Tömma tanken och insprutningen på bensin

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Kan inte använda hojen vill tömma den på bensin, köra den helt torr pga dagens skitbensin. Litar inte på bränsle stabilasatortillsatser. Kan man köra den torr utan att problem uppstår-någon som vet? Andra förslag? Kawa zzr 1400 2015
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
du behöver ej köra tomt på bensin i insprutningssystem. räcker med tömma tanken om den ska stå mer än 6 månader...
bensin som är i insprutningssystemet kommer ej i kontakt med luft på samma sätt som den gör när det är förgasare och klarar sig lätt över 1 år i insprutningssystemet utan problem.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Hur resonerar ni kring att vi har skitbensin i tanken under körsäsongen?
Dagens groggblandning E10 = skitbensin, har en begränsad hållbarhet på sisådär 3 månader. Så länge du kör kontinuerligt är det ingen fara, problemen uppstår när hojen står still 6 månader med skitbensin i tanken.

En skvätt Aspen för 2-takt är balsam för tank och bränslesystem under vinteruppehållet.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dagens groggblandning E10 = skitbensin, har en begränsad hållbarhet på sisådär 3 månader. Så länge du kör kontinuerligt är det ingen fara, problemen uppstår när hojen står still 6 månader med skitbensin i tanken.

En skvätt Aspen för 2-takt är balsam för tank och bränslesystem under vinteruppehållet.
Tankar alltid e10 och har aldrig råkat ut för några problem med längre förvaring. Hojarna startar och går precis som vanligt.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tankar alltid e10 och har aldrig råkat ut för några problem med längre förvaring. Hojarna startar och går precis som vanligt.
Min hoj fick inför vinterdvalan en full tank E10 och förvarades utomhus under hela vintern. I likhet med Tegels upplevelser hade jag inga problem alls vid första starten efter dvalan.
Men kanske kan dröja till det om motorcykeln står stilla i flera år?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Intressant tråd!

På vilket sätt blir "dagens skitbensin" dålig på ett annat sätt än gårdagens (som man också kallade skitbensin). Vad händer efter ett par år i tanken på en stillastående hoj?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bensinen blev väl skitbensin när internet kom? Man kunde läsa inlägg efter inlägg på båtforum om motorer som inte startade på våren. Till slut blev det trådsanning i vårens nya trådar. Det var bensinens fel. Igensatta munstycken och en massa klegg och avlagringar i flottörhusen.

Jag är lat av naturen så jag tömnde mina flottörhus varje höst på upptagningsdagen sedan jag köpte min Honda 45 (4T) runt -95 sedan min Honda 50 -98. När folk undrade vad de skulle göra av överbliven bensin på hösten (en idiotfråga, bilen går att köra på ren bensin) så erbjöd jag mig att komma och hämta. Under ca 15 år så visst, jag tankade bilen med min överblivna någon gång, ibland tankade jag ny och spädde ut lite "gammal" bensin och ibland tog jag min sex månader gamla bensin och startade säsongen med den. Mina motorer startade naturligtvis alltid direkt. Utom en gång när jag glömt clipset till dödmansgreppet hemma. Skitdödmansgrepp.

Jag köpte en hoj som nog stått ett par år(?). Den startade inte efter många kickar. Ska jag pruta eller föreslå en skvätt färsk bensin? Jag ville provköra så... Ja den startade efter två liter och ett par tre kickar.

Gräsklippare. Får de någonsin någon service. Eller fick? De startade ju relativt snällt framåt maj. Gräsklippare har också en rätt kort säsong. Sedan några år tillbaka körs nog de flesta på alkylatsoppa. Dyr, nyttig och åldersbeständig.

Min TDM har insprutning, kör E10, har aldrig gjort något med soppan under vintern. Nu har den iofs körts varje månad de senaste sju åren med något undantag. Inga problem alls.
Min z750 twin har också körts på vintern. Inte ens tömnt förgasarna. Utom en vår när den var tjurig att starta. Vatten i flottörhusen. Två droppar men ändå. Den har jag tankat 98 sedan 95 fick E10. Jag öppnade förgasarna i vintras. De var som nya inuti. Som det iofs anstår 40 år gamla Kawasaki-förgasare. Däremot var o-ringarna som tätar flottörnålens säte gamla och spröda.

Jag har en gammal tank hemma. I den har jag två liter soppa med 30% tvåtaktsolja. Minskar rostrisken.
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
För övrigt använder jag alltid Redline SI-1 en skvätt till 20 liter 98 och en 1/3 flaska över vintern. Ska enl tillverkaren smörja insp.systemet, bränslepump och stabilisera bensinen vid vinterförvaring. Har någon erfarenhet om andra tillsatser? Fungerar de eller är det slöseri med pengar?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En del tycker att nattvardsvin är bra. Jag tror inte påt. Är inte med i svenska kyrkan. Okonfad.

Lång story om Redline.
Lämnade in min båtmotor för vinterförvaring, service inkl kamremsbyte, förgasarsynk, tändstift och oljor plus filter.

