Tänker ni på det storslagna?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
bergren, goa tankar där. Om allting har ett syfte, vad var då det syftet o har det ändrats? Men vad är existens egentligen? Vår hjärna reflekterar ju en viss verklighet. Vi har färger m.m, tänk er fladdermöss, de använder ju eko för att navigera sig frammåt. Deras uppfattning av allting är ju väldigt annorlunda. Dock har de samma materia att oroa sig för. Det som är varmt för dem är även varmt för oss.
Visst har vi ett medvetande, men detta medvetande är ju begränsat till våran omgivning. Trist... jag vill kunna flyga.

Tills vidare sitter ja på www.nasa.gov å hackar.

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Ingen har någonsin lyckats motbevisa att allt är determinerat. Och tror man inte på att medvetandet är mer än bara materia i vår hjärna blir tanken ännu svårare att greppa. Materia och energi följer fysikens lagar och ut det perspektivet är allting (inklusive våra tankar) kedjereaktioner på mikro- och nanonivå ungefär som ett gigantiskt urverk, eller dominospel om man så vill. Jag tror dock att medvetandet skenbart kan bryta mot de här lagarna. Visserligen tror jag att allting längs en tidslinje är determinerat, men också att våra val kan styra in oss på olika tidslinjer.

Problemet är att det du egentligen säger är att du tror inte på den fria viljan, men du tror att du har en fri vilja :hihi
Nåväl, för att stöka till lite i determinismen så har vi våra allra minsta gynnare till partiklar. Om inte jag missminner mig helt så antar de ett tillstånd då de observeras. Lite som Schrödingers katt. Om man nu antar att ramtiden är fylld av dessa partiklar så kan de ju inte anta ett tillstånd förrän någon/något iaktar dem. Detta skulle innebära att dessa partiklar, liksom framtiden befinner sig i ett sannolikhetsfält som inte antar ett läge förrän vi faktiskt är där. Detta skulle förmodligen sopa undan en hel del av determinismen.

Men jag är väl ute och simmar i grumligt vatten som vanligt :rolleyes:

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Swedie skrev:
bergren, goa tankar där. Om allting har ett syfte, vad var då det syftet o har det ändrats? Men vad är existens egentligen? Vår hjärna reflekterar ju en viss verklighet. Vi har färger m.m, tänk er fladdermöss, de använder ju eko för att navigera sig frammåt. Deras uppfattning av allting är ju väldigt annorlunda. Dock har de samma materia att oroa sig för. Det som är varmt för dem är även varmt för oss.
Visst har vi ett medvetande, men detta medvetande är ju begränsat till våran omgivning. Trist... jag vill kunna flyga.

Tills vidare sitter ja på www.nasa.gov å hackar.

Ytterligare ett problem Swedie. Hur kan du vara säker på att din omgivning överhuvudtaget existerar? Det enda som du egentligen kan vara säker på är att dina intryck av en omvärld existerar. Matrixvarning!
Du kan kanske ligga i en ljummen näringslösning och tro att du är whelie-kung.

Förresten så baseras inte determinism på att det finns en mening, snarare på alltets totala meningslöshet.

gladh

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
gladh skrev:
Ytterligare ett problem Swedie. Hur kan du vara säker på att din omgivning överhuvudtaget existerar? Det enda som du egentligen kan vara säker på är att dina intryck av en omvärld existerar. Matrixvarning!
Du kan kanske ligga i en ljummen näringslösning och tro att du är whelie-kung.

Förresten så baseras inte determinism på att det finns en mening, snarare på alltets totala meningslöshet.

gladh

Jag ligger hellre i en varm o go lösning o tror att allt detta händer som händer än att vakna till o se att jag är den enda som verkligen finns. Nää tack. Jag trivs bra som det är så pajja inte det nu.

Har ni inget annat o tänka på då alla fattar att det inte ligger till så att man ligger i spa o göttar sig åt sina falska intryck.... väx upp.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Mavve skrev:
Har ni inget annat o tänka på då alla fattar att det inte ligger till så att man ligger i spa o göttar sig åt sina falska intryck.... väx upp.

Det roliga Mavve är att du kan tro, men du kan inte veta :va

gladh

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
GSXR1100R skrev:
Det finns många som tror på ödet, jag tror på slumpen istället, att man själv kan påverka livets gång är ju logiskt.

