Tänkte trimma XT125X

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
Tja, tänkte se om ja kan få iaf lite mer kräm ur XTn :)

Procykle.us har en trim-CDI till TTR125 (samma motor) och jag undrar om den funkar bra till min XT? Står att den ska ge 1000 mer RPM, bättre effektkurva och bättre gasrespons.

Tänkte dessutom panga på en större förgasare då ja läst att den har 16,5mm org (låter ju skitlitet :5sure), blir 28mm för stort? Vill ha så mkt effekt ja kan men ofc får den ju inte dra 4l/mil :p, fast lite mer går ju bra, smakar det så kostar det ;)

Tänkte köra med trimkam, konfilter och kanske lättat svänghjul också ifall det spelar nån roll :)

Går det att gissa hur effekten kommer bli och vilken toppfart jag kommer få? :)

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
snälla lilla moppefjun, man skaffar inte en xt om man vill ha "kräm".

1. alla de där trimmen du nämner kommer kanske göra en markant skilnad men för dom pengarna kan du få en betydligt roligare 2-taktare som blir med andra ord mek-fri.

2. Får du den att dra 4 liter milen så borde du börja fundera på att syssla med något annat får då kan knappast något stämma.

3. du ska vara glad om du kommer upp i 15 hk och toppfarten hade tydligen ingen betydelse.

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
snälla lilla moppefjun, man skaffar inte en xt om man vill ha "kräm".

1. alla de där trimmen du nämner kommer kanske göra en markant skilnad men för dom pengarna kan du få en betydligt roligare 2-taktare som blir med andra ord mek-fri.

2. Får du den att dra 4 liter milen så borde du börja fundera på att syssla med något annat får då kan knappast något stämma.

3. du ska vara glad om du kommer upp i 15 hk och toppfarten hade tydligen ingen betydelse.
Visst, ja kanske bara hållt på med moppe innan men vafan man måste väl börja nånstans lr hur? Köpte XTn för ja tyckte den va snygg/skön och ja tyckte den dög men nu vill ja se om ja kan få lite mer.

1. men nu vill jag inte byta ut XTn och jag vet att det inte blir stor skillnad men lite blire väl ändå.

2. Ofc kan ja inte få den dra 4 liter milen men ja mena ju att ja inte ville ha så stor förgasare att bensinen i princip bara rann rätt igenom ...

3. och varför skulle inte toppen ha någon betydelse?

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
CDIn tror jag inte ett piss på, men det är jag. :p
Problemet brukar inte vara att varvet är begränsat utan att effekten slutar komma efter ett visst rpm.

Alla som trimmat 4t 125or som jag snackat med har sagt att det kostat mycket mer än det smakar...
Som kvisten säger tycker jag du ska byta hoj om du vill ha mer kräm, billigare och enklare

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
CDIn tror jag inte ett piss på, men det är jag. :p
Problemet brukar inte vara att varvet är begränsat utan att effekten slutar komma efter ett visst rpm.

Alla som trimmat 4t 125or som jag snackat med har sagt att det kostat mycket mer än det smakar...
Som kvisten säger tycker jag du ska byta hoj om du vill ha mer kräm, billigare och enklare

Ok, blir nog att köpa en 2takt också, har ju lite pengar nu när ja sålt av mopparna, crossen å fyrhjulingen.

Blir det stor skillnad om man lättar svänghjulet? Känns som att det lär bli det eftersom man tar bort ganska mycket, det är ju för tungt medvetet för att göra den lättare att köra.
flywheels_tb.jpg

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ok, blir nog att köpa en 2takt också, har ju lite pengar nu när ja sålt av mopparna, crossen å fyrhjulingen.

Blir det stor skillnad om man lättar svänghjulet? Känns som att det lär bli det eftersom man tar bort ganska mycket, det är ju för tungt medvetet för att göra den lättare att köra.
flywheels_tb.jpg
Det ökar ju inte direkt effekten, gasresponsen påverkas visserligen.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
de är en helt värdelös motor att trimma, de är bara att konstatera ;)

Men ska du göra nåt, byt då kammen... Kör hotcam från procycle o testa, köp inte bbr för den suger... Ja ska köpa en hotcam när ja får lite deg i fickan o se om den gör någon skillnad ;)

cdi:boxen är somsagt ganska värdelös så länge du inte har annat mos på... Men får du den att varva ur dom varv den har så kan cdi:n kanske hjälpa. Grejen med den cdi:n är att varvstoppet är 100 varv högre, den "ger" inte högre varv... Original stryper på 10.000.

28 mm är med stor sannolikhet för stort, nöj dig med den förgasaren du har så länge du inte portar toppen. Originalförgasaren är en 26mm ( ful ) mikuni. 16,5 lär de inte va iaf :p.