När jag hämtade den och sjösatt så märkte jag att den misstände vid ca 1800 varv dvs hela vägen ut ur båtklubben i 3 knop. Pinsamt, en Honda! De måste ha gjort något eller inte tömt förgasarna under vinterförvaringen. Lämnade in hela båter för ett nytt fösök. De synkade förgasarna igen och sa att din båt går jäkligt bra, lättplanande osv. Ja det gamla tricket. Ja men tack då. Ingen skillnad. Irriterande. Provade Redline. Två gånger. Vet inte om det gjorde någon skillnad alls. Misstande likadant- Grannen i båten bredvid sa att han hade haft något liknande. Det försvann när verkstan bytte tändstift. Mina var nya. Visst, man kan ju byta och spara de gamla (tre månader) i reserv och ha de vid felsökning t ex. Gammalt trick det med.
Nu visade det sig att det var fel på ett av tändstiften så Hondan gick som den skulle. Sedan kunde man höra av andra meckar och läsa om defekta ny tändstift och alla derra pirattillverkade Kina-stift i kopierade kartonger. Ett skittändstift kostade mycket tid och bekymmer, tre tändstift och två flaskor Redline. Om Redline gjorde någon nytta vet jag inte. Hondan gick 2-2500 distans per år med ett personbästa på 3000 distans. Jag öppnade aldrig förgasarna på 20+ år.

I USA med deras skitbensin så varnas det för att använda Stabilizer och liknande i motorer och tankar mer än ca ett år. Tillsatsen kläggar igen, tvärt emot vad de ska göra. Ett år, ok. Var gränsen går vet väl ingen och vilka som är bra eller allra sämst.

Jaja, alla dessa produkter. Många män borde ha en God man. Ta valfri Biltemaspray och spruta lite över axeln. Det funkar lika bra. Skänk pengar till välgörenhet varje gång du vill lätta på lädret. :)
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Tack, för det där att bränslet är skyddat mot oxidation i insprutnings-systemet, smart tänkt!
Och Alkylatbensin är ju stabil i uppåt 10 år sägs det
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ska tillägga att jag alltid ”fultömmer” flottörhuset vid längre förvaring, alltså jag kör hojen tills den dör med soppakranen avstängd. Har aldrig råkat ut för igenkorkade munstycken på mina hojar.

Ska starta upp min mt5 om någon månad och kan rapportera då. Jag gissar på full choke, ingen gas, två kickar och den är igång, precis som vanligt. Ställdes undan i september.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar alltid tanka så att tanken är ca 83,7% full, sen lägger jag i 3 par använda strumpor, 1 förzinkad M16-mutter och 2 nypor popnitar. Gör man inte det så får man skylla sig själv, och bara hoppas att motorn inte startar, för den kommer att skära direkt.














Eller så tankar jag bara 95 som vanligt, och rätt som det är så blev det sista turen för året, då får hojen stå så tills det är dags att ta premiärturen på våren. Det blev nog ett halvår nu, och hojen hoppade igång och spann som den ska.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag brukar alltid tanka så att tanken är ca 83,7% full, sen lägger jag i 3 par använda strumpor, 1 förzinkad M16-mutter och 2 nypor popnitar. Gör man inte det så får man skylla sig själv, och bara hoppas att motorn inte startar, för den kommer att skära direkt.














Eller så tankar jag bara 95 som vanligt, och rätt som det är så blev det sista turen för året, då får hojen stå så tills det är dags att ta premiärturen på våren. Det blev nog ett halvår nu, och hojen hoppade igång och spann som den ska.
Är strumporna av syntet eller ull?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Suzuki GSX1300R har stått med nästan tom tank E5 / 98 oktan 3 Juli 2022 till 7 april 2023.
Med nytt batteri startade den.
Efter 9 månader.

Har aldrig haft startproblem på våren som inte lösts med ladda batteriet eller nytt batteri. #
I SV650S, Sprint RS, GSX1300R
Hojarna har stått i "varmgarage" aldrig kallare än ca +5 C. Och jag brukar se till att tanken är full.

Men idag med 5 eller 10% etanol i bensinen så finns det ju resurser ta hand om kondens i tanken. Det som man för länge sedan löste genom att regelbundet köpa en flaska förgasarsprit på macken och hälla i tanken under vinterhalvåret för ta hand om kondensvatten i tanken.
#29521

# Jo en gång behövde startreläet på Sprint RS göras rent inuti från "ärg och oxider". Men sedan startade Sprinten .....
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade en ER6a stående i en lada i två år (frun skulle helt plötsligt inte ta hojkort). Full tank 95 oktan, täcke över och inte varmgarage.
När jag tog ut den för att sälja stoppade jag i batteriet och tryckte på startknappen, inga konstigheter.

Jag KAN ha haft svintur men är lite skeptisk till den tvärkorta lagringstiden på "modern" soppa.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top