Täta läckander rör?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har kopplat om rören under diskhon och bytt till lite nya, fräshare delar samt kopplat in diskmaskinen. Har tätat enligt konstens alla regler och dragit åt så det smakar skit i munn men nå fan läcker det ändå:mad:

Hur får man tätt på skiten?!?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Du kanske har dragit dom för hårt. Man ska inte dra för kung och fosterland, bara så att dom lixom sitter.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Du ska ha stödhylsor om du använder glödgade rör eller prisol(som eg. är glödgade rör). Har du det? Dra inte åt som fan, dra åt tills det är tätt, det räcker.

//spenk

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jupp, de är det enda som inte läcker... Varmvattnet fick Jag tätt så gott som på ballofixen men varenda gänga på kallvattnet pinkar:mad:
Förr använde man linfibrer i gängorna för att få det tätt. Kan kanske vara nåt att testa.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Nej nej nej, är det en konisk tätning så ska konan täta, inte gängorna!

//spenk

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Du kanske har dragit dom för hårt. Man ska inte dra för kung och fosterland, bara så att dom lixom sitter.

Njae man måste dra åt ganska hårt. det är inga gängor man drar sönder i första taget och det är ett jevvla tryck på vattnet här.

Förr använde man linfibrer i gängorna för att få det tätt. Kan kanske vara nåt att testa.

Jo Jag har kört gängtejp men funderat på lin och linpasta fast det är lite knepigare om man inte har gjort det så mycket. Gjorde så på den förra lägenheten men där var det gubbprostata-tryck i ledningarna så det var inga probbs.

Nej nej nej, är det en konisk tätning så ska konan täta, inte gängorna!

//spenk

sådan är det bara på två st och dom är täta. rästen är gängpiss.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
rev bort allt igen och har gått lös med tejpen! Nu verkar det hålla tätt!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
man ska inte behöva ha tejp på klämringar!! Jag har aldrig använt gängtejp tror jag.. Det är jävulens påfund! Monterar man kopplingen som den skall vara, sticker i den i kopplingen ordentligt, smörjer men rörkitt eller lite vaselin (för hemmapulare) ska det aldrig vara några problem! OBS smörjningen är VIKTIG! annars nyper bara kopplingen! //Rör Mokk

*Fia*

Packad?
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Bara en vit.
rev bort allt igen och har gått lös med tejpen! Nu verkar det hålla tätt!

Inte rätt, men kan ju funka såklart. Loctite att rekommendera. Samt stödhylsor om inte hårda rör. Du har inte satt dit nå jävla skitkopplingar från biltema eller bauhaus nu va? :näsblod Om ja, byt omedelbums!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
man ska inte behöva ha tejp på klämringar!! Jag har aldrig använt gängtejp tror jag.. Det är jävulens påfund! Monterar man kopplingen som den skall vara, sticker i den i kopplingen ordentligt, smörjer men rörkitt eller lite vaselin (för hemmapulare) ska det aldrig vara några problem! OBS smörjningen är VIKTIG! annars nyper bara kopplingen! //Rör Mokk

Jag har inte haft tejp på dom, de var de enda som inte läckte ju.... Gängtejp är bra! Lika bra som PL400, silvertejp och skiftnyckel!

Inte rätt, men kan ju funka såklart. Loctite att rekommendera. Samt stödhylsor om inte hårda rör. Du har inte satt dit nå jävla skitkopplingar från biltema eller bauhaus nu va? :näsblod Om ja, byt omedelbums!

Tvärtom HELT rätt. Loctite kostar en miljon och är inte galaktiskt mycket bättre, är det tätt så är det rätt (som jag brukar säga höhö). Fick äntligen tag i rörkrökarpolaren som sa att Jag hade haft för lite tejp. 12 varv på 12 gänga och 15 på 15 osv skare va. Stödhylsor i kopparrören och kopplingarna (som läckte) kommer från järnia och wirströms på folkkungag.

tack för svaren och för ert huvudbry btw.

Last edited:

*Fia*

Packad?
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Bara en vit.

Tvärtom HELT rätt.

Trodde också att det var just klämringskopplingarna du hade tejpat. Men dåså, problem löst. :)

Tejp är väl iofs mest passande till plastdelar, tex vattenlås. Använd gängsnöre, eller bäst av allt, lin o smack!

(Shit, vem räknar varv!? Känsla grabbar!)

Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Det låter som om du har en blandare med slangar på eller hur!?

Min gissning; Du har dragit dit två st raka 12 kopplingar, för att det är kopparrör fram till blandaren. På blandaren sitter det två st slangar med lekande muttrar. Gängan på dessa är samma som på en 12 koppling. Va bra tänker du och rar dit slangarna på kopplingarna. MEN!!! För att kopllingen (den med lekande mutter och en lite packning) ska täta så ska du dra den mot en plan (slät) gänggång. Det är det inte på en rak 12 koppling!

Resultat; packningen skärs sönder och det blir otätt.

Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

//spenk

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...