Tänkte trimma XT125X

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Skulle en högkompskolv, Hotcams kam, 26mm förgasare, konfilter och kanske ett Arrow helsystem göra att man kan åka på E18 utan att bilda köer? :)
Ligger ju å pressar i ca 90-95 (100-105 på mätaren) som det är nu å då är den omdrevad för axx (av ägaren innan)* och annan slutdämpare.

*Fick med originaldrevet också men det vore ju nice om man kunde behålla axxet :tummenupp

Plana toppen istället för att köpa en högkompskolv. Visst skulle det göra skillnad men inte mycket. Ett par hk knappt, tror inte du kommer upp i 15.
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Med en högkompskolv så höjer du kompen, genom att plana toppen så höjer du också kompen. Blir mycket billigare, du känner säkert någons kompis kusins farsa som kan göra det gratis, ingen svår operation.
 

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
Med en högkompskolv så höjer du kompen, genom att plana toppen så höjer du också kompen. Blir mycket billigare, du känner säkert någons kompis kusins farsa som kan göra det gratis, ingen svår operation.

Ok, hur gör man det? (fuckofråga jag vet men har inte gjort förr :))
Morsans kille har en fet verkstad med alla möjliga maskiner då han håller på mkt med traktorer, grävmaskiner osv
och polarens farsa är bilmekaniker med verkstaden hemma på gården så annars kan ja åka dit :)
 
Last edited:

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Ok, hur gör man det? (fuckofråga jag vet men har inte gjort förr :))
Morsans kille har en fet verkstad med alla möjliga maskiner då han håller på mkt med traktorer, grävmaskiner osv
och polarens farsa är bilmekaniker med verkstaden hemma på gården så annars kan ja åka dit :)

http://www.roadster.se/portning.html

Här står det mesta om effektökning, är egentligen för bilar.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
En gammal cb 125 t från 80 talet har ju 17 hk så potentialen finns.

jo men det är för att då hade man inga krav på strypningar och massa avgaskrav och liknande, dagens tillverkare lägger inte ner energi på att få ut mer. Men jag tror inte din cb har 17 hk längre om du inte har gjort något med den.

Men du, hur går det med projektet? Har varken hört eller sett något
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
jo men det är för att då hade man inga krav på strypningar och massa avgaskrav och liknande, dagens tillverkare lägger inte ner energi på att få ut mer. Men jag tror inte din cb har 17 hk längre om du inte har gjort något med den.

Men du, hur går det med projektet? Har varken hört eller sett något

Kolla caferacer/streettråden, ganska långt bak. Ganska dålig respons, släng in en kommentar!

Men jag tror inte din cb har 17 hk längre om du inte har gjort något med den.


Jag har köpt en cb till som reservdelshoj, motorn har bara gått 1300 mil! Går som en klocka, 130 km/h. Ska trimma den sen så man kan hänga med polarnas 2 taktare :)
 
Last edited:

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Inte plana toppen och kolv då? :wiggle

Jag tror inte man ska satsa på färdig trim från USA och andra länder utan att lämna in grejjorna till en mekansik verkstad och få ventilsätena frästa, toppen planad och portad m.m, tror även det blir billigare.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jag tror inte man ska satsa på färdig trim från USA och andra länder utan att lämna in grejjorna till en mekansik verkstad och få ventilsätena frästa, toppen planad och portad m.m, tror även det blir billigare.

äh! vem har sakt något om delar från usa? :rolleyes:
Verkstadsjobb kostar en del de med men då kan ju hoppas på att de blir ordentligt. :tummenupp
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
äh! vem har sakt något om delar från usa? :rolleyes:
Verkstadsjobb kostar en del de med men då kan ju hoppas på att de blir ordentligt. :tummenupp

Hittat en verkstad som tog 2600 för en portning av en 2cyl 2ventil cylle och då ingick fräsning av ventilsäte! Tror det blir dyrt att köpa hotcams m.m som ger ganska lite.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Skulle en högkompskolv, Hotcams kam, 26mm förgasare, konfilter och kanske ett Arrow helsystem göra att man kan åka på E18 utan att bilda köer? :)
Ligger ju å pressar i ca 90-95 (100-105 på mätaren) som det är nu å då är den omdrevad för axx (av ägaren innan)* och annan slutdämpare.

*Fick med originaldrevet också men det vore ju nice om man kunde behålla axxet :tummenupp

Och snälla, lägg ner med alla j*vla "4-takt suger, sälj skiten å köp 2-takt!"-kommentarer... :fatta!
Vill jag lägga ner 50.000 å tjäna 15km/h så låt mig göra det! :arsele

Allt beror på hur kammen beter sig, jag är enormt spänd på att få veta hur den är :D

Min senda med 150cc o allt går förjävligt, inte en km fortare än original, men ja hoppas verkligen att de beror på bbr:kammen ja har i, som enligt rykte ska ha samma form som originalkammen... Stämmer de så borde hotcamen vara ett steg framåt om inte den ä fusk också :näsblod
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hittat en verkstad som tog 2600 för en portning av en 2cyl 2ventil cylle och då ingick fräsning av ventilsäte! Tror det blir dyrt att köpa hotcams m.m som ger ganska lite.

okej, det är ju inte så farligt, tar de tvåtaktare också så kan du gjärna lägga upp lite mer information om firman eftersom grabben som skulle göra det åt mig inte dök upp i sommar :tummenupp
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
okej, det är ju inte så farligt, tar de tvåtaktare också så kan du gjärna lägga upp lite mer information om firman eftersom grabben som skulle göra det åt mig inte dök upp i sommar :tummenupp

Topplocksverkstan i lund, de tar tvåtakt. De lär ha en zundapp på 19 bkh! Vet dock inte vad det kommer att kosta.. Är det inte redan tillräckligt med power i en crm? :lol
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
FÖr er som vill ha portad fyrtakt: Boost3 här på forumet är grym!! Han portade min topp för 1000 kr och jag är mkt nöjd helt klart ;)
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Topplocksverkstan i lund, de tar tvåtakt. De lär ha en zundapp på 19 bkh! Vet dock inte vad det kommer att kosta.. Är det inte redan tillräckligt med power i en crm? :lol

jodå, den drar iväg rätt bra, men man tackar ju inte nej till en liten knuff till utan att behöva byta upp till större cylinder :tummenupp
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
FÖr er som vill ha portad fyrtakt: Boost3 här på forumet är grym!! Han portade min topp för 1000 kr och jag är mkt nöjd helt klart ;)

om det överhuvudtaget ska bli någon mer effekt så måste toppen portas, även min topp är portad av boost3, tror inte det är många som kmr lyckas så bra som honom, riktigt prisvärt också:tummenupp

en verkstad kommer oftast endast göra kanalerna lite bredare, men det som även måste göras är att plasta igen delar av kanalerna som är effektsänkande
 

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
Är det samma tumregel som för moppe att man går upp ca 10 storlekar i munstycke när man monterar konfilter?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Är det samma tumregel som för moppe att man går upp ca 10 storlekar i munstycke när man monterar konfilter?

nja de får du nog prova dig fram, det är ju olika från maskin till maskin hur stor procentskilnad med luft den får. alternativt så frågar du bara efter vilken storlek som brukar funka bra eftersom att de är flera i denna tråd som har bytt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top