Tänker ni på det storslagna?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
CayLe skrev:
En lärare som jag hade i grunskolan påstog att om en person mötte sitt andra jag från ett parallellt universum så skulle dom båda upphöra att existera...
Du kan berätta för denna lärare att han blivit hjärntvättad av sitt andra jag. Sicket pucko... Menar i med att det ÄR parallella universum, så kommer de helt enkelt aldrig se varandra.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
kajlyl skrev:
Människan hjärna kan inte få en bild av det.. den är för enkelspårig!

däremot kan vi inte acceptera att det tar slut, för vad finns där!? en vägg?! vad finns bakom....

Det kan jämföras med att en hund ska försöka laga en teve som är trasig.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
kajlyl skrev:
Troligen tar det aldrig slut.. men människan hjärna kan inte få en bild av det.. den är för enkelspårig!

däremot kan vi inte acceptera att det tar slut, för vad finns där!? en vägg?! vad finns bakom....

Rätt roligt... Vi kan varesig föreställa oss att det tar slut, helt plumt, eller att det fortsätter i all oändlighet... Finns det något mellanting? Loop-teorier finns ju... Som att när du nått ena sidan av universum, kommer du ut på andra sidan igen. Det borde ju vara något av dessa 3 som stämmer iaf. :)

edit: Rösta på tråden. Gav den en klar femma.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
CayLe skrev:
Hur funkar den 4'e dimensionen? Någon som har en teori?

Du menar som i 1d, 2d, 3d, sedan 4d? Jäkligt lustigt du tar upp det då jag idag pratade med en kompis om 4d. Vi kom inte på vad det nu skulle vara... Har läst något om det som hastigast. Fill me in på vad den fjärde dimentionen är! Eller teorier om det...

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Kay skrev:
Du menar som i 1d, 2d, 3d, sedan 4d? Jäkligt lustigt du tar upp det då jag idag pratade med en kompis om 4d. Vi kom inte på vad det nu skulle vara... Har läst något om det som hastigast. Fill me in på vad den fjärde dimentionen är! Eller teorier om det...

Den teorin jag hört är att man kan vara på flera ställen samtidigt, på nåt vänster. Sen om det stämmer eller inte förtäljer inte denna historien.

EDIT: Föresten, man kanske måste befinna sej i 4d för att kunna förstå sej på universums storlek?

Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
CayLe skrev:
Den teorin jag hört är att man kan vara på flera ställen samtidigt, på nåt vänster. Sen om det stämmer eller inte förtäljer inte denna historien.

Ja, stämmer på ett sätt om vad jag läst; att du kan se alla sidor på en kub samtidigt, och nej, utvikta kuber räknas inte. :D

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Hittade detta inlägget på Physics Forums angående tid. Denna killen verkar ha alla höns inne...
I think that time is strongly related with the events in one system.every event corespons to its own moment in time like this:
say one system is regulated with this law F=PS
F=force
P=presure
S=surface
the three (F,P,S) is legal event if it respects the law
say you start from (F1,P1,S1) and endup in (F2,P2,S2)
the vector (dF,dP,dS)
in (F1,P1,S1) is (P1*dS+S1*dP,dP,dS)
and
in (F2,P2,S2) is (-P2*dS-S2*dP,-dP,-dS)
if you want the shortest distance from event1 to event2 you have to set a plane thru event1, event2 parallel with the straith line from event1 to event2.so it has to be
F=a(P1*dS+S1*dP)-b(P2*dS+S2*dP)=ab*dP*dS and
P=(a-b)dP and
S=(a-b)dS or
a(dF,dP,dS)(1)-b(dF,dP,dS)(2)=(F,P,S)
(there are also other ways of finding the shortest legal trajectory)
now find b(a);
b1=-0.5(P1/dP)-0.5(S1/dS)-0.5*sqrt(sqr((P1/dP)+(S1/dS))-8a);
b2=-0.5(P1/dP)-0.5(S1/dS)+0.5*sqrt(sqr((P1/dP)+(S1/dS))-8a);
now you get:
b=f(a)
F=f1(a,P1,P2,S1,S2)
P=f2(a,P1,P2)
S=f3(a,S1,S2)
where a is pure number and it is the quantum of time.
assign seconds to a and you get dimension time.

NOW da>0 MEANS FORWARD IN TIME WHILE da<0 MEANS BACKWARD IN TIME.
da=0 means time is frozen/no changes.
you see my concept of time is slightly different from the common one.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Kay skrev:
Hittade detta inlägget på Physics Forums angående tid. Denna killen verkar ha alla höns inne...

På tal om tid, någon terori om vad som händer om man färdas snabbare än ljuset?

