Tänker ni på det storslagna?

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
gladh skrev:
Jepp och i slutändan blir han fatalist. Efter ett långt utlägg från Pangloss om vad bra allt är inordnat, för om inte allt det dåliga hänt Candide hade han inte kunnat stå här och njuta av citronerna och pecanötterna. Candid svarar då att "Briljant iaktaget, men låt oss nu odla vår trädgård". (fritt ur minnet)

Stämmer mycket bra det! Själv tycker jag att det var en mycket intressant bok, den tillförde mig en del. Slutet känns på något sätt rätt för just den här berättelsen, även fast det inte verkade bra.
Den vackra Kunigunda som Candide kämpat för, var nu en helt annan person och inte alls lika vacker. Men hon genomgick många saker, blev våldtagen, var sexslav för två män, på väg att gifta sig med en annan, såld som slav etc. Candide visste vad han ville ha, men frågan är vad han fick.
Kändes som att han inte direkt ville ha henne, utan att han nu kände sig tvungen till det efter allt blod, svett och tårar.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Din sinnesförnimmelse av hunger kan ge dig felaktiga signaler, det finns buggar även i människokroppen. Du vet inte om du kommer att få betala nästa räkning, jorden kan ha utplånats innan dess.

Nej, det kan den inte för jag ska softa på stranden i sommar och köra massa hoj, grilla på Friabad och hångla satan under solnedgångarna.

Jag ska supa mig så full att jag hamnar på sjukhus eller vaknar i sanden på stranden.
Jasg skall till SHfesten och jag skall dansa mig svettigast av alla med alla brudar spiknykter där.
Jag ska ta nytt bälte i min sport och jag skall bli klar med min tatuering i år.

Tror du att jorden går under finns det folk du kan prata med detta om :rolleyes:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
berggren_martin skrev:
Nu tror jag inte nödvändigtvis på att framtiden har ett syfte, men det finns delvis belägg för att den är determinerad. Einsten visade redan för 100 år sen att tiden är relativ, att det i teorin torde kunna gå att färdas in i framtiden. Alltså finns den där redan, nuet är bara en illusion som vårt medvetande skapar. Dåtid, framtid, nu - vad är skillnaden sett med perspektiv?

Relativitetsteorin säger att ju närmare ljusets hastighet man kommer ju långsammare går den lokala tiden.
Färdas man i ljusets hastighet står tiden stilla, och det går inte att färdas snabbare än ljuset.
Relativitetsteorin säger inget om att det går att färdas till framtiden.
Dessutom ökar ett föremåls massa när man färdas i hastigheter jämförbara med ljusets och blir oändligt stor när man färdas i ljusets hastighet, det skulle alltså krävas en oändligt stor kraft för att att accelerera upp ett föremål som har en massa i ljusets hastighet, därför kan bara masslösa partiklar färdas i ljusets hastighet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Nej, det kan den inte för jag ska softa på stranden i sommar och köra massa hoj, grilla på Friabad och hångla satan under solnedgångarna.
Om du kastar iväg en sten: är det då stenens slutmål som kommer att styra hur den studsar fram på marken? Ifall du svarar ja på den frågan så tror du inte bara på determinism, utan även på ett syfte.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
gladh skrev:
Fast samtidigt är det förmågan till de "filosofiska spetsfundigheterna" som gör oss till just människor.

gladh

Delvis kanske, jag föredrar vetenskap.
Dessutom är det en sak att diskutera t.ex determination som en intressant filosofi, en annan att påstå att det faktiskt kan ligga till så.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Om du kastar iväg en sten: är det då stenens slutmål som kommer att styra hur den studsar fram på marken? Ifall du svarar ja på den frågan så tror du inte bara på determinism, utan även på ett syfte.

Om jag kastar en sten kommer den träffa målet jag siktar på för jag e grym på att kasta sten.

Gör den inte det tar jag upp en ny och kastar igen.....

Välkommen till verkligheten. :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Micke_Lindstrom skrev:
Relativitetsteorin säger inget om att det går att färdas till framtiden.
Inte explicit kanske, men låt oss säga att du färdas nära ljusets hastighet och tiden närmast står still. När du kliver ut ur din farkost kommer omgivningen relaterat dig att ha färdats in i framtiden. Du har fått uppleva en massa tid som de har skippat över så att säga. Poängen är att tiden kan bänjas.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Micke_Lindstrom skrev:
Delvis kanske, jag föredrar vetenskap.
Dessutom är det en sak att diskutera t.ex determination som en intressant filosofi, en annan att påstå att det faktiskt kan ligga till så.

