T595 tråden

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Hej alla sporthojsrejsare! Är det nån därute som har en T595 Daytona? Själv har jag nyss köpt en gul 98:a som gått 3000 mil, jag är helnöjd med både utseendet och känslan i hojen. Nån som vet några typiska barnsjukdomar med modellen och/ eller övrig info - såväl plus som minus?
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Min polare köpte en T595 för några veckor sedan. En snygg hoj med ett härligt motorljud. Ska visa honom tråden så blir ni i alla fall två!:tummenupp
 

mrspeed81

Mrspeed81
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 595
Hej T595_haninge!

Det e en riktigt fin hoj, ska lämna in min på service nästa vecka sen är det planerat o hänga med på en lugntempo kväll den 24/4.

Kommer du också?

Föresten vad fick du ge för hojen? Jag skulle också tittat på den men du hann före.
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
595-strul

Hej T595_haninge!

Det e en riktigt fin hoj, ska lämna in min på service nästa vecka sen är det planerat o hänga med på en lugntempo kväll den 24/4.

Kommer du också?

Föresten vad fick du ge för hojen? Jag skulle också tittat på den men du hann före.




Den 24:e skulle man gärna följt med men jag jobbar sent :gnissla

Priset på hojen var 40, prutade till 37 å sen var däcken slitna så det blev 34 vilket kändes som ett schysst pris. Bytte däck både fram och bak, nu står den på verkstad för ventiljustering och koll av bränsleinsprutning och tomgång. Tyvärr är det nåt strul med tomgången som lägger av hela tiden, speciellt när motorn är riktigt varm. Den har också gått ojämnt i låg hastighet på låga varv, tex i köer.

Den dan jag egentligen skulle hämta hojen på verkstad var det till och med ännu sämre, den dog stup i kvarten både när jag släppte gasen med motorn igång och växel i, och när jag stannade och frikopplade i korsning. Hojen hade blivit helt okörbar så jag fick åka tillbaka med den. Den gick inte heller upp i tomgång vid kallstart utan bara dog om man släppte gasen. Ev är det byte av tomgångsmotor, får hoppas det inte är något värre :huvet Man vill ju köra så mycket som möjligt nu när äntligen vädret börjar komma :)
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
äntligen en tråd för mig:)
min går som en drömm saknar bara en enkelcuts
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Grattis till en trevlig hoj.
Dina tomgånsproblem beror till 99,9% säkerhet på co-inställningen i ecu'n.
För övrigt finns det en ganska lång Daytona tråd här någonstans...
Annars finns det lite info här också: http://t955i.net

/peppe



Ok då får vi hoppas det bara är co-inställningen, dom på verkstaden började prata om ev kolvringar och annat, då blir man ju lite orolig :confused: Tack för tips om Daytona trådar :)

äntligen en tråd för mig:)
min går som en drömm saknar bara en enkelcuts



Ja jag har själv enkelcuts, klart sportigare känslare med en sån på :yoparty
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Den 24:e skulle man gärna följt med men jag jobbar sent :gnissla

Priset på hojen var 40, prutade till 37 å sen var däcken slitna så det blev 34 vilket kändes som ett schysst pris. Bytte däck både fram och bak, nu står den på verkstad för ventiljustering och koll av bränsleinsprutning och tomgång. Tyvärr är det nåt strul med tomgången som lägger av hela tiden, speciellt när motorn är riktigt varm. Den har också gått ojämnt i låg hastighet på låga varv, tex i köer.

Den dan jag egentligen skulle hämta hojen på verkstad var det till och med ännu sämre, den dog stup i kvarten både när jag släppte gasen med motorn igång och växel i, och när jag stannade och frikopplade i korsning. Hojen hade blivit helt okörbar så jag fick åka tillbaka med den. Den gick inte heller upp i tomgång vid kallstart utan bara dog om man släppte gasen. Ev är det byte av tomgångsmotor, får hoppas det inte är något värre :huvet Man vill ju köra så mycket som möjligt nu när äntligen vädret börjar komma :)

Det är inte så enkelt att du har samma tippventil på tankventilationen som Speed Triplen ? Om du öppnar tanklocket "pyser det till" ?
 

T595_haninge

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 1200 F
Tippventil

Det är inte så enkelt att du har samma tippventil på tankventilationen som Speed Triplen ? Om du öppnar tanklocket "pyser det till" ?


Hej! Hmm... nä det pyser inte när man öppnar tanklocket. Det jag hört om T595 modellen (från Triumph verkstaden) är bla. att insprutningen var en av de första som Triumph använde sej av. Den är tydligen franskutvecklad och hade en del barnsjukdomar.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej! Hmm... nä det pyser inte när man öppnar tanklocket. Det jag hört om T595 modellen (från Triumph verkstaden) är bla. att insprutningen var en av de första som Triumph använde sej av. Den är tydligen franskutvecklad och hade en del barnsjukdomar.