Jag vet att rätt många tror på ödet, dvs. att vissa saker är förutbestämda.
Det tycker jag är väldigt konstigt att någon överhuvetaget kan tro, vem eller vad skulle ha bestämmt dessa saker och i vilket syfte?
Informationen om det som var förutbestämt att hända borde i så fall finnas lagrad nånstans i universum och den teoretiska möjligheten att leta rätt på denna information skulle då också finnas, man skulle alltså kunna leta rätt på den och åtminstånde delvis kunna förutse framtiden.
Det verkar ju helt orimligt.

Ingen har någonsin lyckats motbevisa att allt är determinerat. Och tror man inte på att medvetandet är mer än bara materia i vår hjärna blir tanken ännu svårare att greppa. Materia och energi följer fysikens lagar och ut det perspektivet är allting (inklusive våra tankar) kedjereaktioner på mikro- och nanonivå ungefär som ett gigantiskt urverk, eller dominospel om man så vill. Jag tror dock att medvetandet skenbart kan bryta mot de här lagarna. Visserligen tror jag att allting längs en tidslinje är determinerat, men också att våra val kan styra in oss på olika tidslinjer.

Det är ju troligen omöjligt att motbevisa, men det betyder ju inte att allt är determinerat.
Jag tror att hjärnan bara består av helt vanlig materia och att den inte är mer "magisk" än en dator, men den är ändå så avancerad att den ger sin ägare ett medvetande.
Att hjärnan består av materia som måste följa alla naturlagar som gäller för det övriga universumet betyder inte att alla tankar är kedjereaktioner från övriga universum, kaos existerar och saker som är helt oförutsägbara sker faktiskt.
Alltså kan en människas medvetande tänka unika och ej förutbestämda tankar.

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Här mitt i allting måste jag flika in med en liten berättelse jag tidigare ramlat över.

Två resande änglar kom till en rik familj för att övernatta.
Familjen var hänsynslös och de fick inte sova i ett gästrum.
Istället placerades de i ett rum i en kall källare. När de skulle
lägga sig såg den äldre ängeln ett hål i väggen och lagade det.

Då frågade den yngre ängeln varför hon lagade hålet. Hon svarade:
"Saker är inte alltid sådana som man tror."

Nästa natt övernattade de i fattigt hus. Snälla husvärden delade
sin middag med dem och de fick sova i deras sängar för att vila
sig ordentligt. När de vaknade nästa dag såg de husvärden och
hans fru gråtande. Deras enda ko låg döende på ängen.

Den yngre ängeln var verkligen arg och frågade den äldre hur hon
kunde tillåta att någonting sådant kunde hända. "Den elaka
husvärden hade allting och du hjälpte honom ändå. Trots att den
andre hade väldigt lite, delade han det med oss och du tillät att
hans enda ko dör". Den äldre ängeln svarade: "Saker är inte
alltid sådana som man tror." "När vi var i den kalla källaren såg
jag att det fanns guld i det hålet så jag lagade det för att han
inte skulle kunna hitta guldet, eftersom han var så girig. Förra
natten när vi sov i det fattiga huset kom dödens ängel för att
hämta husvärdens fru, så jag gav honom kon istället".

"Saker är inte alltid sådana som man tror". Någon gång händer det
saker som man är olycklig över. Tro att varje sådan händelse är
till din fördel. Med tiden kommer du att få veta...

Några människor kommer snabbt in i våra liv och snabbt försvinner
ur våra liv. Några människor blir våra vänner och stannar länge
ivåra liv.
De lämnar vackra spår i våra hjärtan. Vi blir aldrig mera som vi
varit, eftersom vi lärde känna en god vän!

Igår är historia. Imorgon är en gåta. Idag är en gåva och det är
därför den kallas present. Lev och njut i varje ögonblick! Ta den
lilla ängeln och var rädd om den. Han vaktar över dig.

Vi skulle också kunna börja diskutera Voltaire's ironiska bok Candide. Candide är en man som är en obotlig optimist. Allt han kan har han lärt sig från sin lärare och filosofen Dr. Pangloss. Doktorn anser att allt i världen är ordnat på bästa möjliga sätt, vilket Candide alltid har hållt med om, tills det att han kommer ut i världen. Han håller starkt på sin tro om att allt är ordnat på bästa möjliga sätt, men han upplever saker som får honom att ifrågasätta sin lärare. Krig, mord, våldtäkt, folk som misstror och hatar varandra.