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Angående dimensioner... var det inte några forskare (eller kanske bara en och hans anhängare?) som svamlade om att det minsann fanns många dimensioner? Jag minns inte exakt hur många, men upp emot 10 iaf. och det hela hade med skuggor att göra. Typ att först har vi våra 3 "rumsliga" dimensioner + tiden som en dimension... Sen hade alla dessa dimensioner skuggor som räknades som egna dimensioner... Ja, förvirrande var det iaf.... och nu skall jag sova ;)

edt: stvfle

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
CayLe skrev:

Vi lever alla i vårt relativa universum, där konstanten av ljus är direkt relaterat till observatören.
Kom precis på en annan sak faktiskt... Innan big bang stod tiden still, altså fanns inget. Först efter smällen sattes allt i rörelse, även tid... Tid är altså en dynamisk faktor.

Last edited:

Coola Ola

Guest
CayLe skrev:

Enligt einsteins relativitetsteori så ska det väl vara fysiskt omöjligt att färdas snabbare eller lika snabbt som ljuset? Inte uppdaterad på nåt sätt men har för mig att det var så jag fick lära mig i skolan.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
CayLe skrev:
Skulle du färdas "snababre än ljuset" så skulle du bli en stor tjockis! Ljuset har sin maxfart, för att färdas snabbare måste du tillföra mer energin, energin omvandlas istället till massa eftersom man inte kan färdas snabbare än ljuset.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Santo skrev:
Den finns redan men vi kommer inte att kunna se den förrän vi lär oss att böja ljuset. :mattias
Vad menar du med att böja ljuset? Ljuset kan väl redan böjas? Ljuset måste inte gå rakt fram...det kan svänga utan att det studsar mot speglar eller dyl. Om du låter ljuset passera genom ett gitter så ser du hur ljuset böjs och bildar interferensmönster.

Ljuset har både vågors egenskaper och strålningsegenskaper. Ljus är knepigt, men intressant!

(alla känner väl till formeln e=mc^2 förutsatt att ljuset har en fast hastighet -konstant - och att denna hastighet är det snababste "något" kan färdas i, så visar ju detta att när du tillför energi "e" så måste massan "m" öka eftersom ljushastigheten "c" är konstant. Hur man visar att ljushastigheten är konstant vet jag inte, ännu... )

Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Att det skulle vara en vägg eller så lååååångt där borta är ju lika osannolikt som att det står en Mc Donnald's resturang placerad. Det skumma är ju att det finns så mycket materia. Det naturliga borde vara ett absolut oändligt tomrum med absolut ingenting. Då har ingen som inte finns inte skapat absoulut någonting. Steg-0 på något sätt. Nu är det ju så att det finns en jävla massa materia som relativt lätt kan omformas till det ena och det andra. Hur kan det bara finnas materia, gratis liksom?

Någon naturvetare från gymnasiet som vet svaret?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
[Akryl]*Amid skrev:
Angående dimensioner... var det inte några forskare (eller kanske bara en och hans anhängare?) som svamlade om att det minsann fanns många dimensioner? Jag minns inte exakt hur många, men upp emot 10 iaf. och det hela hade med skuggor att göra. Typ att först har vi våra 3 "rumsliga" dimensioner + tiden som en dimension... Sen hade alla dessa dimensioner skuggor som räknades som egna dimensioner... Ja, förvirrande var det iaf.... och nu skall jag sova ;)

edt: stvfle

Man måste ta till dom där 10 dimensionerna för att få strängteorin att gå ihop.
Jag har läst ett par mattekurser där vi räknade på saker i mångdimensionella rum, antalet dimensioner kan vara alla heltal mellan 0 och oändligheten.
Den matten säger dock inget om såna rum faktiskt existerar, dom går att tänka sig teoretiskt oavsett om dom finns eller inte.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Kay skrev:
Blickar upp mot himlen och försöker inse det enorma en naturens makt skapat. Avstånd som inte någon kan föreställa sig med sin vildaste fantasi... Tomrum som med all säkerhet döljer annat liv. Miljarders biljoner stjärnor och planeter i alla dess former och storlekar. Universum, ett storslaget kretslopp, som vi dessvärre under människans existens antagligen aldrig kommer få veta hur det fungerar, och varför det finns... En sak är säker iaf, och det är att vi är medvetna om våran egen existens och det fantastiska runt omkring oss... Att en sommardag ligga på en äng och blicka upp mot den svarta natthimlen ger mig nästan svindel... och en överväldigande känsla av hur liten man är, och hur fantastiskt allt egentligen är. Tar ni er tid att ibland titta på naturens under och försöka reflektera och filosofera över det enorma omkring oss, och våran existens? Tänk på det, och ta inget för givet i livet!

Kul att se att det är fler än jag som både åker hoj och röker hasch! :D

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...