OK, bara undrade eftersom min S3a gjorde precis som du beskriver ända tills jag bytte ut tippventilen till en rörbit.
 

mrspeed81

Mrspeed81
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 595
Koppla bort startspärr! Får inte igång hojen

Har ett startspärr på hojen som har börjat leva sitt eget liv.

Vet inte vad det e för märke, har ingen elschema till den heller.

Körde hojen från garaget för två dagar sen utan problem, larmade av och körde iväg. Igår på morgonen när jag skulle till jobbet så ville hojen inte riktigt larma av eller starta. Försökte fixa o trixa i 20min men utan framgång. Så igår efter jobbet
undersökte jag detta lite närmare.

Resultat.

När hojen e larmad, dvs startspärren e i gång så går startmotorn men den tänder inte till.
När hojen e avlarmad och startspärren är av så funkar ingenting förutom lampan till neutral. INGET LIV I HOJEN!

Hur svårt är det och plocka väck startspärren utan ett schema?
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Har ett startspärr på hojen som har börjat leva sitt eget liv.

Vet inte vad det e för märke, har ingen elschema till den heller.

Körde hojen från garaget för två dagar sen utan problem, larmade av och körde iväg. Igår på morgonen när jag skulle till jobbet så ville hojen inte riktigt larma av eller starta. Försökte fixa o trixa i 20min men utan framgång. Så igår efter jobbet
undersökte jag detta lite närmare.

Resultat.

När hojen e larmad, dvs startspärren e i gång så går startmotorn men den tänder inte till.
När hojen e avlarmad och startspärren är av så funkar ingenting förutom lampan till neutral. INGET LIV I HOJEN!

Hur svårt är det och plocka väck startspärren utan ett schema?

Upp med bilderna nu, jag har tråkigt!
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Jag köpte en ny T595 våren 1997. kommer ihåg att de allra första hade problem med möjlig sprickbildning i ramen, varför denna byttes på garantin. Min hoj som levererades i början på maj tillhörde dock inte denna tidiga serie.

jag hade hojen i 10 år och de problem jag hade var att övervarvningsskyddet "fastnade" vid en missad växling. Efter bärgning till verkstad var det bara att koppla ur batteriet så funkade den igen(garantin hade gått ut). Lyckades med detta ännu en gång på de 10 åren och då kopplade jag ur batteriet själv.

Sedan så var infästningarna i bakljusglaset för klent konstruerade och vibrerade sönder. Samma med fästöglorna(till fjädrarna) på tillbehörsljuddämparen. Detta byttes på garantin till senare mer robust konstruerade komponenter.

Även sprickbildningar i motorblocket på vänster sida precis framför vänstra cylinderfoten förekommer( = kylvätskeläckage). Även jag drabbades av detta(efter 8 år), men det fick jag svetsat på plats i ramen med lyckat resultat. Har dock hört talas om andra som fått betydligt värre sprickbildningar( = läs motorras)

Var överlag nöjd med hojen som jag tycker är en schysst kompromiss mellan sport och långåka och med en god portion karaktär :) Bytte dock eftersom jag alltid velat ha en Ducati 916-998..:tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
enkelsits till en t595 sökes, skicka pm
 

pelelito

Fartglad
Gick med
28 May 2008
Ort
jönköping
Hoj
1999 Triumph Daytona955i
nån som har gett sig på 3000 mila service på en dyatona 955i -99? Skulle behöva lite info vad man behöver för att göra den själv.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tjuhuu! i morgon hämtar jag hem min nya bebis, så jävla nöjd med mitt val...att inte vara så mainstream & köpa en R1 eller annat trist, fan den här hojen har karaktär!!! dessutom är den ju helt sjukt snygg!
 

Bifogat

  • traja1.jpg
    traja1.jpg
    36.3 KB · Visningar: 117

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
nån som har gett sig på 3000 mila service på en dyatona 955i -99? Skulle behöva lite info vad man behöver för att göra den själv.


vad jag vet så kollar man ventilspel det behövs ett specialverktyg och trycka ner ventiltryckare....jag har den....men det lite för lång och hämta i stockholm.....

annars stift,luftfilter,olja,oljefilter, kolla c.o halten...(tuneboy) tror jag det heter apparaten man använder för och justera c.o halten och lite andra parametrar......

lycka till ...
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Tror min nya hoj går lite fett..luktar lite för mkt soppa...går hur fint som helst, hur ska man få bukt med detta? någon bra verkstad i Stockholm som kan kolla mappning?
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Hejs

Tror min nya hoj går lite fett..luktar lite för mkt soppa...går hur fint som helst, hur ska man få bukt med detta? någon bra verkstad i Stockholm som kan kolla mappning?


mc experten som håller till i samma hus som mc varuhuset norrastationsgatan.
de är aukt. på triumph..... ring och hör med dem..... jag har en gul tankväska till en t 595/955i för en billig peng samt lite andra delar.....

mvh jojje.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top