Kom bara inte och säg att det inte ligger nån filosofi bakom vetenskapen. Naturvetenskapen är ju i princip helt och hålet uppbyggd kring filosofi. Det är bara den data som man använder sig av som är "hårdvara". Hum och Sam forskningen ska vi inte ens nysta i.

gladh

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Inte explicit kanske, men låt oss säga att du färdas nära ljusets hastighet och tiden närmast står still. När du kliver ut ur din farkost kommer omgivningen relaterat dig att ha färdats in i framtiden. Du har fått uppleva en massa tid som de har skippat över så att säga. Poängen är att tiden kan bänjas.

Nej, för det finns inga färdmedel som maxar över ljusets hastighet.

Även om du blir en ljusstråle, hur ska du överskrida ljusets egen hastighet?

//ljushuvud

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Om jag kastar en sten kommer den träffa målet jag siktar på för jag e grym på att kasta sten.

Gör den inte det tar jag upp en ny och kastar igen.....

Välkommen till verkligheten. :tummenupp
Ok, du tror att du kan kontrollera ditt liv och världen runt omkring. Det är naturligtvis helt ok med ett sånt filosifkskt ställningstagande, men det är fortfarande bara en trosuppfattning.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
EDIT berggren: En sak till jag vet med 100% säkerhet är ju att min ultrahoj maxxar om din hoj any day :D

Det är viktigare än att nån vil bygga en tidsmaskin :rolleyes:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Ok, du tror att du kan kontrollera ditt liv och världen runt omkring. Det är naturligtvis helt ok med ett sånt filosifkskt ställningstagande, men det är fortfarande bara en trosuppfattning.

japp, men jag VET att jag inte ligger i en vuxenkuvös som e fylld med en pissljummen vätsa och några badkulor....

Kyler de ner vätskan om jag går ut utan tröja för att jag skall tro att det är kallt?
Är då en frys en konstigjord kyla som är ännu mer overklig än den utomhus? :freak

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
Nej, för det finns inga färdmedel som maxar över ljusets hastighet.

Även om du blir en ljusstråle, hur ska du överskrida ljusets egen hastighet?

//ljushuvud
Såna här diskussioner kommer inte så långt om man begränsar sig till vad som är praktiskt genomförbart och möjligt under dagens förutsättningar. Frågan är om det egentligen går att "bevisa" eller "motbevisa" någonting i de här sammanhangen genom experiment.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
berggren_martin skrev:

Det är i så fall omgivningen som fått extra tid.
Har man en farkost som kan färdas med en hastighet jämförbar med tiden och sticker ut kör med den i ett år för att sedan återvända till jorden så kan det ha gått 20 år där beroende på hur fort man färdades.

En intressant grej som handlar om hur Einstein började tänka ut relativitetsteorin:
Om man ser på en klocka så ser man ljuset som reflekteras mot den, färdas man i ljusets hastighet bort från klockan så kommer inte visarna att ändra sig eftersom man iaktar samma ljus hela tiden.
Det var med liknande tankeexpriment som han kom fram till stora delar av idéerna i sina teorier, plus att det krävdes extremt mycket beräkningar.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Mavve skrev:
Kyler de ner vätskan om jag går ut utan tröja för att jag skall tro att det är kallt?
Är då en frys en konstigjord kyla som är ännu mer overklig än den utomhus? :freak

Varför skulle vätskans betingelser behöva ändra på sig? Det räcker att man ger dig en signal om att det är kallt. En elektrisk impuls. Varför kyla vätskan när du ändå inte förnimmer den.

Detta är bara tankeexperiment, men förmågan att bolla med filosofiska experiment gör oss mer allerta inför verkligheten omkring oss.

gladh

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
japp, men jag VET att jag inte ligger i en vuxenkuvös som e fylld med en pissljummen vätsa och några badkulor....

Tror du krånglar till allt här. Det enda som i teorin skulle behövas för att simulera vår verklighet är genererandet av nervimpulser (dvs. om detta "matrixet" är en kopia av det som i så fall är "verkligheten", annars kanske vi inte har kroppar som är ubbyggda så här över huvud taget).

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
gladh skrev:
Kom bara inte och säg att det inte ligger nån filosofi bakom vetenskapen. Naturvetenskapen är ju i princip helt och hålet uppbyggd kring filosofi. Det är bara den data som man använder sig av som är "hårdvara". Hum och Sam forskningen ska vi inte ens nysta i.

gladh

Hum och Sam-forskning funkar ju inte på samma sätt som naturvetenskap.
Skillnaden på filosofi och naturvetenskap är att vetenskapen kräver verifierbarhet för att kalla en teori vetenskaplig, dom frågor som filosofin ängnar sig åt är till sin natur inte verifierbara och kommer därför aldrig att bli nåt annat än filosofi.
Intressant nog så verkar det som om delar av strängteorin aldrig kommer att kunna verifieras med praktiska experiment eller iaktagelser, därför vill delar av forskarvärlden att den ska kallas filosofi och inte vetenskap.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...