Sätt på en slipon dämpare så blir de lite mer drag iaf ;)

Svänghjulet är väldigt tungt original ja, så de kan vara en möjlighet. Som tidigare sagt så ger de ingen direkt effekt men motorn blir lite mer livlig. Sitter en balansaxel också och den ska tydligen göra lite motstånd, ja ska ge mig på den när ja får tid :D

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
de är en helt värdelös motor att trimma, de är bara att konstatera ;)

Men ska du göra nåt, byt då kammen... Kör hotcam från procycle o testa, köp inte bbr för den suger... Ja ska köpa en hotcam när ja får lite deg i fickan o se om den gör någon skillnad ;)

cdi:boxen är somsagt ganska värdelös så länge du inte har annat mos på... Men får du den att varva ur dom varv den har så kan cdi:n kanske hjälpa. Grejen med den cdi:n är att varvstoppet är 100 varv högre, den "ger" inte högre varv... Original stryper på 10.000.

28 mm är med stor sannolikhet för stort, nöj dig med den förgasaren du har så länge du inte portar toppen. Originalförgasaren är en 26mm ( ful ) mikuni. 16,5 lär de inte va iaf :p.

Sätt på en slipon dämpare så blir de lite mer drag iaf ;)

Svänghjulet är väldigt tungt original ja, så de kan vara en möjlighet. Som tidigare sagt så ger de ingen direkt effekt men motorn blir lite mer livlig. Sitter en balansaxel också och den ska tydligen göra lite motstånd, ja ska ge mig på den när ja får tid :D
Ok, väntar å ser va du tycker om kammen ;)
Slipon dämpare har ja och den blir skitnice då :) dock sitter den inte på atm pga besiktning på torsdag.
Kommer iaf sätta på konfilter men det är mest för ljudet :yoparty

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ok, väntar å ser va du tycker om kammen ;)
Slipon dämpare har ja och den blir skitnice då :) dock sitter den inte på atm pga besiktning på torsdag.
Kommer iaf sätta på konfilter men det är mest för ljudet :yoparty

Det hade nog inte vart några problem med slipon. Den överstigger knappast ljudkraven om du inte har rivit ut dämpningen. De får inte varva mer än ett visst varv under testet och jag har för mig att de låg på två tredjedelar av motorvarvet.

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Det hade nog inte vart några problem med slipon. Den överstigger knappast ljudkraven om du inte har rivit ut dämpningen. De får inte varva mer än ett visst varv under testet och jag har för mig att de låg på två tredjedelar av motorvarvet.

Mjo fast den låter verkligen som ett riktigt monster med sliponen :yoparty
å ja ville inte ta risken så ja smacka på orgdämparn, tar ju ändå bara 10min å byta :)

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Fattar inte varför alla säger byt hoj?
Om han vill trimma låt han trimma. Om inte annat så är det väl kul att lära sig annat än tvåtaktsmotorer.

Skulle själv hellre köra en trimmad 125 4-takt än en standard 125 2-takt

niceemil

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
biltema cykel
Det ökar ju inte direkt effekten, gasresponsen påverkas visserligen.

hejsan mitt namn är emil och tyvär är jag inmejslad i sporten folkrace, nu är det ganska vanligt där att man just sätter upp svänghjulet i en svarv för att få lite liv i motorn, men du får tänka på att eftersom du får bättre gasrespons med mindre massa att snurra runt så får du även sämre vrid när du tex åker i uppförsbackar och liknande, så tänk dej för att du som redan har en allmänt slö hoj kanske ska upp för dom där jätte bamse backarna utan att behöva sitta och peta växlar :)

om inte annat så köp en dremel från biltema och fina till kanalerna sedan låter du någon med svarv och fräs köra upp ventilsäterna lite och så köper du nya ventiler och en kam med så mycket öppningstider som möjligt (gärna en duration på över 300 grader) sedan en extern el-driven oljepump och vips har du en fräck motor som är som gjord för en liten daihatsu eller passat diesel aggregat :yoparty då blir du nog coolast i staden :)

/emil

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Fattar inte varför alla säger byt hoj?
Om han vill trimma låt han trimma. Om inte annat så är det väl kul att lära sig annat än tvåtaktsmotorer.