Är allt i världen ordnat på bästa sätt? Man brukar kunna säga att "Det kan bara bli värre", stämmer det verkligen?

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Problemet är att det du egentligen säger är att du tror inte på den fria viljan, men du tror att du har en fri vilja :hihi
Nåväl, för att stöka till lite i determinismen så har vi våra allra minsta gynnare till partiklar. Om inte jag missminner mig helt så antar de ett tillstånd då de observeras. Lite som Schrödingers katt. Om man nu antar att ramtiden är fylld av dessa partiklar så kan de ju inte anta ett tillstånd förrän någon/något iaktar dem. Detta skulle innebära att dessa partiklar, liksom framtiden befinner sig i ett sannolikhetsfält som inte antar ett läge förrän vi faktiskt är där. Detta skulle förmodligen sopa undan en hel del av determinismen.

Men jag är väl ute och simmar i grumligt vatten som vanligt :rolleyes:

gladh
Exempel med katten tycker jag är intressant, fast jag håller inte med om att det hör hemma i den här diskussionen. Enligt kvantmekanikens lagar är den både död och levande samtidigt. Och vad ska man säga... allting är relativt, det finns inga 100-procentiga sanningar. Men det behöver inte betyda att vi inte kan ska modeller över verkligheten som fungerar skapligt.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Det roliga Mavve är att du kan tro, men du kan inte veta :va

gladh

Det roliga är egentligen att det finns folk som går runt o vil inbilla sig att vi är kontrollerade varelser som lever i inbillning.

Jag vet att det inte är så, för jag e klar i huvet - idag :tungan

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kentamannen skrev:
Här mitt i allting skulle vi också kunna börja diskutera Voltaire's ironiska bok Candide. Candide är en man som är en obotlig optimist. Allt han kan har han lärt sig från sin lärare och filosofen Dr. Pangloss. Doktorn anser att allt i världen är ordnat på bästa möjliga sätt, vilket Candide alltid har hållt med om, tills det att han kommer ut i världen. Han håller starkt på sin tro om att allt är ordnat på bästa möjliga sätt, men han upplever saker som får honom att ifrågasätta sin lärare. Krig, mord, våldtäkt, folk som misstror och hatar varandra.

Jepp och i slutändan blir han fatalist. Efter ett långt utlägg från Pangloss om vad bra allt är inordnat, för om inte allt det dåliga hänt Candide hade han inte kunnat stå här och njuta av citronerna och pecanötterna. Candid svarar då att "Briljant iaktaget, men låt oss nu odla vår trädgård". (fritt ur minnet)

gladh

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Exempel med katten tycker jag är intressant, fast jag håller inte med om att det hör hemma i den här diskussionen. Enligt kvantmekanikens lagar är den både död och levande samtidigt. Och vad ska man säga... allting är relativt, det finns inga 100-procentiga sanningar. Men det behöver inte betyda att vi inte kan ska modeller över verkligheten som fungerar skapligt.

Jag vet en sanning som är 100procentig och det är att jag är hungrig nu. Det är inget jag inbillar mig för jag har inte ätit frukost och vill jag tro at äsch, det är bara nåt jag inbillar mig så kommer jag dö om 3-4 dagar i svår svår svält.

Sen finns det en 100procentig sanning till, och det är att jag måste betala hyran nästa månad IGEN :skrämd asså efter alla dessa år så bara fortsätter just den räkningen att dimpa ner i brevlådan och det spelar ingen roll hur många gånger jag betalar den, den bara återkommer o återkommer o återkommer.
Du borde veta hur det är Martin ;)

Det är äkta berkymmer(om man nu vill kalla det så) man kna fundera över när man tex. ser ett par Gilles fotpinnar man så sjukt gärna vill ha men samtidigt ser den sjuka lappen där det står att man faktiskt måste betala för sitt uppehälle här - fortfarande efter 4 år :va javisst är världen sjuk :rolleyes:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Mavve skrev:
Sen finns det en 100procentig sanning till, och det är att jag måste betala hyran nästa månad IGEN :skrämd asså efter alla dessa år så bara fortsätter just den räkningen att dimpa ner i brevlådan och det spelar ingen roll hur många gånger jag betalar den, den bara återkommer o återkommer o återkommer.

