätt lättare att föreställa sig oändlighet...

Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Kay skrev:
Det är en rolig tanke, att vårat universum är som en rund boll, som sedan omges av andra runda bollar, som sen tillsammans ligger i ytterliggare en rund boll osv. På så sätt är det på något sätt lättare att föreställa sig oändlighet...

Nja, det måste ju ta stopp nångång, men endå inte. Det är svårt att inte störa sej på det.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Eller om nu vårat universum är oändligt, så betyder väl det att det efter ett tag kommer exakt likadana planeter, med exakt likadana livsformer, med folk som ser exakt ut som jag, med samma namn, pratar samma språk, samma födelsemärken som skriver samma sak? I och med oändligeheten som en faktor så talar väl "oddsen" för dessa parralella världar?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Kay skrev:
Eller om nu vårat universum är oändligt, så betyder väl det att det efter ett tag kommer exakt likadana planeter, med exakt likadana livsformer, med folk som ser exakt ut som jag, med samma namn, pratar samma språk, samma födelsemärken som skriver samma sak? I och med oändligeheten som en faktor så talar väl "oddsen" för dessa parralella världar?

En lärare som jag hade i grunskolan påstog att om en person mötte sitt andra jag från ett parallellt universum så skulle dom båda upphöra att existera...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Även i fotboll krävs en domare... är han för blått eller rött team? Fast jag tror spelreglerna är lite annorlunda med universumbollar. I varje boll har "domaren" placerat en existens/ett vetande som får gro av sig själv och utvecklas. Precis som när vi blandar ihop massa diskmedel o smör o bullar i en stor kanelburk o vevar om.. antingen blir det lyckat o det kan smaka gott... men troligen inte så. Denna världen blir det inget av. Men bollen jämnte fick vatten+syre+koldioxid vilket är grunden till vårat liv. Så vi hade lite tur då... Vore ju inte kul o bestå av tvättmedel o kanelbullar. Skulle vi kunna leva för evigt då genom att äta av oss själv? eller det så vi dör? när sista tuggan är tuggad, så .. japp då går vi vidare till kanelbullarnas gud.

Jag har ältat o ältat o jag har inte blivit vettigare alls, så jag har lagt ner ideen om att jag kommer finna en svaret. Det finns inget... det finns bara svar som ger oss stundvis ro, vilket vi som människor ofta nöjer oss med. Finns ju de nissarna som begår masssjälvmord för de tror att "the mothership" är bakom månanen inväntar dem. Så pantad får man inte bli. Fast de va bra att de gick vidare, mindre såna fånar är bara bra.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
CayLe skrev:
En lärare som jag hade i grunskolan påstog att om en person mötte sitt andra jag från ett parallellt universum så skulle dom båda upphöra att existera...

O shit.... satt o tänkte på det och fick som en uppenbarelse att det är en teori som nog stämmer... Då allting i parralella världar ter sig exakt likadant, kan inte båda se varandra från samma vinkel/samma förutsättningar... Men upphör båda att existera, eller går det helt enkelt inte att träffas? Hm... nu vet jag inte vad jag pratar om, men jag fick en kall kår när jag på nåt sett tyckte mig greppa vad din lärare sagt.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Troligen tar det aldrig slut.. men människan hjärna kan inte få en bild av det.. den är för enkelspårig!

däremot kan vi inte acceptera att det tar slut, för vad finns där!? en vägg?! vad finns bakom....

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...