Skulle själv hellre köra en trimmad 125 4-takt än en standard 125 2-takt
:tummenupp äntligen nån som fattar :p:)
hejsan mitt namn är emil och tyvär är jag inmejslad i sporten folkrace, nu är det ganska vanligt där att man just sätter upp svänghjulet i en svarv för att få lite liv i motorn, men du får tänka på att eftersom du får bättre gasrespons med mindre massa att snurra runt så får du även sämre vrid när du tex åker i uppförsbackar och liknande, så tänk dej för att du som redan har en allmänt slö hoj kanske ska upp för dom där jätte bamse backarna utan att behöva sitta och peta växlar :)

om inte annat så köp en dremel från biltema och fina till kanalerna sedan låter du någon med svarv och fräs köra upp ventilsäterna lite och så köper du nya ventiler och en kam med så mycket öppningstider som möjligt (gärna en duration på över 300 grader) sedan en extern el-driven oljepump och vips har du en fräck motor som är som gjord för en liten daihatsu eller passat diesel aggregat :yoparty då blir du nog coolast i staden :)

/emil
Låtsasfarsan har både svarv, dremel å allt annat man kan tänka sig å va ja vet är han rätt så duktig på att använda dom så kanske kan göra som du säger :) Fanns ju riktigt mycket man kunde göra, dock förstår jag inte varför jag ska ha extern oljepump, är det bara för att smörja extra nu när det e mer effekt eller hjälper den effekten också? :)

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
:tummenupp äntligen nån som fattar :p:)

Låtsasfarsan har både svarv, dremel å allt annat man kan tänka sig å va ja vet är han rätt så duktig på att använda dom så kanske kan göra som du säger :) Fanns ju riktigt mycket man kunde göra, dock förstår jag inte varför jag ska ha extern oljepump, är det bara för att smörja extra nu när det e mer effekt eller hjälper den effekten också? :)

Notera att han pratar om turbo ;)

Jag tycker att du ska byta hoj för det är billigare och jag har inte läst om någon som direkt varit nöjd med pris till effekt-förhållandet när dom trimmat 125cc 4t.

niceemil

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
biltema cykel
nja lite ironi fanns nog :gnissla

men jag håller med någon som skrev att
lått grabben lära sig av sina misstag, vill han slänga
ut hela månadspengen på något som är iprincip
dömt i förväg får han väl det :) finns ju faktis
en liten möjlighet att han lyckas och köper ett
aggregat och räknar ut en schysst grenrör osv
sen kan han få nyttiga kunskaper tills han fyller bil
och ska göra riktiga grejor :)

/emil

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
håller med igge.

har haft flera polare som blivit besvikna för de "kastat" bort pengarna på att trimma 4-takts 125 utan några större förändringar.
köp en 2 taktare ist för pengarna, så j*vla mkt roligare.

men visst vill du trimmade den så gör de men du har ju bara dig själv att skylla när du sen biter i det sura äpplet^^

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man nu ska trimma en dylik hoj så tror jag att det mest prisvärda är att plana toppen ngt. Mirafräsa sätena och snygga till kanalerna (förutsatt att man kan få ett bra pris på portning och sätesjobb helst från ngn bekant).

Sedan byta ut ljuddämpare mot en fullflödes samt öppna upp originalluftburkens uppströms filterelementet och ev en ngt större förgasare, men inte för stor.

Sedan bestycka motorn i bänk.

Att hålla på och byta till rejskammar och dito hårdade fjädrar etc blir nog inte vidare prisvärt och det blir lätt till priset av en svårkörd motor.

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Köp en gammal mtx, dtr eller ts i stället, släng på 180cc, större förgasare och se vad som händer. Lovar att den kommer o rasta xt n vilken dag som helst, på asfalt eller i skogen.

Att du får loss cyklarna för runt 5 papp gör ju inte ont, att sen trim kostar ungefär lika mkt kan det vara värt, eftersom det skulle vara jämförbart med vad din kam eller cdi skulle kostat.

Ha xt n som finhoj, o kör skiten ur ett tvåtaktsas i stället.

När du sen tröttnat på 2 taktaren så säljer du den billigt till mig så jag har en vinterleksak. ;)

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Köp en gammal mtx, dtr eller ts i stället, släng på 180cc, större förgasare och se vad som händer. Lovar att den kommer o rasta xt n vilken dag som helst, på asfalt eller i skogen.

Att du får loss cyklarna för runt 5 papp gör ju inte ont, att sen trim kostar ungefär lika mkt kan det vara värt, eftersom det skulle vara jämförbart med vad din kam eller cdi skulle kostat.

Ha xt n som finhoj, o kör skiten ur ett tvåtaktsas i stället.

När du sen tröttnat på 2 taktaren så säljer du den billigt till mig så jag har en vinterleksak. ;)

Mm ja har också tänkt på det, dock visste ja inte att man får dom för ca 5000 :)
Annars hade ja tittat lite på en Cagiva Mito för 15.000 som behöver ny packing i topplocket och en titt på elsystemet då dödarn inte funkar.

Edit: kanske den här? http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_Dt_125_CC_21901362.htm?ca=9&w=3 å trimma upp lite å sen bara köra konfilter (för ljudet), annan dämpare (har redan) och lättat svänghjul på XTn? :) Kommer den ta XTn med bara rör? 170cc kostade fan £513.31 :eek:

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...