För att snacka filosofi kan man säga att hyresbetalning är en Sisyfosuppgift.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Mavve skrev:
Jag vet en sanning som är 100procentig och det är att jag är hungrig nu.

Nej Mavve, det enda som är 100%igt är att du har ett känslointryck av att du är hungrig, inte att du faktiskt är hungrig.

gladh

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Micke_Lindstrom skrev:
Jag vet att rätt många tror på ödet, dvs. att vissa saker är förutbestämda.
Det tycker jag är väldigt konstigt att någon överhuvetaget kan tro, vem eller vad skulle ha bestämmt dessa saker och i vilket syfte?
Informationen om det som var förutbestämt att hända borde i så fall finnas lagrad nånstans i universum och den teoretiska möjligheten att leta rätt på denna information skulle då också finnas, man skulle alltså kunna leta rätt på den och åtminstånde delvis kunna förutse framtiden.
Det verkar ju helt orimligt.

Det är ju troligen omöjligt att motbevisa, men det betyder ju inte att allt är determinerat.
Jag tror att hjärnan bara består av helt vanlig materia och att den inte är mer "magisk" än en dator, men den är ändå så avancerad att den ger sin ägare ett medvetande.
Att hjärnan består av materia som måste följa alla naturlagar som gäller för det övriga universumet betyder inte att alla tankar är kedjereaktioner från övriga universum, kaos existerar och saker som är helt oförutsägbara sker faktiskt.
Alltså kan en människas medvetande tänka unika och ej förutbestämda tankar.
Nu tror jag inte nödvändigtvis på att framtiden har ett syfte, men det finns delvis belägg för att den är determinerad. Einsten visade redan för 100 år sen att tiden är relativ, att det i teorin torde kunna gå att färdas in i framtiden. Alltså finns den där redan, nuet är bara en illusion som vårt medvetande skapar. Dåtid, framtid, nu - vad är skillnaden sett med perspektiv?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Nej Mavve, det enda som är 100%igt är att du har ett känslointryck av att du är hungrig, inte att du faktiskt är hungrig.

gladh

Så du menar att jag äntligen äntligen slipper köpa all mat? :)

RULER :Bugar

Dör jag kommer jag o hemsöker dig :fatta!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Nu tror jag inte nödvändigtvis på att framtiden har ett syfte, men det finns delvis belägg för att den är determinerad. Einsten visade redan för 100 år sen att tiden är relativ, att det i teorin torde kunna gå att färdas in i framtiden. Alltså finns den där redan, nuet är bara en illusion som vårt medvetande skapar. Dåtid, framtid, nu - vad är skillnaden sett med perspektiv?

Nej, framtiden finns inte redan.

Denna dagen tex. blir vad du gör den till.

Som nu tex. jag satt här o ruttnade och helt plkötsligt ringer Galning o säger att det e piss på jobb o undrar om jag ska med ner till Lund. A visst.
Var det bestämt?
Jag kan ju säga att jag inte ska med o dra till gymet istället.

Det är mitt val o ingen annans.

Det är vi, människor som bestämmer - jag VET!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Jag vet en sanning som är 100procentig och det är att jag är hungrig nu. Det är inget jag inbillar mig för jag har inte ätit frukost och vill jag tro at äsch, det är bara nåt jag inbillar mig så kommer jag dö om 3-4 dagar i svår svår svält.

Det är äkta berkymmer(om man nu vill kalla det så) man kna fundera över när man tex. ser ett par Gilles fotpinnar man så sjukt gärna vill ha men samtidigt ser den sjuka lappen där det står att man faktiskt måste betala för sitt uppehälle här - fortfarande efter 4 år :va javisst är världen sjuk :rolleyes:
Din sinnesförnimmelse av hunger kan ge dig felaktiga signaler, det finns buggar även i människokroppen. Du vet inte om du kommer att få betala nästa räkning, jorden kan ha utplånats innan dess.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Micke_Lindstrom skrev:
Ja, men sånna resonemang är ju som sagt bara filosofiska spetsfundigheter.

Fast samtidigt är det förmågan till de "filosofiska spetsfundigheterna" som gör oss till just människor.

gladh

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...