Tänkte trimma XT125X

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Turbo :D

Att bara trycka dit en turbo borde man ju kunna göra ganska billigt? Ett aggregat kan man ju ta från lämplig bil på skroten... Sen kirra en kopparpackning till toppen om man nu vill ladda på lite, lite rör, oljepump, och lite pul med svetsen så är de ju klart.... De borde man ju klara under 5000 eller mindre :p

Ska man få riktig fart på en fyrtakt billigt så är nog turbo enda alternativet :yoparty

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
Turbo :D

Att bara trycka dit en turbo borde man ju kunna göra ganska billigt? Ett aggregat kan man ju ta från lämplig bil på skroten... Sen kirra en kopparpackning till toppen om man nu vill ladda på lite, lite rör, oljepump, och lite pul med svetsen så är de ju klart.... De borde man ju klara under 5000 eller mindre :p

Ska man få riktig fart på en fyrtakt billigt så är nog turbo enda alternativet :yoparty

hehe vore ju djävulskt fränt med turbo :yoparty men det låter som om det är lite lagom avancerat :p

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
hehe vore ju djävulskt fränt med turbo :yoparty men det låter som om det är lite lagom avancerat :p

hittar du en såpass liten turbo så du kan få ett skyst laddtryck och får de å funka så skulle du nog kunna få ut mer. jag kommer applådera om du lyckas för då är du nog ensam om att gått hela vägen på länge i 125 forumet. :tummenupp

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
hittar du en såpass liten turbo så du kan få ett skyst laddtryck och får de å funka så skulle du nog kunna få ut mer. jag kommer applådera om du lyckas för då är du nog ensam om att gått hela vägen på länge i 125 forumet. :tummenupp

vet en snubbe som har en turbo till 50-70cc (säger han iaf) till salu, kan den funka?
vad är det man behöver göra? har fått för mig att det är skitsvårt att fixa

Edit: här finns en turbo till fiddy mm http://www.blocket.se/gavleborg/Turbokit_till_Fiddy_20977988.htm

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Det där är ingen riktig turbo :näsblod

Precis, det där är en fläkt och den gör ingen stor skilnaden. ifs en liten skilnad och den är ungefär samma skilnaden som att köra med eller utan luftfilter.

Sen att de där fläktarna kostar 250 spänn att beställa från thailand och han säljer den för 1200 kan man ju snacka om att gå vinnst om någon är dum nog och köper den :yoparty

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Trim CDI passar EJ!!!! endast till ttr... finns ändå ingen effekt att hämta över 10krpm:tummenupp

original förgasare är WM20SS dvs en mikuni på 20 mm

om den ska bytas ut till större bör toppen portas då kanalerna är till för 20mm. Sen bör den även spacklas igen med JB weld då den är gjuten med 70-tals teknik vilket inte är optimalt... inte helt fel att polera förbränningsrum och utblås heller...

precis beställt hotcams kammen och högkomps. kolv, får se vad det ger / hoppas man slipper tull...

kan avslöja att det låter rätt trevligt med arrow helsystem, KN filter och 26mm flatslide förgasare :fyllisar

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vilken gammal 2takt som helst lär dra din xt, tom en gammal rd från tidigt 80tal.

niceemil

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Hoj
biltema cykel
jag håller med jörgen, du kan ju göra allt lätt, men varför liksom... du verkar lagom galen och tydligen massa pengar över så då ska du skita i bluff prylar som en fläktar och ist satsa på riktiga grejor...

jag har för ett halvår sedan byggt en fiddy med turbo från en s80 dubbelturbo och den vägde en på 2,2 kg med kompressor och avgashus... med andra ord jätte liten, sen gjordes allt redo med grejor från gården och det funka med lagret i turbon höll inte pga allt för dålig smörjning av oljepumpen :huvet

men annars ska ett lämpligt aggregat från japansk diesel kunna fungera, men det är mycket jobb stora chanser att du inte kommer ladda mycket och mycket stora chanser att något går fel och ny motorn kanske blir att köpa :näsblod

men vore kul att se ;)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Ja vet själv ett par fina killar som tog en turbo från en volkswagen buss på skroten ( tror de va en diesel ).

De funka rikigt bra, den blev som en effektrörsmoppe, den drog upp på bakhjulet är laddet kom :p

Och håller en kina-fiddy så håller våra yamaha-motorer ;)

Förresten: Till smörjningen för turbon är de nog bäst att investera i en rejäl extern pump. Dels så kommer de nog att ge bättre tryck och då slipper man borra i motorn o jäklas ;)

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Ja vet själv ett par fina killar som tog en turbo från en volkswagen buss på skroten ( tror de va en diesel ).

De funka rikigt bra, den blev som en effektrörsmoppe, den drog upp på bakhjulet är laddet kom :p

Om det är en sån gammal Ww så är de en liten bensin-boxerfyra på 1300cc alternativt 1400cc orginal. Är ingen dunder varv i den motorn så de funkar nog perfekt med en turbo från en sån.

En fiddy bör göra bakhjul med bara gas orginal på de 3 första växlarna, de gör min 110cc iaf som är någon okänd kina modell.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Trim CDI passar EJ!!!! endast till ttr... finns ändå ingen effekt att hämta över 10krpm:tummenupp

original förgasare är WM20SS dvs en mikuni på 20 mm

om den ska bytas ut till större bör toppen portas då kanalerna är till för 20mm. Sen bör den även spacklas igen med JB weld då den är gjuten med 70-tals teknik vilket inte är optimalt... inte helt fel att polera förbränningsrum och utblås heller...

precis beställt hotcams kammen och högkomps. kolv, får se vad det ger / hoppas man slipper tull...

kan avslöja att det låter rätt trevligt med arrow helsystem, KN filter och 26mm flatslide förgasare :fyllisar

Lova att du hör av dig o säger hur de gick då! :p Ja vill veta hur hotcamen beter sig :rolleyes:

Fifan blir skitsugen på att sätta turbo på min :p

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
behöver man bestycka om förgasaren när man byter rör på 4takt?
På 2takt är det ju asviktigt men har aldrig hållt på med 4takt förut :)

Har Yamaha Center munstycken till orgförgasaren?

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
behöver man bestycka om förgasaren när man byter rör på 4takt?
På 2takt är det ju asviktigt men har aldrig hållt på med 4takt förut :)

Har Yamaha Center munstycken till orgförgasaren?

du kan nog byta upp en aning i huvudmunstycke, sitter i 115 original, så kanske 118? mitt stift var alltid vitt när den var helt original:)

Skit i å köpa original munstycken... skaffa från närmaste åf, moppefuckobutik, etc...:)
Nu har min hotcams kam kommit:yoparty

berättar ikväll hur den funkar:tummenupp

skaffade högkomps kolv samtidigt så den ska ju köras in lite först, får ta en rejäl sväng:)

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
du kan nog byta upp en aning i huvudmunstycke, sitter i 115 original, så kanske 118? mitt stift var alltid vitt när den var helt original:)

Skit i å köpa original munstycken... skaffa från närmaste åf, moppefuckobutik, etc...:)
Nu har min hotcams kam kommit:yoparty

berättar ikväll hur den funkar:tummenupp

skaffade högkomps kolv samtidigt så den ska ju köras in lite först, får ta en rejäl sväng:)

Ok men vilka munstycken passar då? :p finns ju skitmånga, Gurtner, PWK, Dellorto osv

Väntar ivrigt på hur det gick med kolven å hotcamen :tummenupp

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
En gammal cb 125 t från 80 talet har ju 17 hk så potentialen finns.

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Skulle en högkompskolv, Hotcams kam, 26mm förgasare, konfilter och kanske ett Arrow helsystem göra att man kan åka på E18 utan att bilda köer? :)
Ligger ju å pressar i ca 90-95 (100-105 på mätaren) som det är nu å då är den omdrevad för axx (av ägaren innan)* och annan slutdämpare.

*Fick med originaldrevet också men det vore ju nice om man kunde behålla axxet :tummenupp

Och snälla, lägg ner med alla j*vla "4-takt suger, sälj skiten å köp 2-takt!"-kommentarer... :fatta!
Vill jag lägga ner 50.000 å tjäna 15km/h så låt mig göra det! :arsele

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...